advies gevraagd goede 2de hands complete platenspeler budget +/-2500 euro

Started by genesis, May 22, 2021, 13:12:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

genesis

Ik ben eruit en heb om meerdere redenen gekozen voor de Nottingham, waarbij de uiterlijke verschijning van totaal ondergeschikt belang was.

Goede basis, met veel ruimte tot verbetering, dit is mijn eerste zeer goede en tevens laatste platenspeler in mijn leven, gezien het feit dat ik gemiddeld 30 jaar speel met mijn componenten, daarna doe ik het licht uit ;)

Genesis
Carpe Diem

addesmo

Prima keus. En wat betreft het licht uit doen, dat maakt toch geen verschil als je al in het donker zit ;)

PatrickP

Welke Nottingham is het geworden?

En welke Creek phonoversterker heb je? Ik vraag dat vooral omdat ik met de Creek Wyndsor speel.  :wub:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

genesis

Quote from: PatrickP on May 24, 2021, 13:58:48
Welke Nottingham is het geworden?

En welke Creek phonoversterker heb je? Ik vraag dat vooral omdat ik met de Creek Wyndsor speel.  :wub:

Nottingham Ace Spacedeck met een Hadcock 242 arm, element is nog niet bekend, maar word een goedkope in eerste instantie.

Mijn Phono is een Creek OBH 15 of 18 dat weet ik niet zeker, daar valt ook winst te behalen, maar rustig an, want een heel goed element en phonoversterker ben ik ook zo weer 2 a 3K voor kwijt, het moet wel leuk blijven

En als je het rustig aan doet heb je elke keer weer het plezier van een verbetering

Genesis
Carpe Diem

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

genesis

Carpe Diem

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PatrickP

Je kan natuurlijk prima beginnen met iets als een Ortofon 2M Bronze, Nagaoka NP-200 of iets van Audio Technica (daarvan heb ik de typen niet paraat). Maar kijk ook zeker naar Hana. De E is al erg goed, de S geweldig en de M bizar goed. Veel waar voor je geld!

Even gekeken naar de tafel. Ziet er erg goed uit. Veel plezier ermee!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

genesis

Quote from: PatrickP on May 24, 2021, 16:05:08
Je kan natuurlijk prima beginnen met iets als een Ortofon 2M Bronze, Nagaoka NP-200 of iets van Audio Technica (daarvan heb ik de typen niet paraat). Maar kijk ook zeker naar Hana. De E is al erg goed, de S geweldig en de M bizar goed. Veel waar voor je geld!

Even gekeken naar de tafel. Ziet er erg goed uit. Veel plezier ermee!

De elementen waar je het over hebt, waar moet ik aan denken qua prijs?

Genesis
Carpe Diem

addesmo


Kwabbernoot

Quote from: genesis on May 24, 2021, 12:36:44
Ik ben eruit en heb om meerdere redenen gekozen voor de Nottingham, waarbij de uiterlijke verschijning van totaal ondergeschikt belang was.

Goede basis, met veel ruimte tot verbetering, dit is mijn eerste zeer goede en tevens laatste platenspeler in mijn leven, gezien het feit dat ik gemiddeld 30 jaar speel met mijn componenten, daarna doe ik het licht uit ;)

Genesis

Dat doe je snel, twee dagen. Bas, lees je mee? Zo kan het ook.  :laugh:

Wil je vertellen waarom je hiervoor hebt gekozen?

Groeten...

Mediator

Quote from: genesis on May 24, 2021, 15:06:33
Nottingham Ace Spacedeck met een Hadcock 242 arm, element is nog niet bekend, maar word een goedkope in eerste instantie.

Mijn Phono is een Creek OBH 15 of 18 dat weet ik niet zeker, daar valt ook winst te behalen, maar rustig an, want een heel goed element en phonoversterker ben ik ook zo weer 2 a 3K voor kwijt, het moet wel leuk blijven

En als je het rustig aan doet heb je elke keer weer het plezier van een verbetering

Genesis

Tip: gooi er een musicmaker III in van de cartridge man en koop een buizen phono. Ik speel op zolder met een rega P7, musicmaker en EAT e-glo petit. Een musicmaker is gemaakt voor zo'n hadcock arm.

Bij highendaudio staat een musicmaker te koop voor 350. Weinig geld voor dit element (kost nieuw 1050).

genesis

Quote from: Mediator on May 24, 2021, 16:21:54
Tip: gooi er een musicmaker III in van de cartridge man en koop een buizen phono. Ik speel op zolder met een rega P7, musicmaker en EAT e-glo petit. Een musicmaker is gemaakt voor zo'n hadcock arm.

Bij highendaudio staat een musicmaker te koop voor 350. Weinig geld voor dit element (kost nieuw 1050).

Thanks goede tip! ;)

Genesis
Carpe Diem

genesis

Quote from: Kwabbernoot on May 24, 2021, 16:18:25
Dat doe je snel, twee dagen. Bas, lees je mee? Zo kan het ook.  :laugh:

Wil je vertellen waarom je hiervoor hebt gekozen?

Groeten...

Emotie vind ik belangrijker dan precisie, de Nottingham is meer emotie dan precisie, maar emotie is makkelijker naar precisie te brengen dan andersom

De Nottingham was niet duur, dat speelde ook een rol en de Rega neigt meer naar naar precisie en is minder 'romantisch' en zou aanzienlijk duurder uitvallen

De Nottingham zal gaande weg gebracht worden naar het beste uit beide werelden

De combi van Nottingham en Hadcock is een mooie match en laat ruimte voor nog betere prestaties met een echt goed element icm een zeer goede phono versterker

En 'last but not least' ik heb een vriend die een virtioos is met platenspelers en mijn gehele set heeft 'begeleid' de afgelopen 30 jaar en gebracht heeft waar die nu is

Bij mijn set is qua weergave het totaal is veel groter geworden dan de som der delen ;)

Genesis

Carpe Diem

chansig

Heb je beide spelers in de afgelopen dagen beluisterd ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

genesis

Quote from: chansig on May 24, 2021, 16:55:59
Heb je beide spelers in de afgelopen dagen beluisterd ?

Gr. Hans

Nee

Maar genoeg ervaring de afgelopen decennia opgedaan en het advies van mijn vriend woog zeer zwaar mee, omdat hij aangaf waar deze speler me zou brengen

Genesis
Carpe Diem

PatrickP

Quote from: genesis on May 24, 2021, 16:10:47
De elementen waar je het over hebt, waar moet ik aan denken qua prijs?
Voor een speler als dit zou ik niet gelijk op een budget-element gaan zitten. Dat is gewoon zonde want die sta je na een korte tijd te vervangen. Dus ik zou toch iets van 350-400 in ieder geval uitgeven voor wat goeds waar je niet teleurgesteld in bent.

Natuurlijk hoort op zo'n fraaie tafel iets uit de hogere klassen, maar dat kan altijd later nog. Zeker zolang je nog geen bijbehorende betere phonoversterker hebt.

Als ik de Ortofon 2M serie even als basis neem; daar worden andere elementen vaak mee vergeleken en het is (een van) de meest verkochte series op het ogenblik. Een red is leuk voor een goedkope tafel: prima als upgrade voor wat er standaard bij zit. Wil je nog een leuke stap maken, dan de blue. Maar het wordt pas wat serieuzer bij het soort tafel dat jij gekocht hebt met de bronze en black. Die elementen hebben trouwens een uitwisselbare kop, dus je kan een bronze simpel upgraden naar een black. En dat hoor je echt direct; ik heb dat vorig weekend toevallig zitten doen hier toen mijn vriend zijn bronze kop had meegenomen. Maar de bronze is een prima element dat je echt niet direct teleur gaat stellen! Daarnaast stelt de hele serie geen al te hoge eisen aan je phonoversterker, wat ook wel lekker is.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Hana serie, maar de EH of EL kost volgens mij al wat meer dan dan de bronze en de SL zit wat boven de prijs van de black. Er is eigenlijk teveel keus in elementen, dus je gaat vast nog veel andere tips krijgen.

Tweedehands zou ik via een winkel wel doen, maar particulier niet. Dus wellicht kan je via een dealer een black vinden voor de prijs van een bronze bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk helemaal leuk.

Veel succes bij het kiezen!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

chansig

Quote from: genesis on May 24, 2021, 17:01:54
Nee

Maar genoeg ervaring de afgelopen decennia opgedaan en het advies van mijn vriend woog zeer zwaar mee, omdat hij aangaf waar deze speler me zou brengen

Genesis

Dan zal het allemaal wel goedkomen..ook voor wat betreft een element.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

genesis

Quote from: PatrickP on May 24, 2021, 17:05:17
Voor een speler als dit zou ik niet gelijk op een budget-element gaan zitten. Dat is gewoon zonde want die sta je na een korte tijd te vervangen. Dus ik zou toch iets van 350-400 in ieder geval uitgeven voor wat goeds waar je niet teleurgesteld in bent.

Natuurlijk hoort op zo'n fraaie tafel iets uit de hogere klassen, maar dat kan altijd later nog. Zeker zolang je nog geen bijbehorende betere phonoversterker hebt.

Als ik de Ortofon 2M serie even als basis neem; daar worden andere elementen vaak mee vergeleken en het is (een van) de meest verkochte series op het ogenblik. Een red is leuk voor een goedkope tafel: prima als upgrade voor wat er standaard bij zit. Wil je nog een leuke stap maken, dan de blue. Maar het wordt pas wat serieuzer bij het soort tafel dat jij gekocht hebt met de bronze en black. Die elementen hebben trouwens een uitwisselbare kop, dus je kan een bronze simpel upgraden naar een black. En dat hoor je echt direct; ik heb dat vorig weekend toevallig zitten doen hier toen mijn vriend zijn bronze kop had meegenomen. Maar de bronze is een prima element dat je echt niet direct teleur gaat stellen! Daarnaast stelt de hele serie geen al te hoge eisen aan je phonoversterker, wat ook wel lekker is.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Hana serie, maar de EH of EL kost volgens mij al wat meer dan dan de bronze en de SL zit wat boven de prijs van de black. Er is eigenlijk teveel keus in elementen, dus je gaat vast nog veel andere tips krijgen.

Tweedehands zou ik via een winkel wel doen, maar particulier niet. Dus wellicht kan je via een dealer een black vinden voor de prijs van een bronze bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk helemaal leuk.

Veel succes bij het kiezen!

Dank je fijne tips van iedereen op dit topic  :)

Genesis
Carpe Diem

genesis

Quote from: chansig on May 24, 2021, 17:08:42
Dan zal het allemaal wel goedkomen..ook voor wat betreft een element.

Gr. Hans

Jahoor Hans, soms is vertrouwen beter als zekerheid  ;)

Genesis
Carpe Diem

Rowdy

Quote from: PatrickP on May 24, 2021, 17:05:17
Voor een speler als dit zou ik niet gelijk op een budget-element gaan zitten. Dat is gewoon zonde want die sta je na een korte tijd te vervangen. Dus ik zou toch iets van 350-400 in ieder geval uitgeven voor wat goeds waar je niet teleurgesteld in bent.

Natuurlijk hoort op zo'n fraaie tafel iets uit de hogere klassen, maar dat kan altijd later nog. Zeker zolang je nog geen bijbehorende betere phonoversterker hebt.

Als ik de Ortofon 2M serie even als basis neem; daar worden andere elementen vaak mee vergeleken en het is (een van) de meest verkochte series op het ogenblik. Een red is leuk voor een goedkope tafel: prima als upgrade voor wat er standaard bij zit. Wil je nog een leuke stap maken, dan de blue. Maar het wordt pas wat serieuzer bij het soort tafel dat jij gekocht hebt met de bronze en black. Die elementen hebben trouwens een uitwisselbare kop, dus je kan een bronze simpel upgraden naar een black. En dat hoor je echt direct; ik heb dat vorig weekend toevallig zitten doen hier toen mijn vriend zijn bronze kop had meegenomen. Maar de bronze is een prima element dat je echt niet direct teleur gaat stellen! Daarnaast stelt de hele serie geen al te hoge eisen aan je phonoversterker, wat ook wel lekker is.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Hana serie, maar de EH of EL kost volgens mij al wat meer dan dan de bronze en de SL zit wat boven de prijs van de black. Er is eigenlijk teveel keus in elementen, dus je gaat vast nog veel andere tips krijgen.

Tweedehands zou ik via een winkel wel doen, maar particulier niet. Dus wellicht kan je via een dealer een black vinden voor de prijs van een bronze bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk helemaal leuk.

Veel succes bij het kiezen!
Kun je de Ortofon 2M Bronze ook downgraden naar Blue? Ondanks dat de kop van de Bronze verzilverd koper is en van de Red / Blue van koper is.

marcush

Gefeliciteerd met deze mooie draaitafelcombinatie!

En éénmaal een Nottingham ....  althans dat geldt voor mij al zo'n 20 jaar.

Kwabbernoot

Quote from: genesis on May 24, 2021, 16:49:11
Emotie vind ik belangrijker dan precisie, de Nottingham is meer emotie dan precisie, maar emotie is makkelijker naar precisie te brengen dan andersom

De Nottingham was niet duur, dat speelde ook een rol en de Rega neigt meer naar naar precisie en is minder 'romantisch' en zou aanzienlijk duurder uitvallen

Genesis

Ik ken de Rega niet maar een Nottingham meer emotie dan precisie te noemen ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf jarenlang met een Nottingham gedraaid (een Hyperspace) maar als ik die vergelijk met mijn VPI die erna kwam dan zou ik de laatste in de emotie hoek zetten en de Nottingham in de precisie.

De Hadcock arm heb ik één keer gehoord, ook op een Nottingham en dat was een fijne combi. Geen idee welk element daar toen inzat.

Maar goed, dat is ook niet meer dan mijn mening. Het is hoe dan ook mooi spul. Veel plezier ermee.

Groeten...

genesis

Quote from: marcush on May 24, 2021, 17:30:51
Gefeliciteerd met deze mooie draaitafelcombinatie!

En éénmaal een Nottingham ....  althans dat geldt voor mij al zo'n 20 jaar.

Dat klinkt goed, want dat is ook mijn uitganspunt 8)

Genesis
Carpe Diem

PatrickP

Quote from: Rowdy on May 24, 2021, 17:22:29
Kun je de Ortofon 2M Bronze ook downgraden naar Blue? Ondanks dat de kop van de Bronze verzilverd koper is en van de Red / Blue van koper is.
Ik heb begrepen dat dat ook kan. Omdat de Bronze intern anders is gemaakt zou je een soort Blue++ krijgen. Maar wat de VTF dan is? De wat hogere waarde van de Blue tip of de Bronze?

Quote from: Kwabbernoot on May 24, 2021, 17:32:04
Ik heb zelf jarenlang met een Nottingham gedraaid (een Hyperspace) maar als ik die vergelijk met mijn VPI die erna kwam dan zou ik de laatste in de emotie hoek zetten en de Nottingham in de precisie.
Grappig. Ik heb altijd gedacht dat mijn VPI Prime juist relatief precies en wat minder emotioneel is. Iets wat volgens mij een beetje bij massa-loopwerken hoort, toch?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/