Philips Hue vraag: trap verlichting en 2 sensoren, hoe??

Started by hifiman, May 8, 2021, 08:44:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Ik heb de volgende kamers en lampen gedefinieerd:

hal-beneden met gang-lamp-beneden en een sensor
hal-boven met gang-lamp-boven en een sensor
trap met trap-lamp (10 ledlampjes aangesloten op een philips hue schakelaar)

Wat ik wil is het volgende:
sensor beneden ziet iemand -> gang-lamp-beneden en trap-lamp gaan aan
sensor boven ziet iemand -> gang-lamp-boven en trap-lamp gaan aan

Ik krijg dit niet voor elkaar. Het probleem is uiteraard de trap-lamp, deze mag namelijk blijkbaar niet in 2 kamers tegelijk bestaan, klinkt ook wel logisch, maar hoe los ik dit nu op?

Ik wil graag dat de trap verlicht wordt bij zowel naar boven als naar beneden lopen en dat is dan weer niet zo een raar plan toch?

Als noodplan zou ik de hal beneden en de hal boven als 1 kamer kunnen definieren, maar ik wil niet dat de lamp boven aangaat als ik even beneden in de hal loop.

Trabuca

De trap lamp zijn eigen ruimte geven. Dan kan je hem los van de andere ruimtes schakelen.

Ik neem hierbij aan dat je de sensor aan meerdere ruimtes tegelijk kan koppelen. Ik heb zelf niet zo'n sensor

Sensor beneden = trap + beneden aan
Sensor boven = trap + boven aan
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Kjelt

Is lang geleden maar je kon in 1 kamer toch meerdere zones aangeven. Dus 1 kamer van maken met drie zones.?

hifiman

Dank voor het meedenken maar je kunt de sensor maar aan. 1 kamer of zone toewijzen.

blue-eyes

Een intelligent systeem zoals Homey etc. gebruiken ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

GH

Quote from: hifiman on May  8, 2021, 10:04:54
Dank voor het meedenken maar je kunt de sensor maar aan. 1 kamer of zone toewijzen.

Nee hoor.... je kan een lamp inderdaad maar aan 1 room/kamer toewijzen... maar een lamp kan prima in meerdere zones worden opgenomen.

De truc is dus 2 zones te maken met in een zone beide lampen die je wilt schakelen en dan daar de sensor mee koppelen. Eventueel is het ook op te lossen met scenes maar dat is geen elegante oplossing.

Ik heb dezelfde situatie en had eerst een identieke oplossing. Maar daar ben ik uiteindelijk toch van teruggekomen en heb nu een derde sensor zodat de trap echt alleen schakelt als ik er gebruik van wil maken. Maar het kan dus wel gewoon.

hifiman

O top dus met zones kan het wel :-) Ga ik dat vanavond eens proberen. En ja inderdaad een 3de sensor was ook al door mijn hoofd geschoten, maar dan wordt het wel een heel dure oplossing voor wat gang en trap verlichting... Maar ach die 4 tientjes kunnen er dan ook nog wel bij.

Thanks voor de goede tips!

hifiman


luistervinkje

#8
2 sensoren kan wel , vraag even hulp bij Philips support. Bij mijn dochter heb ik dat ook voor elkaar gekregen met behulp van hun , maar te lang geleden dat ik het zo snel niet meer weet.

Volgens mij moet je in de App zoeken bij : Hue Labs
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE