Onderhoud op de 30 jarige verjaardag van mijn DM640's

Started by Wanteds13, May 7, 2021, 21:44:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wanteds13

Ter eren van de 30 jarige verjaardag van mijn DM640's besloot ik alles eens na te meten. Alles netjes, behalve de tweeters. Daarin zat een niet te missen verschil tussen het linker en rechter kanaal. Om te controleren of dit aan de tweeter zelf lag of aan het scheidingsfilter heb ik de tweeters omgeruild. Met het omdraaien van de tweeters verhuisde de afwijking mee naar het andere kanaal. Probleem dus in de tweeter.



Hierop heb ik de tweeter uit elkaar gehaald, alle oude ferrofluid eruit gehaald, de spoel voorzichtig schoongemaakt met een wattenstaafje, de magneet extra goed schoongemaakt en voorzien van nieuwe, verse ferrofluid.



Tweeter weer terug in elkaar en fingers crossed....




Great succes!



De afwijking tussen links en rechts is nu vrijwel opgeheven en ze matchen weer. Deze kunnen weer een tijdje mee en zeg nou zelf....



:edit: De fotos moeten nu ook werken
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

eduard

Zou het dan niet slim zijn om de andere tweeter ook niet een schoonmaak beurd gegeven

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Wanteds13

Quote from: eduard on May  7, 2021, 22:26:49
Zou het dan niet slim zijn om de andere tweeter ook niet een schoonmaak beurd gegeven

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dat is uit voorzorg intussen ook gebeurd, al maakt het bij die verder geen verschil.
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

jazzy

Elke keer als ik zoiets lees neem ik me voor om dat bij mijn, vermoedelijk zo'n beetje even oude, DM630's ook te doen. Schijnt verder niet veel werk te zijn, of wel?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Wanteds13

Het werk valt reuze mee inderdaad. Gewoon rustig en zorgvuldig te werk gaan.

De DM630 is ook een erg fijne speaker by the way! De oude DM600 serie is echt zwaar underrated naar mijn idee ;)
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Deleted User

Kijk, dit vind ik nog eens leuk..... In de jaren 90 pallets van de DM600 serie verkocht zeg maar, toen ik nog in de audio wereld werkte :-)

Ergens in de familie zwerft nog ergens de B&W DM600 s1. Heb zelf nog de DM640 S2 in de huiskamer staan (uit 1998 geloof ik ;D)

DM stond voor Digital Monitor dacht ik... nix Digital aan dus....

Pjotr27

Quote from: Wanteds13 on May  7, 2021, 21:44:08
Ter eren van de 30 jarige verjaardag van mijn DM640's besloot ik alles eens na te meten. Alles netjes, behalve de tweeters. Daarin zat een niet te missen verschil tussen het linker en rechter kanaal. Om te controleren of dit aan de tweeter zelf lag of aan het scheidingsfilter heb ik de tweeters omgeruild. Met het omdraaien van de tweeters verhuisde de afwijking mee naar het andere kanaal. Probleem dus in de tweeter.

Hierop heb ik de tweeter uit elkaar gehaald, alle oude ferrofluid eruit gehaald, de spoel voorzichtig schoongemaakt met een wattenstaafje, de magneet extra goed schoongemaakt en voorzien van nieuwe, verse ferrofluid.

Tweeter weer terug in elkaar en fingers crossed....

Great succes!

De afwijking tussen links en rechts is nu vrijwel opgeheven en ze matchen weer. Deze kunnen weer een tijdje mee en zeg nou zelf....


Wat ik me dus nu afvraag, hoor je het verschil ook? Die afwijking zit in een frequentiegebied wat nauwelijks hoorbaar is en waarin ook nauwelijks muziek zit.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Wanteds13

De afwijking rond de 14kHz zal weinig hoorbaar zijn, maar de afwijking tussen 1,6 en 4kHz maakt naar mijn idee zeker een hoorbaar verschil. Het kan tussen mijn oren zitten, zoals veel audiofiele dingen dat zitten, maar ik heb het idee dat (vooral vrouwelijke) stemgeluiden erop vooruit gegaan zijn. De focus lijkt beter. Al is het natuurlijk lastig A-B'en.
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac