Welke beamer

Started by go6, May 31, 2021, 17:10:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Weet niet of het al genoemd is maar als je de wireless 9400 neemt is de beamer wit dacht ik.

go6

Quote from: RonG on June  2, 2021, 12:30:09
Weet niet of het al genoemd is maar als je de wireless 9400 neemt is de beamer wit dacht ik.

Mmm. Ik dacht dat de 9400 zonder wireless in zwart en wit verkrijgbaar is, maar kennelijk ben ik in de war. Wist wel dat er een 9400 wireless bestond maar had niet helemaal in de gaten dat de kleur gekoppeld was aan het al dan niet wireless zijn.

Dit maakt het niet echt  makkelijker  :( Maar wel bedankt voor deze belangrijke info.

angelo41

Quote from: RonG on June  2, 2021, 12:30:09
Weet niet of het al genoemd is maar als je de wireless 9400 neemt is de beamer wit dacht ik.
klopt.

Verstuurd vanaf mijn HD1917 met Tapatalk


Kerre

Quote from: angelo41 on June  2, 2021, 13:11:41
klopt.

Verstuurd vanaf mijn HD1917 met Tapatalk

Inderdaad is de typenaam dan TW9400W. Waarbij die laatste W voor wireless of white staat. Helaas is het de duurdere uitvoering die in het wit te krijgen is. De non-W uitvoering is er enkel in het zwart.  :(
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

#29
Hi,
Het is voornamelijk het soort beeld.
Het is wat moeilijk uit te leggen maar het beeld van de 9400, Sony, JVC etc. hebben allemaal iets film achtigs.
Je kan het smoothness noemen, balans etc. maar je ziet dat minder bij de instappers.

Neemt niet weg dat de 7000/7100 gewoon erg mooie projectoren zijn.

En als het eenmaal hangt valt het niet meer op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

go6

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  2, 2021, 17:51:05Het is wat moeilijk uit te leggen maar het beeld van de 9400, Sony, JVC etc. hebben allemaal iets film achtigs.

Net als mijn oude Barco misschien? Die vond ik ook altijd een uitgesproken filmachtige kwaliteit hebben (ondanks de interlacing).

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  2, 2021, 17:51:05En als het eenmaal hangt valt het niet meer op.

Volgens mij moet ik vooral niet ergens de 7000 en de 9400 met elkaar gaan vergelijken. Ignorance is bliss  ;D.

angelo41

[emoji106][emoji106]De 9400 staat mooi geprijsd nu.

Verstuurd vanaf mijn HD1917 met Tapatalk


J.A.F._Doorhof

De 9400 is op dit moment goed leverbaar ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

go6

Ik wil nog even iedereen bedanken die heeft gereageerd op mijn vraag.

En het is geworden... een Epson EH-TW9400! 'Alles voor de juiste pixels' zij mijn vrouw  :wub:. En een zwarte vond ze mooier dan een witte  :colgate:. Hij staat nu netje in een open kast van 39cm diep , steekt een klein stukje uit maar het ziet er prima uit.

Afgezien van het betere beeld dan een 7000 speelde voor mij ook de gemotoriseerde zoom en lens shift met geheugenfunctie e.d. ook wel een rol bij de keuze voor de 9400 om makkelijk verschillende aspect ratios te kunnen weergeven.

Gisteren even snel getest met de eveneens nieuw UHD bluray speler (Sony UBP-X800M2) maar met een gewone bluray disc van Fifth Element. Zag er heel goed uit op de witte muur, projecteer op 350cm breed bij 2.35:1. Ga zeker geen scherm ophangen, dit is voor mij goed genoeg. Misschien was ik met een 7000 toch ook wel blij geweest maar hier ben ik zeker blij mee.

Wat natuurlijk wel scheelt is dat ik de dag daarvoor donkerblauwe gordijnen heb opgehangen tegen de schuifpui (haaks op de projectiemuur). Aan de andere kant is geen zijmuur in de buurt (pas meters verderop) dus in ieder geval komen vanuit die richting geen directe reflecties. Het plafond en de vloer kan ik niks aan doen die zijn en blijven wit.

Zojuist ook de optische HDMI kabel die ik al anderhalf jaar geleden had aangelegd getest, en gelukkig doet die het. Ik was bang dat die bij het trekken e.d. beschadigd kon zijn maar dat blijkt dus niet het geval. Had wel eerst de kabel door de 1 inch flexibele PVC pijp gedaan en pas daarna die PVC pijp met kabel en al door de gefreesde sleuven en de kruipruimte getrokken. Maar noodgedwongen moest ik de kabel in een kabeldoos oprollen en qua buigradius is dat wel wat krap. Hij lijkt het toch zonder schade overleefd te hebben want met zo'n optische kabel zal het toch een kwestie zijn van wel of niet werken en niet iets ertussenin.

Zit trouwens ook nog een toslink en een CAT7 kabel in diezelfde pijp dus als de HDMI kabel was beschadigd had ik ook nog wel andere opties gehad (nieuwe HDMI kabel trekken was waarschijnlijk wel heel lastig geworden).

Nogmaals iedereen bedank voor alle advies en suggesties.

RonG

Top, veel plezier ermee :popcorn:

scoc

Wel spijtig van projecteren op de muur. Is een beetje zoals rijden met de handrem op ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

go6

Quote from: scoc on June 13, 2021, 21:05:02
Wel spijtig van projecteren op de muur. Is een beetje zoals rijden met de handrem op ...

Ik vermoed dat je er anders over zou denken als je het zou zien. Deze muur is welicht meer geschikt dan je denkt, er is bij de afwerking (door mijzelf) ook rekening mee gehouden dat hij geschikt moest zijn voor projecteren. Hij is 100% recht en vlak, glad als papier met een zeer fijne structuur (eigenlijk alleen te zien als je er heel dicht (<50cm) op zit met strijklicht) en 100% mat (zelfs met strijklicht erop zie je nergens glimplekken of kleurverschil).

Hij is alleen niet 100% wit maar RAL 9010 maar volgens mij zou je dat verschil qua projectie hooguit kunnen zien in een directe A/B vergelijking in dezelfde ruimte. In principe zou je voor die hele lichte afwijking kunnen corrigeren in de projector, maar die afwijking is zo klein dat dat alleen zou kunnen door hem ter plekke ISF te laten calibreren. Voor het oog is het gewoon wit.

Ik heb ruim 20 jaar mijn oude Barco op een projectiescherm gebruikt (beiden nog afgerekend in guldens) en dat scherm heb ik nog steeds liggen (voor het geval het projecteren op de muur er toch minder uit zou zien), maar zoals het er uitziet zie ik in ieder geval geen enkele reden om dat scherm op te hangen.

Uiteraard kan het altijd beter. Als ik al een scherm zou ophangen dan misschien een moderne ALR, maar daar heb ik geen enkele ervaring mee. Toen ik dit scherm kocht (ook ruim 20 jaar geleden) kwam ik eigenlijk alleen matte of van die 'zilveren' reflecterende schermen met een hogere gain tegen maar dat laatste vind ik niks, geef mij dan maar een mat doek, of gewoon deze muur.

Kerre

#37
Ik denk dat je de huidige scherm technologie (ALR) in een witte ruimte niet moet onderschatten. En dat daar zeker nog winst te behalen valt. Tenminste vanuit mijn oogpunt (witte kamer, wit plafond, witte luidsprekers, Epson tw 7300). Ik vermoed dat je de zwarte waardes van je 9400 er nu niet uit gaat krijgen. Maw je niet volledig de opbrengst van je projector benut. Maar dat je dat met een ALR scherm mee kunt bereiken.

Maar als je huidige setup bevalt scheelt dat nogal wat eurocenten.
My 2 cents ;)
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

donaldk

Quote from: angelo41 on June  1, 2021, 10:13:22
Hier hangt eentje in de woonkamer een 9400.is ie groot? ja want ik kwam van een optoma uhd51. maar je komt het snel gewoon. even foto hier.

Verstuurd vanaf mijn HD1917 met Tapatalk

Waar is toch die motion Gif gebleven van die 909 die een 'digital' onderwerpt. Vergeleken met een medium formaat CRT zoals de 801 is die 9400 maar een kabouter projector. Dus dat zal geen probleem vormen.

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian