EXIT HTPC, welkom NUC?, Rpi?, Shield? Nieuwe versterker?

Started by Wotnix, May 7, 2021, 22:35:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wotnix

Beste mensen,

Ik heb een toen een HTPC speler gebouwd, die ik vervangen wil door een ander apparaat.
De kast krijgt een andere bestemming. Ik ben op zoek naar setting die voor mij het beste is. Ik wil best investeren in een andere versterker of afspeler, waarbij de afspeler nooit uit gaat  ;D.

Versterker
Mijn versterker is een Denon van een jaar of 15 oud die enkel een SPDIF ingang heeft. Ik ken de beperkingen v.w.b. audio (5.1, DTS en geen HD audio etc).

TV
Mijn TV die is een jaar of 10 oud en heeft alleen 1920X1080.

Mogelijkheden.
Goedkoop
1. Raspberry Pi3B+ en een HAT met TOSLINK, en deze verbinden met de versterker.
2. NUC aanschaffen, met TOSLINK
Hierbij accepteer ik dat ik geen 4K kan kijken. Ik zal moeten upgraden als ik dat zou willen.

Duurder
1. Nieuwe versterker. Hoewel ik gehecht ben aan het oude beestje moet je iets als je technische vooruitgang wilt.
2. Specifiek afspeler waar ik een tijdje mee vooruit kan. Incl. HDR en de hele klimbim. Qua afspeler ben ik niet uit welke apparaat. RPI 4? NUC? en zo ja welke NUC?
Het systeem zal hoogstwaarschijnlijk geen Windows versie worden maar een Linux variant.

Software
Kodi

Films en audio komen van een NAS.

Anders namelijk:

Vraag:

Wie kan mij van een goed advies dienen.





| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Wotnix

Aanvulling

Ik heb begrepen dat HDR ondersteuning alleen te verwezenlijken is als je een Windows PC hebt.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Trabuca

Met oude TV en receiver zou ik niet investeren in een 4K HDR Mediaplayer. Koop voor Kodi een Rpi3 of goedkope instap Nuc die prima 1080p aan kan.

Tegen de tijd dat je een 4K TV en receiver hebt zou ik pas de Mediaplayer upgraden. Misschien zijn er dan alweer nieuwe formaten , HDR standaarden of HDMI standaarden die je dan wilt hebben. Of misschien wil je specifiek dual HDMI output.. wat ik wil zeggen, doe de Mediaplayer als laatste.

Mijn Sony TV draait op Android en heeft Kodi. Sindsdien ik de TV heb staat de Nuc werkloos te zijn.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Littletycoon

#3
HDR is ook mogelijk met andere spelers, b.v. Nvidia shield. Er is een heel topic op het kodi forum, dat hierop ingaat. https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=332180.

Dus ik zou een spelertje uitzoeken die HDR ondersteunt (minstens HDMI 2.0a), optimaal zowel toslink als HDMI uitgang heeft naast USB. Bij geen toslink heb je nog altijd USB-->Toslink converters. Spelertjes zijn er in diverse klassen en prijzen, maar ik zou geen raspberry nemen, een Pi4 kan hardwarematig wel HDR ondersteunen maar softwareontwikkeling gaat traag daar, zodat ze volgens mij voor de Pi's op dat vlak nog niet zover zijn. Sowieso dat bij alle spelertjes checken qua software. Je hebt niet specifiek een NUC nodig, b.v. een Odroid N2 (heb ik, stuk goedkoper) of een Nvidia Shield (even duur als NUC) zijn ook prima opties, het is maar hoeveel geld je wilt uitgeven voor welk oogmerk. Ik heb naast die Odroid ook nog paar maanden geleden nieuwe HTPC/Nas combi gebouwd met dedicated grafische kaart, omdat ik madVR als renderer ook gebruik. Dan voldoet een NUC b.v. weer niet.

Als je een HDR spelertje hebt, kun je later nog besluiten wat je met de rest van je hardware doet (televisie/Receiver).


Tabcam

Wat betreft spelers is het een soort van heilige graal, 4/8K (laatste vanwege toekomstbestendigheid), HDR, en als je muziek goed af wilt spelen is bitperfect (juiste frequentie) weer belangrijk. Dat doet Android TV niet goed.

Qua beeld/videostreaming ben ik blij met de NVidia Shield TV maar voor muziek gebruik ik aparte transports/streamers. In de huiskamer gebruik ik een BlueSound Node 2i omdat die de integratie van HT veel eenvoudiger maakt door de analoge input. Boven heb ik een Raspberry Pi. Beide hebben hun specifieke voordelen en nadelen, in mijn beleving zit er veel meer verschil in gebruiksgemak en flexibiliteit dan geluidskwaliteit.

Qua altijd aan laten staan, beide tezamen gebruiken minder stroom dan een NUC die voor video geschikt is en de Shield gaat ook automatisch in slaapstand.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Wotnix

Quote from: TabCam on May  8, 2021, 00:18:27
Wat betreft spelers is het een soort van heilige graal, 4/8K (laatste vanwege toekomstbestendigheid), HDR, en als je muziek goed af wilt spelen is bitperfect (juiste frequentie) weer belangrijk. Dat doet Android TV niet goed.

Qua beeld/videostreaming ben ik blij met de NVidia Shield TV maar voor muziek gebruik ik aparte transports/streamers. In de huiskamer gebruik ik een BlueSound Node 2i omdat die de integratie van HT veel eenvoudiger maakt door de analoge input. Boven heb ik een Raspberry Pi. Beide hebben hun specifieke voordelen en nadelen, in mijn beleving zit er veel meer verschil in gebruiksgemak en flexibiliteit dan geluidskwaliteit.

Qua altijd aan laten staan, beide tezamen gebruiken minder stroom dan een NUC die voor video geschikt is en de Shield gaat ook automatisch in slaapstand.

Interessant.

Wat bedoel je met de HT integratie en waarvoor gebruik je de Pi?
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

paaj

Welke versterker en TV heb je staan? Wat voor budget heb je voor je komende update?
10 jaar in TV land is een eeuwigheid, best kans dat je veel meer plezier haalt uit een nieuwe TV dan een mediaspeler die meer kan dan een RPi, Chromecast of AppleTV.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

CineSmurf

Ik ben de andere kant op aan t bewegen. Ik had altijd een NUC (type nuc7cjyh) staan. Ga nu richting HTPC. Er zit Een 1TB SSD in en 4GB geheugen. Heeft nog geen nieuwe bestemming, maar verkopen is er een van.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Tabcam

Quote from: Wotnix on May  8, 2021, 14:11:33
Interessant.

Wat bedoel je met de HT integratie en waarvoor gebruik je de Pi?
De Raspberry Pi staat op de tijdelijke maar inmiddels semi-permanente werkkamer.

De HT integratie is omdat ik voor muziek graag het graag zo lang mogelijk digitaal hou met aan het einde liefst één digitaal-analoog-conversiestap. In mijn beleving levert dat veel betere stereo op dan afspelen via de Arcam. Nu kan het niet eens meer omdat ik actieve fronts heb, dan moet een analoog signaal eerst weer gedigitaliseerd worden.

Nu digitaliseer ik de pre-outs van de Arcam om zo TV, series en films af te kunnen spelen. Voor mij is kwaliteitsverlies in de HT keten nooit een groot probleem geweest.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Littletycoon

Quote from: TabCam on May  8, 2021, 00:18:27
Wat betreft spelers is het een soort van heilige graal, 4/8K (laatste vanwege toekomstbestendigheid), HDR, en als je muziek goed af wilt spelen is bitperfect (juiste frequentie) weer belangrijk. Dat doet Android TV niet goed.

Qua beeld/videostreaming ben ik blij met de NVidia Shield TV maar voor muziek gebruik ik aparte transports/streamers. In de huiskamer gebruik ik een BlueSound Node 2i omdat die de integratie van HT veel eenvoudiger maakt door de analoge input. Boven heb ik een Raspberry Pi. Beide hebben hun specifieke voordelen en nadelen, in mijn beleving zit er veel meer verschil in gebruiksgemak en flexibiliteit dan geluidskwaliteit.

Qua altijd aan laten staan, beide tezamen gebruiken minder stroom dan een NUC die voor video geschikt is en de Shield gaat ook automatisch in slaapstand.
Dat bitperfect frequentie maakt allemaal niets uit. Met hdmi heb je gewoon bitstream naar processor/eeceiver. Al het andere is "snake oil"

Tabcam

Quote from: Littletycoon on May  8, 2021, 20:17:02
Dat bitperfect frequentie maakt allemaal niets uit. Met hdmi heb je gewoon bitstream naar processor/eeceiver. Al het andere is "snake oil"
Ben wel benieuwd waarom je denkt dat jitter en bit truncation, wat bij de Arcam niet al te best geregeld is helaas, niet belangrijk is, evenals real time sample rate conversion. Volgens mij allemaal al gemeten en van invloed op de geluidskwaliteit. Voor de duidelijkheid, het gaat niet over het versturen en goed aankomen via hdmi, wel de stap van 44.1 kHz naar 48 kHz.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Littletycoon

Quote from: TabCam on May  8, 2021, 21:26:24
Ben wel benieuwd waarom je denkt dat jitter en bit truncation, wat bij de Arcam niet al te best geregeld is helaas, niet belangrijk is, evenals real time sample rate conversion. Volgens mij allemaal al gemeten en van invloed op de geluidskwaliteit. Voor de duidelijkheid, het gaat niet over het versturen en goed aankomen via hdmi, wel de stap van 44.1 kHz naar 48 kHz.
Die stap ligt aan kwaliteit circuits/DAC processor/receiver/aparte DAC, daar kun je alle kanten mee op en ligt aan keuzes die OP op dat gebied wil maken. Dan zou ik OP aanbevelen audiosciencereview.com te volgen om zich evt. te oriënteren op vervolgkeuzes. Vooralsnog speelt hij/zij met 15 jaar oude Denon.

Wotnix

Quote from: paaj on May  8, 2021, 15:07:36
Welke versterker en TV heb je staan? Wat voor budget heb je voor je komende update?
10 jaar in TV land is een eeuwigheid, best kans dat je veel meer plezier haalt uit een nieuwe TV dan een mediaspeler die meer kan dan een RPi, Chromecast of AppleTV.

De TV is een Philips 52' type weet ik niet. Hij was één van de eerste die 3D ondersteunde. Speciaal voor de 3D gekocht, maar nooit gebruikt. Het ding doet het nog, en als hij echt in elkaar zakt, dan pas koop ik een andere  ;D

De versterker (receiver) is een DENON AVR3300. https://www.cnet.com/products/denon-avr-3300/ De DVD speler is een Denon 3800. Speakers zijn van ASW Genius 300 waarvan er 4 staan. Een subwoofer heb ik niet, maar ooit zag ik een bepaald type van Klipsch die me erg aansprak.
Budget is variabel, om een handvat te geven stel ik even 750 Euro. Films bekijk ik meer dan dat ik audio luister. De verhouding is ongeveer 20% audio en 80% film. Als ik dan al muziek beluister, dan moet dit wel van een goede kwaliteit zijn.



| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Wotnix

Quote from: Trabuca on May  7, 2021, 22:57:22
Met oude TV en receiver zou ik niet investeren in een 4K HDR Mediaplayer. Koop voor Kodi een Rpi3 of goedkope instap Nuc die prima 1080p aan kan.

Tegen de tijd dat je een 4K TV en receiver hebt zou ik pas de Mediaplayer upgraden. Misschien zijn er dan alweer nieuwe formaten , HDR standaarden of HDMI standaarden die je dan wilt hebben. Of misschien wil je specifiek dual HDMI output.. wat ik wil zeggen, doe de Mediaplayer als laatste.

Mijn Sony TV draait op Android en heeft Kodi. Sindsdien ik de TV heb staat de Nuc werkloos te zijn.

Het overdenken waard.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Wotnix

Beste mensen,

Ik heb een Shield aangeschaft.
Zelfbouw leverde teveel problemen op.

| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Trabuca

Goede keuze lijkt me


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Tabcam

Quote from: Wotnix on July 29, 2021, 10:51:25
Beste mensen,

Ik heb een Shield aangeschaft.
Zelfbouw leverde teveel problemen op.


Ben benieuwd of het gaat bevallen, zowel voor HT als voor muziek. HT verwacht ik van wel, voor muziek ben ik benieuwd of het qua geluidskwaliteit goed genoeg is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SativaNL

Inmiddels draai ik ook de Shield Pro. Dit is echt een super snelle mediaplayer, en werkt echt perfect. Kodi / Android apps (Netflix etc).

Alles werkt snel, en er zit een mooie upscaling in.
En een stuk kleiner dan mijn HTPC.

Wotnix

Quote from: Tabcam on July 30, 2021, 23:22:29
Ben benieuwd of het gaat bevallen, zowel voor HT als voor muziek. HT verwacht ik van wel, voor muziek ben ik benieuwd of het qua geluidskwaliteit goed genoeg is.

Even een feedback van mij.

Ik heb de Shield nu al een tijdje en ik moet zeggen dat hij uitstekend bevalt. Qua muziek is de kwaliteit niet verkeerd. Nu moet ik wel zeggen, dat we veel meer film kijken.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Tabcam

Quote from: Wotnix on May  9, 2022, 14:57:03
Even een feedback van mij.

Ik heb de Shield nu al een tijdje en ik moet zeggen dat hij uitstekend bevalt. Qua muziek is de kwaliteit niet verkeerd. Nu moet ik wel zeggen, dat we veel meer film kijken.
Dank, altijd leuk als het goed uitpakt en als je veel meer film kijkt dan muziek luister zal je er weinig last van hebben mocht de kwaliteit net ietsjes minder zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i