Hebben alle ALR schermen zo'n slechte kijkhoek?

Started by Hellbeast, June 1, 2021, 14:06:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hellbeast

Ik kwam in mijn zoektocht naar een nieuw scherm een test tegen over de VNX Black Horizon Tab Tensioned ALR op Youtube ( https://www.youtube.com/watch?v=132op2PmlCY ). Dit is geen goedkoop scherm met een beginprijs van rond de 1900 euro voor het kleinste maatje. Het doek wordt over het algemeen geprezen over zijn kwaliteit, waardoor ik er wat reviews over ben gaan opzoeken. Nu schrok ik eigenlijk best wel toen ze de kijkhoek van het doek lieten zien. ( vanaf 14:35 in het filmpje). Ik snap dat de kijkhoeken wel minder zouden worden, maar zo erg als dit is toch wel schokkend. Wanneer ik alleen of met mijn vrouw een film kijk, dan zit ik recht voor het scherm, maar het komt ook nog wel eens voor dat we met een stel vrienden voetbal gaan kijken. Daar is zo'n scherm dan eigenlijk helemaal niet geschikt voor.

Is dit bij alle ALR scherm zo (erg)?
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Kerre

Ik vermoed van niet. Maar een beetje zullen ze het allemaal hebben. Ik heb bij mij thuis met het ALR scherm nog niemand horen klagen die er schuin op keek tijdens F1. (Misschien durven ze dat niet..) :dozingoff:

Maar denk dat de echte kenners hier een beter antwoord op kunnen geven.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

pameijer

Dat is juist de bedoeling bij ALR schermen. Zo'n scherm weet niet of licht van de projector of van strooilicht komt. Hij is er op ontworpen om het licht te weerkaatsen naar de MLP en overig licht te absorberen.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Hellbeast

Quote from: pameijer on June  1, 2021, 14:42:16
Dat is juist de bedoeling bij ALR schermen. Zo'n scherm weet niet of licht van de projector of van strooilicht komt. Hij is er op ontworpen om het licht te weerkaatsen naar de MLP en overig licht te absorberen.

Dat lijkt mij ook logisch, maar als er staat dat er een kijkhoek van 160 graden is, dan is het dus niet zo dat je een acceptabel beeld hebt als je in het bereik van die waarde gaat zitten. Ik heb verder helemaal geen praktische ervaring met ALR, dus mij verbaast het enorm.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

pameijer

Zo'n getalletje van 160º zegt niks. Dan moeten ze er ook bij vermelden hoeveel % lichtverlies je hebt bij een kijkhoek van 80º.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!


Hellbeast

Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

skoebiedoe

Zou het niet weten .

Is gekocht als pakket samen met projector bij cinedream . ;)

home@the movies

#8
Quote from: Hellbeast on June  1, 2021, 22:12:00
Zeker. Is dat de VNX Black Horizon?

Neen, dat is ons Cinepro ALR UST scherm, bestaat ook in gewone (niet uST) uitvoering.

Voor de standaard uitvoering kan je kiezen,  met breed frame of met zero frame.

https://homeatthemovies.be/collections/cinepro-projectieschermen/products/cinepro-spanscherm-alr-doek-ambient-light-rejection-16-9-gain-1-35

https://homeatthemovies.be/collections/cinepro-projectieschermen/products/cinepro-ultra-short-throw-schermen-basic-alr-doek-ambient-light-rejection

Deze week besteld ik uit nieuwsgierigheid een, volgens de website ALR UST scherm bij een Duitse webshop aan een zeer lage prijs, gewoon omdat ik wel eens wou weten wat ik ging krijgen als kwaliteit. (voor alle duidelijkheid, niet het eerder genoemde Duitse merk)
Veel te vaak worden alle mogelijke schermen over één en dezelfde kam geschoren en vragen mensen zich af wat er nu zo verschillend is an een scherm van 300 of eentje van 800 Euro.
Wel ik kan je vertellen dat datgene wat ik toe heb gekregen gewoon belachelijk is van uitvoering en kwaliteit, daar komt nog bij dat het eigenlijk niet echt een scherm voor UST gebruik is, ook al stond het specifiek vermeld in de beschrijving.
Ik ga het hier bij ons laten hangen om duidelijk te maken aan klanten dat goedkoop wel degelijk rouwkoop kan betekenen als je pech hebt.

Het is al vaker aangehaald, een goed scherm overleefd meerdere generaties van projectoren en gaat heel erg lang mee.
Toch eerst even voldoende  (en juiste) gebruikerservaringen lezen alvorens je op afstand aankopen doet waar je spijt van kan krijgen.




pameijer

Quote from: home@the movies on June  2, 2021, 21:26:01
Het is al vaker aangehaald, een goed scherm overleefd meerdere generaties van projectoren en gaat heel erg lang mee.

Nou, ik zit aan mijn 2e projector en mijn 5e scherm  ;D . Wil toch steeds  g r  o  t e r...
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: pameijer on June  2, 2021, 22:18:52
Nou, ik zit aan mijn 2e projector en mijn 5e scherm  ;D . Wil toch steeds  g r  o  t e r...

Tja, dat doe je jezelf aan natuurlijk  ;) ;D

J.A.F._Doorhof

Daarom adviseren we altijd eerst te testen op de muur.
Mensen willen altijd groter ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Koekerwauz_NL

#12
VNX black horizon met veel licht van achteren. 266cm breed
Projectie: PANA 6000

Ik vind dit het ideale scherm voor een HT in de woonkamer.
Geen masking nodig.
In een donkere situatie zie je het scherm niet.

Ik zal vanavond nog wat foto's maken met de verlichting uit.

Koekerwauz_NL

#13
Deel 2