Nvidia shield tv pro 2019, Geen geluid bij DTS-MA bestanden

Started by FOX123, May 21, 2021, 16:46:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FOX123

Zal eerst ff mijn opstelling hieronder neerzetten;

TV; Samsung UE65JU7500
Receiver; Onkyo TX-NR646
Mediaplayer; nvidia shield tv pro 2019
Soundbar; Samsung HW-K950

Als ik nu via de Nvidia muziekclips (M2TS bestanden) met DTS-MA geluid afspeel dan heb ik geen DTS-MA geluid, wel prachtig beeld, voorheen nooit geen probleem, Nvidia/Kodi speelde alles keurig af en mooi geluid. Nu zie ik alleen beeld, maar wat ik ook instel in zowel onkyo als in Nvidia/Kodi, geen geluid.
Speel ik een bestand met alleen DTS geluid, of Atmos, prima geluid en beeld. Alles staat op passthrough in zowel Nvidia als Kodi.
Ook 2 nieuwe HDMI kabels aangesloten, verschillende hdmi poorten geprobeerd, geen verschil, probleem blijft :confused:
De Nvidia is aangesloten op de onkyo in de streambox hdmi poort, en als ik een bestand afspeel, dan staat er keurig in het scherm van de Onkyo, DTS Master, dus de onkyo krijgt het goed binnen via de Nvidia, dan gaat het beeld en geluid naar de HDMI poort van de soundbar, en zie ik dus beeld, maar geen geluid, ben er al een aardig tijdje mee bezig maar krijg het niet opgelost, wie weet waar ik fout ga met aansluitingen of instellingen?
Bedankt alvast voor het lezen en misschien de juiste oplossing ::)



jvanhambelgium

Heeft DTS-MA dan ooit gewerkt op die Samsung soundbar ?
Als ik wat Google lees ik toch dat er nog wel andere klagende gebruikers waren ivm DTS-ondersteuning op Samsung soundbars ?
Laatste postings zelfs van 2020 dus Samsung kennende zal dit nog steeds niet opgelost zijn hoor.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

FOX123

Ja, als ik die bestanden voorheen afspeelde had ik prima beeld en geluid, maar sinds kort alleen het beeld dus nog, speel ik een clip met DTS spoor af, geen probleem, maar die DTS-MA dus wel.
Moet wel zeggen, dat toen alles was aangesloten zonder de Onkyo, dus via de soundbar en de One Connect Mini van de Samsung tv.

Fox

Begrijp ik het goed dat het geluid gaat van de Shield naar de Onkyo naar de Samsung TV en dan naar de soundbar?

Als dat zo is zit het probleem wsl in dat jou Tv ARC heeft en zo te zien geen eARC en dan werkt HD audio niet.
Sowieso heeft de Samsung Tv geen verwerking of pass true van DTS...


stevie1

Maar ook heeft een soundbar zijn eigen geluids processor aan boord (formaat verwerking).
De soundbar is initieel ook daarvoor ontworpen om de receiver of processor te vervangen in compacter formaat.
Dus het kan ook goed zijn dat het conflicteert (2 procesoren achter elkaar koppelen)
LG verwerkt ook geen dts signalen. Waarschijnlijk kiezen fabrikanten voor de nieuwere  (AI)geluids formaten.

FOX123

FF een update, eerst ff een bedankje voor diegene die hier gereageerd hebben op mijn probleem :clapping: En vandaag veel gelezen over alternatieven voor de Samsung soundbar, ook ff gebeld met firma's die er meer verstand van hebben dan mijn persoon. Ik werd niet goed van alle HDMI kabels verwisselen met andere poorten weer proberen de boel aan de praat te krijgen, kreeg als vervanger deze te zien, SAMSUNG HW-Q950T, doe moest volgens de man DTS-MA ondersteunen, en na mijn vrouw ff lief aangekeken te hebben op pad gegaan naar de winkel en die gekocht en meegenomen. Thuis gekomen, alles uitgepakt en aangesloten, wat erg gemakkelijk ging, toen de Nvidia opgestart, en een clip met DTS-MA geluid aangezet, en jaaaaaaaaaaaaaaa hij speelt alle clips die ik heb van muziek met DTS-MA geluid perfect af, werkelijk een oorgasme van geluid :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: Dus mijn probleem is met een nieuwe soundbar opgelost ;D :clapping: ;)

stevie1

Ik kan het toch niet laten te vragen; (ook misschien een leer momentje voor mij)
Waarom een soundbar en er naast een receiver?
Wat stuurt de onkyo aan?

FOX123

Wel ik heb een receiver ernaast om te kunnen zien wat voor geluid die doorgeeft, DTS-MA of Atmos, gewoon DTS e.d., al die verschillende audiostromen behalve Atmos waren normaal niet zichtbaar op een soundbar, dus toen de Onkyo weer aangesloten en die laat alles duidelijk zien, (nou ja duidelijk, ties net leesbaar op het scherm van de onkyo ;D ) Voor de rest doet de onkyo mijn inziens weinig, (behalve het schakelen tussen cablebox, streambox e.d.) maar die onkyo had ik al toen ik nog een losse 5.1 opstelling had en ik vond het zonde om hem weg te doen, maar nu knalt wat ik hem ook voorgooi vanuit de Nvidia heerlijk de huiskamer door ;D De clips die ik afspeel komen vanaf een blu ray die ik daaruit knip, zodat ik van verschillende bands/zangers mijn inziens de hoogste kwaliteit heb van hun beste nummers live, heerlijk gewoon ;D Vooral op een zaterdagavond, geen moer op tv, dan zet ik dat aan :P ;D ;)

Fox

je was me voor  :hehe:

Quote from: stevie1 on May 23, 2021, 00:38:43
Ik kan het toch niet laten te vragen; (ook misschien een leer momentje voor mij)
Waarom een soundbar en er naast een receiver?
Wat stuurt de onkyo aan?

stevie1

Ah zo! Vind het best ingewikkeld hoe je dat doet zo. (alles over de onkyo laten lopen)
Ik denk dat je jezelf behoorlijk te kort doet op deze manier. Heeft de onkyo 4k passtrough en wat voor?
En je hebt zo een mooie soundbar. Ook hier geldt dat de ketting net zo sterk is als de zwakste schakel.
Anders knijp je de shield van zijn volle glorie (beeldprocessing) zo.
Hoe ik dat zou doen is alles naar de tv en via arc naar de onkyo of de soundbar
Speel daar even mee en misschien merk je verschil.

FOX123

Quote from: stevie1 on May 24, 2021, 00:54:57
Ah zo! Vind het best ingewikkeld hoe je dat doet zo. (alles over de onkyo laten lopen)
Ik denk dat je jezelf behoorlijk te kort doet op deze manier. Heeft de onkyo 4k passtrough en wat voor?
En je hebt zo een mooie soundbar. Ook hier geldt dat de ketting net zo sterk is als de zwakste schakel.
Anders knijp je de shield van zijn volle glorie (beeldprocessing) zo.
Hoe ik dat zou doen is alles naar de tv en via arc naar de onkyo of de soundbar
Speel daar even mee en misschien merk je verschil.

Wel, vanmorgen alles weer ff losgetrokken van de Onkyo en geprobeerd alles via de tv laten lopen, die HDMI kabels moeten dan in een One Connect mini van de samsung tv, en hoe ik het ook probeerde, welke kabel dan ook, kreeg wel beeld maar geen geluid of het beeld bevroor en zelfs bij MP3 bestanden geen geluid :unhappy: Ik ben wat dat betreft een echte noob op dat gebied, ik klooi en eind weg, en als het het doet, dan is het prima, dus na lang klooien alles maar weer via de Onkyo laten lopen. Ik plaats hieronder ff afbeelingen van de onkyo en de One Connect mini, misschien dat iemand mij kan zeggen waar wat in moet :blink:

stevie1

heb een beetje gelezen over jouw tv en kon niet vinden of die arc (audio return channel) heeft in de specificaties.
Tv is ook uit 2015 en zou kunnen dat deze daar nog niet mee uitgerust is.
Dit kan je omzeilen door een extra optische kabel naar de soundbar of onkyo te trekken (vanaf de tv dan)
kijk ook even de manual van de soundbar na.

FOX123

Bij mijn weten wel ARC, staat op de one connect mini tenminste HDMI4 (ARC) en hier staan de specificaties van de soundbar https://tweakers.net/pricewatch/1598120/samsung-cinematic-q-series-hw-q950t/specificaties/  :blink:

stevie1

Inderdaad! Hdmi kabel van de arc (tv) naar de arc soundbar en alles wat met hdmi direct zou zijn aangesloten op de tv zou uit de soundbar hoorbaar moeten zijn.
Gaat lukken!

Fox

Nogmaals jou receiver en Tv hebben ARC en GEEN eARC. Dus Dolby TruHD en DTS-HD Master Audio kun je NIET heen en weer transporteren.

https://www.samsung.com/be/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/



stevie1

Quote from: Fox on May 25, 2021, 22:06:26
Nogmaals jou receiver en Tv hebben ARC en GEEN eARC. Dus Dolby TruHD en DTS-HD Master Audio kun je NIET heen en weer transporteren.

https://www.samsung.com/be/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/
Je hebt helemaal gelijk.
Nu weet ik het ook weer.

FOX123

Quote from: Fox on May 25, 2021, 22:06:26
Nogmaals jou receiver en Tv hebben ARC en GEEN eARC. Dus Dolby TruHD en DTS-HD Master Audio kun je NIET heen en weer transporteren.

https://www.samsung.com/be/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/

Weer een paar dagen verder en dit bericht op mij laten inwerken, en in overleg met de vrouw besloten om voor een goede betaalbare 65 inch tv met (eARC) en een goede receiver die dit aankan (eARC), die dus alles kan afspelen.
Mijn tv en receiver zal ik dan te koop gaan zetten op marktplaats, welke tv bied iets moois, liefst uit de Samsung stal, receiver merk maakt niet zoveel uit, zolang die maar duidelijk aangeeft wat er afgespeeld wordt, en totaal budget, geen idee eigenlijk nog ;D
Bedankt alvast voor het meedenken ;)