Sony UBP-X800M2 VS Panasonic DP-UB820 - verschil geluid/beeld

Started by clicquot, May 17, 2021, 12:49:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Hey guys,

Heb al enige tijd bovenvermelde spelers in gebruik. Maar nu eindelijk toe gekomen om een vergelijk te gaan doen in de HT room.
De verschillen die ik opmerk zijn echt duidelijk zicht- en hoorbaar. Jou zou zeggen, hdmi is hdmi but no... (btw, alles fiber aangesloten hier)

Beide spelers zijn aangesloten aan een hd fury vertex2 die op z'n beurt naar de Marantz processor gaat, en zo naar de JVC projector.

Het geluid van de Sony is stukken beter dan de Panasonic - dat hoor je vooral bij muziek/OST in de film, maar ook bij surround geluidjes. Bakken meer detail toch wel - alleen, van het center kanaal ben ik dan weer niet zo "tevreden" - daar klinkt de panasonic veel "duidelijker, vooral voller" - tov de Sony die veel dunner klinkt qua sound in de center. Ook doet de Panasonic meer laag - maar ben er niet goed uit of ik dat dan "beter" vind of niet. (laag gaat via minidsp en 9/10 laad ik daar de beq files in, met iets meer gain eventueel is dat verschil opgelost; laag lijkt me toch iets droger op de Sony tov Pana)

Qua beeld: de Pana is bakken zwarter dan de Sony, maar dit gaat ten koste van wat details in het beeld - nu ik al een hele tijd met madvr aan de slag ben op de HTPC, vallen die verschillen bij omschakelen naar de schijfjes direct op. Simpelste voorbeeld zijn de zwarte balken - die bij madvr/panasonic gewoon pikzwart zijn, maar bij de sony toch iets minder zwart - en je dus altijd een "kader" ziet -  maar de Sony geeft dan weer toch meer details in een donkere omgeving...
De ideale speler lijkt mij dus een combinatie van de twee - maar vraag me af er tweaks mogelijk zijn om vooral bij de Sony dan 1) het beeld wat aan te passen?
Ik veronderstel dat ik aan de slag moet gaan om het profiel in de projector aan te gaan passen (qua HDR heb er 3 staan voor HDR500/1000/2000 en gebruik steeds de 500 gezien die instelling van de fury) - is dat dan contrast ofzo dat ik best aanpas?
Qua geluid van de center, hoe kan je dat wat voller laten klinken? Bij HTPC/shield gebruik heb ik geen last van te plat klinkende stemmen, maar de Sony, daar kan het beter vind ik - iemand suggestie wat aan te gaan passen eventueel?

dank voor de tips alvast!

PascalP

Quote from: clicquot on May 17, 2021, 12:49:24

De ideale speler lijkt mij dus een combinatie van de twee - maar vraag me af er tweaks mogelijk zijn om vooral bij de Sony dan 1) het beeld wat aan te passen?


Mooi vergelijk :)

Mbt. tot bovenstaand kun je eens kijken in de settings van de Sony tijdens het film afspelen hoe de beeldmodus staat (options button op de remote) en dan iets van video settings.
Deze op direct zetten.
Op de Pana kun je ook helderheid/contrast instellen, kan zijn dat deze default op 1 of 2 staat, deze ook eens op 0 terugzetten. Dit zit dacht ik uit mijn hoofd onder het beeld/HDR scherm tijdens het afspelen van film.

Ben zelf ook van een Pana 424 naar een Sony X800M2 gegaan en heb er nooit spijt van gehad :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

clicquot

Quote from: PascalP on May 17, 2021, 13:21:17
Mooi vergelijk :)

Mbt. tot bovenstaand kun je eens kijken in de settings van de Sony tijdens het film afspelen hoe de beeldmodus staat (options button op de remote) en dan iets van video settings.
Deze op direct zetten.
Op de Pana kun je ook helderheid/contrast instellen, kan zijn dat deze default op 1 of 2 staat, deze ook eens op 0 terugzetten. Dit zit dacht ik uit mijn hoofd onder het beeld/HDR scherm tijdens het afspelen van film.

Ben zelf ook van een Pana 424 naar een Sony X800M2 gegaan en heb er nooit spijt van gehad :)

Interessant ! omwille van de fury heb ik dus dolby vision aanstaan op de Sony - je kan dan geen beeldinstelling doen eigenlijk... als ik de DV uitschakelen, vond ik het beeld precies wat "minder" - maar ik heb wel niet geprutst met instellingen dan (misschien moet ik dat toch maar eens doen, dan moet ik wellicht ook niet op de JVC gaan prullen) - dank voor de tip!

denoontje

Quote from: PascalP on May 17, 2021, 13:21:17
Mooi vergelijk :)

Mbt. tot bovenstaand kun je eens kijken in de settings van de Sony tijdens het film afspelen hoe de beeldmodus staat (options button op de remote) en dan iets van video settings.
Deze op direct zetten.
Op de Pana kun je ook helderheid/contrast instellen, kan zijn dat deze default op 1 of 2 staat, deze ook eens op 0 terugzetten. Dit zit dacht ik uit mijn hoofd onder het beeld/HDR scherm tijdens het afspelen van film.

Ben zelf ook van een Pana 424 naar een Sony X800M2 gegaan en heb er nooit spijt van gehad :)
Same hier maar dan vanwege ik de cm mod wilde.


Ook in de pana alle beeldverbeteraars uitzetten en beeldinstelling op neutraal/0  incl uhd optimiser. Want die heeft de sony ook niet natuurlijk.

De optimiser kan wel zinvol zijn als je een uhd projector hebt zonder dynamic tonemapping (geen jvc n5/7/9). Dat was de reden dat ik de 424 ook had gekocht, voordat de jvc via firmware dynamic tonemapping kreeg.

Maar vergelijk  pana 242, sony 800mk2 sony 800mk2cm kwaliteit en beeld oplopend zoals de volgorde in onze test.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Quote from: clicquot on May 17, 2021, 15:19:29
Interessant ! omwille van de fury heb ik dus dolby vision aanstaan op de Sony - je kan dan geen beeldinstelling doen eigenlijk... als ik de DV uitschakelen, vond ik het beeld precies wat "minder" - maar ik heb wel niet geprutst met instellingen dan (misschien moet ik dat toch maar eens doen, dan moet ik wellicht ook niet op de JVC gaan prullen) - dank voor de tip!

Nee bedoel juist andersom, in de bronnen alles op 0, neutraal, direct, etc. en enkel in de weergever afstellen ;)
In hoeverre je Dolby Vision 'hack' hier invloed op heeft durf ik je niet te zeggen, deze gebruik ik niet.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

clicquot

Quote from: PascalP on May 17, 2021, 20:52:53
Nee bedoel juist andersom, in de bronnen alles op 0, neutraal, direct, etc. en enkel in de weergever afstellen ;)
In hoeverre je Dolby Vision 'hack' hier invloed op heeft durf ik je niet te zeggen, deze gebruik ik niet.

Hoe andersom? Nu ben ik toch niet meer mee hoor PascalP, je antwoord luidde:

Quote"Mbt. tot bovenstaand kun je eens kijken in de settings van de Sony tijdens het film afspelen hoe de beeldmodus staat (options button op de remote) en dan iets van video settings.
Deze op direct zetten.
Op de Pana kun je ook helderheid/contrast instellen, kan zijn dat deze default op 1 of 2 staat, deze ook eens op 0 terugzetten. Dit zit dacht ik uit mijn hoofd onder het beeld/HDR scherm tijdens het afspelen van film."

Dat gaat toch over instellingen van de "bron", dus Sony en Pana? De weergever is voor mij de JVC projector, nee?
op de Sony/Pana heb ik eigenlijk enkel de hdr optimizer/dv aanstaan zodat zgn tone mapping door het toestel gedaan wordt want de X7900 kan dat niet- voor de rest dus niets aangepast manueel, want dat kan sowieso niet als bv voor de Sony de DV opstaat - maar als dat niet opstaat, heb je geen tone mapping...dus.... veronderstel dat ik dan sowieso op de projector moet gaan aanpassen (nieuw profiel specifiek voor de SOny misschien?) - anyway, zal het manuele verhaal op de bron toch nog eens checken next weekend hopelijk :-)
thx!

PascalP

Quote from: clicquot on May 19, 2021, 14:48:13
Hoe andersom? Nu ben ik toch niet meer mee hoor PascalP, je antwoord luidde:

Dat gaat toch over instellingen van de "bron", dus Sony en Pana? De weergever is voor mij de JVC projector, nee?
op de Sony/Pana heb ik eigenlijk enkel de hdr optimizer/dv aanstaan zodat zgn tone mapping door het toestel gedaan wordt want de X7900 kan dat niet- voor de rest dus niets aangepast manueel, want dat kan sowieso niet als bv voor de Sony de DV opstaat - maar als dat niet opstaat, heb je geen tone mapping...dus.... veronderstel dat ik dan sowieso op de projector moet gaan aanpassen (nieuw profiel specifiek voor de SOny misschien?) - anyway, zal het manuele verhaal op de bron toch nog eens checken next weekend hopelijk :-)
thx!

Klopt, ik bedoel inderdaad in de bron (Sony/Pana) alles op 0 en zo neutraal mogelijk te zetten.
De Sony heeft ook een 'direct' stand middels het option menu tijdens het afspelen van een disc.
Maar dat hele DV verhaal heb ik echt geen verstand van kun kan ik je niks zinnigs over zeggen hoe de bron en de JVC ermee omgaat :P

Heb zelf een RS400 (X5000) en heb hier een custom HDR Gamma curve ingeladen en dit werkt eigenlijk ook perfect vind ik, stuur dan ook gewoon HDR10 uit op de Sony.
Maar als ik de verhalen mag geloven geeft de DV 'hack' nog betere resultaten. :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono