Muziek die je al je hele leven meezeult

Started by gerard123, May 8, 2021, 20:09:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gerard123

De topic titel wil ik nog aanvullen met: Als je naar iets nieuws gaat luisteren. We hebben allemaal wel ons standaard repertoire dat we goed kennen en ons - denken we - in staat stelt om een nieuw apparaat of de set van iemand anders snel op een aantal basale kwaliteiten te beoordelen.

Ik zeul al sinds 1982 het vierde solo-album van Peter Gabriel mee. In dat jaar kwam dat album uit en ook in dat jaar had ik met mijn eerste baan genoeg gespaard om mijn eerste stereo te kopen. Gewapend met o.a. dat album, een zwager 'die er verstand van had' en 4000 guldentjes naar Art Fidelity in Amsterdam getogen.

Uiteindelijk kwamen er een Thorens platenspeler met Denon 301 element, een Yamaha versterker en twee Translator Impact 5 speakers uit de hoge hoed, maar wat me nog het meest is bijgebleven is wat er gebeurde toen ik de betreffende plaat opzette en op enig niveau door de luisterruimte liet klinken. Na een paar minuten stond het voltallige personeel ook in de ruimte met een blik van wtf is dit voor muziek.

De wijze waarop een set voornamelijk het laag van dit album kan weergeven is voor mij dus al veertig jaar een soort lakmoes proef voor stereo sets  en dan vooral de combinatie speaker en ruimte. Natuurlijk moet de bron ok zijn en moet de versterking niet in ademnood raken maar dan zijn meestal niet de grootste struikelblokken in mijn beleving. De basdrum op de derde en vierde track kan vreselijk gaan boemen maar bij sets met te weinig laagweergave valt de hele beleving van de muziek weg.

Hebben jullie ook zo'n referentie die al decennia wordt meegesleept?


advr

Haha, nu je het zegt. Sinds 1982 ongeveer, 2e Symphonie Anton Bruckner Concertgebouworkest o.l.v. Bernhard Haitink.
Die naam ik vaak mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

5061

@gerard123 Graag de naam van het album. Kunnen wij ook ervaren wat je bedoelt.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

gerard123

#3
Quote from: 5061 on May  8, 2021, 20:31:30
@gerard123 Graag de naam van het album. Kunnen wij ook ervaren wat je bedoelt.

Het was het vierde solo album, volgens mij waren ze doorgaans naamloos maar deze wordt meestal aangeduid met de naam Security.

Peter Gabriel bracht in september 1982 in Europa zijn vierde titelloze studioalbum uit. Het werd uitgegeven door Charisma Records. In de Verenigde Staten en Canada werd het uitgegeven via Geffen Records en die gaf het ondanks licht protest van Gabriel de titel Security mee.

fugazi_2009

Deze dus:

Er zijn een aantal nummers die ik vaak gebruik.

Ten eerste The Space van Marillion van het album Seasons End. Het is zo'n nummer waarbij het allemaal wat kan vol lopen en te veel kan worden.

Dan gebruik ik van Quartz van het album Less Is More van Marillion om te kijken hoe de kleine details overkomen. Daar zitten op zeker moment een soort kleine belletjes in, altijd mooi om te zien hoe dat overkomt. Het is een acoustisch nummer en als het goed is kan je op zeker moment een beetje een schorheid ontdekken in de stem van Steve Hogarth. Daarnaast is het sowieso de beste uitvoering van dit nummer door hun, dus nooit vervelend om naar te luisteren.

Tegenwoordig luister ik dan ook vaak naar Refuge van Steven Wilson. Dat is wel het nummer dat ik omschrijf als 'Als ik maar 1 nummer mee mag nemen naar een onbewoond eiland dan is het deze'. Qua opname kwaliteit en mixing zit je bij Steven altijd wel goed. En het enige waar ik hier dan op let is of ik er inderdaad helemaal in gezogen wordt door de set zodat ik alles om mij heen vergeet.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

#5
Bij mij is dat dan toch Dead can Dance - Spiritchaser.

Is van 1996 en dat klopt wel zo'n beetje. Paar weken terug nog heel even gebruikt toen ik bij Koen de speakers ging luisteren.

Wist een paar jaar lang niet dat het interessant was om je eigen muziek mee te nemen naar een winkel oid.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mikekiwi

Leuk!

Dat heb heb ik met het album "A night in San Francisco" van Van Morrison. Niet omdat het nu zo audiofiel is opgenomen (niet slecht overigens), maar dat is voor mij de "tappen-met-je-voeten"-test. Nummers als Moondance doen iets hier als de balans in de set goed is en je mee wordt genomen in de muziek.
Buiten dat maakt het speelplezier op dit album me altijd vrolijk, win-win dus.


pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

haythijs

Private investigations, Woman in Chains, Twilight Zone en Hot for teacher zet ik er dan meteen op. TZ trouwens omdat het vanaf release mijn ultieme favo band werd en dat nooit meer heeft losgelaten. Ondanks dat het geen superproductie heeft, maar toch gewoon fijn klinkt.
Die eerste 2 vanwege finesse en dynamiek, de laatste voor snelheid. En als beginnend drummertje  destijds een earcandy. 😁
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Carrol

Quote from: pameijer on May  9, 2021, 11:18:14

Das alles.......geef eens aan waarom je dit album voor jou je hele leven meezuilt
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Benco

Vicious Pink - 8.15 To Nowhere
https://www.youtube.com/watch?v=v7S5V0yVpNo&list=LL&index=7&ab_channel=ViciousPink
M'n eerste echte discotheek ervaring met echt gave installatie en lichtshow ,  heeft toch wel echt indruk gemaakt ...

maar ik heb nog zoveel meer nummers  van heel uiteenlopende genres die toch regelmatig weer aan de beurt komen , vaak ook met leuke herinneringen aan  maar ook vaak gewoon omdat ik ze graag hoor , en niet precies meer weet  waar en wanneer het uiteindelijk in mijn persoonlijke playlist  is gekomen .

Richi

Dat zijn in mijn geval dan toch wel twee albums:
- Dire Straits - Brothers in Arms
- Phil Collins - In the air tonight

Brothers in Arms omdat mijn oom veel Dire Straits albums bezat en ook regelmatig speelde op zijn installatie. En hij speelde op zijn gitaren ook regelmatig een stukje mee. Dit album is - op een paar nummers na - toch wel mijn all-time favorite. De muziek verveelt me nog steeds niet omdat het zo goed in elkaar zit en er zoveel te beleven valt in de nummers.

In the air tonight is een heel divers album waarvan ik wel alle nummers mooi vind. De opbouw van het titelnummer blijft ongeevenaard en hoe beter de installatie waarop je het beluisterd, des te mooier klinkt het album. En het moet ook HARD gespeeld worden. Dat is altijd erg lekker.

Beide albums stammen uit de tijd dat ik met echt begon te interesseren voor goede (lees: betere) muziek en ik langzaam maar zeker de disco/pop meuk achter me begon te laten.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jurrien1962

Genesis (uit de periode met Peter Gabriel) met als uitschieter het album 'Selling England by the Pound'
Die nam ik mee van een werkweek in Frankrijk toen ik een jaar 15 was.
Geen souvenirtjes van Rouen of Normandië maar dit album.
Na de vinyl-versie was het ook de eerste cd die ik ooit aanschafte (ergens eind jaren 80 van de 20e eeuw  ;D)

DofN

Quote from: Benco on May 10, 2021, 23:04:29
Vicious Pink - 8.15 To Nowhere
https://www.youtube.com/watch?v=v7S5V0yVpNo&list=LL&index=7&ab_channel=ViciousPink
M'n eerste echte discotheek ervaring met echt gave installatie en lichtshow ,  heeft toch wel echt indruk gemaakt ...

maar ik heb nog zoveel meer nummers  van heel uiteenlopende genres die toch regelmatig weer aan de beurt komen , vaak ook met leuke herinneringen aan  maar ook vaak gewoon omdat ik ze graag hoor , en niet precies meer weet  waar en wanneer het uiteindelijk in mijn persoonlijke playlist  is gekomen .

Op dit soort muziek is de latere Detroit electro zwaar gebaseerd, met Adult. als voorbeeld.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Benco

Quote from: DofN on May 11, 2021, 10:46:31
Op dit soort muziek is de latere Detroit electro zwaar gebaseerd, met Adult. als voorbeeld.

Zoals u wel weet , ik kan echt genieten van heel uiteenlopende genres ...
Zo is er bvb ook deze : https://www.youtube.com/watch?v=7A40Ug9Kphg&ab_channel=%5BAloneHQ-Sound%5D%5BSoloHQ-Audio%5D
Nightflight to Venus - Boney M.
Dat was ook een eerste audio ervaring ...
Wij waren thuis gewend aan zeer middelmatige stereosets , we wisten niet beter , je kan niet willen wat je niet kent .
De meeste mensen in onze familie en vriendenkring hadden minder goede klank dan bij ons thuis , dus dacht ik ook als kind dat wij echt super stereo hadden .
Maar dan kom je toch toevallig eens ergens ...
bij een vriend van m'n broer  die een stuk ouder is dan ikzelf hadden ze thuis wel straffere kost qua stereoset en ik moch een keer mee ...
Eerste ervaring  toen  met Nightflight to Venus op de grote Leak 2075 speakers...
Ik hoorde dingen die ik nog nooit gehoord had bij ons op de Teleton receiver met ITT speakertjes .
Oh by the way ... Rasputin vind ik vreselijk ! ik zal nooit de in mekaarvloeiende versie opzetten  ;)

Sjettepet

Leuk topic.

Ik dacht dat elke 'audiofiel' Diana Krall, Dire Straits of Eric Clapton (Unplugged) op zijn lijstje zou zetten. Dat kwam bij mij steevast uit de tas van de luisteraar als ik een onderdeel van mijn set in de aanbieding had.

Zelf is mijn referentieplaat altijd Boys and Girls van Bryan Ferry geweest. Het was ook mijn eerste CD, ik had net het audiovirus te pakken (1985). Daar ben ik toen als studentje mee naar RAF op de Overtoom gestapt om brutaalweg te vragen om een luistersessie in hun 'high-end luisterstudio'. Er stond een set met electrostaten, ik ben het merk vergeten. Die lieten elke tape-las van de opname horen. Ik heb nooit meer zo'n hoge resolutie gehoord maar knapte er volledig op af. Zo krijgt smaak vorm en ontstaat een referentie.

Spiritchaser is later mijn belangrijkste referentie geweest, en CP Bach's 'Magnificat' op Decca voor de 'scherpe-randjes-test'.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Denon Focal

Dire Straits- Love over Gold
Toto -IV
Tears for Fears- The Seeds of Love
Vivaldi - 4 jaargetijden

Deze vier neem ik al jaren mee als ik wil luisteren
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Koen K

Mark Knopfler – Sailing to Philadelphia

Dit album heb ik tot in den treure gedraaid in de tijd dat ik nog regelmatig luisterbezoekjes aflegde, en zelf bijna vaker van luidsprekers of versterker verwisselde dan van onderbroek. Het was me zodoende erg vertrouwd en dus geschikt om snel te horen hoe iets klonk. Het dynamisch bereik had best wel wat groter gemogen, maar voor de rest is het een mooie opname. Ik zat destijds in wat ik nu maar de condition audiophile noem: steeds op zoek naar een ongrijpbaar ideaal geluid, in de verwachting dat ik bij het vinden ervan gelukstranen plengend van mijn stoel zou vallen als ware ik beroerd door de hand Gods.   ::)

Tegenwoordig luister ik het niet vaak meer, hooguit een paar stukjes als ik met de set aan het klooien ben. Als je niet meer op spokenjacht bent houd je ineens een hoop tijd over om naar muziek te luisteren.   :laugh:

Mokumer45

@ Sjettepet: Off topic, even een vraagje - RAF op de Overtoom? Waar zat die dan, ik ken nl alleen RAF in de Rijnstraat. Ik ken op de Overtoom wel een Sony dealer, die vlak bij het oude politie bureau vooraan zat, en een HIFI zaak ergens in het midden vlak bij het Kattenlaantje. Was dat een RAF?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

DofN

Quote from: Koen K on May 11, 2021, 15:47:32
Mark Knopfler – Sailing to Philadelphia

(..) gelukstranen plengend van mijn stoel zou vallen als ware ik beroerd door de hand Gods.   ::)


Dat jij gelukkig wordt van de hand Gods is nogal een aanname.

Ik neem tot groot verdriet van velen bijna altijd Annie Lennox' The Gift mee. Geen slechte opname, ook niet heel goed. Maar soms grijpt het nummer me naar de keel. ::)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scrutinizer

#20
Quote from: Mokumer45 on May 11, 2021, 16:37:22
@ Sjettepet: Off topic, even een vraagje - RAF op de Overtoom? Waar zat die dan, ik ken nl alleen RAF in de Rijnstraat. Ik ken op de Overtoom wel een Sony dealer, die vlak bij het oude politie bureau vooraan zat, en een HIFI zaak ergens in het midden vlak bij het Kattenlaantje. Was dat een RAF?
Klopt  RAF Amsterdam Rijnstraat en Hilversum Langestraat.
Ernst Neve ( hoofdredacteur HVT) heeft begin 90 op de Overtoom Audio X Change gehad. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Mokumer45

Volgens mij was dat idd de naam van die winkel.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

gerard123

Quote from: Mokumer45 on May 11, 2021, 16:37:22
@ Sjettepet: Off topic, even een vraagje - RAF op de Overtoom? Waar zat die dan, ik ken nl alleen RAF in de Rijnstraat. Ik ken op de Overtoom wel een Sony dealer, die vlak bij het oude politie bureau vooraan zat, en een HIFI zaak ergens in het midden vlak bij het Kattenlaantje. Was dat een RAF?
Art Fidelity zat helemaal aan het einde van de Overtoom, eigenlijk net de hoek om op de Amstelveenseweg. Die winkel is op een gegeven moment overgenomen door RAF. Dus misschien bedoelt hij die.

Mokumer45

Die winkel kan ik me nog wel herinneren, maar eigenlijk was dat al de Amstelveense weg en op de hoek van de Zocherstraat. Wist alleen niet, dat dit ook een RAF zaak was geworden. Kwam wel eens kijken in dat deel van de Zocherstraat, daar zat/zit (iig toen) een elektische treinen winkel om er voor staand te dagdromen. Altijd iets gehad met die treinen, maar nooit zelf ook maar een gehad.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Sjettepet

Quote from: gerard123 on May 11, 2021, 20:57:14
Art Fidelity zat helemaal aan het einde van de Overtoom, eigenlijk net de hoek om op de Amstelveenseweg. Die winkel is op een gegeven moment overgenomen door RAF. Dus misschien bedoelt hij die.
Ja die bedoel ik. In het gebouw zat ook een Sanders Meubelstad, als ik me goed herinner.

Ik werd trouwens later vaste klant bij Zwolsman in de Klinkerstraat (toch?). Tsja, goeie ouwe tijd toen ik de nieuwe lijn van NAD nog kon bewonderen bij de Bijenkorf.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200