Is een Marantz AV7703 een hoorbare upgrade van een Denon AVR-X3300W?

Started by Flavio, May 1, 2021, 20:30:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Littletycoon

De roomcorrectie is allesbepalend.

Voor de rest hoort volgens mij 95% de subtiele verschillen tussen diverse merken niet bij processoren tot pak hem beet 4k EURI.


RalphH

Quote from: Littletycoon on May  6, 2021, 19:08:09
De roomcorrectie is allesbepalend.

Voor de rest hoort volgens mij 95% de subtiele verschillen tussen diverse merken niet bij processoren tot pak hem beet 4k EURI.

Zijn de verschillen boven de 4k dan niet subtiel meer?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FrankBe

Quote from: Littletycoon on May  6, 2021, 19:08:09
De roomcorrectie is allesbepalend.

Voor de rest hoort volgens mij 95% de subtiele verschillen tussen diverse merken niet bij processoren tot pak hem beet 4k EURI.

Misschien? Ik heb een Denon AVR-X2500H en het geluidsbeeld verschrompelt volledig onder een bepaald volume en dan zeker in vergelijking met mijn M2Tech DAC die zelfs bij lage volumes nog heel genietbaar blijft.

Richard70…

Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Littletycoon

Quote from: RalphH on May  6, 2021, 19:27:56
Zijn de verschillen boven de 4k dan niet subtiel meer?
Geen idee, die heb ik niet langdurig genoeg gehoord om daar een mening over te hebben. Mijn speakers klinken sowieso niet zonder room correction, dus volgens mij sowieso 1) Speakers 2) versterking en dan pas 3) processing.

denoontje


Littletycoon

Quote from: denoontje on May  6, 2021, 22:55:02
Denk op plaats 0 dan akoestiek?
Nee hoor, ik heb gewoon aparte speakers in een bijna vierkante recht toe recht aan kamer. Ik zou akoustiek na speakers en room correction zetten.

Rood is on axis, rest off axis

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

activ

Quote from: Flavio on May  1, 2021, 20:30:06
In afwachting van mijn projector setup (het scherm moet uit China komen) heb ik mijn Onkyo TX-NR3010 (is te koop  :wink) : alvast vervangen door een Denon AVR-X3300W.

Mijn front luidsprekers worden aangestuurd door een Crown XLS1002 per kant.
De rear luidsprekers worden aangestuurd door de Denon.
De twee subwoofers en de Buttkicker worden aangestuurd door een Behringer NX4-6000.

Nu zag ik een mooie Marantz AV7703 te koop staan, maar is dat een hoorbare verbetering t.o.v. de Denon?
De AV7703 is volgens mij een SR7011 zonder eindtrappen?
Een Marantz SR7011 is volgens mij 99% identiek aan een Denon AVR-X4300W?
En de X3300 is volgens mij bijna hetzelfde als de X4300?

Het gaat me dus om de voorverster kwaliteit. Bij de AV77003 zou ik nog een extra stereo eindversterker moeten kopen.
De extra investering zal toch gauw 800 tot 900 Euro zijn, is het dat waard.?

Ik spring even terug naar de oorspronkelijke vraag: Ik heb zelf een aardig scala aan receivers thuis geprobeerd en een AV 7702 met bijpassende eindversterker ook gehad voor enige tijd.
Mijn conclusie is dat naar mijn smaak en oren een goedkope pre geen voordeel heeft tegenover een goede receiver.  Een goedkope pre heeft in mijn optiek alleen zin als je speakers hebt die zwaardere eind versterking nodig hebben dan wat een receiver normaal fatsoenlijk kan leveren. Een duurdere pre is een ander verhaal, maar dat is geen realistisch vergelijk.

Daarbij moet ik toegeven dat ik nooit Denon in huis heb gehad, thuis heb ik gehad (op proef of gekocht):
Rotel 1560
Yamaha (weet model niet meer)
Cambridge audio CXR
Marantz AV7702 (of 3, ben niet zeker meer)
Arcam AVR 390
Arcam AV860

Klinken ze allemaal het zelfde?
Nee, dus er is een factor smaak die een rol speelt. Denon en Marantz klinken niet het zelfde, dus ik zou als je Denon mooi vindt klinken niet zomaar een Marantz gaan kopen.

Daarnaast is er ook een factor akoestiek die en voor kan zorgen dat een bepaald merk handiger uitpakt in jouw luister ruimte als een ander merk. Geen idee wat je aan akoestiek al gedaan hebt, maar als het antwoord daarop "niets" is dan is dat sowieso de grootste upgrade die je kunt doen.

Beetje lang verhaal, maar mijn punt is dat je het zeker niet zonder luisteren moet kopen want de sound is echt anders, en dat een goedkope pre niet zoveel zin heeft in mijn optiek.