Geen sub bij Ziggo publieke zenders

Started by Tien, June 1, 2021, 13:05:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tien

Hallo,

Ik heb al wat rondgekeken en niet direct een antwoord kunnen vinden. Ik hoop dat ik de vraag niet dubbel stel.

Wat me opvalt is dat er via Ziggo met Ned123, RTL4 en nog een rijtje m'n sub niet of nauwelijks aangaat (ook niet bij reclames). Uitzondering is RTL7 meen ik (met name de actie-films) - dus het kán wel...
De sub doet in alle andere gevallen ook goed mee (dus bij mediaplayer, Chromecast, BR/DVD, net als dat Ziggo ding allemaal via HDMI).
Dolby instellingen staan goed volgens mij en op de receiver brandt ook het DD5.1 lampje. Centerspeaker en achterspeakers doen wel goed mee.

De kalibratie van de luidsprekers is goed (de grootte van de achterspeakers op klein) en het inidividuele volume ook. Los daarvan doet hij het wel op RTL7 en de andere media-apparaten dus dan hoor ik ook dat het goed werkt allemaal.

Is dit een Ziggo dingetje of mis ik iets voor de hands?

Ben erg benieuwd naar evt antwoorden. Dank alvast.

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Trabuca

Zet je front en center ook eens op small met een crossover op 60 of 80Hz. Dan zal de sub meer gaan doen want nu doet hij alleen iets als je achterspeakers een lage toon moeten weergeven.

Ik verwacht namelijk dat de Dolby digital uitzendingen van de publieke TV zenders niet echt een volwaardig .1 kanaal is zoals je dat van films kent.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Tien

#3
crossover staat op 100Hz (om te testen), maar geen resultaat (behalve dat hij dan voor de stereo zenders, zoals stadsomroep, veel te hard binnenkomt en dito bij mediaplayers).

Maar begrijp ik goed dat de achterspeakers hier leidend zijn? Dat is vervelend want die zet ik juist liever wat zachter omdat ik het anders allemaal wat te aanwezig vind (ik zit er dichtbij).

Hoe kan het dat er zo'n verschil zit tussen die ene RTL/Veronica zender die het wel goed genoeg doet en de rest?

Tien

Iemand nog tips?

Of is dit iets wat ik bij de Samsung SMT-C7140 die ik gebruik moet zoeken. Die is natuurlijk wel op leeftijd maar bij RTL7 gaat het wel goed.

Zijn er mensen die Ziggo kunnen kijken met dezelfde instellingen als voor BR/Mediaplayers en wel hun Sub horen?

Mokumer45

#5
Zou het kunnen, dat er niet genoeg laag in het signaal bij die zenders zit om de sub te activeren? Ik heb net alle Nederlandse zenders uitgeprobeerd en als ik ze op Dolby Digital zet, doen beide sub's bij mij gewoon mee. Ook in standaard stereo vanaf de TV doen ze gewoon mee. Wel moet ik het geluid een stukje harder zetten om ze mee te laten doen. Dit heeft op zich niets met het geluid van doen, maar aan de instelling van de gevoeligheid van de subs. Ook werkt dit precies hetzelfde bij de 2 zenders, die standaard Dolby Digital uitzenden (Discovery Science HD en Animal Planet HD).
Foutje gecorrigeerd en iets toe gevoegd.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Tien

ik ga weer even experimenteren. Dank voor het antwoord.


GPO

#8
nee, je moet ALLE speakers op small zetten. Zoals ik nu uit het verhaal begrijp, staan alleen je rears op small. Er zit meestal nauwelijks laag in de achterkanalen, dus je subwoofer heeft niets te doen voor die kanalen. Verder zenden de meeste TV zenders geen LFE uit. Op een uitzondering nagelaten dan. Dus daar zal ie ook niet zo snel van aanspringen.

Dus wil je dat je sub beetje hoort, dan moet je alle speakers op small zetten en dan iets van een crossover van 80 Hz. Je zult zien dat die dan wel mee gaat doen.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Tien

#9
Laatste bericht triggerde me om nogmaals te gaan kijken. Wat bleek (bloos, want in 2e post al genoemd): de cénterspeaker stond op nog large (geen idee waarom ik dat ooit gedaan heb, ik dacht toch écht........).
Na deze ook op small gezet te hebben en met wat kalibratie, komt er weer normaal geluid uit de sub.
Om te testen heb ik de 2 fronts toch weer op large gezet maar de sub blijft nu goed meedoen. Dit omdat ik anders bij enkel muziek luisteren iedere keer mijn TV aan moet zetten om in het menu van de reveiver te komen om het luidsprekerprofiel aan te veranderen.

Probleen opgelost, dank voor het meedenken.

Trabuca

Dan is er nog de kans dat het beter klinkt met de front L+R ook op small. Een sub kan misschien beter het laag onder 80Hz weergeven dan je front speakers. Of de plaatsing van de sub resulteert dat het beter klinkt.

Gewoon eens een paar dagen proberen, misschien bevalt het.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub