Yippie

Author Topic: Retourneren online gekochte apparatuur, tbv luisterperiode acceptabel?  (Read 2643 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline J.A.F._Doorhof

  • All your base are belong to us / JonDoe297
  • Owner
  • Forever Addicted
  • *
  • Trade Count: (+12)
  • Posts: 70157
  • Total likes: 2524
  • Gender: Male
  • Tja, je hebt van die dagen
    • J.A.F._Doorhof
Tja.
Ik vind dat dus absoluut niet kunnen
Vraag dan een stalen boek aan. Een goede dealer heeft dat liggen te leen.

Voor jou is het simpel terug sturen maar voor de ondernemer is vaak afschrijven.

Wij krijgen via bol ook regelmatig kabels en draadloze zenders terug. Bij een draadloze zender retour kost ons dat 100.00 wat nog niet eens de winst is.

Dus denk ook even aan de ondernemer en wat denk je van de postbezorging.

Natuurlijk bieden ze (en wij ook) die optie omdat het moet. Maar van mij (ook als consument) mag dat hele gratis retourneren er wel af. Gewoon een tientje of bv 5% retourkosten.

Ik bestel zelf ook natuurlijk wel eens iets wat terug gaat (wie niet) maar 6 projectie schermen... Sorry. Dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Dit is trouwens meer bedoeld als "bekijk het ook even vanuit de kant van de ondernemer en postbezorger"

Het is namelijk niet zo dat wij als ondernemer het aanbieden. Het word ons opgedrongen en bij normale retouren is het wel te ondervangen. Maar als mensen bv 5 projectoren bestellen en er 4 terug sturen praat je over een gigantische schadepost waar een ondernemer wel weken mee bezig kan zijn om dat terug te verdienen.

Dat "gratis" verzenden en "gratis" retourneren betaald namelijk de ondernemer. En met die aktie van 6 schermen bestellen en 1 houden heb je die ondernemer dus op dik verlies gezet.
« Last Edit: May 26, 2021, 09:37:40 by J.A.F._Doorhof »
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

Offline jahtari

Maar doet me denken, dat ik natuurlijk prima de 602 bij haar kan beluisteren ::)
Heb ik toch mijn a/b en voel ik me niet schuldig naar een winkel (al is het een dozenschuiver); als het me niet bevalt gaat ie terug voor omruil naar 303. Natuurlijk netjes gehouden en ingepakt.
Het valt me gewoon op, de jongere mensen om mij heen denken hier niet eens over na. Terwijl ik niet eens 2 paar schoenen bestel als ik twijfel over de maat..

Dank voor jullie input! Al blijft mijn vraag staan of het acceptabel is 2 producten te bestellen, waarvan je er maar 1 wilt..
Er is geen echt a/b vergelijk als je in een andere ruimte luistert.

De ruimte en de akoestiek hebben zeker 10x zoveel impact op het geluid, dan het verschil tussen 2 versterkers in dezelfde prijsklasse. Misschien nog wel meer.

Jahtari's 7.1.2 HT - Powergrip YG-1. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6.  Samsung 82RU8000 TV. Dali Oberon On Wall. XTZ 10.17. Nvidia Shield.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. Dutch & Dutch 8m. Adam Audio Sub 15.
Woonkamer: Bluesound Node. Nad C368. Elipson 1303.
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub. Reservebank: Kef LS50

Offline jazzy

Dit is precies het spanningsveld. Enerzijds het recht van de consument om iets fysiek te kunnen bekijken net zoals je in een fysieke winkel zou kunnen doen, anderzijds consumenten die daar misbruik van maken en de impact die dat heeft voor ondernemers.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: SMSL AD18 - Beovox CX100 - JBL SUB138 - RPi4 Pimoroni DAC - Sony PS-FL1

Offline J.A.F._Doorhof

  • All your base are belong to us / JonDoe297
  • Owner
  • Forever Addicted
  • *
  • Trade Count: (+12)
  • Posts: 70157
  • Total likes: 2524
  • Gender: Male
  • Tja, je hebt van die dagen
    • J.A.F._Doorhof
Het misbruik inderdaad
Het idee zelf is goed en als ondernemer is het in normale situaties ook wel te doen.

Maar wij lezen bv online dat mensen bij ons tethertools producten bestellen omdat ze een shoot hebben dat weekend en draadloos willen schieten.

Geintje kost ons dan 100.00
En je mag dan ook nog het zand eruit halen en de kabels er weer bij doen.

Kijk als het niet werkt zoals verwacht of niet met je software of camera geen probleem natuurlijk maar dat is vaak maar 1-2% echt super minimaal.

Er is een documentaire op Netflix dacht ik over dat terug sturen. Zou je eens moeten kijken.
« Last Edit: May 26, 2021, 09:48:49 by J.A.F._Doorhof »
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

Offline chansig

Er zijn zelfs bedrijven waar je na een jaar nog mag retourneren. Mits het produkt etc....

Dus ook een keer gedaan, was met een Ifi produkt. Wilde weer eens wat anders en dat kan erg makkelijk op deze manier.

Kleding bestel ik ook altijd 2 maten voor de zekerheid. Hetgeen ik niet pas gaat terug. Is de tijd en zal was nog wel andere ontwikkelingen gaan doormaken.

Gr. Hans
Teleskopos, akoestische aanpassingen, MacMini 2012 met BACCH software.

Offline darkrunner

Als ik 6 schermen bestel en er 5 terug stuur en eentje hou dan is dat geen misbruik maar een consumenten recht.

Online eduard

  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 4464
  • Total likes: 188
  • Gender: Male
    • mijn woonkamer HT
Als elke klant 5 van de 6 bestelde producten terug  stuurd dat is het snel gedaan met de online handel. Ik snap dat het een recht is. Ik koop veel online maar altijd met de intentie om het te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Offline chansig

Volgens mij floreert de online handel weeldig.

Gr. Hans
Teleskopos, akoestische aanpassingen, MacMini 2012 met BACCH software.

Offline ajbeefde

  • HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • *******
  • Trade Count: (+1)
  • Posts: 12884
  • Total likes: 464
  • Gender: Male
    • Showcase:
Als elke klant 5 van de 6 bestelde producten terug  stuurd dat is het snel gedaan met de online handel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Wat een nonsens, b.v. kleding wordt al jaren in meer dan 75% teruggestuurd en wordt dan her verpakt of verkocht aan andere markt partijen.

Zalando en dat soort zaken hebben dat ingecalculeerd......

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Offline Jumping Jack

  • HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • *******
  • Trade Count: (+16)
  • Posts: 11782
  • Total likes: 859
  • Gender: Male
Zalando is jaren verlieslatend, net door het retourbeleid...

Consumenten zijn gigantisch verwend door de diensten die grote webwinkels aanbieden (proefperiodes, gratis retour, same day delivery etc...). Voor kleinere zaken is dat moordend. En het wrange is dat dat net de strategie is van die grote: een aantal jaren de verliezen gewoon slikken, maar ondertussen de markt wurgen en dan kan er winst gemaakt worden.
Wilson Benesch / AVM / Dual / Sennheiser / Shure
Jumping Jack's set
Discogs

Offline jazzy

Maar wij lezen bv online dat mensen bij ons tethertools producten bestellen omdat ze een shoot hebben dat weekend en draadloos willen schieten.

Geintje kost ons dan 100.00
En je mag dan ook nog het zand eruit halen en de kabels er weer bij doen.
Er zitten grenzen aan het herroepingsrecht. Als er zand in zit of kabels missen dan kun je die gewoon berekenen. De "schade" voor jou mag niet meer zijn dan een doos die al een keer opengemaakt is of opnieuw een factory reset moeten doen op een apparaat dat al een keer aangestaan heeft.
Als ik 6 schermen bestel en er 5 terug stuur en eentje hou dan is dat geen misbruik maar een consumenten recht.
Het kan prima allebei zijn natuurlijk. Een WOB-verzoek bijvoorbeeld is een recht, 10 WOB-verzoeken per dag bij dezelfde instantie kan al snel misbruik van dat recht worden.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: SMSL AD18 - Beovox CX100 - JBL SUB138 - RPi4 Pimoroni DAC - Sony PS-FL1

Offline ajbeefde

  • HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • *******
  • Trade Count: (+1)
  • Posts: 12884
  • Total likes: 464
  • Gender: Male
    • Showcase:
Zalando is jaren verlieslatend, net door het retourbeleid...

Consumenten zijn gigantisch verwend door de diensten die grote webwinkels aanbieden (proefperiodes, gratis retour, same day delivery etc...). Voor kleinere zaken is dat moordend. En het wrange is dat dat net de strategie is van die grote: een aantal jaren de verliezen gewoon slikken, maar ondertussen de markt wurgen en dan kan er winst gemaakt worden.

Zalando, 2019 en 2020 toch met winst kunnen afsluiten...... en door de corona lockdown zal het dit jaar ook wel met winst gaan afsluiten....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Offline darkrunner

Het kan prima allebei zijn natuurlijk. Een WOB-verzoek bijvoorbeeld is een recht, 10 WOB-verzoeken per dag bij dezelfde instantie kan al snel misbruik van dat recht worden.
Had gechat met Bol.com met de vraag welke raad je aan, kreeg als antwoord: bestel ze alle 4 en hou degene die je het meest bevalt, de andere 3 stuur je terug, nu geen n van alle 4 bevielen en heb ze alle 4 terug gestuurd en toen 2 32:10 schermen besteld waarvan eentje gehouden.

van misbruik is hier toch geen sprake

Offline morca

  • Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
  • Forever Addicted
  • **********
  • Trade Count: (+3)
  • Posts: 23397
  • Total likes: 553
  • Gender: Male
Bol sucks
Ik heb al vaker gehad dat ik 5 films voor 30 euro in mijn mandje doe
En met afrekenen is het de normale prijs.
Ik heb hierover vd week een mail gestuurd
Maar natuurlijk geen reactie.

Ben daar een beetje klaar mee
Sta je half uur of langer films uit te zoeken voor niks.....

Online eduard

  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 4464
  • Total likes: 188
  • Gender: Male
    • mijn woonkamer HT
Had gechat met Bol.com met de vraag welke raad je aan, kreeg als antwoord: bestel ze alle 4 en hou degene die je het meest bevalt, de andere 3 stuur je terug, nu geen n van alle 4 bevielen en heb ze alle 4 terug gestuurd en toen 2 32:10 schermen besteld waarvan eentje gehouden.

van misbruik is hier toch geen sprake

Kans is groot dat de persoon achter de chat niet van het bedrijf is die daadwerkelijk de schermen verkoopt. Op bol zitten ook vele wederverkopers.  Maar ik hou er denk ik verder over op. Als men logisch nadenkt moet men snappen dat er veel kosten gemaakt worden met retours. Natuurlijk wordt er door sommige verkopers ook goed verdient. Maar er zijn in het verleden genoeg webshops weer gestopt omdat het retour recht te kostbaar werd.

Offline skyfox

  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (+6)
  • Posts: 4868
  • Total likes: 523
  • Gender: Male
  • Big Man meets Little Cinema
Bol sucks
Ik heb al vaker gehad dat ik 5 films voor 30 euro in mijn mandje doe
En met afrekenen is het de normale prijs.
Ik heb hierover vd week een mail gestuurd
Maar natuurlijk geen reactie.

Ben daar een beetje klaar mee
Sta je half uur of langer films uit te zoeken voor niks.....
Ik heb juist hele goede ervaringen met bol. Nooit gezeur met de klantenservice of het bestellen. Het kn dus wel.
Versterking: Marantz SR7011 | Roksan Kandy K2 | Roksan Caspian M1 monoblok
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Thorens MOV edition | Bluesound Node 2i
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | MA RS1 | Velodyne DD10 | Velodyne SPL1200r
Weergever: BenQ W2700

Offline minplus

  • senior member
  • *****
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 1465
  • Total likes: 587
  • Gender: Male
  • Don't worry, be happy
Ik stuur iets terug als het verkeerde geleverd is cq. het komt niet overeen met wat in de advertentie staat of als het bij aankomst kapot is of binnen de retour tijd kapot gaat. Gaat het later kapot binnen de garantietijd dan neem ik contact op en het verloop is tot nu algemeen soepel.
Ik zal geen 2 dingen bestellen met het idee om 1 ervan terug te sturen. Niet mijn stijl.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Offline JGvH

Ik heb juist hele goede ervaringen met bol. Nooit gezeur met de klantenservice of het bestellen. Het kn dus wel.



Ik ook alleen goede ervaringen met bol. Als er problemen waren/zijn altijd netjes opgelost. Eigenlijk nooit een probleem  met hun gehad. ;D Koop er veel!