SHARC eARC Audio Converter (ervaringen?) of een andere oplossing?

Started by FeaR1986, May 17, 2021, 17:17:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FeaR1986

Na jaren gedaan te hebben met een Full HD plasma heb ik eindelijk de stap gemaakt naar 4K. Echter is niet de gehele keten 4K compatible dus ik heb enkele uitdagingen welke ik hier zou willen bespreken om te zien wat de beste optie is, de ervaringen zijn dan wel of ik mogelijk een optie ben vergeten.

De hardware:
  • LG G1 OLED TV (HDMI 2.1 --> 4K @120 Hz, HDCP 2.2, HDR, GEEN DTS support)
  • Playstation 4  Pro dan wel Xbox One X (HDMI 2.0 --> 4K, HDR)
  • Nvidia Shield TV Pro (HDMI 2.0 b --> 4K, HDR)
  • Denon AVR-4520 receiver (HDMI 1.4, 4k @30Hz, HDCP 1.4)

Oftewel, alles met HDMI naar de Denon en de receiver als hub gebruiken zoals nu is geen optie. Ik heb dan wel HD Audio maar ik mis 4K boven 30 Hz en heb sowieso geen HDR. Niet wat je wilt als je een 4K TV koopt.

De oplossing is natuurlijk een Surround Receiver met voldoende HDMI 2.1 ingangen. Echter wil ik redelijk op de toekomst richten en geen HDMI 2.1 receiver van de huidige generatie kopen aangezien daar veelal maar één HDMI 2.1 poort op zit. Waarbij we ook nog de bekende HDMI 2.1 bug hebben die het niet altijd toe laat om 4K @120 Hz door te sturen. Nu heb ik nog geen Playstation 5 dan wel Xbox System X maar die komen er wel.

Andere optie is beeld en geluid apart aanbieden. Dat kan voor de PS4 Pro en Xbox One X aangezien deze naast HDMI Out een S/PDIF Out hebben. Echter loop ik dan tegen het aantal S/PDIF ingangen op mijn receiver aan. Tevens is deze optie niet zaligmakend omdat de PS5 en Xbox System X geen S/PDIF meer hebben. Vandaar dat ik deze optie ook niet aan wil gaan.

Voor nu zie ik twee oplossingen:

  • Alle bronnen naar de TV, via S/PDIF dan wel HDMI ARC terug naar de receiver. Nu doet de LG G1 geen DTS. Game consoles kan ik instellen op Dolby Digital maar de mediaspeler heeft toch wel wat DTS voer.
    Voor de mediaspeler zou er dan een sub-optie zijn in de vorm van een HDMI Splitter met HDMI 2.0b. Vanaf de mediaspeler naar de splitter om vanaf daar beeld (4K, HDR) direct aan te bieden aan de TV  en audio (HD Audio) via HDMI naar de receiver.
  • Optie twee komt de SHARC eARC Audio Converter in beeld. Dit apparaat sluit je aan op de eARC van de TV waarna er geconverteerd wordt naar een HDMI die je aan kan sluiten op een gewone HDMI In van een receiver. Dus geen beperkingen van ARC versus eARC. Nadeel is wederom dat LG G1 geen DTS doet dus DTS wordt niet doorgestuurd. Echter kan ik elke bron op LPCM instellen. De TV zal dit één op één door moeten sturen. Aan het einde heb ik dan HD Audio in LPCM bij de receiver.

HDMI Splitter zoals voor de media player zou natuurlijk achter elke bron kunnen maar dan wordt het wel een bende qua kabels en converters. Tevens lees ik wisselende ervaringen over splitters. In theorie doen ze allemaal wat ik hierboven heb geschetst maar reviews laten toch vaak weten dat er geen geluid is.

Op dit moment lijkt mij de SHARC eARC Audio Converter de beste optie. Alle bronnen naar de TV, alle bronnen op LPCM en via eARC vanaf de TV naar de SHARC eARC Audio Converter en die weer naar een gewone HDMI ingang van de receiver. Aangezien ik de HDMI Out / ARC van de receiver niet gebruik mis ik wel het OSD maar daar kan ik mee leven.

Bottleneck in deze is natuurlijk ook de LG zonder DTS support. Als deze zowel DTS als Dolby Digital had stuurde ik gewoon alles naar de TV waarna deze de core zou pakken om over HDMI ARC dan wel S/PDIF terug te sturen. Helaas gaat die vlieger niet op.

Concrete vragen:

  • Iemand hier ervaring met de genoemde SHARC eARC Audio Converter?
  • Zie ik nog een optie over het hoofd?
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Littletycoon

Je kan ook een 2e hands receiver nemen die hdr ondersteunt, zo heb ik het ook gedaan blijft de investering beperkt. Hdmi 2.1 brengt niets extra.

Daarvoor had ik een hdmi  audioconverter ertussen zitten, goedkope van 20,- via aliexpress. Er zijn vele varianten, diverse draadjes hierover op het forum. Was voor mij niet ideaal, maar hangt van het specifieke kastje af.

FeaR1986

Receiver met HDMI 2.0 heb ik naar gekeken maar die zitten qua prijs toch wel een meerdere malen de prijs van bijvoorbeeld de Sharc eARC Audio Converter. De receiver moet namelijk wel pre outs hebben voor een standaard 5.1 set, dat laat de lagere series veelal al afvallen.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

THX-UltraII

Ik zat met een vergelijkbare situatie bij een setup die ik onlangs had. Na wat onderzoek erachter gekomen dat hier maar 1 echte goed werkende oplossing voor is en dat is HDfury. Geen goedkoop spul, maar werkt flawless. Als je naar het markt gedeelte gaat bied ik een HDMI Key aan die precies de oplossing voor jou zal bieden ;)

Just so you know: een gewone HDMI splitter gaat NIET werken.

FeaR1986

Om mijn eigen topic van een update te voorzien:
Via Tweakers heb ik een Sharc eARC Audio Converter mogen lenen en die gaat tot op heden als de brandweer. Bronnen ingesteld op LPCM zodat ik geen last heb van het missen van DTS op de LG. Interne apps laten Dolby Digital Plus zien. Is het dan helemaal super? Nee. Telkens als ik de TV aan zet valt de audio terug op HDMI ARC terwijl ik soms gewoon audio via de TV speakers wil hebben. Gelukkig is in het OS van LG relatief makkelijk de output te veranderen. Onderliggende gedane instellingen blijven gelukkig behouden. Voor mij is het gedrag verklaarbaar en werkbaar. Als er thuis een partner rond zou lopen die qua kennis en interesse meer gemiddeld is dan wij hier zou ik het afraden. Sowieso verbaas ik mezelf over alle standaarden en waar je als gemiddelde consument rekening mee moet houden, het is niet leuk meer.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT