Het Lan-isolator topic

Started by vergeerr72, April 13, 2021, 21:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Quote from: Peerless Monster on April 14, 2021, 20:30:09
Zo de feiten liggen op tafel Vergeer. Goed bezig 😅
Dat de akoestiek een stuk beter kan ja . ;) :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

vergeerr72

#101
Quote from: Staaled on April 15, 2021, 10:24:25
Dat de akoestiek een stuk beter kan ja . ;) :)
Uit eerdere topics is al naar voren gekomen dat ik het laag via DSP (PeQ) ga aanpakken, de minimaal 8 voorgestelde basstraps is lastig te verkopen. Met 5 akotherm platen in de woonkamer is op dat vlak ook het maximaal mogelijk gerealiseerd dwz als ik wil blijven samenwonen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Staaled

Quote from: vergeerr72 on April 15, 2021, 10:35:18
Uit eerdere topics is al naar voren gekomen dat ik het laag via DSP (PeQ) ga aanpakken, de minimaal 8 voorgestelde basstraps is lastig te verkopen. Met 5 akotherm platen in de woonkamer is op dat vlak ook het maximaal mogelijk gerealiseerd dwz als ik wil blijven samenwonen.

Was geen kritiek. Wel een reactie op PM's benoemen van feiten. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: vergeerr72 on April 15, 2021, 10:35:18
Uit eerdere topics is al naar voren gekomen dat ik het laag via DSP (PeQ) ga aanpakken, de minimaal 8 voorgestelde basstraps is lastig te verkopen. Met 5 akotherm platen in de woonkamer is op dat vlak ook het maximaal mogelijk gerealiseerd dwz als ik wil blijven samenwonen.
Nog even OT :
Basstraps in een woonruimte moet je sowieso niet aan beginnen. DSP past veel beter.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Peerless Monster

Quote from: Staaled on April 15, 2021, 10:24:25
Dat de akoestiek een stuk beter kan ja . ;) :)

Dat is zo. 😅
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jahtari

Quote from: Staaled on April 15, 2021, 10:49:13
Nog even OT :
Basstraps in een woonruimte moet je sowieso niet aan beginnen. DSP past veel beter.
Met dsp krijg je de (laag) galm er niet uit.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Koen K

De gangbare opvatting is dat dat bij lage tonen weinig uitmaakt, zolang de kwantiteit maar in orde is.

Zelf heb ik het idee dat het ook bij lage tonen wel nut heeft om de galm binnen de perken te houden, maar bewijs heb ik er niet voor.

jahtari

In mijn eigen ruimte heb ik behoorlijk wat laag galm, daardoor krijg je de bas gewoon minder strak - immers galm/echo die altijd naijlt.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Raphie

Het enige wat helpt zijn bass traps met flink volume.
JBL PRX Power!

Rowdy

Quote from: chansig on April 14, 2021, 09:07:27
Nu heeft bv een Vergeer al gezegd dat hij geen kennis heeft van dit soort zaken. En dat is eigenlijk het makkelijkste/handigste wat je kan doen: Ik ervaar en geen idee waardoor dat komt. Dat anderen dan graag willen vertellen dat het komt omdat is dan lekker hun probleem. Zo ben ik jarenlang met een tegel omgegaan. Snap het niet waarom, misschien hou ik me voor de gek, maar tot die tijd ervaar ik het en dat jij het allemaal onzin vindt..prima jouw probleem
Hoe sta je nu tegenover de Audiotegel? Mag ook beantwoord worden via PM om deze topic niet te vervuilen.

chansig

Een ieder moet ermee doen wat hij wilt. Dan ten eerste maar dat is logisch. Zelf ben ik er klaar mee geraakt toen het een soort van commercieel werd. Dit werd later wel anders maar ik kreeg het niet meer in mijn systeem om het concept te omarmen. Ik heb de tegel nog wel een keer geprobeerd, volgens mij heeft Huub die toen meegenomen, maar geen o dat was het ervaring. De tegels die ik had hebben vervolgens nog een jaar of wat onder de set gelegen, bij weghalen geen o nee ervaring.

De mijne heb ik toen verkocht. Maar het is allemaal een beetje uit mijn systeem. Kan nog zeggen dat ik meer wil aannemen dat een LAN Isolator iets zou doen dan een lamp of tegel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Mooi topic. Mooi dat er ook gemeten wordt. Niet dat het iets uitmaakt voor mij: heb uitgebreid getest met en zonder Pink Faun en ook met een paar luistervrienden verschillende netwerk kabels vergeleken. De Pink Faun en de Blue Jeans cat 6a kabels hangen tot volle tevredenheid achter mijn set.  :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Raphie

Zijn er al.weer nieuwe correcte metingen?
JBL PRX Power!

Kingpin

Wat ik me dan afvraag. Als men dan toch zo graag wil 'ontkoppelen' waarom ga je dan niet over op fiber.
2 kastjes tussen router/switch en streamer en klaar is kees.
Wil je het helemaal goed doen dan ook nog ff een lineaire voeding op de converters.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

#114
Quote from: Kingpin on April 16, 2021, 09:15:06
Wat ik me dan afvraag. Als men dan toch zo graag wil 'ontkoppelen' waarom ga je dan niet over op fiber.
2 kastjes tussen router/switch en streamer en klaar is kees.
Wil je het helemaal goed doen dan ook nog ff een lineaire voeding op de converters.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Lineaire voeding is ook niet zaligmakend, mijn 15,00 Sunpower SNMP was schoner als een BOTB van 350,00
Lagere ruisvloer en geen spikes. Dus die hype hoef je ook niet in te trappen. Het gaat om PSU design, er een dikke inefficiënte TRAFO in stoppen kan nog steeds veel slechter presteren als een goed switched design.
JBL PRX Power!

Kingpin

#115
Quote from: Raphie on April 16, 2021, 09:33:57
Lineaire voeding is ook niet zaligmakend, mijn 15,00 Sunpower SNMP was schoner als een BOTB van 350,00
Lagere ruisvloer en geen spikes. Dus die hype hoef je ook niet in te trappen. Het gaat om PSU design, er een dikke inefficiënte TRAFO in stoppen kan nog steeds veel slechter presteren als een goed switched design.
De ene lineaire voeding is idd de andere niet, maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel.
btw ik vind het geen hype. Voor sommige toepassingen is het zeker beter dan welke smps ook.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Quote from: Kingpin on April 16, 2021, 09:36:40
De ene lineaire voeding is idd de andere niet, maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel.
btw ik vind het geen hype. Voor sommige toepassingen is het zeker beter dan welke smps ook.
Klopt, ik denk als jij je even goed kwaad maakt, je ook een mooi switched design kan maken  ;)
Het magische woord is "design" zonder meetbaar compromis.
JBL PRX Power!

toetertje

Quote from: jahtari on April 15, 2021, 11:54:53
Met dsp krijg je de (laag) galm er niet uit.

Met dsp kun je in ieder geval wel pieken weghalen. Die pieken zorgen toch ook weer voor meer galm.
Dus ik ben wel echt een voorstaander van een dsp voor de subwoofers.
Zou je b.v. een piek van 20 db op 47 Hz weg kunnen krijgen met basstraps?

Kingpin

Quote from: Raphie on April 16, 2021, 09:38:37
Klopt, ik denk als jij je even goed kwaad maakt, je ook een mooi switched design kan maken  ;)
Het magische woord is "design" zonder meetbaar compromis.
Er zijn zeker goede smps'en die ik hier op m'n werk ook gebruik.
Maar in sommige situaties ontkom je niet aan een lineaire voeding.
Om een verschil aan te tonen heb ik onlangs een temperatuur regelaar ontworpen waarbij een groot blok aluminium gekoeld en verwarmd moet worden.
Bij het koelen tot 4 graden kan ik je een verschil laten zien wat het doet bij een smps en lineaire voeding (bovenste grafiek).
Eerste opslingering even buiten beschouwing gelaten.
Vanaf 3477-9700 lineair en daarna smps.



Verder de gehele meting hetzelfde gelaten qua instellingen alleen de voeding omgewisseld.
En dat was best een goede smps kan ik je vertellen.

Bij 4 graden stability test:



Zoals je ziet doet het toch wat bij ADC !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Je moet me even helpen, waar kijk ik hier na? X-as Y-as?
En hoe is dat van invloed op geluid?

Ik begrijp je punt, maar de vraag is, op het moment dat je een apparaat aan een scope hangt en tot -130dBfs is er geen verschil, dan is het real world advantage, verwaarloosbaar toch? prijs/prestatie helemaal en dan hebben we het nog niet over opgenomen vermogen, warmte ontwikkeling etc.

Quote from: Kingpin on April 16, 2021, 10:40:48
Er zijn zeker goede smps'en die ik hier op m'n werk ook gebruik.
Maar in sommige situaties ontkom je niet aan een lineaire voeding.
Om een verschil aan te tonen heb ik onlangs een temperatuur regelaar ontworpen waarbij een groot blok aluminium gekoeld en verwarmd moet worden.
Bij het koelen tot 4 graden kan ik je een verschil laten zien wat het doet bij een smps en lineaire voeding (bovenste grafiek).
Eerste opslingering even buiten beschouwing gelaten.
Vanaf 3477-9700 lineair en daarna smps.



Verder de gehele meting hetzelfde gelaten qua instellingen alleen de voeding omgewisseld.
En dat was best een goede smps kan ik je vertellen.

Bij 4 graden stability test:



Zoals je ziet doet het toch wat bij ADC !
JBL PRX Power!

Kingpin

Quote from: Raphie on April 16, 2021, 11:15:01
Je moet me even helpen, waar kijk ik hier na? X-as Y-as?
En hoe is dat van invloed op geluid?
X: tijd (s)
Y: graden

Dit om aan te tonen dat een lineaire voeding aan de ingang invloed heeft op het meetproces aan de uitgang dus van analoog naar digitaal.

Quote
Ik begrijp je punt, maar de vraag is, op het moment dat je een apparaat aan een scope hangt en tot -130dBfs is er geen verschil, dan is het real world advantage, verwaarloosbaar toch? prijs/prestatie helemaal en dan hebben we het nog niet over opgenomen vermogen, warmte ontwikkeling etc.
Op die waardes ga je gehoormatig idd geen verschillen horen.
Als je verder zoekt kan het zo maar zijn dat noise andere dingen gaat doen met je componenten waardoor er toch verschillen kunnen ontstaan.
Maar inderdaad dat zou je aan de uitgang moeten kunnen meten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Staaled

Quote from: jahtari on April 15, 2021, 11:54:53
Met dsp krijg je de (laag) galm er niet uit.

Met het vlakken van de respons zakt de galm reeds.

Wil je in het laag verder middels basstraps moet je m3 maken.
Een woonruimte geeft je die kans zeer zelden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

vergeerr72

#122
Quote from: Kingpin on April 16, 2021, 09:15:06
Wat ik me dan afvraag. Als men dan toch zo graag wil 'ontkoppelen' waarom ga je dan niet over op fiber.
2 kastjes tussen router/switch en streamer en klaar is kees.
Wil je het helemaal goed doen dan ook nog ff een lineaire voeding op de converters.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wil ik zeker ook nog eens onderzoeken.  Een kennis van mij gebruikt een mix van fiber. Fiber van de meterkast naar de zolder, een switch op zolder met daarop meerdere lan-isolatoren (NAS en Streamer). Zijn waargenomen verschillen zijn overeenkomstig met de mijne.

Ik heb linieare voedingen op mijn switches maar ik heb om eerlijk zijn daar geen verschil in gemerkt. De WIFI router op mijn modem uitgezet en een WIFI-router achter de lan-isolatoren gezet. Dat maakte weer wel verschil in mijn waarneming.  Wellicht zou ik nu wel verschillen tussen de voedingen kunnen waarnemen. In mijn huidige testen zijn iets teveel factoren geweest om alle losse invloeden seperaat. Een LAN-isolator pakt er eventueel wel meerdere symptomen aan: slechte voeding, vervuiling door de WIFI. Maar niet de oorzaken.

Ik kan mij er iets bij voorstellen dat als ik de streamer via de fiber op de modem aansluit ik al dat andere gedoe niet nodig heb. Maar heb dan wel weer mijn 'angsten' over inderdaad de extra voeding. De 2x omzetting van ethernet-fiber en weer terug kun je geloof ik wel. Is wat anders dan een Toslink.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 16, 2021, 07:54:07
Zijn er al.weer nieuwe correcte metingen?
Nee. De twee belemmerende factoren:
1. Vriendin thuis
2. Lange USB kabel zoek waardoor ik niet gelijktijdig de laptop op de MIC en versterker kan aansluiten.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: Kingpin on April 16, 2021, 09:15:06
Wat ik me dan afvraag. Als men dan toch zo graag wil 'ontkoppelen' waarom ga je dan niet over op fiber.
2 kastjes tussen router/switch en streamer en klaar is kees.
Wil je het helemaal goed doen dan ook nog ff een lineaire voeding op de converters.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Welke fiber oplossing gebruik jij Kingpin? En is een lineiare voeding op alleen de convertor aan de streamerkant voldoende?  En wat zou een kingping voeding dan kosten?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL