High current

Started by kappa9, April 23, 2021, 17:19:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Dag allemaal,

Ik ben in bezit van een musical fidelity a5.5 stereo versterker

https://www.questforsound.com/amps/amps_music_fidelity_A55.htm

en ga binnenkort luisteren naar een setje ATC scm19 luidsprekers in combinatie met mijn versterker.

De verkoper vertelde mij dat mijn versterker te weinig vermogen zou hebben waardoor ik niet alles uit de ATC's zou kunnen halen. Hij vertelde dat het niet met het aantal watts te maken heeft maar meer met de stroom die mijn versterker kan leveren. Nu wist ik dit al wel maar mijn inziens kan mijn versterker toch best veel spanning leveren of zie ik dit nu verkeerd.
Ik vraag me toch af wanneer een versterker nu als 'high-current' kan worden beschouwd en/of mijn versterker daar dan ook onder valt.

Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen?  ;D

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Rowdy

#1
Het gaat om het leveren van stroom. Hoe meer stroom een versterker kan leveren, hoe beter hij de luidsprekers onder controle heeft.

chansig

Ik zeg: Laat de verkoper lekker kletsen. Koop de speakers, ga het proberen. Blijft het knagen ga je terug en zeg je dat die gelijk had en koop je bij hem een door hem aan te raden versterker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Quote from: Rowdy on April 23, 2021, 17:22:58
Het gaat om het leveren van stroom. Hoe meer stroom een versterker kan leveren, hoe beter hij de luidsprekers onder controle heeft.
Thnx voor je reactie :)

Ik wist wel dat het om het leveren van stroom gaat.
Mijn vraag/vragen  heb ik een beetje onduidelijk geformuleerd denk ik.

Mijn vragen zijn wanneer spreek je van een versterker die veel stroom kan leveren? Is er een bepaalde grenswaarde wanneer je zegt: 'Deze versterker levert veel stroom'
Levert mijn versterker dan veel stroom? (Voldoende stroom voor ATC scm 19 luidsprekers bijvoorbeeld)

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Quote from: chansig on April 23, 2021, 17:24:13
Ik zeg: Laat de verkoper lekker kletsen. Koop de speakers, ga het proberen. Blijft het knagen ga je terug en zeg je dat die gelijk had en koop je bij hem een door hem aan te raden versterker.

Gr. Hans

Thnx Hans,

Laten kletsen laat ik hem sowieso.  ;D
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

chansig

Ik verwacht dat je prima tevreden gaat zijn met de MF op de ATC.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

stefanschreurs

Ik heb zelf de scm19 gehad op een a5.5 voor- en eindversterker. Klonk als een trein!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

fugazi_2009

Quote from: chansig on April 23, 2021, 17:30:32
Ik verwacht dat je prima tevreden gaat zijn met de MF op de ATC.


Ik ben het totaal eens met Hans. Die MF is nu ook niet echt een kleintje en die SCM 19 is daarentegen ook niet mega. Ik zou mij geen zorgen maken
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

musfed

Wat voor versterker adviseerde deze verkoper bij deze Atc's?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Kingpin

Quote from: Rowdy on April 23, 2021, 17:22:58
Het gaat om het leveren van stroom. Hoe meer stroom een versterker kan leveren, hoe beter hij de luidsprekers onder controle heeft.
En wat nog wel eens wordt vergeten .... de snelheid waarmee deze de stroom kan leveren.
Heel belangrijk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Ik heb een A5 gehad, welke een paartje Usher BE718 monitoren prima liet zingen (gevoeligheid 83db).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

De ATC SCM19 dipt qua impedantie tussen de 3k en 5k naar 4,3 ohm, dit is een ondergrens waarde die zo'n beetje elke
serieuze versterker aan moet kunnen.

Een echt stabiele versterker qua voeding (denk bv aan de grote Krell eindversterkers of mijn vorige Audio-GD Master-3)
kan het vermogen verdubbelen bij een halvering ohmse waarde, bv,

250W bij 8 ohm
500W bij 4 ohm
1000W bij 2 ohm
2000W bij 1 ohm

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

vik

Je moet je niet zo gek laten maken door de verkoper.

Jouw A5.5 heeft genoeg vermogen in huis ik zie het probleem niet.





Quote from: kappa9 on April 23, 2021, 17:19:25
Dag allemaal,

Ik ben in bezit van een musical fidelity a5.5 stereo versterker

https://www.questforsound.com/amps/amps_music_fidelity_A55.htm

en ga binnenkort luisteren naar een setje ATC scm19 luidsprekers in combinatie met mijn versterker.

De verkoper vertelde mij dat mijn versterker te weinig vermogen zou hebben waardoor ik niet alles uit de ATC's zou kunnen halen. Hij vertelde dat het niet met het aantal watts te maken heeft maar meer met de stroom die mijn versterker kan leveren. Nu wist ik dit al wel maar mijn inziens kan mijn versterker toch best veel spanning leveren of zie ik dit nu verkeerd.
Ik vraag me toch af wanneer een versterker nu als 'high-current' kan worden beschouwd en/of mijn versterker daar dan ook onder valt.

Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen?  ;D

Groet Joost
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Laurens85

Quote from: kappa9 on April 23, 2021, 17:19:25
Hij vertelde dat het niet met het aantal watts te maken heeft maar meer met de stroom die mijn versterker kan leveren.

Huh? Watt = stroomlevering
Arcam SA20 | Monitor Audio Silver 300 7g | Pro-Ject Debut Carbon EVO + Ortofon 2M Blue | NAD C545BEE | NAD T567 | Bluesound Node2 | AppleTV 4K

kappa9

Quote from: chansig on April 23, 2021, 17:30:32
Ik verwacht dat je prima tevreden gaat zijn met de MF op de ATC.

Gr. Hans

Ik ben benieuwd. Vrijdag de 7e eens uitgebreid luisteren
Quote from: musfed on April 23, 2021, 23:06:34
Wat voor versterker adviseerde deze verkoper bij deze Atc's?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Heeft hij (nog) niet gedaan. Misschien wel als ik ga luisteren.

Quote from: Kingpin on April 24, 2021, 07:23:18
En wat nog wel eens wordt vergeten .... de snelheid waarmee deze de stroom kan leveren.
Heel belangrijk.

Hoe kan iemand zien wat de snelheid is van het leveren van stroom? Is er een bepaalde specificatie die dat weergeeft bij de technische specificaties bijvoorbeeld?

Quote from: Xander32 on April 24, 2021, 07:34:54
Ik heb een A5 gehad, welke een paartje Usher BE718 monitoren prima liet zingen (gevoeligheid 83db).

Die Ushers heb ik ook gehad en dat ging inderdaad prima ;D

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Nou dat ging dus prima ;D

Mooie luidsprekers die ATC's. Erg neutraal en een zeer mooi midden gebied.

Ook nog even de dynaudio contour 20i en confidence 20 geluisterd. (die laatste op hele dure versterking van accuphase)
Ook erg mooi maar toch wel meer gekleurd dan de ATC's

Het laag is wel veel volwassener v/d dyn's


Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Quote from: kappa9 on April 24, 2021, 23:17:51
Hoe kan iemand zien wat de snelheid is van het leveren van stroom? Is er een bepaalde specificatie die dat weergeeft bij de technische specificaties bijvoorbeeld?
Een lineair type kan over het algemeen sneller z'n reserves kwijt als daar om gevraagd wordt dan een smps (switching) voeding.
Dat heeft een voordeel bij het weergeven van snelle transienten, oftewel de rise time van een instrument 'aanslag'.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted User

Quote from: kappa9 on May 26, 2021, 17:05:21
Nou dat ging dus prima ;D

Mooie luidsprekers die ATC's. Erg neutraal en een zeer mooi midden gebied.

Ook nog even de dynaudio contour 20i en confidence 20 geluisterd. (die laatste op hele dure versterking van accuphase)
Ook erg mooi maar toch wel meer gekleurd dan de ATC's

Het laag is wel veel volwassener v/d dyn's


Groet Joost

De dynaudio's zijn vele malen duurder, dus mijn inziens geen vergelijk. Dan zou de ATC SCM20P SL Classic eerder in de buurt komen...

Een tijd terug ATC's uitgebreid beluisterd... de ATC SCM 40A staat hoog op de lijst... Het is geen schande om daar mijn eindversterker en Dynaudio Confidence C1 mkII voor op te geven...

kappa9

Quote from: Jazzman on May 26, 2021, 17:44:41
De dynaudio's zijn vele malen duurder, dus mijn inziens geen vergelijk. Dan zou de ATC SCM20P SL Classic eerder in de buurt komen... 

Deze zijn alleen volgens mij nergens te beluisteren in NL. helaas.

Quote from: Jazzman on May 26, 2021, 17:44:41

Een tijd terug ATC's uitgebreid beluisterd... de ATC SCM 40A staat hoog op de lijst... Het is geen schande om daar mijn eindversterker en Dynaudio Confidence C1 mkII voor op te geven...

Ik heb die nog niet gehoord, wel de SCM50A en dat was echt waanzin!
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT