Wel of geen verschil in geluid via FM en steaming?

Started by Mokumer45, May 29, 2021, 15:01:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mokumer45

Er iets, wat me al heel lang intrigeert. Bij het luisteren naar een radio zender (Radio 10) heb ik het idee, dat het stereo geluid via mijn streamer voller , breder (ik het weet niet precies te omschrijven) klinkt dan via de FM. Ligt dit aan mij, is het inbeelding of ligt het aan verschil in volume? Ik heb nl geen enkele manier om te controleren of het niveau gelijk is. Het FM geluid is een stuk zachter dan via de streamer, dus bij het overschakelen naar de streamer moet ik het volume een stuk terug draaien. Dus heb ik geen idee of en wanneer het niveau gelijk is, gaat puur op het gehoor. Ben heel benieuwd naar hoe en of mede forumgenoten dit ook beleven!   
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Raphie

Dab klinkt beter dan FM, de modulatie van FM klinkt heel anders (ook lager in pitch /Hz)
JBL PRX Power!

Mokumer45

Bedankt voor de reactie. Maar ik heb geen Dab, ik steam via wifi en mijn Teufel audio streamer.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Raphie

Quote from: Mokumer45 on May 29, 2021, 17:30:22
Bedankt voor de reactie. Maar ik heb geen Dab, ik steam via wifi en mijn Teufel audio streamer.
is dezelfde stream  ;)
JBL PRX Power!

Mokumer45

Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

minplus

https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicken-is-dab-nu-al-ten-dode-opgeschreven/

DAB+ bitrate 64 tot 96 kB/s

Internetzenders die ik het meest beluister 128 kB/s

Wat ik meestal erover lees is dat men DAB+ waardeloos vindt. Behalve sommigen hier die er erg enthousiast over zijn.
Ieder zijn smaak.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mokumer45

#6
Bij mij komt radio 10 via de streamer binnen op 128 kB/s MP3. En ik vind het hier bij mij prima klinken evenals een heleboel andere zenders via mijn streamer.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Fox

Die ervaring had ik ook.

Overigens is het niet alleen kommer en kwel aan de ontvangede kant qua kwaliteit, maar ook in de radio studio's.
Daar is men heel snel van singeltje, LP's en CD's afgestapt voor zwaar gecomprimeerde lossey MP3 en MPEG audio.
Dit ging ook nog eens gepaard met de "loudness Wars", waardoor er vrijwel geen kwaliteit een die kant te vinden was.
Shit in = shit out  :o

Misschien herinner je nog de reclames van "DAB radio in CD kwaliteit". Dit moest snel worden verander na klachten, en werd de slogan "Digitale kwaliteit". Alsof Digitaal gelijk is aan kwaliteit.  :-X :-X

Inmiddels zijn is er een transitie geweest in de Radio studio's naar lossless audio en sommige draaien ook weer Vinyl.
Daarmee FM een voordeel.

Om Internet en DAB+ nog een beetje te laten klinken heb je een aantal upkrik/boost (DSP) schakeling die met de ouderwetse "Loudness" knop kan vergelijken. Grappig is dat dan men denk dat  Internet en DAB+ beter/voller klinken dan FM en detail, dynamiek en kanaalspreiding voor het gemak vergeten.  :D

Quote from: minplus on May 30, 2021, 22:14:15
https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicken-is-dab-nu-al-ten-dode-opgeschreven/

DAB+ bitrate 64 tot 96 kB/s

Internetzenders die ik het meest beluister 128 kB/s

Wat ik meestal erover lees is dat men DAB+ waardeloos vindt. Behalve sommigen hier die er erg enthousiast over zijn.
Ieder zijn smaak.

Gerrit RSV Mille

Via Juke.nl heb je radio in veel betere kwaliteit (voor de commerciele stations).

Vhond


Eco

Quote from: Gerrit RSV Mille on December 30, 2021, 16:16:43
Via Juke.nl heb je radio in veel betere kwaliteit (voor de commerciele stations).

Ik heb even lopen zoeken maar ik zie niet hoe ik Juke kan afspelen op mijn Bluesound Node 2i of mijn Naim Uniqute 2.
Zijn er wellicht andere goede (gratis) HD streams voor Bluesound en/of Naim?
Ik gebruik nu TuneIn maar heb het gevoel dat het nog veel beter kan.
Stereo: Sonus Faber Liuto Monitor - Naim Uniqute 2 - Oelbach
HT: LG OLED55C7V - Anthem MRX710 - Sonus Faber Sonetto serie - Velodyne SPL1200 Ultra - Bluesound Node 2i

Gerrit RSV Mille

Quote from: Eco on December 30, 2021, 18:44:39
Ik heb even lopen zoeken maar ik zie niet hoe ik Juke kan afspelen op mijn Bluesound Node 2i of mijn Naim Uniqute 2.
Zijn er wellicht andere goede (gratis) HD streams voor Bluesound en/of Naim?
Ik gebruik nu TuneIn maar heb het gevoel dat het nog veel beter kan.

Node 2i support airplay meen ik. Ik heb Bluesound al eens gevraagd om te supporten maar tot nu toe doen ze dat niet.

Gerrit RSV Mille

Tune In kiest standaard de laagste kwaliteit. Je moet telkens de stream kiezen een een hogere bitrate kiezen. Erg onhandig.

GPO

Quote from: Fox on July 10, 2021, 10:14:15
..
Om Internet en DAB+ nog een beetje te laten klinken heb je een aantal upkrik/boost (DSP) schakeling die met de ouderwetse "Loudness" knop kan vergelijken. Grappig is dat dan men denk dat  Internet en DAB+ beter/voller klinken dan FM en detail, dynamiek en kanaalspreiding voor het gemak vergeten.  :D
..

Nou bij mij klonk FM (het vroegere analoge signaal) met de maand slechter en slechter. Enorm vlak, gekrompen geluid. Niks geen dynamiek of kanaalspreiding te herkennen. In die tijd overgestapt naar internet radio en dat klinkt gewoon veel beter.

Op dit moment bestaat het analoge FM signaal hier niet eens meer (of alleen via de ether, maar dat is ook niks). Ik denk nog altijd dat men het signaal steeds meer aan het knijpen was ivm internet radio en DAB+..... zodat steeds meer mensen zouden overstappen denk ik  :tongue2:

Overigens heb ik DAB+ in de auto en ondanks de lage bitrates vind ik ook daar het geluid beter als via de FM....  8)

Als ik betere kwaliteit wil, dan luister ik wel een CD, Flac of Spotify in de hoogste bitrate.  ;D
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

mmuetst

Heb vroeger bij een locale omroep gewerkt als geluidstechnicus (omroep Zwolle) en op het ELA mengpaneel zat een limiter voordat het naar de zender werd gestuurd. Dus het signaal werd geknepen zodat er geen overmodulatie zou ontstaan. En ja dat hoor je.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

kappa9

Quote from: GPO on January  6, 2022, 10:40:57
Overigens heb ik DAB+ in de auto en ondanks de lage bitrates vind ik ook daar het geluid beter als via de FM....  8)

Hier ook DAB + in de auto. Vond het eerst maar niks omdat het signaal nogal eens wegvalt als je onder een klein tunneltje doorrijdt maar de kwaliteit lijkt wel een stuk verbeterd de laatste tijd.

Heerlijk de boosterweek volgen op NPO 4 op weg.

Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT