De zin van een sub in een auto.

Started by Geertidow, June 2, 2021, 14:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Waarde forum genoten. Ik forens veel en luister veel muziek. Sinds mijn nieuwe auto (golf 7 uit 2017) geniet ik daar nog meer van. Volkswagen kan een subwoofer in je auto inbouwen (voor 'slechts' 700 euro).
Maar heeft dat, als je niet hoeft te bonken bij het stoplicht maar gewoon klassiek, jazz en rock luistert zin? De auto is niet echt een akoestische droom. Graag uw mening of ervaringen (op dit forum is het één vaak aanwezig zonder het andere ;-). Dank!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

jeroen_v

Deze woofer (achteraf door de dealer ingebouwd) heb ik ook gehad in mijn Golf 7 (2015). Echt sublaag (a la HT) kwam er niet uit. Wel kon je er goed mee beuken (om het maar even plat te zeggen). Waar ik meer van onder de indruk was, en daar heb jij weinig aan natuurlijk, is het Dynaudio systeem uit de Golf 6. Dat klonk gewoon echt goed op alle vlakken. Dat was in de Golf 6 zelfs zonder subwoofer.
Ik denk zelf dat je meer resultaat kunt halen als je de standaardspeakers, die je bij de auto cadeau kreeg, zou vervangen... Zeker weten doe ik dat niet, want ik heb hier verder geen ervaring mee.

Pathos

Het is maar net wat je mist in het geluid. Als je de laagondersteuning mist, dan kom je uit op een subwoofer. Dat laag ga je echt niet uit de deurspeakers halen. Tenzij je de deuren gaat dempen met demping- en isolatiemateriaal. Dán pas ga je echt goed strak laag uit de deuren krijgen aangezien je er dan een echte trillingvrije klankkast van maakt. Alleen om dit te doen kost veel tijd (dus geld).

Natuurlijk ga je er klanktechnisch welkom vooruit tov de originele speakers. Enkele Home-audio merken hebben ook caraudio producten. Bv Eton (strak in het laag) en Focal.

Gr
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Flavio

Voor wat meer geld dan die VW subwoofer kan je bij een goede caraudio zaak je front luidsprekers een upgrade geven EN een losse subwoofer kopen.
Zoiets als dit:
https://carsounds.nl/producten/autospecifieke-producten/volkswagen/autospecifieke-audiopakketten-volkswagen/audison-apsp-g7-sound-pack-vw-golf-vii/
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Geertidow

Dat wordt wat duur, maar ziet er wel mooi uit. Dank voor de tips!
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

minplus

Ik ken het geluid in een Golf niet.
Wel dat in een Mercedes 350 (Burmester) en m'n Citroën C4 (JBL) en bij beide is een sub volkomen overbodig.
Verlies je ruimte in de toch al niet super grote achterbak?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Geertidow

De sub komt dan op de plek van reserve wiel. Die is niet nodig omdat er een vloeistof kit bij zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Littletycoon

#7
Je gaat er zeker op vooruit met een sub, dat is toch heel wat anders dan bas uit de andere car speakers. De sub moet wel een goede driver hebben, anders wordt het een boom box en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Het moet strakke bas blijven.

Zelf een b&o systeem met sub in de auto, je voelt gewoon de bas. Goede bas in de auto is gewoon extra beleving.

Wel ook goede kwaliteit muziek spelen dan, mp3 streamen via bluetooth is dan afbreuk aan geluidskwaliteit want gecomprimeerd. Als je geen sd card met flac bestanden in je car systeem kan doen om af te spelen zou ik er niet aan beginnen.

Geertidow

Ik vraag me af of de muziek kwaliteit echt zo belangrijk is, maar ik stream tidal op hoge kwaliteit (lossless). Volkswagen bouwt m in voor 600 euro. Dat is wel veel geld!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Flavio

Quote from: Littletycoon on June  2, 2021, 22:47:19
Wel ook goede kwaliteit muziek spelen dan, mp3 streamen via bluetooth is dan afbreuk aan geluidskwaliteit want gecomprimeerd. Als je geen sd card met flac bestanden in je car systeem kan doen om af te spelen zou ik er niet aan beginnen.

Wat een onzin, in de auto ga je echt geen verschil horen tussen een 320kb/s MP3 en een FLAC op een OEM systeem met waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk gemaakte luidsprekers uit China.
Een subwoofer is altijd een toevoeging, maar de meeste af fabriek subwoofers zijn die naam niet waard.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Koen K

#10
Inderdaad, probeer het eerst maar eens thuis te horen  ;)

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Geertidow

Quote from: Flavio on June  3, 2021, 09:51:38
Wat een onzin, in de auto ga je echt geen verschil horen tussen een 320kb/s MP3 en een FLAC op een OEM systeem met waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk gemaakte luidsprekers uit China.
Een subwoofer is altijd een toevoeging, maar de meeste af fabriek subwoofers zijn die naam niet waard.
En wat denk je van de vw helix?
Helemaal eens wat betreft de stream kwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Littletycoon

Quote from: Flavio on June  3, 2021, 09:51:38
Wat een onzin, in de auto ga je echt geen verschil horen tussen een 320kb/s MP3 en een FLAC op een OEM systeem met waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk gemaakte luidsprekers uit China.
Een subwoofer is altijd een toevoeging, maar de meeste af fabriek subwoofers zijn die naam niet waard.
Ik hoor een duidelijk verschil, maar ik heb geen goedkoop OEM systeem. Het is gewoon een feit dat compressie de dynamiek vermindert. Ik weet niet of de OP een goedkoop OEM systeem heeft, als dat zo is dan zal je het verschil waarschijnlijk niet/minder horen tussen flac en MP3. Maar ik zou überhaupt geen sub toevoegen aan een goedkoop OEM systeem.

Koen K

Quote from: Littletycoon on June  3, 2021, 10:07:10
Het is gewoon een feit dat compressie de dynamiek vermindert.

Nee, dat klopt niet. Je verwart datacompressie met de dynamische compressie van geluid. Dat is niet hetzelfde.

Bij mp3- en ogg-compressie wordt er 'bezuinigd' op informatie die ons oor sowieso niet of nauwelijks kan horen vanwege auditory masking. De dynamiek wordt daardoor niet aangetast.

Geertidow

Maar later we even on topic blijven, want anders zit ik straks 100 posts te lezen over compressie. Dat is niet de vraag.

Back to: subwoofer in auto.
Specifiek: helix laten inbouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

ppeter

Al sinds de jaren 90' rij ik in mijn wagens met een aangepaste car audio. Vroeger was dit meer uitgebreid, met een aangepaste  hoedenplank in mdf en de nodige speakers in gemonteerd, met een bijkomende versterker onder de stoel en eventueel een extra subwoofer in de koffer. Bij mijn laatste wagens is dit beperkt tot een subwoofer met een bescheiden versterker.

Bij de originele speakers in de deuren vind ik het laag niet mooi, te dof en meestal met de nodige vibratie. Wanneer je een subwoofer hebt, kan je de speakers mooi afregelen en het laag door de sub laten gebeuren. De sub kan je meestal combineren met de originele speakers, om tot een mooi resultaat te bekomen. Je kan ook nog in een 2de fase de speakers upgraden en zo de investering spreiden. Je kan kiezen voor een originele OEM sub die op de plaats komt van het reservewiel, of zoals bij mij een platte woofer (Audison) die onder de koffervloer kan, zo heb je nog de volledige koffer beschikbaar. Ook is er een aparte regelaar voorzien, om ten alle tijden de sub te kunnen regelen.

Wij vinden een sub zeker een meerwaarde voor zowel het mooie laag bij rustige muziek, als muziek met een bijkomende stevige beat. Voor een relatief budget van 500-600€, heb je een mooie installatie van subwoofer/versterker/bekabeling en de plaatsing inbegrepen.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

ppeter

#16
Hierbij twee video's van mijn vorige wagen met de originele speakers en een toegevoegde subwoofer. Het laag is gewoon lekker zuiver en heeft een mooie oemp. (Nissan Qashqai)

https://youtu.be/5wIkgppfmUw

https://youtu.be/-LccIV--yGs
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Geertidow

Quote from: ppeter on June  3, 2021, 10:22:26
Al sinds de jaren 90' rij ik in mijn wagens met een aangepaste car audio. Vroeger was dit meer uitgebreid, met een aangepaste  hoedenplank in mdf en de nodige speakers in gemonteerd, met een bijkomende versterker onder de stoel en eventueel een extra subwoofer in de koffer. Bij mijn laatste wagens is dit beperkt tot een subwoofer met een bescheiden versterker.

Bij de originele speakers in de deuren vind ik het laag niet mooi, te dof en meestal met de nodige vibratie. Wanneer je een subwoofer hebt, kan je de speakers mooi afregelen en het laag door de sub laten gebeuren. De sub kan je meestal combineren met de originele speakers, om tot een mooi resultaat te bekomen. Je kan ook nog in een 2de fase de speakers upgraden en zo de investering spreiden. Je kan kiezen voor een originele OEM sub die op de plaats komt van het reservewiel, of zoals bij mij een platte woofer (Audison) die onder de koffervloer kan, zo heb je nog de volledige koffer beschikbaar. Ook is er een aparte regelaar voorzien, om ten alle tijden de sub te kunnen regelen.

Wij vinden een sub zeker een meerwaarde voor zowel het mooie laag bij rustige muziek, als muziek met een bijkomende stevige beat. Voor een relatief budget van 500-600€, heb je een mooie installatie van subwoofer/versterker/bekabeling en de plaatsing inbegrepen.
Veel dank voor je informatie.
Aanvullende vraag: zou jij kiezen voor DYI of inbouw door de garage?
En: wie bedoel je met wij?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

ppeter

Quote from: Geertidow on June  3, 2021, 10:40:40
Veel dank voor je informatie.
Aanvullende vraag: zou jij kiezen voor DYI of inbouw door de garage?
En: wie bedoel je met wij?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Als je zelf handig genoeg bent, kan je hiermee de werkuren uitsparen natuurlijk. Maar ik laat dit liever netjes door een professional doen. Wij = ikzelf en mijn gezin.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Geertidow

Ik ga er even over nadenken, 650 euro is veel geld, maar ik spendeer wel 2 uur per dag in de auto, dus misschien is het het wel waard.
Mocht er een forum lid zijn die dit zelf kan inbouwen en dit met mij wil doen: laat het weten!
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Flavio

#20
Quote from: Geertidow on June  3, 2021, 10:19:03
Maar later we even on topic blijven, want anders zit ik straks 100 posts te lezen over compressie. Dat is niet de vraag.

Back to: subwoofer in auto.
Specifiek: helix laten inbouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk



Je bedoelt alleen een Helix subwoofer zoals deze:
https://www.autopar.nl/vw-subwoofer-000051419b

Het is mij niet duidelijk of dit alleen een subwoofer is met een subwooferversterker of dat ook de andere luidsprekers op deze DSP versterker worden aangesloten, er wordt namelijk een 5-kanaals versterker vermeld. In dat laatste geval lijkt het me een mooie aanbieding.
Ik zou wel wat geld besteden aan het dempen van de voorportieren.

Hier wat meer info met de VW onderdeelnummers er bij:
https://stealthgti.com/2017/01/25/helix-sound-upgrade/

Het lijkt dus inderdaad een 5-kanaals DSP versterker te zijn.

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Geertidow

Klopt het is sub dsp versterker

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

#22
Op YouTube staat een uitgebreide uitleg, hoe je deze helix in een golf 7 kunt bouwen

Heb ik ook naar gekeken mar, past niet netjes in een vw Caddy

Aansluiten mag niet heel moeilijk zijn bij deze, zit passende draaiboom bij, alleen achter je radio een voeding vandaan halen uit de originele quadlock stekker van je radio

Ik heb nog geen sub maar, gaat er zeker komen, hoeft niet te beuken maar, gewoon netjes aanvullen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

600 euro. Poe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Raphie

#24
Quote from: Geertidow on June  3, 2021, 12:12:30
600 euro. Poe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
da's nog niks, zijn diverse forumleden die een Gladen Mosconi systeem hebben van 2k€ tot 5k€  :D
Ikzelf heb Mosconi Gladen en een 13" JL-Audio sub  :D
Dat standaard b&o / harman karton / Burmester / Bose is helemaal niks.
JBL PRX Power!