Verschil minidsp 2x4 en 2x4HD

Started by kappa9, May 26, 2021, 17:19:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Beste iedereen.

Ik vroeg me af wat welke dsp ik het beste kan aanschaffen, een minidsp 2x4 of 2x4 HD.

Ik zie op de productpagina sowieso dat er een prijsverschil is en dat er wat andere specificaties zijn echter weet ik niet of ik de HD moet kiezen of de standaard versie.

Mijn insteek is dat ik een klein subje wil integreren met mijn quad ESL's.
Dus het laag zeg onder de 100Hz naar het subje laten lopen en de rest boven de 100Hz naar de ESL's.

Daarnaast wil ik wel een keer als ik er allemaal wat meer over gelezen heb en "meer verstand" van heb een keer de akoestiek gaan meten in mijn kamer. Dus met een meetmicrofoon de probleemgebieden ontdekken en daar dan weer verbeteringen aan te gaan proberen te brengen.

Nu denk ik dat ik dan sowieso met akoestiek behandeling d.m.v. traps, diffusie en absorptie dan aan de slag moet maar er valt misschien ook al een hoop winst te behalen met een minidsp.

Kan ik met het oog hierop beter voor de HD gaan (of misschien zelfs voor een nog hoger model) of is de standaard 2x4 wel voldoende?

Ik hoop dat ik van jullie kennis gebruik mag maken  ;D


Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Oeh ik bedenk me ineens dat ik mijn vragen misschien beter bij het onderdeel aankoopadviezen had kunnen stellen ? :blink:

Excuses hiervoor!
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Shadowfox

Neem een hd en probeer em uit tot aan de retourtijd.
Kan je altijd beslissen of het wat is of dat je aan de normale versie genoeg hebt. Met de hd heb je 10 ipv 6 eq en dat kan je best nodig hebben

skyfox

De HD versie heeft ook een remote, waarmee je makkelijk kan wisselen tussen presets. Ik krijg em hopelijk vrijdag of anders maandag binnen. Ben benieuwd!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

reza

Je hebt sowieso een "meet microfoon" nodig om de dsp te kunnen gebruiken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

HD heeft niet standaard een Remote. Wisselt per verkoper. Belangrijk verschil is de slope waarmee je de de sub kan laten afvallen op de kantelfrequentie. In de HD versie heb je een 48db slope waardoor de output onder de kantelfrequentie sneller afvalt.

Daarnaast kun je de HD later upgraden naar de ddr24 versie door het kopen van de Dirac licentie. De ddr24 is namelijk de 2x4 HD plus Dirac licentie. In principe moet je met rew en de mini dsp 2x4 HD al en een heel eind kunnen komen. Bij de HD versie zou ik mij te beperkt voelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

morca

Dat is raar.
Die van mij was met remote.
En de doos was gesealed.

Die 48 DB slope is goed idd.
Die gebruik ik ook.

10 banden is wel handig idd.
Ik heb ze manueel ingevoerd.
Dan kan je later makkelijk finetunen :)

kappa9

Dank voor alle antwoorden.

Quote from: Shadowfox on May 26, 2021, 18:01:41
Neem een hd en probeer em uit tot aan de retourtijd.
Kan je altijd beslissen of het wat is of dat je aan de normale versie genoeg hebt. Met de hd heb je 10 ipv 6 eq en dat kan je best nodig hebben

Ik leen binnenkort een 2x4 van een vriend, maar ga zeker gebruik maken van jouw idee!
Kan ik zelf ervaren wat ik prefereer.

Quote from: skyfox on May 26, 2021, 18:59:38
De HD versie heeft ook een remote, waarmee je makkelijk kan wisselen tussen presets. Ik krijg em hopelijk vrijdag of anders maandag binnen. Ben benieuwd!

Alvast veel plezier toegewenst!

Quote from: Kamdioblitz on May 26, 2021, 19:21:35
HD heeft niet standaard een Remote. Wisselt per verkoper. Belangrijk verschil is de slope waarmee je de de sub kan laten afvallen op de kantelfrequentie. In de HD versie heb je een 48db slope waardoor de output onder de kantelfrequentie sneller afvalt.

Daarnaast kun je de HD later upgraden naar de ddr24 versie door het kopen van de Dirac licentie. De ddr24 is namelijk de 2x4 HD plus Dirac licentie. In principe moet je met rew en de mini dsp 2x4 HD al en een heel eind kunnen komen. Bij de HD versie zou ik mij te beperkt voelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als de output onder de kantelfrequentie afvalt, is daardoor de integratie tussen fronts/sub ook beter?

REW is dat nou een beetje te doen?

Ik heb er echt 0 ervaring mee.

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

MLCinema

Integratie tussen fronts/sub ligt niet op het kantelpunt maar op de crossover frequentie.

REW is even stoeien maar met de juiste filmpjes van o.a. Home Theater Guru's en Home Theater Gamer op YouTube is het mij ook gelukt. En als ik het kan kan iedereen het.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

morca

Quote from: kappa9 on May 27, 2021, 08:52:10
Dank voor alle antwoorden.

Ik leen binnenkort een 2x4 van een vriend, maar ga zeker gebruik maken van jouw idee!
Kan ik zelf ervaren wat ik prefereer.

Alvast veel plezier toegewenst!

Als de output onder de kantelfrequentie afvalt, is daardoor de integratie tussen fronts/sub ook beter?

REW is dat nou een beetje te doen?

Ik heb er echt 0 ervaring mee.

Groet Joost
Gewoon beginnen
Filmpje kijken op youtube
Bij vragen val je ons lastig  :thumbs-up: ;D

kappa9

Nu sinds 2 dagen een minidsp 2x4 te leen en deze nu tussen de voorversterker en de eindversterkers geplaatst.
1 eindversterker krijgt via output 1 en 3 het hoog en 1 eindversterker krijgt via output 2 en 4 het laag.
Vanaf de eindversterker voor het laag gaat het signaal middels luidspreker snoeren naar de high-level input van de sub.
Middels de delay loopt nu de sub ietsjepietsje voor op de quads. Hierdoor klinkt het nu allemaal al best goed.

Welke winst kan ik nu nog behalen denken jullie dmv rew en of evt. dirac live?
Is dirac live wel nodig indien je ook gaat meten met een umik 1 en middels REW?

Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kermy

Quote from: kappa9 on June  2, 2021, 16:04:50
Nu sinds 2 dagen een minidsp 2x4 te leen en deze nu tussen de voorversterker en de eindversterkers geplaatst.
1 eindversterker krijgt via output 1 en 3 het hoog en 1 eindversterker krijgt via output 2 en 4 het laag.
Vanaf de eindversterker voor het laag gaat het signaal middels luidspreker snoeren naar de high-level input van de sub.
Middels de delay loopt nu de sub ietsjepietsje voor op de quads. Hierdoor klinkt het nu allemaal al best goed.

Welke winst kan ik nu nog behalen denken jullie dmv rew en of evt. dirac live?
Is dirac live wel nodig indien je ook gaat meten met een umik 1 en middels REW?

Groeten Joost

Ik zeg, kopen die Dirac versie, ik zou het hier niet meer willen missen.

En met REW zet je de zaken in grote lijnen goed en recht, en Dirac gaat daar nog ruimschoots overheen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

kappa9

Quote from: kermy on June  2, 2021, 21:26:06
Ik zeg, kopen die Dirac versie, ik zou het hier niet meer willen missen.

En met REW zet je de zaken in grote lijnen goed en recht, en Dirac gaat daar nog ruimschoots overheen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Ik heb m net besteld met umik 1  ;D
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

morca

Quote from: kermy on June  2, 2021, 21:26:06
Ik zeg, kopen die Dirac versie, ik zou het hier niet meer willen missen.

En met REW zet je de zaken in grote lijnen goed en recht, en Dirac gaat daar nog ruimschoots overheen.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Dirac gaat daar ruimschoots overheen?
Daar ben ik het niet mee eens.

Rew gaat over dirac heen nadat het gedraaid is.
En dan komen er best vaak fouten naar voren
De meting is niet altijd zo vlak als diracs voorspelling.

Het is mooi dsp software,ik zie het alleen wel andersom.
Je kan er nooit vanuit gaan dat dirac het nog beter maakt
Het gaat nogal eens mis.
Het blijft een voorspelde meting.

kermy

Quote from: morca on June  3, 2021, 01:48:40
Dirac gaat daar ruimschoots overheen?
Daar ben ik het niet mee eens.

Rew gaat over dirac heen nadat het gedraaid is.
En dan komen er best vaak fouten naar voren
De meting is niet altijd zo vlak als diracs voorspelling.

Het is mooi dsp software,ik zie het alleen wel andersom.
Je kan er nooit vanuit gaan dat dirac het nog beter maakt
Het gaat nogal eens mis.
Het blijft een voorspelde meting.

Eens, maar je moet uitgaan van de grote gemene deler, en dat is dat de meeste mensen geholpen zijn met het gebruikt van Dirac. En het eindeloze gesleutel met REW leidt bij velen ook niet tot bevredigende resultaten.

Ik laat Dirac ook volledig los, dus geen gordijntjes, en hier pakt het geluidstechnisch goed uit, maar dat kan natuurlijk verkeren.

Daarbuiten zijn er nog de mensen die bij voorbaat alles veroordelen waar een stekker aanzit ten opzichte van een in dit geval passief filter. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat ze met een passief filter een beter resultaat hebben bereikt. Vaak wel met een aardige investering in onderdelen, tijd  en geld, maar dat mag ook, ook dat is hobby.


Met vriendelijke groet,

Kermy

MLCinema

Dirac draait alleen op de HD versie, geen onbelangrijk punt mocht je dat toch willen. Hij is er compleet als DDRC24 maar dat is gewoon de 2x4HD met Dirac licentie. Die licentie kun je ook los aanschaffen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

kappa9

Dag allemaal,

Ik heb een vraag.
Wanneer ik 1 van de luidsprekers mute dan is de bass een stuk voller/dieper dan wanneer beide luidsprekers spelen.
Alsof het laag van de ene luidspreker het laag vd andere cancelt.
Nu krijg ik het idee dat ik daardoor helemaal niet het laag uit mijn luidsprekers weet te halen wat ze zouden kunnen.

Iemand een tip hieromtrent?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT