SSD NAS

Started by CineSmurf, May 14, 2021, 16:51:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Ik heb hier een Netgear ReadyNAS ultra 6 draaien, met 6 x 2TB HDD. Met x-raid blijft daar 9 van over ongeveer. Staat nu vooral persoonlijk archief op, timemachine backups, foto-archief, privé video's en hij dient als muziek server.

Nu valt t me op dat de software wat achterhaald begint te worden. Draait ook al een paar jaar nu, dus wellicht eens naar vervanging kijken.

Het leek me dat iniddels een SSD in een NAS de norm was geworden, maar als ik ga zoeken zie ik nog steeds die grote apparaten met ruimte voor 2 tot 8 3,5'' schijven. SSD's zijn inmiddels 8 cent per GB, dus lijkt me niet zo raar eens te kijken naar een NAS geschikt voor SSD's.

Ben ik hier gewoon nog wat te vroeg voor, of zijn er al slimme apparaten die bedacht zijn als NAS voor SSD's? Iemand hier ideeën over?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jahtari

SSD blijft duurder per GB, dus een slimme manier is een NAS te nemen die een SSD gebruiken als cache voor de tragere schijven.

De netwerksnelheid is vaak de bottleneck, waar 99,9% van de mensen hooguit 1 gbit/s heeft. De stap naar meer wordt meteen flink duurder omdat je dan ook netwerkapparatuur moet vervangen.

De vraag is ook of je die extra snelheid van een SSD cache nodig hebt.

Met een 1 of 2 bay NAS (bijv.. synology DS118) trek je het gigabit netwerk al dicht. 1 dikke schijf erin van bijv. 12TB en je hebt plek zat. Ook zuinig en minder lawaai.

Met meerdere schijven lijkt het wat veiliger, maar is ook dat geen echte backup. Als je virus/malware hebt, of een flinke crash, kan je zomaar toch alles kwijt zijn.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kjelt

Wat Jahtari zegt.
Plus:
- Tegenwoordig hebben de nieuwe NASsen een SSD caching optie waardoor je eigenlijk bijna de snelheid van een full SSD NAS benadert tenzij je gigantische hoeveelheden data heen en weer stuurt.
- Er zijn dedicated Synology NASsen met alleen plaats voor 2,5" SSDs, deze zijn voor de (semi) professionele markt, om een externe harddisk te vervangen door een gigantisch grote harddisk, voor videobewerking, data analyse dat soort zaken.
  Prijskaartje van de NAS zonder SSD is al 2k+ € en zonder 10Gb netwerk heeft het weinig toegevoegde waarde.
- SSDs van 8ct / GB zoals jij het zegt zijn de quad level ssd's en deze zijn minder betrouwbaar dan de pro MLC SSDs. Boeit misschien niet als je zo nu en dan wat data er naar toe schrijft maar als je veel data heen en weer pompt zijn die QLC schijven gewoon niet goed genoeg. Voor PC gebruik prima , voor NAS niet aan te raden.
Kijk je naar de semi pro ssd's of de speciale NAS ssd's dan zit je nog steeds boven de 20ct/GB tot wel 50ct/GB.
Als je dat vergelijkt met een professionele datacenter harddisk, bv WD Gold die zitten op 3ct/GB en zijn gemaakt om dag en nacht aan te blijven staan.
Dus ja als je moet kiezen uit 10TB aan pro SSDs voor meer dan €2000 of voor datzelfde bedrag twee SSDs voor caching (€600) en dan voor €1400 plusminus 50TB aan pro harddisk ruimte ........   

TopGun2010

#3
Synology single met 1 ssd "draaien", zonder problemen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

CineSmurf

Dank voor de uitgebreide reactie. Ik denk inderdaad dat de SSD's nog wel even gaat duren.

Maar misschien toch goed mijn oude NAS eens te vervangen. Heb deze (inclusief schijven) al sinds 2011, dus staan al 10 jaar vol continu te draaien...

Dus wellicht toch een NAS met HDD aansluiting. Die 12 (9 in de praktijk) staat nu wel vrij vol, dus 16 TB lijkt me minimaal. Waar moet ik op letten? Ik zie dat sommige plex ondersteunen, is dat een beetje handig (icm met HTPC)?

Ik heb nu een Netgear, hiervoor ook, maar ik hoor veel goeds over Synologie, klopt dat?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

Synology maar, ook Qnap (iets zakelijker) en Asustor(beetje mengelmoes tussen Syno en Qnap) zijn goed

Alle merken gehad en mij beviel de Qnap beter omdat ik de zakelijke software lekker vind werken

Asustor is iets vriendelijker geprijsd
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Raphie

Ik heb een Synology 1905 met 5x 1tb samsung SSD en 2x 1TB NVME SSD cache.
Prijs valt best wel mee, maar zo veel stiller en sneller
Pas nog eens een SATA 5200rpm schijf opgestart, kan daar echt niet meer mee leven.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Quote from: mijkie on May 15, 2021, 16:18:20
Synology maar, ook Qnap (iets zakelijker) en Asustor(beetje mengelmoes tussen Syno en Qnap) zijn goed

Alle merken gehad en mij beviel de Qnap beter omdat ik de zakelijke software lekker vind werken

Asustor is iets vriendelijker geprijsd

Synology heeft een zakelijk deel in hun assortiment, daar gebruik ik 2 stuks van.

Ik denk niet dat je een buil kan vallen aan genoemde merken. Het is niet een oneindig verschil, ik zou bij gelijkwaardigheid voor de software gaan wat je het best ligt.
Of, mocht je software willen draaien op je NAS, niet alles is voor elk merk NAS beschikbaar.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

CineSmurf

Zit er nog een maximum of optimimum in de HDD's tegenwoordig? Mijn Netgear kan max schijven van 2TB aan. Ik zie tegenwoordig zelfs schijven van 16TB... Zijn die wel goed/duurzaam en past dat in elke moderne NAS? Dus bijv. 2 x 8 of 4 x 4, of 1 x 16?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Tien

Ik heb nu dik 6 jaar naar tevredenheid een Synology NAS. Ik heb daarop ook een "Dr. DAC nano High Quality USB DAC with optical S/PDIF output" zitten die via de USB van de NAS op hoge kwaliteit audio naar mijn 40 jaar oude Pioneer versterker die je met een vorkheftruck moet verplaatsen 'streamt'.  (gebruikmakend van een app van Synology). En er staan nog een bergje BR's op die ik via de Chromecast TV met Kodi afspeel.
Er zijn fijne oplossingen voor backups (ook naar maar leuker nog; ván de cloud, wat ik dus doe) en de prijzen zijn alleszins overzichtelijk en vriendelijk.

Tien

Quote from: CineSmurf on May 15, 2021, 16:47:00
Zit er nog een maximum of optimimum in de HDD's tegenwoordig?

Synology gebruikt de EXT4 filesysteem en die gaan iig tot 16tb

CineSmurf

Zoiets: https://www.qnap.com/nl-nl/product/ts-453d Voor 100 euro meer kan er eventueel een 6 bay.

Dan 4 x 4 of 3 x 8 TB er in.
Hier kan ook een m2 in voor de versnelling.

Is het trouwens mogelijk verschillende capaciteiten te combineren? of is dat qua raid niet handig?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

Quote from: Raphie on May 15, 2021, 16:22:12
Ik heb een Synology 1905 met 5x 1tb samsung SSD en 2x 1TB NVME SSD cache.
Prijs valt best wel mee, maar zo veel stiller en sneller
Pas nog eens een SATA 5200rpm schijf opgestart, kan daar echt niet meer mee leven.
Dat is juist ook een voordeel van een NAS, overal toegankelijk maar hij hoeft fysiek niet in de buurt te staan. Je kunt hem op zolder, de garage overal neerzetten en daar hoor je hem niet  ;)

Kjelt

Quote from: CineSmurf on May 15, 2021, 17:18:24
Is het trouwens mogelijk verschillende capaciteiten te combineren? of is dat qua raid niet handig?
Zover als ik weet kan alleen Synology Hybrid Raid (SHR) dit maar inderdaad niet zo handig want de capaciteit van de kleinste is de bottleneck. Dus stel je hebt 1x8TB en 1x4TB dan heb je 4TB SHR met 1 disk errorcorrectie. Calculator staat op de Synology website.

Ik zou de grootste hdd pakken die qua €/GB het voordeligste uitpakt omdat de prijzen zakken en als je wilt upgraden dan gewoon nog zo'n grote er bij plaatst.

MaxxMark

ProTip: Vervang hem inderdaad!

Ik heb een een ReadyNas Pro Pioneer, lange tijd in raid 6 en tegenwoordig in raid 5 (met off-site backup). Paar weken terug heeft de complete NAS het begeven. Hij hing (wat ie soms wel eens doet al de data-disk vol loopt) wat meestal verholpen is met een reboot. Na het uitzetten ging hij gewoonweg niet meer aan. Ik denk failure in de voeding dus ik ga binnenkort kijken of de set boot in een andere enclosure.

Gelukkig staat alles dat belangrijk is gebackupt naar een andere online locatie, dus daar ben ik wel blij mee. Kortom; er zit ook een tijdslimiet aan de hardware, iets waar niet iedereen even goed rekening mee houdt
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Raphie

#15
Mijn nas staat 99% van de tijd UIT, wanneer ik hem nodig heb WOL command en hij is binnen 30sec online, sneller als roterende schijven die uit park moeten komen
JBL PRX Power!

CineSmurf

Quote from: MaxxMark on May 16, 2021, 07:39:57
ProTip: Vervang hem inderdaad!

Goeie tip inderdaad. Na tien jaar trouwe dienst wordt het risico inderdaad wel telkens groter.
Misschien dat ik de oude nog even laat staan als time machine backup.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

Ja ik vervang de hoofd NAS preventief iedere 50000 uur dat is pak m beet 6 jaar.
Verder ga ik heel goed nadenken bij een bit-error melding op een schijf, full SMART analyse draaien, schijf nummer noteren en goed in de gaten houden.
Backup spreekt voor zich. Zorg op zijn minst voor een 1 jaar, 1 maand en 1 week backup, heeft me al eens een hoop ellende bespaard.

CineSmurf

Ik zet 'm in de vakantie altijd uit. Na het opstarten een automatische check, maar die is (nog steeds) foutloos.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

MaxxMark

Inderdaad. Niet te vaak uit, maar ook niet te weinig uit. Regelmatig balancen en periodiek scrubben :) 

Voor mij was het echt vooral verrassend dat het geheel er in 1x mee kapte. Ik had eigenlijk altijd verwacht dat ik geveld zou worden door user abuse (per ongeluk zelf de boel weggooien of iets anders doms dien) of door multiple disk failures.

Die 50.000 uur van Kjelt is eigenlijk wel een interessante. Al vraag ik me af of we in de komende 50.000 uur niet al naar betaalbare oplossingen gaan die multi-cloud zijn en daarmee de fysieke NAS eigenlijk bijna overbodig maakt.

Voor mij is nu het meedraaien van Dropbox op mn nas mijn 'redding' geweest. In het verleden al eens met andere cloud diensten gewerkt die specifiek op grote hoeveelheden data werkten, maar uiteindelijk was Dropbox de meest snelle en uiteindelijk ook goedkoopste oplossing. Eigenlijk zou ik daar graag een tweede cloud dienst naast willen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

CineSmurf

Clouddiensten zijn inderdaad handig, maar ik vind ze nog niet snel genoeg voor veel toepassingen. Naast Dropbox ook Smugmug voor foto's.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Oh, nog een vraagje. Er zijn speciale NAS HDD's, toch? Nog een bepaald merk of omvang die de voorkeur heeft?

Mijn oude (2TB) HDD's van 10 jaar oud maar niet meer gebruiken, toch?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

JoWa

Ik heb zelf vorige week 2 WD Red disken van 8 TB gekocht voor m'n NAS.
Deze vervangen de 3 TB disken in m'n ASUSTOR NAS. Ze zijn vergeleken met m'n Toshiba disken van dezelfde grootte een stuk stiller.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

CineSmurf

Ok. Ik kom dan op een mooie oplossing: QNAP TS-453D met 4 x WD 8GB RED. Rond de 2000 zie ik op internet.

Maakt het nog uit of je de 4GB geheugen of 8GB neemt?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

De gewone reds hebben SMR dat wil je echt niet in een NAS.
Neem de red pro of gold of andere enterprise hdd

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_recording