Het Lan-isolator topic

Started by vergeerr72, April 13, 2021, 21:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

#125
Quote from: vergeerr72 on April 16, 2021, 13:20:12
Welke fiber oplossing gebruik jij Kingpin? En is een lineiare voeding op alleen de convertor aan de streamerkant voldoende?  En wat zou een kingping voeding dan kosten?
Ik maak geen gebruik van fiber en heb al die 'problemen' niet die jullie ervaren want ik maak alleen gebruik van ........ wifi ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Leuk voor me om eens uit te proberen; de Aries G1 via wifi vs draadje vs draadje + lan isolator.
Een tof experidingesje tijdens de donkere, natte, koude maanden. Enig geduld is dus gevraagd 😄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

#127
Quote from: Xander32 on April 16, 2021, 16:42:05
Leuk voor me om eens uit te proberen; de Aries G1 via wifi vs draadje vs draadje + lan isolator.
Een tof experidingesje tijdens de donkere, natte, koude maanden. Enig geduld is dus gevraagd 😄
Ik zou het ook in de zomer proberen. Misschien speelt luchtvochtingheid ook wel een rol. Wonend op een woonark heb ik daar altijd last van en misschien wel daarom zoveel baat bij LAN-isolatoren.  :) :)

Als zelf Willem Wever daar aandacht aan besteed: https://nl.computersm.com/71-can-humidity-affect-a-wi-fi-signal-44730#:~:text=Vochtigheid%20kan%20invloed%20hebben%20op,in%20een%20langzamere%2C%20tragere%20verbindingssnelheid.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

Quote from: vergeerr72 on April 16, 2021, 17:13:10
Ik zou het ook in de zomer proberen. Misschien speelt luchtvochtingheid ook wel een rol. Wonend op een woonark heb ik daar altijd last van en misschien wel daarom zoveel baat bij LAN-isolatoren.  :) :)

Als zelf Willem Wever daar aandacht aan besteed: https://nl.computersm.com/71-can-humidity-affect-a-wi-fi-signal-44730#:~:text=Vochtigheid%20kan%20invloed%20hebben%20op,in%20een%20langzamere%2C%20tragere%20verbindingssnelheid.
Ben je daar met telebankieren ook bang voor?
JBL PRX Power!

Xander32

Een hoger saldo bij een hogere luchtvochtigheid 🤔 😄

Quote from: Raphie on April 16, 2021, 17:53:52
Ben je daar met telebankieren ook bang voor?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 16, 2021, 17:53:52
Ben je daar met telebankieren ook bang voor?
[emoji1787][emoji1787][emoji1787]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

#131
Quote from: Xander32 on April 16, 2021, 17:55:48
Een hoger saldo bij een hogere luchtvochtigheid [emoji848] [emoji1]
Als daar al een relatie tussen is dan is die juist andersom: hoge luchtvochtigheid, laag saldo[emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

De afgelopen weken geƫxperimenteerd met een PF lan isolator. Momenteel ligt die weer uit de set.

Met klinkt het ietwat schoner, er is meer rust (zwarte achtergrond) waardoor microdetails ietwat beter hoorbaar zijn. Echter klinkt het ook wat ieler, er is ietwat minder kleur. De tonaliteit veranderd daardoor ietwat.

Mijn (voorlopige) conclusie: de lan isolator heeft in mijn keten een hoorbaar effect, maar desondanks vind ik het zonder lekkerder klinken 🎶


De PF ga ik evengoed nog op een andere plek in de keten inzetten, wederom als experiment, om te horen of deze daar een (vergelijkbaar) verschil geeft.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Quote from: vergeerr72 on April 13, 2021, 21:57:08De Lan-isolator in al zijn vormen verdient zijn eigen topic.
- Welke zijn er?
- Waar en hoe toe te passen?


Lan-isolatoren worden o.a. gemaakt door:
- Pink Faun
- Acoustic Revive
- Sotm
- Giso
- Baaske
- delock



IFi-Audio heeft nu de LAN iSilencer in zijn programma:
https://ifi-audio.com/products/lan-isilencer/

vergeerr72

Quote from: Rowdy on April  3, 2023, 20:41:55IFi-Audio heeft nu de LAN iSilencer in zijn programma:
https://ifi-audio.com/products/lan-isilencer/
Ik ben helemaal over op glasvezel. Op MP staan mijn lan-isolatorren nog te koop.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

#135
Gebruikerstest van de IFi-Audio LAN iSilencer door lezers van Alpha Audio. Ze zijn geplaatst bij 'reacties': 
https://www.alpha-audio.nl/2023/04/ifi-audio-lan-isilencer-netwerkfilter/comment-page-1/#comment-47354

Buell

#136
Quote from: Xander32 on May 16, 2021, 09:44:58De afgelopen weken geƫxperimenteerd met een PF lan isolator. Momenteel ligt die weer uit de set.

Met klinkt het ietwat schoner, er is meer rust (zwarte achtergrond) waardoor microdetails ietwat beter hoorbaar zijn. Echter klinkt het ook wat ieler, er is ietwat minder kleur. De tonaliteit veranderd daardoor ietwat.

Mijn (voorlopige) conclusie: de lan isolator heeft in mijn keten een hoorbaar effect, maar desondanks vind ik het zonder lekkerder klinken 🎶


De PF ga ik evengoed nog op een andere plek in de keten inzetten, wederom als experiment, om te horen of deze daar een (vergelijkbaar) verschil geeft.

grappig, hier dezelfde ervaring.

Op diverse plekken geprobeerd. Na de router, na de eerste switch, direct na de 2e switch, achterin de streamer.
 Onverwacht,.. maar ook hier hoorde ik verschillen. Uiteindelijk toch verder zonder de PF, hij maakt het een tikje "'slomer"
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Kjelt

Probeer het eens met een vriend die wel of niet dat ding er tussen zet en dan 20x testen.
Het leuke van ethernet is dat het al volledig galvanisch geisoleerd is.
Enigste verschil wat je nog kan verwachten is als je geaarde (SFTP) kabels gebruikt.



Soundsgood

Quote from: Kjelt on April 11, 2023, 14:31:30Enigste verschil wat je nog kan verwachten is als je geaarde (SFTP) kabels gebruikt.




Kun je misschien aan een niet-techneut uitleggen hoe het kan dat het ondanks een galvanische scheiding uit kan maken of je SFTP of UTP kabels gebruikt?

Wikipedia zegt hierover:
"Wel kan energie of informatie uitgewisseld worden op andere manieren, zoals capacitief, via inductie of elektromagnetische golven, of door optische, akoestische of mechanische middelen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Galvanische_scheiding

Is dat ook bij cat kabels wat er door kan komen ondanks de galvanische scheiding?
Dutch & Dutch 8c

Kjelt

Quote from: Soundsgood on April 11, 2023, 16:34:21Kun je misschien aan een niet-techneut uitleggen hoe het kan dat het ondanks een galvanische scheiding uit kan maken of je SFTP of UTP kabels gebruikt?

Omdat bij SFTP kabels de mantel (shield) doorloopt als mantel om de rj45 connector en je dan dus van beide apparaten de metalen vrouwelijke rj45 met elkaar verbind.
Bij professionele serverroom switches zijn deze hard geaard. Die switches hebben dan ook een driepolige aardstekker en moeten geaard zijn.
Veel consumentenswitches hebben een dc voeding dus ongeaard.

Nu hangt het dus van de combinatie en fabrikant van zowel de switch als de ontvangende kant (streamer, ethernet dac whatever) af wat er gebeurt.
In het slechtste geval is de switch niet geaard en ligt de metalen rj45 behuizing aan de min van de goedkope schakelende voeding en ligt bij de ontvangende kant deze ook ongeaard evt via een condensator aan de massa, die dan ook vaak weer contact maakt met de audiomassa.
Best case zijn switch en streamer voorzien van een geaarde netstekker en liggen de behuizingen van beide apparaten aan aarde. Dan zul je er relatief weinig van merken en dit is ook meteen de beste manier om inductieve zowel als capacitieve storing van buiten te onderdrukken.

Soundsgood

Quote from: Kjelt on April 11, 2023, 18:53:23Omdat bij SFTP kabels de mantel (shield) doorloopt als mantel om de rj45 connector en je dan dus van beide apparaten de metalen vrouwelijke rj45 met elkaar verbind.
Bij professionele serverroom switches zijn deze hard geaard. Die switches hebben dan ook een driepolige aardstekker en moeten geaard zijn.
Veel consumentenswitches hebben een dc voeding dus ongeaard.

Nu hangt het dus van de combinatie en fabrikant van zowel de switch als de ontvangende kant (streamer, ethernet dac whatever) af wat er gebeurt.
In het slechtste geval is de switch niet geaard en ligt de metalen rj45 behuizing aan de min van de goedkope schakelende voeding en ligt bij de ontvangende kant deze ook ongeaard evt via een condensator aan de massa, die dan ook vaak weer contact maakt met de audiomassa.
Best case zijn switch en streamer voorzien van een geaarde netstekker en liggen de behuizingen van beide apparaten aan aarde. Dan zul je er relatief weinig van merken en dit is ook meteen de beste manier om inductieve zowel als capacitieve storing van buiten te onderdrukken.

Dank! En bij gebruik van een switch met DC voeding liever een plastic RJ45 behuizing gebruiken, of is dat te simpel gedacht?
Dutch & Dutch 8c

Kjelt

Ja of je kunt dan ook een niet shielded FTP kabel gebruiken.

Buell

#142
Hier Meicord unshielded.
Het verschil wat ik hoor zit hem wellicht in de kleine spoeltjes van de LAN isolator.
Echter hoor ik ook verschil tussen shielded en unshielded LAN kabel.
"Sloom" t.o.v "levendig" Tja,...zo horen we allemaal anders.
Technische uitleg dekt blijkbaar bij mij de lading niet.
Afscherming, aarding, te dikke kabels, een Kemp QA plug en meer....en nu bij een LAN isolator,..ik ervaar het allemaal als een "rem", minder lucht, soms is de ruimte ervaring  foetsie. Tonaal werkt het soms wel heel goed, maar ik wil het graag levendig houden, liefst met zoveel mogelijk klankkleur.

En ja, ook ik zal na 20x wisselen het spoor bijster zijn.
Maar na 20 jaar hobby ervaar ik nog steeds deze verschillen.

Komt bij dat ik het wel leuk vind om mijn set (naar mijn smaak) steeds een beetje beter te krijgen.
Soms werkt iets, soms niet, kwestie van proberen.

De lovende reacties op het web, maakten dat ik de LAN isolator heb geprobeerd.
Weliswaar samen met 2 switches van 35p/st,  en dan klinkt het zonder lekkerder.
Bij weer een ander zal dat juist andersom zijn. En vele zullen geen verschil horen.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp