Sonics Argenta onder het mes.

Started by Ralf67, May 12, 2021, 14:47:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Contour

Klankbalans zal je niet meteen om de zeep helpen als je de waarden gelijk houd, kwaliteit, resolutie, oplossend vermogen, detaillering zullen wel verbeteren, en dat kan anders klinken. Hier ook logisch nadenken, een speaker met al flink agressief hoog ga je geen natuurlijk SGO inzetten maar een copper cap.

dre73

Je moet het wel kunnen  denk ik of zo..... :D

Ik ga in ieder geval mee met Anton en Rob.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ralf67

En in deze opzet ?

Oude filter extern en in stand houden ter vergelijk .

dre73

Welke elco's zitten er in?
E cap raw?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ralf67

#29
Moet ik even kijken morgen.

Mundorf E cap inderdaad .

Is dat goed of slecht ?

dre73

De gladde versie is wat beter en kost geen reet.
Je kan nog wel wat stoeien met de helft MKP in plaats van volledig elco.
Maar met teveel MKP kan het allemaal wat mager gaan klinken.
Voor de rest zou ik niet teveel aan het filter veranderen.
En als je de condensator in het hoog gaat veranderen,blijf dan bij Mundorf.
Anders gaat je wel een heel andere klank krijgen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Contour

Een mooie Mundorf supreme, of een Mundorf supreme silver oil zou wel geinig zijn...

Ralf67

En 2 x Mundorf Suprème 8,2uf besteld bij soundimports.

Website geeft aan op voorraad, dus we gaan het beleven.

Contour

Ik ben benieuwd, hopelijk een positieve ervaring, dan ga ik daar ook eens bestellen.

Ralf67

Over het algemeen nog geen rare ervaringen met Soundimports gehad.

Meestal snelle levering.

Ralf67

#35
Er staat een mooie Sonics Argenta in bindselen maple te koop op Marktplaats.

Erg fraai

scrutinizer

#36
Quote from: Contour on May 14, 2021, 15:54:33
Klankbalans zal je niet meteen om de zeep helpen als je de waarden gelijk houd, kwaliteit, resolutie, oplossend vermogen, detaillering zullen wel verbeteren, en dat kan anders klinken. Hier ook logisch nadenken, een speaker met al flink agressief hoog ga je geen natuurlijk SGO inzetten maar een copper cap.
Denk dat het dan beter is een andere luidspreker met betere units te kiezen.
Denk ook dat hetgeen je hier aangeeft in discrepantie is.

Maar Walt.....Is het dan bijvoorbaat, gezien jouw zienswijze omtrent, niet verstandig om dit gelijk met top V- cap of Duelund cast AG aan te pakken?
Denk dat deze qua materiaal dielectricum, verliesfactor en interne resonanties echt goed ontworpen zijn.
Denk alleen gezien afmeting van Duelund rekening gehouden dient te worden met inhoud behuizing en daarbij beoogde afstemming. ;)

Lijkt mij dan een wezenlijke toepassing wanneer er op het 2e hands aanschaffen van het systeem flink uitgespaard word.......

Neemt niets weg aan het feit het een leuke hobby is Ralf.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67

Geen probleem, ik ga toch gewoon lekker mijn eigen gang.

Zou wat zijn, er zijn hier op het forum al genoeg mensen die denken de waarheid in pacht te hebben   :D

scrutinizer

#38
Quote from: Ralf67 on May 16, 2021, 15:09:35
Geen probleem, ik ga toch gewoon lekker mijn eigen gang.

Zou wat zijn, er zijn hier op het forum al genoeg mensen die denken de waarheid in pacht te hebben   :D
De waarheid!!
Die ligt bij de mensen die eigenwijs hun eigen gang gaan.....of bij Walt. :D
Have fun!! ; ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Denk dat de Mundorf Classic Supreme die Ralf besteld heeft, een logische keuze is. Kan altijd beter/duurder maar dit is een zeef mooie upgrade voor een nog te overzien bedrag. Zo'n kwalitatief hoogwaardige condensator zul je nog maar weinig tegenkomen in fabrieksspeakers, je zit dan al in het topsegment.

scrutinizer

Quote from: Contour on May 16, 2021, 17:07:26
Denk dat de Mundorf Classic Supreme die Ralf besteld heeft, een logische keuze is. Kan altijd beter/duurder maar dit is een zeef mooie upgrade voor een nog te overzien bedrag. Zo'n kwalitatief hoogwaardige condensator zul je nog maar weinig tegenkomen in fabrieksspeakers, je zit dan al in het topsegment.
Dus relativeren is je toch niet vreemd....  ;)
Dan begrijpen wij elkaar, Walt.  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67

#41
Volgende stap is de tweeter van Seas nader bekijken ..

De Seas 27TFF H0831-06

Deze tweeter speelt erg fijn in de Sonics.

Maar deze slechts €40 kostende tweeter is natuurlijk al iets ouder.

Wel wordt deze gewoon nog steeds nieuw verkocht.

Nu Wilkinson eens kijken hoe het zit met de eventueel aanwezige ferrofluid.


Van de site :

27TFF is a High Fidelity precoated fabric dome tweeter with an integrated wide surround.

Sonolex precoated lightweight fabric diaphragm with high consistency and excellent stability against variations in air humidity.

Voice coil windings immersed in magnetic fluid increase short term power handling capacity and reduce the compression at high power levels.

Optimally damped cavity in the pole piece controls and slightly lowers the fundamental resonance.

The chassis is precision moulded from glass fibre reinforced plastic, and its front design offers optimum radiation conditions.

Ralf67

De Stands zijn ook een dingetje.

Deze luidsprekers zijn erg gevoelig voor luisterhoogte.

Ze staan nu op 60 cm hoge massief stalen custom Made stands.

Maar er zijn een aantal alternatieven die nader onderzoek verdienen.

Allemaal uitgedacht door Joachim Gerhard.

dre73

Quote from: Ralf67 on May 16, 2021, 21:57:18
Volgende stap is de tweeter van Seas nader bekijken ..

De Seas 27TFF H0831-06

Deze tweeter speelt erg fijn in de Sonics.

Maar deze slechts €40 kostende tweeter is natuurlijk al iets ouder.

Wel wordt deze gewoon nog steeds nieuw verkocht.

Nu Wilkinson eens kijken hoe het zit met de eventueel aanwezige ferrofluid.


Van de site :

27TFF is a High Fidelity precoated fabric dome tweeter with an integrated wide surround.

Sonolex precoated lightweight fabric diaphragm with high consistency and excellent stability against variations in air humidity.

Voice coil windings immersed in magnetic fluid increase short term power handling capacity and reduce the compression at high power levels.

Optimally damped cavity in the pole piece controls and slightly lowers the fundamental resonance.

The chassis is precision moulded from glass fibre reinforced plastic, and its front design offers optimum radiation conditions.

Met een impedantiemeting weet je precies hoe het met de ferrofluid gesteld is.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Contour

Filter, tweeters, de stands begint aardige waslijst te worden...

Ralf67

Kan beter andere luidsprkers kopen  :D

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ralf67

Is nu meer verbouwen, maar ook leuk.

Ralf67

De loodbitumen zijn binnen, en later vandaag de Mundorf condensators.

Heb alvast de Sonics deels gedemonteerd.

Boven staan tijdelijk de Scanspeak weer in de mancave.

Helemaal niet verkeerd.

Ralf67

En binnen.

Wordt een leuk klusje.