Het Lan-isolator topic

Started by vergeerr72, April 13, 2021, 21:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: jahtari on April 14, 2021, 08:45:20
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat via utp bekabeling, het geluid altijd ietwat bekneld, omhuld overkomt. Alsof het ergens doorheen geperst wordt.

via wifi klinkt het vele malen beter, echt een verschil van dag en nacht. Niet meer zo bekneld, maar vrij, open, luchtig. Ook mijn vrouw, die overigens geen enkele affiniteit heeft met muziek of de weergave daarvan, merkt het direct op toen ze toevallig binnen liep en ik net geswitched was van vaste bekabeling naar wifi.
Mijn ervaring ook. Al kan ik technisch niet verklaren waarom er verschillen in netwerkkabels worden ondervonden.
Persoonlijk denk ik dat eventuele verschillen in de aarding gezocht moet worden, waarbij menig audiofabrikant zich wel eens achter de oren mag krabben.

Als ik de bedragen zo zie hierboven dan zou ik never nooit een lan isolator gebruiken maar gelijk overgaan op fiber, dan weet je zeker dat je isoleerd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

#27
Quote from: Teejoo on April 14, 2021, 09:22:46
OK! goed om te horen. Dan kan dat optische stukje er tussenuit.
Je kan galvanisch scheiden middels een trafo maar ook optisch.
Mooier is om na het optische stukje bv een schmitt trigger te gebruiken want een opto koppeld ook 'noise' in, dan weet je zeker dat er geen noise meelift !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koen K

#28
Ik weet dat het in de audiowereld normaal is om het feit te negeren dat digitale signaaloverdracht alle 'noise' er gewoon weer uit smijt, maar in werkelijkheid speelt 'noise' pas een rol van betekenis ná de DAC.

Kingpin

Quote from: Koen K on April 14, 2021, 09:35:22
Ik weet dat het in de audiowereld normaal is om het feit te negeren dat digitale signaaloverdracht alle 'noise' er gewoon weer uit smijt, maar in werkelijkheid speelt 'noise' pas een rol van betekenis ná de DAC.
En voor een ADC  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

fugazi_2009

Quote from: chansig on April 14, 2021, 09:18:34
https://www.amazon.co.jp/-/en/Electricals-Edison-Filter-Connector-DMJ-%E2%80%93-100BT/dp/B008MTSLUM

https://www.amazon.co.uk/DeLOCK-network-Isolator-kV-RJ45/dp/B00WZ3QHVQ

32 euro. en 16 euro  Zijn dit nu dezelfde dingen als zo'n Pink Faun ? 

Gr. Hans

Dat zou zo maar eens kunnen. Die Pink Faun kan nooit heel ingewikkeld zijn. En heeft natuurlijk een typisch audiofiele prijsstelling. Volgens mij heb ik ook ergens wel eens gelezen dat iemand zo'n ding had opgemaakt en dat je eigenlijk voor een paar euro materiaal zo'n ding kan maken. Een vriend van mij is daar wel handig in, zou het hem best eens kunnen vragen.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Teejoo

Quote from: Kingpin on April 14, 2021, 09:30:09
Je kan galvanisch scheiden middels een trafo maar ook optisch.
Mooier is om na het optische stukje bv een schmitt trigger te gebruiken want een opto koppeld ook 'noise' in, dan weet je zeker dat er geen noise meelift !
Dus kan ik het beter laten zitten?

vergeerr72

Quote from: Koen K on April 14, 2021, 09:20:28
Correct, in principe heeft elke RJ45-poort een galvanische scheiding.
Net zoals elke versterker versterkt en weergever weergeeft.

Als er verschillen bestaan tussen versterker en weergever waarom gaat dat dan niet op voor galvanische scheidingen?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kingpin

#33
Quote from: Teejoo on April 14, 2021, 10:14:32
Dus kan ik het beter laten zitten?
Yep
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RalphH

#34
Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 10:26:30
Net zoals elke versterker versterkt en weergever weergeeft.

Als er verschillen bestaan tussen versterker en weergever waarom gaat dat dan niet op voor galvanische scheidingen?

Je zet nu een galvanische scheider in en al galvanisch gescheiden keten. In je versterker/weergever voorbeeld ruil je wat om, da's toch anders.

Over wel/niet versterkerverschillen is vast al een ander topic  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

#35
Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 10:26:30
Net zoals elke versterker versterkt en weergever weergeeft.

Als er verschillen bestaan tussen versterker en weergever waarom gaat dat dan niet op voor galvanische scheidingen?

Wanneer er verschillen tussen versterkers en/of weergevers zijn dan is dat volgens mij te duiden. Niet door middel van ervaringen maar door middel van metingen.

Ervaringen en feiten/wetenschap/kennis moet je wel blijven scheiden in de discussie. Die twee kunnen elkaar namelijk behoorlijk tegenspreken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

#37
Quote from: Kingpin on April 14, 2021, 10:52:31
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-emo-en-60kds-ethernet-isolator.1869/
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-emo-en-60kds-ethernet-isolator.1869/#post-48753
Heeft hij ook getest met een netwerk met veel 'vervuilende' apparaten? Want deze testconditie zegt alleen iets over instraling op de kabels. In mijn set heb ik relatief korte kabels, maar wel veel apparatuur op het netwerk.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

Even het openingstopic lezen, ding is onderdeel van een groter netwerk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vergeerr72

#39
Quote from: RalphH on April 14, 2021, 11:15:13
Even het openingstopic lezen, ding is onderdeel van een groter netwerk.
ik moet mij ook gewoon op mijn werk concentreren.  ;)
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

 :bigsmile: Hop, aan het werk, vanavond weer hobby ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

i2Paq

Leuke openingspost!

Ik mis alleen een uitleg wat het ding doet.

Er staat:

Quote
De Lan-isolator in al zijn vormen verdient zijn eigen topic.
- Welke zijn er?
- Waar en hoe toe te passen?

Ik mis het antwoord op:

- Waar en hoe toe te passen?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

vergeerr72

#42
Quote from: i2Paq on April 14, 2021, 12:29:29
Leuke openingspost!

Ik mis alleen een uitleg wat het ding doet.

Er staat:

Ik mis het antwoord op:

- Waar en hoe toe te passen?
Mijn setup is als volgt:
Modem (wifi modem UIT) (linieare voeding)
- PF Lan-isolator - Audioquest Cinnamon
   - Allo Usbridge Signature
- PF Lan-isolator - Audioquest Cinnamon
  - Silent angel switch en Forrester F1 voeding
     - NAS - Audioquest Cinnamon
     - Baaske Lan-isolator
          - Switch
             - delock lan-isolator
             - Switch (linieare voeding)
               - TV 1
               - Backup NAS
               - Wifi router 1
               - Switch
                      - PC
                      - Werklaptop
                      - Wifi access point kattenluik
                      - Wifi router 2

Hierbij heb ik naar gestreefd naar:
- Vervuiling zo mogelijk te elimineren
       - Modem
       - Rest van het netwerk (hier pas ik momenteel 2 lan-isolatoren en een loze switch toe).  Hier komt in mijn optiek veel rotzooi vandaan
- Zo kort mogelijk weg van Streamer naar bronnen (NAS en Modem).

Mijn bevindingen zijn hierbij ook:
- Ook een audiofiele switch is niet goed in het scheiden van apparatuur aangesloten op de switch. Ik wil hier nog beter mee testen maar verwacht dat mijn Silent Angel mogelijk op MP eindigt.
- Switchen onderling geven wel een mate van scheiding. Dit is ook de werking van de PaulPang switchen, meerdere switchen achter elkaar.
- Meerdere scheidingen benodigd
     - Alle scheidingen laten blijkbaar toch rotzooi door. 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

fugazi_2009

Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 12:41:00
Mijn setup is als volgt:
Modem (wifi modem UIT) (linieare voeding)
- PF Lan-isolator - Audioquest Cinnamon
   - Allo Usbridge Signature
- PF Lan-isolator - Audioquest Cinnamon
  - Silent angel switch en Forrester F1 voeding
     - NAS - Audioquest Cinnamon
     - Baaske Lan-isolator
          - Switch
             - delock lan-isolator
             - Switch (linieare voeding)
               - TV 1
               - Backup NAS
               - Wifi router 1
               - Switch
                      - PC
                      - Werklaptop
                      - Wifi access point kattenluik
                      - Wifi router 2

Hierbij heb ik naar gestreefd naar:
- Vervuiling zo mogelijk te elimineren
       - Modem
       - Rest van het netwerk (hier pas ik momenteel 2 lan-isolatoren en een loze switch toe).  Hier komt in mijn optiek veel rotzooi vandaan
- Zo kort mogelijk weg van Streamer naar bronnen (NAS en Modem).

Mijn bevindingen zijn hierbij ook:
- Ook een audiofiele switch is niet goed in het scheiden van apparatuur aangesloten op de switch. Ik wil hier nog beter mee testen maar verwacht dat mijn Silent Angel mogelijk op MP eindigt.
- Switchen onderling geven wel een mate van scheiding. Dit is ook de werking van de PaulPang switchen, meerdere switchen achter elkaar.
- Meerdere scheidingen benodigd
     - Alle scheidingen laten blijkbaar toch rotzooi door. 


Even kijken of ik hem goed snap. De weg van de NAS naar de USBridge loopt dan nog wel via je modem? Zouden die niet allebei op de Silent Angel moeten zitten?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

#44
Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 12:41:00
Mijn setup is als volgt:
Modem (wifi modem UIT) (linieare voeding)
- PF Lan-isolator - Audioquest Cinnamon
   - Allo Usbridge Signature
- PF Lan-isolator - Audioquest Cinnamon
  - Silent angel switch en Forrester F1 voeding
     - NAS - Audioquest Cinnamon
     - Baaske Lan-isolator
          - Switch
             - delock lan-isolator
             - Switch (linieare voeding)
               - TV 1
               - Backup NAS
               - Wifi router 1
               - Switch
                      - PC
                      - Werklaptop
                      - Wifi access point kattenluik
                      - Wifi router 2

Hierbij heb ik naar gestreefd naar:
- Vervuiling zo mogelijk te elimineren
       - Modem
       - Rest van het netwerk (hier pas ik momenteel 2 lan-isolatoren en een loze switch toe).  Hier komt in mijn optiek veel rotzooi vandaan
- Zo kort mogelijk weg van Streamer naar bronnen (NAS en Modem).

Mijn bevindingen zijn hierbij ook:
- Ook een audiofiele switch is niet goed in het scheiden van apparatuur aangesloten op de switch. Ik wil hier nog beter mee testen maar verwacht dat mijn Silent Angel mogelijk op MP eindigt.
- Switchen onderling geven wel een mate van scheiding. Dit is ook de werking van de PaulPang switchen, meerdere switchen achter elkaar.
- Meerdere scheidingen benodigd
     - Alle scheidingen laten blijkbaar toch rotzooi door.

Verzorgt de LAN dan een andere vorm van scheiding dan waar men over spreekt als men zegt dat het eea standaard al is gescheiden ?

En kan iemand mij vertellen om welke rotzooi het gaat ? En dat het dan kan kloppen dat de standaard situatie, dat het dus al gescheiden is, niet voldoende is om deze rotzooi weg te halen ?

Eerste en 2e vraag zijn soort van hetzelfde..maar goed.

Overigens niet zozeer een vraag aan Vergeer.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Quote from: fugazi_2009 on April 14, 2021, 13:59:40
Even kijken of ik hem goed snap. De weg van de NAS naar de USBridge loopt dan nog wel via je modem? Zouden die niet allebei op de Silent Angel moeten zitten?
Gehoorsmatig kwam dit als beste naar voren. Wijt ik dus aan de slechte scheiding van de apparaten op dezelfde switch.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

fugazi_2009

Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 16:32:05
Gehoorsmatig kwam dit als beste naar voren. Wijt ik dus aan de slechte scheiding van de apparaten op dezelfde switch.

Interresant en niet wat je natuurlijk normaal gesproken zou verwachten.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

Quote from: chansig on April 14, 2021, 14:08:01
Verzorgt de LAN dan een andere vorm van scheiding dan waar men over spreekt als men zegt dat het eea standaard al is gescheiden ?

En kan iemand mij vertellen om welke rotzooi het gaat ? En dat het dan kan kloppen dat de standaard situatie, dat het dus al gescheiden is, niet voldoende is om deze rotzooi weg te halen ?

Eerste en 2e vraag zijn soort van hetzelfde..maar goed.

Overigens niet zozeer een vraag aan Vergeer.

Gr. Hans

I have a heavily networked home including POE and there are no issues in my installation as the first set of tests show. So no, it is not for that need.

It only electrically does something if you have AC mains wiring running right next to it in your home. That is not supposed to be done but if so, you may have some mains induced on the ethernet cable that makes it into the system. It is not an audible concern (or else you would hear the hum) but from electrical hygiene point of view, you could get rid of it this way.


Inmiddels dit gevonden. Ook discussie's van bijna 10 jaar geleden. De reactie was toentertijd ook al: het eea is al galvanisch gescheiden. Wel redelijk consistent dus dat internet.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Cat5 ook gewoon al jaren 100m zonder dataverlies hè. Zouden ze speakerkabel van moeten maken 😄
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vergeerr72

#49
Net de volgende metingen uitgevoegd:
- 3 metingen met Lan-isolatoren. Deze drie omgezet in een gemiddelde curve.
- 3 metingen zonder Lan-isolatoren. Deze drie omgezet in een gemiddelde curve.

Met het volgende resultaat. Geel is zonder isolatoren, Blauw is met.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL