Audioquest Niagara 1200 stekkerblok review

Started by frank2, May 5, 2021, 13:02:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

Review van Audioquest Niagara 1200 stekkerblok.

Mijn set en stroomvoorziening bestaat uit:
Ferraz zekeringhouder met De Groef zekering.
Aanvoerkabel naar de set is hifituning met Rodium stekker van C&D
Hard Disk met linieare voeding, M&S usb kabel en monokristal stroomkabel met Gold stekker van C&D, Auralic G1 streamer/dac/VV met Audioquest Monsoon stroomkabel, Plinius EV met monokristal stroomkabel met Rodium stekkers van C&D. En Focal spectral speakers met atlas ascent 3.5 ls  kabel.
De mono kristal kabels zijn heldere open kabels met een diep basfundament zo zou ik ze omschrijven qua klankkleur.
Ik heb een houtskeletbouw woning, alles is binnen  bekleed  met gipsplaat. Daardoor is de akoestiek beter dan in een stenen woning.

Waarom ben ik begonnen met de Niagara 1200 blok? Ik heb al jaren, zo'n 10 jaar een stekkerblok van C&D zo'n standaard blok maar gemodificeerd door C&D, hij heeft mono kristal bedrading erin gezet en een gold inlet. Dit blok heb ik destijds besteld nadat ik diverse furutech stekkerblokken en  Vibex Gold stekkerblok had gehad, het blok van C&D was in mijn optiek het beste.
De laatste tijd viel mij op dat bij drukke muziek veel gitaren e.d. Met dit blok alles een beetje een brei werd, onderscheid bij deze drukke muziek tussen de verschillende instrumenten was minder dan bij rustige muziek. Ook kon ik geen mono kristal bekabeling toepassen het werd gauw te kaal en een fractie te fel. Nu is voor mij bekend dat deze MK kabels zeer neutraal zijn en de beste definitie en eerlijkheid geven, instrumenten klinken zoals ze horen te klinken.
Na tig reviews te hebben gelezen over de AQ Niagara 1200 heb ik WenW Audio gebeld en daar kon  ik dit blok wel lenen. Zodoende staat hij nu hier.
Aangezien ik weet dat kabels moeten inspelen ben ik daar aan begonnen, ook in dit blok zitten kabels. Omdat ik de AQ Monsoon al eerder hier had wist ik dat inspelen redelijk snel gebeurd, na 140 uur is de stroomkabel wel stabiel. Dus op alle gaten maar een apparaat gezet en aangezet. Ondertussen bleek uit de manual dat de fabrikant adviseert om het blok minimaal 2 weken aan te laten. (om de spoelen die erin zitten te laten inspelen)

Nu ik de twee weken voorbij ben kan ik deze review schrijven, en het blijft natuurlijk een review gebaseerd op mijn set en mijn oren.

Het blok koud uit de doos:
zeer open, zeer diepe bass middengebeid is opener dan ik gewend ben en veels te veel hoog.

Na 27 uur:
geheel klinkt al een stuk volwassener, vele hoog is weg, groots en breed beeld, een sluier over het middengebied

Na 81 uur:
De sluier is weg, stemmen zijn voller, er is gelaagdheid, klinkt schoon, goede seperatie van instrumenten, diepe bass, ruimtelijkheid, diepte in het geluidsbeeld, stemmen staan los in de ruimte. Hoog is erg fraai.

Maw. Indien mogelijk zou ik het blok elders de eerste 80 uur laten inspelen, daarna is er goed naar te luisteren.

De 2 weken inspeeltijd zijn voorbij; hierbij mijn bevindingen:

Als kleine jongen van 9 jaar kreeg ik van mijn ouders een oude buizenradio. En net als veel jongens uit die tijd zocht je de nederlandse zeezenders op, er waren er een paar de meesten luisterden naar Veronica, ik luisterde altijd naar Radio Noordzee. En ook zij hadden een begintune,  Man of Action van Les Reed Orchestra, ja een oude opname maar hoewel duidelijk hoorbaar dat het een oude opname is, valt met het AQ blok wel op dat er een beter stereobeeld is en de klankkleur meer natuurgetrouw is. Zo is er van Dirty Dancing ook zo'n oude opname dat ik nooit kon afspelen omdat de electrische gitaar tetterde in mijn oren, Love is Strange van Mickey & Silvia, vandaag eens weer gedraaid op behoorlijk volume, en ja de gitaar is nog steeds zeer duidelijk aanwezig maar het tetteren in mijn oren is er niet meer. Nog zo'n oud nummer is Spirits in the Sky van Norman Greenbaum, zeker niet slecht opgenomen maar met mijn C&D blok klonk het altijd erg kaal, zeer helder, nu niet meer. De opname klinkt veel meer uitgewogen
De conclusie die ik hieruit trek is dat het AQ 1200 blok zeker zeer goede dingen doet met oude muziek, maakt het schoner, krachtiger en beter beluisterbaar.

Zondagochtend, de honden liggen in de gang te slapen, de wederhelft zit boven en ik heb de huiskamer voor mij alleen. Tijd voor klassieke muziek. Begin is meestal La Stravaganza concerto op.4 no. 3 allegro van Vivaldi van de cd Arabesque by Christal Cables. Een muziekstuk waar violen de boventoon voeren. En ja als er iets in de set niet klopt, verkeerde kabels e.d. Dan kun je dat bij violen goed horen. Met het C&D blok kunnen de violen vaal nogal "hard" klinken, met het AQ blok eerder zijdezacht en alle schakeringen die in dit muziekstuk zitten. Verder met Saint-Sains, Danse Macabre, het begint zeer rustig de bas hoor je los in de ruimte zijn werk doen, daarna valt het orkest in een grote plaatsing en ruimtelijkheid alle instrumenten zijn zo duidelijk onderling te onderscheidden, alsof ze los in de ruimte staan te spelen. Natuurgetrouw en emotie zijn 2 "stichworte" die in mij opkomen.
Presque Isle Suite: e.c.f. Van de CD Tutti performer Eij Oue Minnesota Ochestra, een nummer wat ik vaak kies, ken het ook goed, krachtig, open vol klinkend en toch ook helder. Wat ook opvalt is dat je de instrumenten in volle glorie hoort, elke nuance van de instrumenten hoor je en dan de ruimtelijkheid en openheid en plaatsing van de instrumenten in het orkest blijft bijzonder. Mijn oude blok komt aardig in de richting maar dit haalt mijn C&D blok niet, AQ gaat echt een stuk verder.

Door de week heb ik eind van de middag meestal een uurtje voor mijzelf en dan draai ik mijn eigen nummers die ik mooi vind. Een van die nummers is Liberty van Anette Askvik. In een doodstille ruimte begint dan opeens de muziek, even later een soort drum die verschillende tonen laat horen, waar dat vroeger niet duidelijk te onderscheiden was. In een losse ruimte hoor je haar dan zingen en even later de tweede stem is ook zo duidelijk waar je voorheen soms dacht is er een tweede stem? Later begint de saxofoon en hoor je een diep bassgeluid, zo diep heb ik het nog niet vaak gehoord bij dit nummer. Dan heb ik net nog niet eens gehad over het wegsterven van klanken wat langer is dan met het oude blok. Het AQ blok heeft voor mij wel duidelijk The American Sound. Zeer levendig, krachtig, sprankelend, daar moet je wel van houden.
Chris Rea met Set me Free vd cd Auberge begint met een gitaar waar alle schakeringen zo ongelofelijk mooi te horen zijn, dit in tegenstelling  tot het oude blok, het tikken op de houtjes erna is zo ruimtelijk, ze staan gewoon los in de ruimte . Een breed geluid, imposant, heerlijk om naar te luisteren. Escape van Enrique Iglesias, begint met een stem die nu echt van achteren komt en langzaam naar voren gaat, dit blok laat dat goed horen bij mijn oude blok begon de stem vaak aan de zijkant en ging naar voren.
You better Hide van yellow (Touch) klink krachtig, krachtige diep bass niet te verwarren met bonkend of dreunend, alles blijft zeer zuiver ook in de lage tonen, Heidi zingt met frisheid en op de voorgrond, de bass zit wat meer op de achtergrond .

Fade to Black van Dire Straits (On Every Street) ongeveer bij 1.30 beginnen ze zachtjes op de bekkens te tikken, elke nuance daarin hoor je nu, het is verslavend mooi, je hoort gewoon hoe ze op de bekkens tikken, detaillering is superb.

Conclusie:

Het Audioquest Niagara 1200 stekkerblok is zoals vele reviews het zeggen een zeer goed blok. Je hoort alles wat er in de muziek gebeurd, grote detaillering. Diepe strakke genuanceerde bass, prachtig vol open middengebied en briljant hoog. Een goede plaatsing en ruimtelijkheid, open en toch een krachtig vol geluid, en een breed geluidsbeeld. Zeer natuurgetrouw en levendig geluid. Ik kan niet anders zeggen topklasse. Is het 999 euro waard? Voor mij wel maar dat moet ieder voor zich bepalen. Het blijft toch een hoop geld.

Op de audioquest site kun je alles lezen over de technische details. Die laat ik hier achterwege het gaat mij zoals altijd wat hoor ik is het beter dan het vorige...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jumping Jack

Quote from: frank2 on May  5, 2021, 13:02:08

Ik heb een houtskeletbouw woning, alles is binnen  bekleed  met gipsplaat. Daardoor is de akoestiek beter dan in een stenen woning.


Bovenstaande heb ik je al vaker weten schrijven, maar is dat een onderbouwde stelling of een aanname?

Uit deze bron blijkt bv dat de absorptie-coëfficiënt van baksteen en/of stuc en (niet-geperforeerde) gipsplaat quasi identiek is (met zelfs een hogere a-c voor poreuze baksteen): https://bk.nijsnet.com/02040_Abs_tabel.aspx.

Voor de rest: zeer uitgebreide review hoor, je hebt er echt je werk van gemaakt.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Xander32

Hier een gelijke bouw, destijds metingen verricht en van de uitkomst werd ik best vrolijk.

Recent werd de goede akoestiek in de huiskamer nog bevestigd door een eigenaar van een gerenommeerde hifi-zaak uit de stad van de bollen van Jan de Groot.

Quote from: Jumping Jack on May  5, 2021, 14:02:49
Bovenstaande heb ik je al vaker weten schrijven, maar is dat een onderbouwde stelling of een aanname?

Uit deze bron blijkt bv dat de absorptie-coëfficiënt van baksteen en/of stuc en (niet-geperforeerde) gipsplaat quasi identiek is (met zelfs een hogere a-c voor poreuze baksteen): https://bk.nijsnet.com/02040_Abs_tabel.aspx.

Voor de rest: zeer uitgebreide review hoor, je hebt er echt je werk van gemaakt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

naish123

Goed geschreven review. Ik heb de AQ 1200 ook en ben zeer tevreden.

NAF

Leuk geschreven review Frank.

Jij geeft duidelijk aan bij welke muziek jij welke verschillen hoort wat mij de mogelijkheid gaf om naar dezelfde muziek op mijn systeem te luisteren naar de details die door jou beschreven worden.

En het ontdekken van Anette Askvik's "Liberty" is een extra bonus.  :worship:
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

Jumping Jack

Quote from: Xander32 on May  5, 2021, 18:48:08
Hier een gelijke bouw, destijds metingen verricht en van de uitkomst werd ik best vrolijk.

Recent werd de goede akoestiek in de huiskamer nog bevestigd door een eigenaar van een gerenommeerde hifi-zaak uit de stad van de bollen van Jan de Groot.

Hier ook een houtskelet, maar volgens mij is de akoestiek hier niet uitzonderlijk goed of zo. Inrichting van de ruimte heeft ook een niet te verwaarlozen invloed (vloerbedekking, afmetingen van de ruimte, etc.)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

katwax

Quote from: Jumping Jack on May  6, 2021, 10:24:40
Hier ook een houtskelet, maar volgens mij is de akoestiek hier niet uitzonderlijk goed of zo. Inrichting van de ruimte heeft ook een niet te verwaarlozen invloed (vloerbedekking, afmetingen van de ruimte, etc.)...
Hier ook houtskelet en hoewel de metingen niet overdreven slecht waren was (is) er nog steeds veel ruimte tot verbetering.
Heb zo de indruk dat er toch vaak genoegen wordt genomen met een akoestiek die ok is, maar wat wil dit zeggen? Zolang het niet galmt als je gewoon praat is het is het ok?
Prutsen om microdetails te verbeteren met kabels, stroomfilters, ....

Nadeel van akoestiek is dat het oppervlakte nodig heeft, je kan dit niet met 10cm oplossen, maar als je het deftig aanpakt ben ik zeker dat het de beste upgrade is die je kan doen en het duurt maar 1 sec om dat verschil te horen (inspeeltijd inclusief)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Van houtskelet bouw heb ik geen verstand.

Maar zo te lezen is het netfilter een blijvertje....
Mooi!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

advr

Leuke review!

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

papaleo

Ik heb èn een Audioquest stekkerblok...,èn een hout-skelet bouw woning en in mijn ruimte zijn het plafond en 1 wand met gipsplaten beplaat de andere wand bestaat uit 80% vitrage met daarachter van Luxaflex ,verduisterende efficiënt isolerende Duette® Shades welke ook meehelpen om mijn akoestiek op een hoger plan te brengen....
Oooh...,dus daarom klinkt het bij mij zo goed...al zeg ik het zelf  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kempenaartjes

Lees deze uitgebreide review nu pas en je hebt er uitgebreid de moeite voor genomen.
Hier hebben we ook een stekkerblok van C&D en zijn (nog) dik tevreden. Toch kijken we rustig rond om eens een andere te kunnen proberen, dit omdat we bijvoorbeeld ook onder de indruk zijn van de Gaia's.
Niagara 1200 kan een kandidaat zijn, al vinden wij €1000 veel geld voor een 'verdeeldoos'.





frank2

Het AQ blok is niet goedkoop, maar levert ook winst op en het verslijt niet, is een eenmalige  uitgave.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kerre

Interessante review. Mooi om te lezen zeker inclusief de muziek vermeldingen en hoe je dat zelf ervaart. Hier ben ik sinds kort aan het kijken om de standaard stroom kabels en Brennenstuhl stekkerdoos een keer te vervangen voor afgeschermde kabels.

Zijdelingse vraag. Toevallig ervaringen met de powerquest 2 of 3 van Audioquest. Dit is een goedkopere versie met invloeden van de Niagara 1200.

Daarnaast vraag ik me af hoe deze zich tov een supra md06 verhoudt. Heb je hier toevallig ervaringen mee? Bvd
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

belgiansound

Ik ben nog niet in het stadium dat een verdeeldoos verschil maakt voor mijn set, maar wel echt complimenten met je review. Erg beeldend geschreven, je hebt wel talent :clapping: :headbanging:

Kempenaartjes

Wij kunnen de beschrijving alleen maar beamen.

Van stekkerblok C&D naar Niagara 1200 is echt een flinke winst in het geluid.

Guus2

#16
Prachtige uitgebreide review, een mooi opgebouwde stekkerdoos visueel.
Ook qua bedrading intern ziet het er keurig uit; ook een mooie behuizing vind ik persoonlijk.

Betreft de technische details kijk ik altijd graag naar metingen van partijen welke geen financiële binding met de verkopende partij hebben.
Zo heeft o.a. ASR ook een mooie (vooral technisch correct onderbouwde) review online staan: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/audioquest-niagara-1200-review-power-conditioner-surge-protector.25443/

Voor mij is het de meerprijs t.o.v. een standaard stekkerblok van bijvoorbeeld de bouwmarkt niet waard.
Het blijft echter een mooi design product welke visueel niet zal misstaan bij een mooie audioset.
Ik verstop mijn stekkerblok echter dus het visuele aspect maakt voor mij niet uit, dus vandaar dat ik goedkoper uit ben.

Wat je hoort is echter wel je prachtige audioset(mooie keuze betreft de Focal's, neutrale speakers) en natuurlijk de ruimte waar je de set in beluisterd(wordt vaak onderschat, maar ik zie dat je dit aspect(terecht) ook serieus neemt). Het stekkerblok heeft hier echter meetbaar geen enkele invloed op.

Xander32

Dus alles wat je hoort is ook meetbaar? Is iets niet te meten dan is het ook niet te horen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

In deze hobby is dat inderdaad de meest plausibele verklaring: We horen het, het is niet te meten, dus  niet alles is te meten, want we horen het.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DustinV

Quote from: chansig on December  4, 2021, 09:35:52
In deze hobby is dat inderdaad de meest plausibele verklaring: We horen het, het is niet te meten, dus  niet alles is te meten, want we horen het.

Gr. Hans

Komt wel bij dat er misschien dingen zijn waarvan we niet weten hoe ze te meten zijn of überhaupt kennis van de aanwezigheid opmerken.

chansig

De metingen die ze doen geven in ieder geval aan dat die geen aanleiding geven tot het horen van verschillen.

Maar for the sake of de gezelligheid: Het is maar een hobby, de ervaring maakt de mens wie hij is, wat hij ziet, hoort, voelt etc en we doen er niemand kwaad mee.

De review van Frank blijft nog steeds een goede voor de een en een lachterje voor de ander.

Ik zeg: WEEKEND!!!!!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

#21
Quote from: Xander32 on December  4, 2021, 09:13:59
Dus alles wat je hoort is ook meetbaar? Is iets niet te meten dan is het ook niet te horen?
Ik denk van wel. Zo goed is ons gehoor helemaal niet.
Er zijn meetapparatuur die zoveel verfijnder zijn dan ons gehoor.
Het is voornamelijk ons brein die er 'iets' bij maakt. Maar dat is een geheel andere discussie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.