Projectiescherm Hivilux of Adeo

Started by skyfox, May 31, 2021, 17:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Later dit jaar wil ik toch eens overwegen om voor een 21:9 scherm te gaan. Dit wil ik goed voorbereiden door zowel te bepalen welk doeksoort in mijn situatie het beste resultaat geeft als welk merk uberhaupt de beste/mooiste weergave verzorgt. Momenteel kijk ik naar Hivilux en Adeo en overweeg een wit scherm of een high contrast grijs scherm. Mijn ruimte is redelijk donker te maken met alleen een lichtspleetje bij het raam en bij de deur. Mijn beamer zet een mooi plaatje neer, maar zwart is toch nog steeds wat aan de grijze kant. Ik overweeg een grijs scherm om het zwart wat zwarter te laten zijn, wat hopelijk de kijkervaring nog beter maakt.

Een andere beamer die zwarter zwart weergeeft is geen optie, ik zit met een te korte throw afstand, heb even geen zin om met spiegels te werken en wil dit najaar zorgen dat m'n scherm een upgrade krijgt.

Vragen waar ik mee zit:
1. Zal in mijn situatie een grijs scherm inderdaad voor een betere weergave zorgen, of ga ik me mogelijk enorm ergeren aan color shifts?
2. Schermkwaliteit: is Adeo zichtbaar beter dan Hivilux, uitgaande van hun referentie witte schermen of referentie grijze schermen (niet geluidsdoorlatend), er rekening mee houdend dat ik een 4k pixelshifter heb?
3. Gain: mijn beamer geeft redelijk wat licht, ook met HDR, voor mijn gevoel, maar is alsnog een hogere gain wenselijk? Ik heb nu 1.0 of 1.1, maar zie bijvoorbeeld het Hivilux grey 5D scherm met een gain van 1.35.

Ik hoop dat jullie hulp mij verder kunnen helpen  :pompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Welke maat had je nu ook alweer? Die 92" Lumene van mij toch?
En welke maat 21:9 wil je naartoe?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

Nope, ik heb nu je 100" scherm, 221 zichtmaat. Ik wil dan naar 21:9 van iets minder dan 270 zichtmaat. Vanavond alleen even checken of ik die throw wel haal [emoji28] Anders zou het eerder iets van 250 21:9 worden, denk ik.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

reza

Hivilux is net zo goed, misschien wel beter dan Adeo. Zeker voor het geld. Ik heb Adeo vaak gezien dus weet wel wat ik zeg.

Hivilux kan voor 100 euro extra op elk gewenst formaat gemaakt worden. Duurt dan wel langer voordat ze leveren. Normaal heb je binnen 3 dagen je scherm binnen.

Ik heb verschillende samples liggen van hivilux.
Ook een gray...
Als je langs komt kun je ze bekijken en meenemen om thuis te kijken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: skyfox on May 31, 2021, 20:26:03
Nope, ik heb nu je 100" scherm, 221 zichtmaat. Ik wil dan naar 21:9 van iets minder dan 270 zichtmaat. Vanavond alleen even checken of ik die throw wel haal [emoji28] Anders zou het eerder iets van 250 21:9 worden, denk ik.

Ah ja, klopt....
Kwa doek zal je zeker een stap maken en kwa maat ook. Zou niet meer terug willen naar een 16:9 scherm.

Keer lekker bij Reza gaan kijken en samples thuis proberen maar ook bij Kamdio, die heeft Adeo toch? (Welke persoonlijk mijn voorkeur zou hebben ;) )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

Adeo heeft voor zowel de Reference White en Reference Grey een Referentie Color accuracy zonder color shift (flat response) dus ik zou niet weten in welk opzicht een Hivilux beter zou moeten zijn. Referentie is referentie.

De Adeo Reference white en Grey zijn gelijk aan de Screen Research Solid Pix white en de Solid Pix 2 Grey. Screen Research behoort samen met Stewart tot de beste schermen op de markt, en ik weet hoe dicht de Reference White de Studiotek 100 benadert. Ik zou zeggen pak Adeo want die is voordeliger als Screen Research en doeken zijn identiek.

Een doek met een verhoogde gain zou ik je sowieso afraden want gaat bijna altijd gepaard met negatieve bijwerkingen.  Mocht je een keer een Adeo willen bekijken kan ik dat regelen voor je geen probleem Richard je weet mij te vinden.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

bmateijsen

Weet je heel zeker dat je 2.7 meter breed redt in jouw ruimte gezien de korte afstand?

J.A.F._Doorhof

#7
Adeo is een absoluut top merk.
Ja het is iets duurder dan bv hivilux maar dit zie je ook direct terug en ook op langere termijn.

We hebben enorm veel adeo, screen research en screen excellence schermen verkocht door de jaren en adeo kan gewoon mee komen met de top.

Van dit type scherm hebben we eigenlijk nooit problemen of klanten die niet tevreden zijn.

Een scherm moet je jaren naar kijken. En voor de meeste betekend dit dat ze al verschillende projectoren vervangen maar het scherm blijft.

Investeer dus gewoon verstandig en ga eerst kijken. We hebben hier verschillende stalen boeken van verschillende merken en zoals vik ook aangaf. Adeo is echt een topper en dat is redelijk snel te zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skyfox

Inmiddels getest, ik haal de throw niet. Grmml. Blijft wel staan dat ik geïnteresseerd ben in of grijs doek de filmbeleving verbeterd  dmv dieper zwart en mooier contrast en of het de wens voor masking weghaalt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

J.A.F._Doorhof

Als je in je ruimte gaat zitten met alle lichten uit.
Zie je dan je scherm?

Dieper dan dat zwart gaat het bv nooit worden.
Is dat hoger dan het zwart wat de projector produceert dan kun je een alr doek overwegen.

Als je al een goed verduisterde ruimte hebt ben ik er geen voorstander van ondanks dat we ze regelmatig verkopen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Quote from: skyfox on June  1, 2021, 13:27:43
Inmiddels getest, ik haal de throw niet. Grmml. Blijft wel staan dat ik geïnteresseerd ben in of grijs doek de filmbeleving verbeterd  dmv dieper zwart en mooier contrast en of het de wens voor masking weghaalt.

Ik zou ten alle tijden masken!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jep

Skyfox, wordt het een vast scherm of een tabbed tension scherm? Die laatste heb ik van Adeo. Ik heb ooit een keer een demo scherm zien hangen en die was onderaan de verticale masking een beetje naar binnen getrokken. Ik heb bij mijn scherm rek ondervonden en zag op den duur ook het doek naar binnen trekken. Alsof de onderbalk te hard aan het doek trok. Het was niet extreem, maar als je een beetje kritisch bent wel storend. In m'n huidige ht daarom voor een vast scherm gekozen (Lumene).
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Ik zou dan wederom een vast scherm ophangen.

Heb al wat gespeeld met m'n eerste grijze sample, maar dan blijft masking inderdaad de meer gewenste optie. Iets zwarter zwart is mooi, maar de balken blijven storen. Ik ga nog eens goed beoordelen of ik het plaatje an sich met grijs doek mooier of minder mooi vind.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

vik

Een sample is leuk enkel kun je er weinig mee Richard. Leuk als je een structuur kunt vergelijken als je er met je neus boven zit maar uiteindelijk gaat het erom wat je ervaart vanaf de kijk positie op groot formaat. Stewart heeft vrij grote samples (uit mijn hoofd 100x100cm) en geeft wel een redelijk beeld weer van de werkelijkheid. Dan zou iemand het sample voor het beeld moeten houden maar dan nog kan het zo zijn dat de projector settings niet optimaal zijn voor het stukje sample om dat deze afwijkt.

Bij een akoestisch transparant doek is een stukje sample net weer even anders omdat je een goed vergelijk kunt maken  tussen geperforeerd en een geweven structuur bijvoorbeeld. (Licht verlies en demping geluid)

Quote from: skyfox on June 10, 2021, 14:39:42
Ik zou dan wederom een vast scherm ophangen.

Heb al wat gespeeld met m'n eerste grijze sample, maar dan blijft masking inderdaad de meer gewenste optie. Iets zwarter zwart is mooi, maar de balken blijven storen. Ik ga nog eens goed beoordelen of ik het plaatje an sich met grijs doek mooier of minder mooi vind.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

MLCinema

Masking is sowieso de juiste optie. Jouw ruimte is best wel donker Richard. De beamer die je nu hebt is al een stuk beter qua zwartweergave.

In het beeld vind ik de grijzige zwartwaarde niet storend, wordt vooral versterkt door de balken bij 21:9 projectie. Maar die projecteerde de N5 ook niet zwart genoeg op mijn oude 16:9 scherm.

Dus masking of scope is het mooiste in mijn optiek. Het witte vlak dat overblijft bij 16:9 projectie in een 21:9 scherm valt mij nauwelijks op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

PascalP

Quote from: Kamdioblitz on June 11, 2021, 08:29:19
scope is het mooiste in mijn optiek. Het witte vlak dat overblijft bij 16:9 projectie in een 21:9 scherm valt mij nauwelijks op.


Dit 100%  ^^
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pameijer

Quote from: Kamdioblitz on June 11, 2021, 08:29:19
Het witte vlak dat overblijft bij 16:9 projectie in een 21:9 scherm valt mij nauwelijks op.


En wat is dan het verschil met het witte vlak dat overblijft bij 21:9 projectie op een 16:9 doek?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: pameijer on June 11, 2021, 09:39:38
En wat is dan het verschil met het witte vlak dat overblijft bij 21:9 projectie op een 16:9 doek?

Lol, dat antwoord zou ik ook wel graag willen weten ;-)

Kjelt

Zelf een Adeo rolscherm gehad dat was op zich een heel prima scherm totdat na een jaar of tien ik een horizontale streep zichtbaar begin te worden onder de witte laag.
Dit werdt erger en erger het was duidelijk door de makers aangebrachte referentielijn die ze voor het spuiten niet verwijderd hebben.
Nu heb ik een vast scherm van hivilux, kost nog geen derde van de Adeo en nog groter formaat ook en bevalt echt uitstekend. Kan hem zo aanbevelen.

MLCinema

Quote from: home@the movies on June 16, 2021, 18:47:28
Lol, dat antwoord zou ik ook wel graag willen weten ;-)
Ik vind zelf de zwarte balken die geprojecteerd worden onder en boven binnen een 16:9 kader storender dan dat er niet geprojecteerd wordt links en rechts bij een 16:9 beeld binnen het 21:9 scherm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

PascalP

Quote from: Kamdioblitz on June 16, 2021, 19:10:44
Ik vind zelf de zwarte balken die geprojecteerd worden onder en boven binnen een 16:9 kader storender dan dat er niet geprojecteerd wordt links en rechts bij een 16:9 beeld binnen het 21:9 scherm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Idem hier, valt me gewoon stukken minder op, wellicht omdat je focus op het midden van het scherm ligt?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono