Minidsp SHD studio of SHD

Started by kermy, May 30, 2021, 18:33:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Ik ben nu enige maanden in het bezit van een Minidsp DDRC 24 met Dirac. Wat begon als een poging om kennis te maken met dit RC systeem is inmiddels uitgegroeid tot nieuwe ideeën.

En een van die ideeën zou ik graag hier spiegelen.

Het idee is om of een SHD studio, of een SHD van Minidsp te kopen, daarmee hoop ik de volgende apparaten te gaan vervangen. Te weten, de Grace M903 die nu als voorversterker dient, de Auralic Aries mini die als Roon endpoint fungeert, de huidige DDRC 24, en als laatste, en ook waarover ik nog een vraag heb, de Metrum Hex dac.

De DDRC 24 word zowel als XO als DSP met Dirac gebruikt, die rol zou dus de SHD in enige vorm over moeten gaan nemen. Ik heb echter wel een klein probleempje, ik ben nog steeds in het bezit van een 47 Labs Shigaraki loopwerk en dac.
En die laatste gooit een beetje roet in het eten, de vrouw des huizes wil dit in haar bewoording "muziek doosje" niet kwijt. Dit noopt mij om altijd een analoge ingang voor deze legacy cd keten te hebben.

Dan zou je zeggen, koop de full blown SHD, daar zitten 2 analoge ingangen op, en daar denk ik dus ook sterk aan. Ik zie niet dat je met het prijsverschil tussen de SHD Studio en de SHD de volgende zaken kan inrichten met het kwaliteitsniveau van de Metrum Hex. Met de studio moeten er 2 onafhankelijke dacs komen met SPdif ingangen.

En een variant van deze constatering en of vraag komt iets verder weer om de hoek kijken.

Want, stel ik kies de SHD, knoop alles er digitaal aan, laat het ding als Roon endpoint fungeren, en sluit ook de dac van de Shigaraki set erop aan. Dan zit ik vast aan de gebruikte ADC/DAC in de SHD.

En nu komt de hamvraag, zou ik het laag tot 500 Hz door de dac in de SHD kunnen laten doen, en de Metrum Hex zijn kunstje voor de rest van het spectrum laten vervullen?

Mochten er mensen zijn die een dergelijke opzet in enige vorm hebben draaien, laat maar weten wat de valkuilen kunnen zijn.

Gezien eventuele toekomst plannen heb ik ook nog even gedacht om een tweede DDRC 24 aan te schaffen, dat geeft dan de mogelijkheid van 2 maal drieweg met 2 maal sub. Maar ik heb nog niemand gesproken die mij kan vertellen of buiten de XO file, ook Dirac op deze configuratie aan de praat te krijgen zal zijn, en als, hoe dan?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Hi Kermy,

Bij mij is de crossover hoger en ik gebruik de Studio SHD. De SHD heeft geen digitale uitgangen! Dat, samen met een tweedehands overname, was voor mij de reden om voor de SHD Studio te gaan. Helaas heeft die geen analoge ingangen! Ze zouden het betere de SHD analogue out en de SHD digital kunnen noemen.

Je bent er al met nog een Metrum Hex of een mooie goedkope dac (Topping D30Pro bv.). Als het goed is kan je de Aurelic Aries mini met toslink of spdif koppelen. Heb je daarnaast ook nog een analoge input nodig, bv voor een platenspeler, dan wordt het een stuk lastiger! Dan denk ik dat de SHD met twee dacs en twee maal analoge invoer best waar voor zijn geld biedt.

Btw, de streamer gebruik ik niet, Volumio vond ik niet fijn in gebruik op de Radpberry Pi :nopompom:. PiCorePlayer is beter maar dat wordt niet ondersteund dacht ik. Mocht je het in werking willen zien en beluisteren, ben je van harte welkom.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Thnx Tabcam.

Kleine correctie, de SHD heeft ook digitale uitgangen, op SPdif en AES EBU, dus daar kunnen zo externe dacs aangeknoopt worden. Mijn bedoeling is het aantal kastjes en koppelingen te verminderen.

Een tweede Hex is wel een dure aangelegenheid, maar is zeker een van de mogelijkheden.

Machtig mooi spul dat Minidsp, ik moet toegeven dat ik de flexibiliteit geweldig vind, en dat in combinatie met Dirac, een killer combi.

En nog bedankt voor het aanbod, maar ik zit bij Rotterdam, en jij bij Groningen in de buurt als ik het goed heb. Maar zeg nooit nooit.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Ah,stom, helemaal vergeten dat ik vroeger persé de AES/EBU digital outs wilde :wacko:. Dan is de SHD wat dat betreft in het voordeel. De SHD Studio heeft ook nog optisch uit.

Ik denk dat je met een D30Pro voor het laag ook al erg mooi zit maar daarmee is de analoge input niet mee geregeld. Als het je alleen om de voorversterkersfunctie gaat, is de Gracie M903 niet meer nodig. Die zou je dan ook als dac kunnen gebruiken :P.

En Groningen of Twente is vanuit Rotjeknor helaas vrijwel even ver :nopompom:.

Ik zou voor de SHD gaan en als de dac je niet bevalt kan je de Metrum Hex en de Gracie M903 gebruiken. Indien het wel meer dan goed gemoeg is kan je ze verkopen en heb je misschien zelfs verliesvrij een SHD i.p.v SHD Studio.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Quote from: TabCam on June  2, 2021, 21:30:35
Ah,stom, helemaal vergeten dat ik vroeger persé de AES/EBU digital outs wilde :wacko:. Dan is de SHD wat dat betreft in het voordeel. De SHD Studio heeft ook nog optisch uit.

Ik denk dat je met een D30Pro voor het laag ook al erg mooi zit maar daarmee is de analoge input niet mee geregeld. Als het je alleen om de voorversterkersfunctie gaat, is de Gracie M903 niet meer nodig. Die zou je dan ook als dac kunnen gebruiken :P.

En Groningen of Twente is vanuit Rotjeknor helaas vrijwel even ver :nopompom:.

Ik zou voor de SHD gaan en als de dac je niet bevalt kan je de Metrum Hex en de Gracie M903 gebruiken. Indien het wel meer dan goed gemoeg is kan je ze verkopen en heb je misschien zelfs verliesvrij een SHD i.p.v SHD Studio.

Voor het geld hoef ik het niet te doen. Ik zou de zaken gewoon inpakken en laten staan tot ik ze hier of daar weer kan en wil gebruiken. Ik heb ook nog een vraag uitstaan over het gebruik van 2 maal een DDRC24, ik zou dan twee maal 3 weg plus twee maal sub kunnen doen. De filters gaat wel werken, die file kun je in alle twee laden. Maar die Dirac, daar begint de schoen te wringen. Iemand die daar een idee over heeft?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

De SHD kan volgens mij alleen tweeweg crossover aan. Wil je dus een actieve meerweg met subs kom je op iets als de DDRC-88D(/BM) uit. Daar zou je een Okto Research dac8 pro bij kunnen gebruiken. Heb je wel sub(s) nodig met XLR aansluiting.

Wat ik ook lees is dat er maar één LF kanaal is. Echter, er staat ook dat je twee subwoofers op kanalen 7 en 8 kan gebruiken. Dan zou ik verwachten dat je die twee subs met Dirac kan corrigeren.

Vraag voor miniDSP?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i