Het Lan-isolator topic

Started by vergeerr72, April 13, 2021, 21:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: Raphie on April 14, 2021, 22:08:37
Nee hoor REW is heel betrouwbaar, je meting is niet goed, post gewoon eens meting 1 van beide, zonder overlay zonder avg.
op 1/12e smoothing, gewoon zoals je ze links in je scherm ziet, zonder er verder aan te knutselen.

Of metingen even opslaan en de file als attachment aan een post hangen. Kan iedereen zelf knutselen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 14, 2021, 22:17:15
Precies daarvoor heb ik te veel gemeten in mijn leven, de data klopt niet.
Of een van jullie komt toekijken zodat jullie weten dat er niets aan de microfoonpositie is gewijzigd en het volume tijdens het meten. Ik ga daar geen notaris voor inhuren.  ;D ;D ;D ;D
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Het projectje met de zes metingen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

#78
Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 22:05:11
Dan is REW onbetrouwbaar.

Moet zeggen dat ik zelf momenteel ook met metingen aan het worstelen ben, ze zijn allemaal anders. Aan de mic. ligt het niet, dwz... een andere UMIK vertoont hetzelfde grillige gedrag.

EDIT.
Jouw metingen zijn wel consistent wat dat betreft, verschillen marginaal tov wat er bij mij gebeurt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Quote from: RalphH on April 14, 2021, 22:18:55
Of metingen even opslaan en de file als attachment aan een post hangen. Kan iedereen zelf knutselen ;D
slim! Dat is idd nog beter.
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 22:22:23
Het projectje met de zes metingen.
met welke mic meet jij? Op welke soundcard?
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 22:19:28
Of een van jullie komt toekijken zodat jullie weten dat er niets aan de microfoonpositie is gewijzigd en het volume tijdens het meten. Ik ga daar geen notaris voor inhuren.  ;D ;D ;D ;D
Dit ziet er al beter uit.
JBL PRX Power!

vergeerr72

#82
Alle stappen zelf nog een keer opnieuw uitgevoerd. Er is inderdaad iets met die gemiddelde curves niet goed gegaan  :blush:

De verschillen zijn nu een stuk minder extreem. Voornamelijk in het hoog. Het laag ligt heel dichtbij elkaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

Die variatie in het hoog zie je bij UMIK wel vaker, kan je deze CAL ook even posten?
JBL PRX Power!

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 14, 2021, 22:25:21
met welke mic meet jij? Op welke soundcard?
Ik gebruik een minidsp umik-1.
Ik speel de sweep af op de streamer via een timingreference. Ideaal voor deze test, het bestand komt over mijn netwerk met lan-isolatoren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 14, 2021, 22:57:44
Die variatie in het hoog zie je bij UMIK wel vaker, kan je deze CAL ook even posten?
Bij deze mijn calibratie file.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kingpin

Meet ook eens meerdere keren achter elkaar in dezelfde samenstelling en bekijk dan nog eens of je verschillen ziet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

#87
Quote from: vergeerr72 on April 14, 2021, 23:18:47
Ik gebruik een minidsp umik-1.
Ik speel de sweep af op de streamer via een timingreference. Ideaal voor deze test, het bestand komt over mijn netwerk met lan-isolatoren.
ahh, daar zit de fout dus. Sample drift dat verklaart de verschillen.
je moet direct op je soundcard vanuit REW de sweep afspelen en dan REW per run de sweep 5x laten herhalen, de uitkomst van die run is dan vergelijkingwaardig met een 2e run in EXACT dezelfde opstelling. Is er dus iets 1mm verschoven, een volume knop naar boven of naar beneden gedraait, ligt de de hond op de bank of sta je zelf ergens anders en niet als een standbeeld. Dan is de volgende run al niet meer valide, het luistert allemaal héél nauw. Wanneer je voor hoger als 1/6 smoothing gaat. Een auto die door de wijk rijdt of een raam open laat al grotere verschillen zien.
JBL PRX Power!

vergeerr72

De feature om een door REW gegenereerde wav met een start signaal werk dus niet? Mijn streamer heeft geen USB input. Ook zit mijn DSP in mijn streamer dit zou ik dus nooit kunnen meten? Het start signaal zit in een wav, daar kan geen latency in ontstaan anders heb  je wel een heel serieus probleem in je set.

Dan is REW vrees ik niet geschikt voor deze meting. De bedoeling is juist dat minimaal mijn streamer in de keten zit want die hangt aan de lan-isolator. Door de wat van mijn nas af te spelen speelt ook die een rol en alle Lan-isolatoren daar tussenin.

Jammer[emoji53][emoji53]

Zal ik ook iets anders moeten gaan verzinnen voor het bijstellen van mijn PeQ filters.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

#89
Dat kan wel, maar dan moet je eerst "schoon" meten ( dus met Rew afspelen en pc direct op een versterker ingang) 5 sweeps per run, een run voor links en een run voor rechts, om een schone uitgangssituatie te creëren. Dan kan je namelijk ook de offset zien die je introduceert met je file en de hops tussen je devices.
Dan een run links en rechts (5 sweeps ieder) IDENTIEK vanaf de streamer. Dan NIET middelen maar links vergelijken met links en rechts met rechts.
Daarna al je isolators er tussen hangen (ik zou ze sowieso 1 voor 1 toevoegen, om te kijken of/waar een verschil onstaat) ook weer 1 run met 5 sweeps per kanaal, niet middelen en L met L vergelijken en R met R
En zorgen dat alle andere variabelen EXACT gelijk blijven, dus geen variabel achtergrond geluid, geen motoren due voorbij komen, geen TV of droogtrommel die ergens aanstaat, geen WAF die loopt te zeuren dat je op moet schieten etc. etc.

Pak maar eens een dB meter op dB c slow, die zal ergens rond de 35-40dB blijven rond dansen als het volledig stil is in je huiskamer.
Dat geeft al een indicatie dat je fluctuaties daaronder al niet al te serieus moet nemen. Daarom kijken de meeste ook naar 1/3 maximaal 1/6 smoothing.
JBL PRX Power!

Koen K

#90
Ik heb zelf nog nooit twee akoestische metingen gezien die compleet identiek waren, behalve dan in de dode kamer misschien. Er zit meestal wel ergens een verschilletje ten gevolge van het type achtergrondgeluiden en verschillen (je lichaam bewegen tijdens de metingen kan genoeg zijn) dat Raphie opnoemt.

Even voor het begrip van de dimensies: stel dat je in een heel stille omgeving op een tamelijk pittig geluidsniveau van 100 dB meet, dan zit de ruis door omgevingsgeluiden op -80dB (0,01%), de ruisdrempel van de meetset vermoedelijk ergens rond de -100 dB (0,001%), en de effecten van lan-isolatoren in zo'n opzettelijke worst case test als Amir van ASR op -120 dB (0,0001%).

Om je PEQ-filters in te stellen is de getoonde meting m.i. ruimschoots nauwkeurig genoeg. Dat komt echt niet op 0,2 dB aan als je niet met het filteren van speakers bezig bent.

Raphie

#91
Het is mij tijdens de avondklok gelukt, maar zelfs zaken als een WTW die loopt te dronen beïnvloeden de metingen,
Een goede test is ook om eens de hoofdschakelaar in huis om te draaien, of tijdens een stroomstoring in de wijk, altijd verbaasd hoe veel stiller het dan wordt, alsof er een ruis sluier af valt.
JBL PRX Power!

vergeerr72



Quote from: Raphie on April 15, 2021, 08:11:38
Dat kan wel, maar dan moet je eerst "schoon" meten ( dus met Rew afspelen en pc direct op een versterker ingang) 5 sweeps per run, een run voor links en een run voor rechts, om een schone uitgangssituatie te creëren. Dan kan je namelijk ook de offset zien die je introduceert met je file en de hops tussen je devices.
Dan een run links en rechts (5 sweeps ieder) IDENTIEK vanaf de streamer. Dan NIET middelen maar links vergelijken met links en rechts met rechts.
Daarna al je isolators er tussen hangen (ik zou ze sowieso 1 voor 1 toevoegen, om te kijken of/waar een verschil onstaat) ook weer 1 run met 5 sweeps per kanaal, niet middelen en L met L vergelijken en R met R
En zorgen dat alle andere variabelen EXACT gelijk blijven, dus geen variabel achtergrond geluid, geen motoren due voorbij komen, geen TV of droogtrommel die ergens aanstaat, geen WAF die loopt te zeuren dat je op moet schieten etc. etc.

Check. Dat wordt een serieuze exercitie.. En er zitten en paar vervelende zaken in:
- De vrouw moet naar de sportschool, haalbaar
- Motoren, haalbaar
- Snaterende eenden, lastiger maar haalbaar
-1mm verschuiving.... Ik woon op een woonark, die beweegt, dat is een lastige.

PS zit dus niet op een bank in een doorzonwoning [emoji23]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Koen K

#93
Quote from: vergeerr72 on April 15, 2021, 08:24:38
PS zit dus niet op een bank in een doorzonwoning [emoji23]

Genoteerd  :clapping:  Ik wel trouwens.

Quote from: Raphie on April 15, 2021, 08:22:15
Het is mij tijdens de avondklok gelukt, maar zelfs zaken als een WTW die loopt te dronen beïnvloeden de metingen,
Een goede test is ook om eens de hoofdschakelaar in huis om te draaien, of tijdens een stroomstoring in de wijk, altijd verbaasd hoe veel stiller het dan wordt, alsof er een ruis sluier af valt.

Dit soort zaken biedt wel een interessant perspectief op hoorbaarheid  ;)

fugazi_2009

Quote from: vergeerr72 on April 15, 2021, 08:24:38


- Snaterende eenden, lastiger maar haalbaar

Ik begrijp dat er vanavond eendenborst op het menu staat?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

vergeerr72

Quote from: fugazi_2009 on April 15, 2021, 08:28:38
Ik begrijp dat er vanavond eendenborst op het menu staat?
Er zijn er zeker een paar die liever op de BBQ zie dan in het water.

Een paar jaar geleden hebben tijdens onze vakantie mijn ouders hier gebivakkeerd. Als bij het openen van de keukendeur meteen alle eenden op je afkomen kan je er prat op gaan dat ze gevoerd zijn. De hele nacht wakker gelegen van dat gesnater. De dag erna maar even met een waterpistool de orde hersteld. Drastische maatregel maar noodzakelijk....[emoji3][emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

Als laatste aanvulling, zorg dat de sweep die je live direct doet, ook EXACT dezelfde sweep is als die je gaat renderen als wav file, dus dezelfde blocksize, dezelfde resolutie, dezelfde samplerate.
JBL PRX Power!

Raphie

JBL PRX Power!

vergeerr72

Leerzaam, leuk topic mannen. Fijn om zo te kunnen sparren
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

i2Paq

Wat een leuk stukje dat discussiëren over de meeting!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70