Het Lan-isolator topic

Started by vergeerr72, April 13, 2021, 21:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

De Lan-isolator in al zijn vormen verdient zijn eigen topic.
- Welke zijn er?
- Waar en hoe toe te passen?


Lan-isolatoren worden o.a. gemaakt door:
- Pink Faun
- Acoustic Revive
- Sotm
- Giso
- Baaske
- delock


Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

eduard

Hoop niet dat ik het topic verpest voor dat het begint. Zover ik weet werken ze niet of zijn ze niet nodig elke router/switch ethernet port is vanuit het design al ontkoppeld. 2 keer ontkoppelen heeft erg weinig nut.

Peerless Monster

Mooi topic Vergeer.

Quote from: vergeerr72 on April 13, 2021, 20:27:41
Ik merk dat het geluid meer gedefiniëerd/minder diffuus wordt over het gehele frequentiebereik. Het totaalbeeld wordt daardoor schoner en ruimte neemt toe. Ook lijkt het geluid daardoor dynamiek te krijgen.. Geluiden komen dichterbij.

Dit effect lijkt vooralsnog bij iedere lan-isolator toe te nemen. Naast wat verschuivingen in het netwerk waardoor de modem, streamer en nas met muziek eenvoudiger af te scheiden zijn van het netwerk was de grootste stap de derde Lan-isolator. Bij deze eerst het geluid weer minder diffuus en viel dat erg op in het hoog. Het aanslaan van een bekken  is duidelijker te horen en het geluid is klinkt veel meer metaal, wel iets scherper. Met name rond dit moment valt bij de stap terug de bekkens weer op, die lijken meer te ruisen, zachter.

Bij peerless dezelfde exercitie gedaan. Daar vielen mij ook met name de bekkens op in de laatste stap. Zijn elektrostaten klinken überhaupt natuurlijk anders en ik heb vooral in de meterkast gestaan. Maar effect is overeenkomstig. Zijn netwerk bevat volgens mij wel minder aangesloten apparaten. Net zoals het jouwe.

Ik heb met name een mesh netwerk.
Met een modempje naar de buitenwereld.
Apparaten die op het netwerk verbonden en zijn en kunnen verbinden zijn:

Modem - meshrouter - patchkastje met 3 kabels.
1 loze installatie kabel cat 7 die boven in mijn slaapkamer uitkomt
2 installatie cat 7 die in de woonkamer uitkomt en aangesloten in op de satteliet. Functie daar is ook een hub voor klikaan/klikuit systeem en draadloos een tv, internet uiteraard en Sonos s1 ouwe meuk.
3 installatie cat 7 naar doos met 20 meter cat 5 naar de Bricasti M5 streamer.
Staat op de nominatie om te worden ingekort onder de kruipruimte.
Draadloos nog wat apparatuur en normaal gesproken nog een NAS...
Zit nog een TV op draadloos gestreamed alsmede mijn hoofdcomputer (heb er tig als IT'er natuurlijk).
Is dat niet veel? Neu valt ook wel mee.

En ja ik hoor verschil. Nee ik wil niet de discussie aan gaan. Das niet nodig.
Ik weet niet wie voor en tegen is. Ik heb daar geen mening over. Ik hoor wat ik hoor.
Daarom draai ik ook liever platen 🤣
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

Quote from: eduard on April 13, 2021, 22:29:40
Hoop niet dat ik het topic verpest voor dat het begint. Zover ik weet werken ze niet of zijn ze niet nodig elke router/switch ethernet port is vanuit het design al ontkoppeld. 2 keer ontkoppelen heeft erg weinig nut.
Dat was ook mijn reactie. WTF, dadelijk gaan ze ook nog optische kabels isoleren  :D
En ik geloof best dat mensen het horen, ik geloof alleen niet dat het meetbaar en objectief reproduceerbaar is.

Xander32

O fun, het grote wellens nietes lan isolator topic. Laat alle haantjes maar komen 😄

Ik ben van het zelf ervaren; wanneer ik een positief verschil ervaar is dat mijn waarheid en zal dat voor mij de doorslag geven, ongeacht of het al dan niet te meten valt. Voor mij ligt er eentje van PF klaar bij een plaatselijk pakket afhaalpunt, ik heb de bezorger weer eens gemist 🤨. Komend weekend zal ik er mee aan de slag gaan en mijn bevindingen posten. Dat kan direct na het aansluiten; wanneer een tweak een verschil geeft zou dat direct hoorbaar moeten zijn. Of dient een lan isolator te worden ingespeeld, zo ja, voor hoeveel uur 🤔 😄

Nog wat anders;  volgens mij past dit topic beter in het pc gedeelte en dan onder het subkopje netwerk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Altijd leuk om zelf achter zaken te komen of ze voor jou wel/niet werken door het te proberen.

Misschien dan ook gelijk even de titel spelfout corrigeren (topic ipv topuc).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Raphie

#6
Lan poorten zijn by design al galvanisch gescheiden, dit is de de nieuwste spin-off in de categorie "kraaltjes en spiegeltjes"
Maar goed, die vinden hier gretig aftrek, dus deze zullen ook wel als warme broodjes gaan.
die set moet tegenwoordig een standaard prularia uitrusting hebben
- Iso acoustics onderzetters
- audiofiele switch (zyxel in ander jasje)
- "Lineaire" voeding (ook al niet meetbaar)
- en dan nu de LAN isolator

dus mensen, geef vooral minimaal 1k€+ aan bovenstaande onzin, uw dealer is er blij mee :D
En je mag hier meepraten over het 'L oreal gefühl' "Omdat je het waard bent" jij audiofiel connoisseur :D andere stervelingen moet zich gelukkig prijzen dat zij niet de last dragen die jij moet dragen met je übergehoor.
JBL PRX Power!

Koen K

En voor wie het allemaal graag wil beleven omdat feiten niet goed genoeg zijn: brom (aardlus/lekstroom), ruis (thermisch/kwantisering) en andere stoorinvloeden (bijvoorbeeld instraling) zijn allemaal perfect te horen als er geen muziek aan staat. Dus:

Quote from: Koen K on April 13, 2021, 11:20:36
De test is in feite vrij gemakkelijk: speel een audiotrack zonder enig geluid af, en als er dan hoorbare troep uit je speakers komt die met de lan-isolator erbij ineens verdwijnt, dan doet het ding iets.

Raphie

#8
Ja, dit is voor de echte "Bat mannen" onder ons, de wonderen der natuur, zij die de status quo van de natuurwetten blijven tarten. :D
JBL PRX Power!

Koen K

En dat allemaal vanaf een bank in een doorzonwoning  ;)

Raphie

Quote from: Koen K on April 14, 2021, 08:13:58
En dat allemaal vanaf een bank in een doorzonwoning  ;)
Ja en nog steeds is James Rhandi niet van zijn 1m$ af.
JBL PRX Power!

chansig

Quote from: Xander32 on April 14, 2021, 06:38:10
O fun, het grote wellens nietes lan isolator topic. Laat alle haantjes maar komen 😄


Welkom.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ik heb me hier en daar inmiddels ook wat ingelezen. Zijn dit zaken nu 150 waard ? Want ik meen ze ook van 15 euro te zien op bv Amazon. Of doen die dan wat anders ?

Het technische verhaal achter deze dingen lijkt als ik internet mag geloven een butverhaal te zijn met als voornaamste reden: het is al galvanisch gescheiden, het eea toevoegen kan het eigenlijk alleen maar slechter maken. Dat is natuurlijk wel interessant...want slechter is ook een verschil.

Maar volgende week komt Vergeer langs. Ga me weer eens onderdompelen in de duistere wereld van de audio. Ik ben benieuwd. Van Vergeer begreep ik dat het zou kunnen dat mijn set geen issue heeft heeft. Dus we gaan het beleven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

#13
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat via utp bekabeling, het geluid altijd ietwat bekneld, omhuld overkomt. Alsof het ergens doorheen geperst wordt.

via wifi klinkt het vele malen beter, echt een verschil van dag en nacht. Niet meer zo bekneld, maar vrij, open, luchtig. Ook mijn vrouw, die overigens geen enkele affiniteit heeft met muziek of de weergave daarvan, merkt het direct op toen ze toevallig binnen liep en ik net geswitched was van vaste bekabeling naar wifi.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Koen K


Teejoo

Ok, dus even voor de goede orde: als ik een lan kabel heb gepatcht op een outlet die verbonden is met de switch in de meterkast die weer verbonden is met het modem heb je een 100% gescheiden electrische scheiding?

Kjelt

Quote from: chansig on April 14, 2021, 08:43:31
dat het zou kunnen dat mijn set geen issue heeft heeft. Dus we gaan het beleven.
Als mijn set een issue heeft dan bel ik de audiopsycholoogTM

vergeerr72

Quote from: cz79 on April 14, 2021, 07:18:30
Altijd leuk om zelf achter zaken te komen of ze voor jou wel/niet werken door het te proberen.

Misschien dan ook gelijk even de titel spelfout corrigeren (topic ipv topuc).
Via de website eindelijk de titel kunnen aanpassen. via tapatalk werkt dat niet.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Sjettepet

#18


Blijkbaar maakt TS zich hier druk genoeg over om een topic te starten. Hij vraagt ook om reactie. Het zou wel erg saai worden hier als we hier bij alles zouden reageren met 'maak je niet druk'. LAN-isolatoren beloven galvanische scheiding in een verbinding die al galvanisch gescheiden is. Het werkt dus in theorie niet.

Zelf behoor ik tot de categorie die al verschil hoort zodra hij een nieuw component heeft besteld. Sterker nog, ik had laatst iemand over de vloer en gaande het gesprek bleek meneer ook van de audiofiele persuasie te zijn. Op slag veranderde de akoestiek in de kamer. Het was, hoe zal ik het zeggen, alsof je een gordijn wegtrok.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

chansig

#19
Quote from: fugazi_2009 on April 14, 2021, 08:51:20
Ik zou zeggen laat die mensen gewoon.

Die mensen moeten uiteraard lekker zelf weten wat ze doen. Aan niemand hoeven ze daar verantwoording over af te leggen.

Nu heeft bv een Vergeer al gezegd dat hij geen kennis heeft van dit soort zaken. En dat is eigenlijk het makkelijkste/handigste wat je kan doen: Ik ervaar en geen idee waardoor dat komt. Dat anderen dan graag willen vertellen dat het komt omdat is dan lekker hun probleem. Zo ben ik jarenlang met een tegel omgegaan. Snap het niet waarom, misschien hou ik me voor de gek, maar tot die tijd ervaar ik het en dat jij het allemaal onzin vindt..prima jouw probleem

Of me dat met de LAN Isolator opnieuw zou lukken weet ik niet.

Maar het wordt anders wanneer er uitleg gegeven gaat worden aan het waarom. Dan mag je daar wat mij betreft ten alle tijden op aangesproken en op bevraagd worden. En die technische kant mag ook in een ervaringstopic/verhaal wat mij betreft aan de orde komen.

Amen!!

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

mainly British stuff

Teejoo

#21
Quote from: fugazi_2009 on April 14, 2021, 08:51:20
Zo, wat een berg zuur weer. Staat de druk er in Q4 bij Oracle zo op, dat je het hier moet afreageren? Ik zou zeggen laat die mensen gewoon. Sommigen geven +1K uit aan voetjes, lan isolatoren en wat niet meer. Anderen geven duizenden euro's uit om een 4 cilinder standaard Mercedes op een AMG te laten lijken. Allebei goed toch, waar een mens maar gelukkig van wordt. Er zijn wel ergere dingen om je druk over te maken.
Hier moest ik dan toch wel weer om glimlachen.. :D

Maar iemand een technisch onderbouwd antwoord op mijn vraag? Ik heb namelijk al jaren geleden een stukje optische lan kabel ertussen gezet om dit in elk geval uit te sluiten.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Quote from: Teejoo on April 14, 2021, 08:46:22
Ok, dus even voor de goede orde: als ik een lan kabel heb gepatcht op een outlet die verbonden is met de switch in de meterkast die weer verbonden is met het modem heb je een 100% gescheiden electrische scheiding?

Correct, in principe heeft elke RJ45-poort een galvanische scheiding.

Teejoo

Quote from: Koen K on April 14, 2021, 09:20:28
Correct, in principe heeft elke RJ45-poort een galvanische scheiding.
OK! goed om te horen. Dan kan dat optische stukje er tussenuit.