Opbergen van vinyl

Started by Markvandiepen, April 22, 2021, 20:01:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markvandiepen

Hoe bergen jullie jullie platen collectie op? Miz is er weinig keus en kom je al gauw op de platenkast van Ikea uit of op een duur design meubel.

Wie post zijn platen collectie meubel?

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirk

Ik gebruikte de Cubus van Jan Kurtz, strak en tijdloos design waar LP's perfect in passen.
Daar heb ik er nog een 4-tal ongebruikt van opgeborgen staan (witte uitvoering), dus als je interesse hebt geef je maar een gil ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Markvandiepen

Quote from: Dirk on April 22, 2021, 20:08:43
Ik gebruikte de Cubus van Jan Kurtz, strak en tijdloos design waar LP's perfect in passen.
Daar heb ik er nog een 4-tal ongebruikt van opgeborgen staan (witte uitvoering), dus als je interesse hebt geef je maar een gil ;)

Ik stuur je een PM

Bama

Hier ook ikea maar weet al wel wat de opvolger gaat worden.

Jumping Jack

Een ingewerkte kast:

En een eiken meubel van wat toen een Franse start-up was:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Fransosowitz

Voor mijn platen heb ik een Interstar kast in bestelling staan. Niet goedkoop, maar wel mooi, degelijk en in veel afmetingen en varianten verkrijgbaar.

CineSmurf

Zwarte Kallax kast van ikea met 25 vakken.  ;D
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

GuidoK

#9
Hier gewoon eentje van ikea (welliswaar van een serie die niet meer verkrijgbaar is, serie Träby, dus als ik wil uitbreiden moet er op marktplaats gezocht worden..)
Wel echt fineer overigens (ik denk essen)

Ik heb er wel verlichting in gebouwd wat ik echt een must vind om de ruggen te kunnen lezen.





Alles netjes recht en niet te strak op elkaar gepakt om kromtrekken tegen te gaan.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

VinylFrosch

Dat ziet er netjes uit. Jammer dat ze deze niet meer voortzetten. Hier staat alles opgeborgen in de al wel bekende Kallax kasten. Al zal ik de boel even opnieuw moeten indelen, ik heb idee dat ik mijn platen te strak op elkaar heb staan... klusje voor vanavond  8)

Broem

Pas wel op met Ikeakasten

Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Rowdy

Is dat bij jou gebeurt?

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

PatrickP

Ik heb ook vorige week Kallax gekocht. Een maal 4x2 en een 2x2. Achteraf gezien had ik beter drie maal de 2x2 kunnen kiezen. Kost hetzelfde en ik denk dat het steviger is. Er zitten trouwens muurankers bij. Dan zou dit niet moeten kunnen. Ik kan deze standaard niet gebruiken omdat ik de kast niet tegen de wand kan zetten. Moet ik nog even iets op verzinnen, want nu is het toch iets wiebelig. Het zal niet instorten, maar ik denk wel dat het verstandig is.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Erniebert

https://www.verzamelkasten.eu/product/lpkast-2/
Kan geheel naar wens, ik heb er m'n blu ray kasten vandaan.

Rowdy

Quote from: PatrickP on May  5, 2021, 19:46:52
Ik heb ook vorige week Kallax gekocht. Een maal 4x2 en een 2x2. Achteraf gezien had ik beter drie maal de 2x2 kunnen kiezen. Kost hetzelfde en ik denk dat het steviger is. Er zitten trouwens muurankers bij. Dan zou dit niet moeten kunnen. Ik kan deze standaard niet gebruiken omdat ik de kast niet tegen de wand kan zetten. Moet ik nog even iets op verzinnen, want nu is het toch iets wiebelig. Het zal niet instorten, maar ik denk wel dat het verstandig is.
Misschien een balk diagonaal aan de achterkant monteren.

Peerless Monster

Quote from: Rowdy on May  5, 2021, 20:04:26
Misschien een balk diagonaal aan de achterkant monteren.

Een balk is overdreven. Gewoon een stalen kruis, dan is er niks aan de hand.
Kan je wel verwachten met dat gewicht...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Fransosowitz

Quote from: GuidoK on April 22, 2021, 21:50:49
Ik heb er wel verlichting in gebouwd wat ik echt een must vind om de ruggen te kunnen lezen.

https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/kast/platenkastverlichting.jpg



Zijn dit lampjes werkend op batterijen?

Kerre

Quote from: Jumping Jack on April 22, 2021, 20:35:33
Een ingewerkte kast:

En een eiken meubel van wat toen een Franse start-up was:

Heb je toevallig een naam van die Franse startup? Ben wel benieuwd of ze deze nog steeds maken.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Jumping Jack

Ze bestaan jammer genoeg niet meer. Aanvankelijk heetten ze Estis, later is dat Junddo geworden.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

GuidoK

#21
Quote from: Fransosowitz on May  5, 2021, 21:44:24

Zijn dit lampjes werkend op batterijen?


Nee op een adaptertje.
De draadjes lopen in de hoek naar achteren (met dubbelzijdig tape geplakt) en dan door een gaatje in de achterwand de kast uit.




Wat wel lastig was, was dat ik het draadje wat 2 ledbars koppelt moest verzinken in het hout, zodat die tussenschotten erin geschoven konden worden (voor de vakkenverdeling):



Maar je zou natuurlijk ook per strip een draadje naar achteren kunnen trekken. Per strip krijg je er ook een aansluitdraadje bij.
Er zijn zoveel mogelijkheden  :smile:

Dit zijn dan ledstrips van de ikea, zoiets als deze (de mijne zijn al oud, dus waarschijnlijk iets anders):
https://www.ikea.com/nl/nl/p/dioder-led-strip-wit-30420556/

Maar je kan natuurlijk ook van die led plakstrips gebruiken:
https://www.ledstripkoning.nl/

De verlichting maakt het uitzoeken van een plaat in ieder geval een stuk makkelijker. Zeker s'avonds of als je niet een heel fel verlichte woonkamer hebt. Zelfs overdag is meer licht handig vind ik.
Ik vind het eigenlijk ook raar dat ikea voor deze kasten niet zelf iets kant en klaar verzint.
Ook als je er vaasjes in zet ofzo (ik weet niet wat anderen in zo'n kast zetten  ;D)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Fransosowitz

Dank voor de reactie GuidoK!
Wanneer ik mijn nieuwe platenkast heb ga ik bekijken welke opties het beste passen (ook qua formaat). Want ik ben het helemaal met je eens dat wat extra licht heel handig is.

El Nino

Tylko maakt ook specifieke opbergsystemen voor vinyl...., ziet er op het eerste gezicht goed uit....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

arjandg

#24
Edit, niet relevente vraag
Receiver: NAD T777 V3
L+R: Dali Rubicon 6
Center/Rear L+R: Dali Opticon Vocal / Dali Opticon LCR MK2
Platenspeler: Thorens TD402DD TV: Sony 65A95L