Absorptie/difusie op deur zonder beschadigen (vijzen/lijmen)

Started by Freeco, June 1, 2021, 20:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freeco

Ik had graag de achterste muur van mijn home cinema nog eens akoestisch proberen verbeteren. Pal achter de "money seat" heb ik een deur zitten. Beetje lastig, zeker als vrouwlief ook nog haar zeg in de zaak heeft...  :blush:

Ik kwam vorige week deze zelfklevende absorptieschuim deurkit tegen (hoeft niet per se dat te zijn, ik geef het maar als voorbeeld). Maar de deur beschadigen met lijm, schroeven, whatever, dat zal een 'njet' worden.
Wat mij betreft blijft het akoestisch materiaal gewoon jaren hangen. De kans dat de ruimte ooit een andere bestemming krijgt, is klein. Dus dan is het in feite een non-issue dat de deur beschadigd is. Maar goed, als vrouwlief het zo liever zou hebben...

Kan er iemand van meespreken, en geeft het goed kunnen aanpakken?? Ideetjes zijn welkom!

Ik had zelf het idee om de deur langs 1 zijde te bekleden. Een soort wrap waarop dan het akoestisch materiaal moet komen. Om die wrap vast te maken zou ik  enkel de boven-, onder- en zijkanten beschadigen met nietjes. Da's toch niet zo zichtbaar.

* met doek/stof. Heb ik al ervaring mee met m'n zelfgemaakte akoestische panelen en bijzettafeltjes. Maar iets aan die stof kleven, ik vrees dat het er snel weer afvalt. Het eraan vast naaien dan? Als het van die schuimplaten zijn, vrees ik dat het ofwel lelijk wordt (sowieso heb ik geen ervaring met naald en draad) of zelfs gaat doorscheuren. En misschien ook wat gaat doorzakken door het gewicht.

* met papier. Dat kan ik eventueel nog verstevigen met (doorzichtige) plakband, zodat het papier niet scheurt. Alleen is dan de vraag waar ik dan een vel papier van ruim 200x85cm moet vinden. Liefst dan nog in een kleur die lijkt op dat van de deur zelf, want die zal niet 100% bekleed zijn met het akoestisch materiaal.

* met plastic folie. Vershoudfolie is te dun natuurlijk... Maar onze schilder gebruikte grote rollen plastic om de vloer af te dekken. Zeker stevig, maar te mat en verkleurd. Maar misschien is een dunnere variant wel geschikt.

* met statische raamfolie. De meeste folies zijn wel melk/frost/motief, niet gewoon transparant. Deze vond ik wel, maar met 200x45cm wel wat te klein. 2 naast elkaar dan misschien... Die naad wordt toch grotendeels verborgen.

Maar misschien zoek ik het allemaal veel te ver, en is er wel wat op de markt voor net dit WAF probleem??  ::)

edit: titel aangepast. Ik bedoelde natuurlijk 'difusie'. 'Reflectie' is wat ik nu heb, en waar ik dus vanaf wil.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

RalphH

Je hebt van die kledinghaakjes die je aan de bovenkant van een (opdek)deur kan hangen, hang je daar een absorbtiepaneel aan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Flavio

Ik weet niet hoe zwaar die panelen zijn maar met een paar stripjes 3M Dual Lock tape kom je een heel eind. En dat is ook zonder schade weer te verwijderen.

https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/b40068925/
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Freeco

Ralph, jij bedoelt zoiets zeker he?
Dat zie ik niet goed te komen, want dat hangt niet echt 'vast'. Elke keer de deur open en dicht gaat, gaat alles heen en weer slingeren. Of als er wat tocht is, als ik het venster openzet, hangt alles dan wat te wapperen.
Het moet steviger aan de deur vastzitten, niet enkel hangen.

Flavio, ik heb geen idee welk gewicht het moet kunnen dragen. Ik heb me helemaal nog niet vastgepind op wat ik op de deur zou willen aanbrengen. Die schuimpanelen die ik al voorbeeld gaf zijn vrij licht denk ik, dus voor zoiets zal zo'n klittenband wel genoeg draagkracht hebben.
Maar m'n zorg is dan de lijm van die klittenband: of zich dat niet op de deur gaat aftekenen. Als om een of andere reden alles weggehaald wordt, moet de deur er nog als voordien uitzien.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

RalphH

Quote from: Freeco on June  2, 2021, 11:47:22
Ralph, jij bedoelt zoiets zeker he?
Dat zie ik niet goed te komen, want dat hangt niet echt 'vast'. Elke keer de deur open en dicht gaat, gaat alles heen en weer slingeren. Of als er wat tocht is, als ik het venster openzet, hangt alles dan wat te wapperen.
Het moet steviger aan de deur vastzitten, niet enkel hangen.
.

Yep zoiets.
Ik verwacht dat het met een paneel dat wat gewicht heeft, wel meevalt.
Kan het hier wel eens proberen, ik heb beide.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Flavio

Quote from: Freeco on June  2, 2021, 11:47:22
Ralph, jij bedoelt zoiets zeker he?
Flavio, ik heb geen idee welk gewicht het moet kunnen dragen. Ik heb me helemaal nog niet vastgepind op wat ik op de deur zou willen aanbrengen. Die schuimpanelen die ik al voorbeeld gaf zijn vrij licht denk ik, dus voor zoiets zal zo'n klittenband wel genoeg draagkracht hebben.
Maar m'n zorg is dan de lijm van die klittenband: of zich dat niet op de deur gaat aftekenen. Als om een of andere reden alles weggehaald wordt, moet de deur er nog als voordien uitzien.

Heb ik nooit problemen mee gehad en ik gebruik Dual Lock al jaren voor allerlei toepassingen.
Als je echt niks op de deur wilt plakken kan je een spanbandje om de deur heen trekken en daar de panelen aan bevestigen.
Ziet er niet uit maar dan voldoe je wel aan de wil van je vrouw.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

minplus

Ik heb in de badkamer met 2-zijdig tape een medicijnkast opgehangen op advies van de installateur ivm leidingen. Muurvast.
Moet met demping op een deur geen enkel probleem zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

denoontje

Afh van het paneel
Oplossing ralphh icm bluetack (van die plakgum) om slingeren etc te voorkomen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk