Eartips voor IEMs

Started by rho, May 21, 2021, 23:12:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Weet iemand een adres waar ik Final E-type en Azla Sedna Xelastec eartips kan vinden?
Van de Xelastecs zijn de L niet te vinden. En al zeker niet binnen Europa. Die Final E-type tips kan ik ook maar moeilijk vinden. Enkel buiten Europa te krijgen blijkbaar.

bmateijsen

Final is gewoon in NL te koop bij een dealer, sedna niet, maar denk dat ik daar ook wel een adres voor weet

rho

Ik heb ondertussen een setjes Type-E tips van Final en 2 maten van de Azla Sedna Xelastec tips in huis.

Op dit moment ben ik de Type-E tips aan het vergelijken met andere aftermarket tips.
Eerste bevindingen:
T.o.v. Xcessor tips met harde kern (zwarte met rode kern) hoor ik geen verschil. Bore is dan ook zeer gelijkaardig. De seal is bij de Xcessor misschien een beetje beter, maar dat kan zijn omdat de diameter ietsje groter is.
Wat wel opvalt is dat het gevoel van de tip in het oor heel aangenaam is bij de Final Type-E. Ze voelen lekker zacht aan. Ik denk dat ze veel minder gaan irriteren bij lange luistersessies.
T.o.v. Spinfit CP100 tips is het comfort ongeveer gelijk. Hoewel ik de Final tips misschien toch nog net ietsje comfortabeler vind zitten. De meeste Spinfit tips doen mijn IEMs wat meer "shouty/schreeuwerig" klinken. Net alsof het hoog-midden wat benadrukt wordt. (vandaar dat ik liever met de Xcessor tips luister) Dat hebben de Type-E tips helemaal niet.
Geluidisolatie is iets minder dan bij de Xcessor maar misschien net wat beter dan bij Spinfit.
De verrassing voor mij kwam toen ik de Xcessor tips met zachtere kern (volledig zwart of wit) nog eens probeerde. Comfort en geluid was gelijk aan de Final Type-E tips.
Het verschil zit hem vooral in de bore diameter aan de kant waar je ze op de IEM steekt. Die van de Xcessor is ietsje groter en durft wel eens van de nozzle schuiven bij het uitnemen, bij IEMs met een kleinere diameter nozzle. De Final tips blijven erg goed zitten. De Xcessor tips zijn dan weer wel ietsje makkelijker in gebruik bij IEMs met grotere nozzle.
Beiden passen niet op de Moondrop Blessing 2 (Dusk). Die diameter is gewoon te groot. (7mm nozzle zonder flens)

Vergelijken met foam tips lijkt me niet echt nuttig.

Binnekort de Sedna's testen.

rho

Azla Sedna Xelastec tips: Lekker comfortabel. Geen gigantisch verschil met gewone silicone tips, maar voor mensen die een allergie hebben kunnen deze wel een goeie optie zijn.
Qua geluid merk ik niet erg veel verschil. Misschien dat alles een klein beetje warmer klinkt in de middentonen. Een heel klein beetje een Sennheiser HD6** sausje er over. Maar het verschil is zo klein dat het ook inbeelding kan zijn.
Voor mij persoonlijk zijn ze de hogere prijs niet waard, maar ik kan me voorstellen dat voor mensen die echt last krijgen van silicone tips dit een hele mooie oplossing is. Want ze zitten echt wel goed. Sluiten prima af en beïnvloeden de klank nauwelijks (als ze al wat beïnvloeden vind ik het eerder positief). Dus ze kunnen het verschil maken tussen balen dat je niet naar je geweldige IEMs kan luisteren of gewoon voor uren genieten zonder last.
Qua demping van geluiden die van buiten komen zijn ze trouwens beter dan de silicone tips die ik heb, maar niet zo goed als foam tips.