Vraag : Reparatie Denon X6300H mogelijk / waard ?

Started by Malignant, January 1, 2023, 13:12:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Malignant

Helaas begint onze Denon X6300H de laatste tijd wat kuren te vertonen.

Bij het aanzetten gaat de unit met enige regelmaat gelijk in 'Protect' mode met een zeer snel knipperende rode LED.
Volgens de handleiding kon dit aan de speaker terminals liggen, maar alle draden zijn gecontroleerd en goed bevonden.
Ook heb ik de unit op laten starten zonder enige kabels er in en dan vertoont deze het zelfde gedrag.

Volgens de handleiding kan het dan enkel nog liggen aan het versterker circuit dat niet meer ( correct ) werkt.
Het vreemde is echter wel dat  na enige tijd proberen alles wel weer gewoon gaat werken en het ook gewoon klinkt zoals het hoort.
Het is dus niet zo dat het complete circuit gewoon niet meer werkt. Ik zou dus eerlijk gezegd niet meer weten waar het dan aan kan liggen.

Wat betreft upgrade noodzaak is dit er nog niet, unit doet nog steeds wat deze moet doen en HDMI2.1 heb ik nog niet nodig.
Maar ik heb ook geen Denon dealer meer in de buurt waar ik ervaring mee heb.

Iemand een tip van een partij die ik aan kan schrijven om de unit eens na te laten kijken ?
Geen idee of de mensen van D&M hier in NL mogelijkheden voor hebben en wat dan de kosten zullen gaan worden.
En een dag zonder AVR is er eigenlijk al 1 te veel hier in huis.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

mijkie

De Denon al een een nachtje zonder stroom gehad?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Malignant

Yup, en al een factory reset gedaan ook.

Inmiddels een paar stappen dichterbij.
Denk dat het een 'defect' versterker kanaal is die de problemen geeft.

Was me tot op heden nog niet opgevallen met DD/DTS singalen, maar zat net een aflevering Westworld te kijken welke als Multichannel binnenkomt vanuit de Oppo.
En toen hoorde ik ruis in de Linker surround speaker, geluid is 'vervormd' en kraakt.

Inmiddels speakers achter gewisseld en nieuwe draden geprobeerd, blijft in dit kanaal zitten ongeacht wat ik verander.
Boosdoener is dus boven water, nu de vraag wat de rekening gaat worden helaas.......
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

mijkie

Stuur Jossie eens een PM, misschien weet hij er raad mee
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Trabuca

Bij mijn Denon 4520 kon ik via het service menu meer te weten komen over de exacte reden van protection.

Ik kon zo snel niet vinden of het voor de 6300 exact gelijk is, maar ik zal nog even verder googlen

Hier staat het beschreven voorde 4520: https://www.avsforum.com/threads/the-official-denon-avr-4520ci-thread.1430049/page-686#post-54743088.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Malignant

Dank, zal vanmiddag thuis eens kijken of het ook mogelijk is.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

henkieboy


IK had hetzelfde probleem in mijn oude Denon PMA920 stereoversterker...krakend en uitvallend linker kanaal...ik dacht aan een defecte potmeter maar bleek een kapotte speakerrelais in de versterker te zijn.Ik weet het is een oudje maar daar deze zo ontzettend goed klinkt heb ik hem laten repareren en de kosten waren € 135,00 wat mij eerlijk gezegd heel veel meeviel....en hij speelt nu weer als vanouds heerlijk :) :) :)


Quote from: Malignant on January  1, 2023, 14:01:11
Yup, en al een factory reset gedaan ook.

Inmiddels een paar stappen dichterbij.
Denk dat het een 'defect' versterker kanaal is die de problemen geeft.

Was me tot op heden nog niet opgevallen met DD/DTS singalen, maar zat net een aflevering Westworld te kijken welke als Multichannel binnenkomt vanuit de Oppo.
En toen hoorde ik ruis in de Linker surround speaker, geluid is 'vervormd' en kraakt.

Inmiddels speakers achter gewisseld en nieuwe draden geprobeerd, blijft in dit kanaal zitten ongeacht wat ik verander.
Boosdoener is dus boven water, nu de vraag wat de rekening gaat worden helaas.......,

Kjelt

Nog een alternatief adresje:

Technivision Repair Centre
Eindhoven

Malignant

Quote from: Trabuca on January  1, 2023, 17:47:15
Bij mijn Denon 4520 kon ik via het service menu meer te weten komen over de exacte reden van protection.

Helaas werkt dit niet bij mij, heb de knoppen waar naar verwezen word er niet op zitten dus dan is het lastig :)

Inmiddels 2 adressen aangeschreven voor reparatie, maar helaas beide gesloten in de kerstvakantie denk ik.
Nog even afwachten.

Inmiddels levert dit wel een 'leuke' bevestiging van stroom/netvervuiling op en een goed excuus om een degelijk filter aan te schaffen.
Omdat de protection mode tijdens het opstarten van de amps getriggerd word heeft het met de stroomvoorziening te maken.

En in de praktijk is dit heel goed te merken. 's Ochtends om 06:00 als de meeste mensen nog lekker in bed liggen gaat de Denon gewoon probleemloos aan. Tot nu toe elke ochtend gewoon in 1 keer. Uiteraard zit het defect er nog in, maar hij start wel op.

In de middag als ik thuis kom van werk, zo tegen 16:00, als heel NL operationeel is kost het wel tussen de 20 en 30 keer opstarten voordat de Denon het doet.
Elke keer schiet de versterker dan in Protect mode. Is nu al 3 dagen achter elkaar identiek en verder veranderd er niets in huis.
Kan dus alleen maar aan de stroomvoorziening liggen lijkt mij.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

Malignant

Quote from: Kjelt on January  2, 2023, 16:50:16
Nog een alternatief adresje:

Technivision Repair Centre
Eindhoven

Geprobeerd maar die hadden de eerste 4 weken geen tijd :(

Vanochtend naar Audio Service in Elst geweest en de unit afgeleverd.
Ook zij gaven aan dat het wel 4 weken kon duren, maar gelukkig had ik de mail van de directeur bewaard. Daar stond in dat de unit dezelfde dag nog nagekeken werd.
En het was inderdaad de eindtrap van het surround kanaal. Onder aan de streep €210,- voor onderzoek en reparatie. Valt me nog mee gelukkig.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

Trabuca

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Malignant

Zojuist al weer opgehaald.

Klinkt weer als vanouds gelukkig.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A