Geen geluid tweeters Quadral Phonologue gold

Started by thuiskoker01, May 30, 2021, 21:32:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thuiskoker01

Beste mensen,
ik hoop in de juiste rubriek.

Na jaren niet gebruikt nu na verhuizing eindelijk deze speakers aangesloten op
een Yamaha R-N303.

Geluid heel hol en naar t lijkt komt er geen geluid uit de tweeters ( bij beiden boxen)

Ze zien er toch niet uitgebrand uit oid?

Wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb gelezen dat er soms zekeringen in een box zitten, maar zou niet weten waar ik deze zou moeten vinden... (groot muziekliefhebber maar geen techneut)

thuiskoker01


Rowdy

Als ik het goed heb gezien op een foto kun je ze bi-wire aansluiten.
Zit de verbindingsbruggetjes tussen HF en LF er wel tussen?

thuiskoker01

Dank voor je reactie... ik denk dat dit goed zit..

Rowdy

Ik vind het bij de onderste connectoren slordig uitzien. Netheid is belangrijk.
Als ik het goed zie heb je + en - omgedraaid.

thuiskoker01

Mbt +en- omdraaien, dat klopt.. ik heb bij beiden speakers alles een keer omgedraaid.
Ik had iets gelezen over uit fase zijn.
mbt slordigheid, zal ik straks foto sturen van nog netter aangesloten zijn.
Maar helaas nog steeds geen geluid.
Zouden het de condensators en/of de tweeters zelf kunnen zijn?

Tabcam

#6
Er kan ook wat met het filter aan de hand zijn. Lastige is dat je zegt dat je zelf niet zo technisch bent. Meten is weten en daar heb je wel een paar spullen voor nodig. Kan je wel gemakkelijk bij het filter? Een foto daarvan zou kunnen helpen.

Qua netjes vs slordig, ja netjes help qua foutzoeken maar zelfs een slordige verbinding zou niet de tweeter helemaal uit moeten zetten, zeker niet aan beide kanten.

Een paar hypotheses:
- beide tweeters uitgebrand, zeer onwaarschijnlijk
- filtercondensatoren kapot. Kan, maar beide tegelijk lijkt onwaarschijnlijk
- filteraansluitingen losgetrilt. Meer logisch, verhuizing, vervoerd  jarenlang niet gebruikt.
- verkeerde instellingen, bv. De crossover-instellingen. Zou ook kunnen

Als je zelf niet zo technisch bent zou ik een zaak in de buurt zoeken om vastte stellen wat er aan de hand is en een voorstel te krijgen hoeveel de reparatie kost of een vriendelijk forumlid in de buurt. Dan is het handig te weten waar je ongeveer woont. Ik zit in het oosten, meestal te ver van de andere forumleden vandaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thuiskoker01

Dank je wel!
Ik woon net over de grens bij Eindhoven.
Ik ga inderdaad zoeken naar een deskundige.
Mochten jullie ieman kunnen asnraden, hoor ik het graag!

Tabcam

Branden beide lampjes SP A en SP B op de Yamaha R-N3-3? Ik neem aan dat er maar één kabel naar links en één kabel naar rechts gaat. Dan zou alleen de aangesloten speakeraansluiting moeten branden, dus A of B.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thuiskoker01

Dank voor het meedenken!
Ook op een andere versterker aangesloten.
Vanmiddag de set weggebracht naar een deskundige die ze morgen gaat onderzoeken.
Ik zal de uitkomst laten weten ;-)

Rob_Dingen

Je ferrofluid zal wel veroudert zijn waardoor de tweeters haast niet meer bewegen.
Dat is een bekend fenomeen.
Zou de tweeters demonteren en kijken of de dome er uitkan dan online ferro fluid bestellen de zaak schoonmaken en nieuwe ferrofluid er in.

Rob

thuiskoker01

Het waren de tweeters die toch overleden waren.
Wel een raar verhaal vond ook de reperateur... Hij had van de tweeters ook plus en min omgedraaid en dan rommelde ze wat, maar vd rest niet.
Hij heeft er twee anders  tweeters ingezet die qua specs bijna gelijk waren.
De oude heb ik ook meegekregen en nu werkt alles goed, en best tevreden over t geluid !
Jullie allen dank voor de hulp/suggesties

Tabcam

Kan je alsnog kijken of het de ferrofluid is en eventueel repareren. Wie weet zijn de oude tweeters beter.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thuiskoker01

Ja daarom dat ik ze ook mee terug heb genomen.
Ik ga me eens inlezen hoe ik die ferro fluid moet bijvullen.
We hadden t er met de monteur nog over, maar die zou t verbazen
als t dat was.

Ik laat je t weten