Sonics Argenta onder het mes.

Started by Ralf67, May 12, 2021, 14:47:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ralf67

Vandaag een setje Sonics Argenta ontworpen door Joachim Gerard  opgehaald.

Voormalig eigenaar van Audio Physic.

Deze monitor luidspreker is een flinke monitor luidspreker , en maakt gebruik van Seas units.

Ralf67

#1
Via een Duits forum leuke info gevonden om deze luidsprekers te Tweaken en modificeren.

http://www.hifi-forum.de/viewthread-205-485.html#1

De gebruikte woofer is de Seas CA22RNX

Vooral de kast kan intern wel wat modificaties gebruiken.

Betere bekabeling en een upgrade van het filter volgen.

Kingpin

Even volgen.

Ga je het filter zelf optimaliseren ?
Op diyaudio zit Joachim zelf, die heeft volgens mij ook wel wat tips of upgrade sets van bepaalde modellen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ralf67

#3
Bedankt voor de tip

:google: ga ik even raadplegen, en mijn Duits eens ophalen.

Gevonden hier  8). https://www.diyaudio.com/forums/vendor-s-bazaar/325579-sonics-joachim-gerhard-cabinets-kits.html

Zelf een nieuw , ofwel verbeterd wisselfilter bouwen is zeker de bedoeling.

De kans is ook nog aanwezig dat dit later gebouwde Sonics zijn, die op de markt gebracht werden door een oud medewerker van Sonics.

Maar dat veranderd weinig aan deze luidsprekers.

Seas woofer en specs

Ralf67

#4
Dit is een door Sonics geproduceerde Arkadia , met Joachim Gerard aan het roer.

Kast is net even groter met de 8 inch woofer

Ralf67

Blijkt na wat verder speurwerk toch de Sonics Argenta te zijn met de Seas CA18RNX woofer te zijn   :threadclosed:


Nee zeker niet !

Deze luidsprekers gaan evengoed onder het mes.


https://www.fairaudio.de/test/kompakt-lautsprecher-sonics-argenta-1-dwt/#prettyPhoto

https://6moons.com/audioreviews/sonics/argenta.html

Ralf67


Ralf67

Seas CA18RLY woofer in de 4 ohm versie.

Ralf67

Kijkje op het filter .

Opzet eerste oog helemaal niet verkeerd.

Ralf67

Opmerkelijk zijn de 2 tegen de zijwanden geplaatste ceramische tegels.

Moet iets van demping geven.

Ralf67

Tweeter is een Seas 27TFF

scrutinizer

Quote from: Ralf67 on May 13, 2021, 17:33:47
Kijkje op het filter .

Opzet eerste oog helemaal niet verkeerd.
Ik begrijp uit jou reaktie dat je anders had verwacht.......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Mundorf prima spul, maar dit is wel budget serie, de condensator voor de tweeter upgraden zou mooie eerste stap zijn. Bijv. een Mundorf Supreme, Audyn Reference etc.

Ralf67

In een Klang UHD Ton uit 2014 een ontwerper gevonden met dezelfde woofer en tweeter.

Alleen dan de 8 ohm versie

scrutinizer

Quote from: Contour on May 13, 2021, 18:10:43
Mundorf prima spul, maar dit is wel budget serie, de condensator voor de tweeter upgraden zou mooie eerste stap zijn. Bijv. een Mundorf Supreme, Audyn Reference etc.
Voor wat het waard is, Contour. Ik heb met deze verbeterde componebten drang veel mooie concepten,  qua samenhang en voicing, naar de kloten geholpen horen worden.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

kermy

Quote from: scrutinizer on May 13, 2021, 22:05:24
Voor wat het waard is, Contour. Ik heb met deze verbeterde componebten drang veel mooie concepten,  qua samenhang en voicing, naar de kloten geholpen horen worden.

En daar komt het weer, de kracht van de combinatie van componenten, de ontwerper heeft de keuze gemaakt voor deze combinatie, en daarvan afwijken met betere componenten geeft geen garantie voor een beter resultaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy

scrutinizer

Quote from: kermy on May 13, 2021, 22:10:20
En daar komt het weer, de kracht van de combinatie van componenten, de ontwerper heeft de keuze gemaakt voor deze combinatie, en daarvan afwijken met betere componenten geeft geen garantie voor een beter resultaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Zoals jij dat ook weet, Kermy. Het is geen vrijbrief ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Onzin, is 90% van de gevallen budget overweging. Die witte Mundorfs worden compleet weggespeeld door de duurdere serie, zet er eens een SGO tegenover.

scrutinizer

#18
Quote from: Contour on May 13, 2021, 22:19:15
Onzin, is 90% van de gevallen budget overweging. Die witte Mundorfs worden compleet weggespeeld door de duurdere serie, zet er eens een SGO tegenover.
Dat is niet hetgeen aangedragen word    je loopt als een jong katje achter je eigen staart aan 
Met dit soort onzinnigheid begrijp ik de reakties van de few.....or so called the family that plays together ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67

#19
En toch ga ik het filter aanpakken.

Of je het er nu mee eens bent of niet.

Er is maar 1 manier om achter te komen.


scrutinizer

Quote from: Ralf67 on May 13, 2021, 22:29:13
En toch ga ik het filter aanpakken.

Of je het er nu mee eens bent of niet.

Er is maar 1 manier om achter te komen.
Denk niet dat er iemand vertelt het niet te doen, Ralf.
Wat ik me wel afvraag of er echt geluisterd word voor deze manie, het beter te begrijpen als de ontwerper, losgaat. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Joachim zal een speaker ontwerpen met een bepaalde verkoop prijs in gedachte. Daardoor kun je niet onbeperkt losgaan met dure units en exotische filtercomponenten. Wat je als ontwerper wel kan doen is het filterschema en componentwaarde optimaal kiezen, dan kom je al dicht in de buurt van de maximale potentie. Toch ligt hier voor de DIY-er nog de kans om het beter te maken. Let wel, exotische filtercomponenten hebben een serieus prijskaartje. Ik heb er geen twijfel over dat het geluid zal verbeteren, maar of het de investering waard is moet ieder zelf bepalen.

Ik heb zelf een keer het filter van een Tannoy d500 helemaal aangepakt, folie spoelen, Mundorf SGO erin, deze speaker speelde daarna 2 klasses hoger, luisteraars waren tamelijk onder de indruk zeg maar.

Ralf67

#22
Kijk nu kan ik met een gerust hart aan de slag  8)

Eerst weekendje Maastricht.

Ralf67

Loodbitumen besteld voor wat extra massa op de wanden van de luidsprekerkasten.

Volgende week binnen.

Rob_Dingen

Jullie lezen niet goed naar wat hij zegt.
Door het upgraden van componenten kun je de klankbalans van de speaker verstoren waardoor hij minder kan gaan klinken als met het origineel filter.
Dat wil niet zeggen dat je niet moet gaan experimenteren.
Maar de mogelijkheid bestaat dat het eindresultaat dus niet perse beter hoeft te zijn.

Rob