Ontwikkeling en bouw Motional Feedback Subwoofer

Started by Rob_Dingen, April 7, 2021, 15:13:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: jossie on April  8, 2021, 23:36:44
Ik zou dus de stofkap verwijderen en daarna een iets grotere terugplaatsen (als je die kunt vinden).
Nee ik laat het zo.
Kan niks verzinnen meet technisch om het anders te gaan doen.
En ik heb alle montage plekken geprobeerd.
Verschillende lijmen heb ik ook geprobeerd en harde epoxy was de slechtste oplossing door silicone lijm te gebruiken heb je op hoge frequenties veel minder ellende.
Ook kun je zien aan mijn sensor dat de werkelijke sensor dat witte blokje vooraan in de sensor zit dus na montage haast tegen de spreekspoel.

Rob

Koen K

Zo te zien gebruik je een aluminium conus? Binnen het werkingsgebied van de subwoofer zou je dan toch mogen verwachten dat vervorming van de conus geen thema is.

Zou je misschien wat meer kunnen uitleggen over het ontwerp, de filtering en de manier waarop je dit combineert met versterking? Ik vind het erg interessant wat je aan het doen bent maar ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe je het integreert in een bestaande installatie (als je dat daadwerkelijk doet).

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on April  9, 2021, 08:48:18
Zo te zien gebruik je een aluminium conus? Binnen het werkingsgebied van de subwoofer zou je dan toch mogen verwachten dat vervorming van de conus geen thema is.

Nee dat klopt zo zie ik dat ook.

Quote from: Koen K on April  9, 2021, 08:48:18
Zou je misschien wat meer kunnen uitleggen over het ontwerp, de filtering en de manier waarop je dit combineert met versterking? Ik vind het erg interessant wat je aan het doen bent maar ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe je het integreert in een bestaande installatie (als je dat daadwerkelijk doet).

Je hebt een Rumble filter nodig om de bandbreedte aan de onderkant te beperken want hij word door de tegenkoppeling recht tot ongeveer 7Hz.
Die bepaal je door de voorkeur van de maximale geluidsdruk bij een bepaalde frequentie en de lineaire uitslag.
Dus als je minder hard wil kun je dieper gaan.
Misschien dat ik in de toekomst nog een variabele filter maakt die naarmate de geluidsdruk omhoog gaat het kantelpunt verhoogd

Nu heb ik een impuls gecorrigeerde SUB met woofers dus recht tegen over elkaar waardoor de vervorming verlaagd.
Iedere woofer heeft zijn eigen 500W nCore versterker met current sturing waardoor de vervorming ook verlaagd word.
Een woofer heeft een sensor en gaat naar de MFB print die stuurt dan de beide nCore versterkers aan.

Integratie is niet zo moeilijk bij bijv. een 2 weg met sub ondersteuning met bijv side woofers of als 3 weg
De filtering van de laagdoorlaat kan op de print van 6dB tot max 24dB op ieder gewenste frequentie tot ongeveer 1kHz.
Dat kan dan actief en in mijn geval dan analoog, of gewoon passief en het niveau aanpassen.

Rob

Koen K

Dus in feite pak je het signaal uit de versnellingsmeter, je past er de gewenste transferfunctie op toe, past het aan naar het juiste niveau en stuurt het geïnverteerd terug naar de ingang van de versterker? Of komt er nog meer bij kijken qua filtering? En is de latency van de versterker dan in feite de beperkende factor voor hoe hoog je dit kunt inzetten? Of spelen er nog andere zaken?

Mao

Quote from: jahtari on April  8, 2021, 11:55:45
Zijn er merken die dit gebruiken in hun subs? Verschilt dit van een "servo controlled" subwoofer?

Ik heb ooit deze SDL (Servo Drive Loudspeaker) subwoofers verkocht in de jaren 80. Zijn te gebruiken tot ca 80 Hz anders krijgt de servo motor het een beetje benauwd.
Waren leuke dingen alleen dichtbij had je er weinig aan maar een straat verderop kon je je broekspijpen laten wapperen.

Een blok van 8 SDL 's is ooit eens in de USA gebruikt bij een tour van Micheal Jackson als special effects na 6 shows zijn ze ermee gestopt vanwege wat problemen met het publiek (misselijkheid, en kotsen).

Dit is dus totaal anders dan het MFB principe, bij SDL wordt de konus bewogen door een motor , bij MFB wordt de luidspreker beweging gemeten en met het ingangs signaal vergeleken en gecorrigeerd. Het is even een uitleg van kort door de bocht maar dat is het verschil in principe.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Rob_Dingen

#30
Quote from: Koen K on April  9, 2021, 11:41:43
Dus in feite pak je het signaal uit de versnellingsmeter, je past er de gewenste transferfunctie op toe, past het aan naar het juiste niveau en stuurt het geïnverteerd terug naar de ingang van de versterker? Of komt er nog meer bij kijken qua filtering? En is de latency van de versterker dan in feite de beperkende factor voor hoe hoog je dit kunt inzetten? Of spelen er nog andere zaken?
Nee zo werkt het niet.
Het signaal van de sensor word geïnverteerd en vergeleken met het input signaal daarna krijg je versterking en shaping en dan gaat het naar de eind versterker.
Hieronder een blok schema maar dan digitaal, maar blijft hetzelfde.

Rob



Koen K

#31
Maar hoe zorg je er dan voor dat de fase van het tegengekoppelde signaal correct is? De resonantie van de driver zal toch over het algemeen in de passband zitten. Gooit de bijbehorende fasedraaiing dan geen roet in het eten? Of compenseer je daar op de een of andere manier voor (zo ja, hoe dan)?

Misschien domme vragen, en in dat geval alvast dank voor je geduld  ;D


PS: Ik kom net onderstaande paper tegen, jou waarschijnlijk al bekend. Ik ga het eens even doornemen.
P.P.S.: Hier staat het wat duidelijker omschreven: https://www.rmsacoustics.nl/activecontrol.html

Koen K

Ik snap het inmiddels  :smile:  Het hele systeem krijgt een lagere Fs.

QuoteProportional Acceleration Feedback, which creates a force that counteracts acceleration. This means that it acts like a mass, which is added to the moving mass (m) of the diaphragm and voice coil. As a result the resonance frequency is lowered and if done well to below the just audible frequency of 20 Hz. It also effectively reduces distortion as acceleration of the diaphragm is proportional to the radiated sound.

Rob_Dingen

#33
Quote from: Koen K on April  9, 2021, 15:33:25
Maar hoe zorg je er dan voor dat de fase van het tegengekoppelde signaal correct is? De resonantie van de driver zal toch over het algemeen in de passband zitten. Gooit de bijbehorende fasedraaiing dan geen roet in het eten? Of compenseer je daar op de een of andere manier voor (zo ja, hoe dan)?

Misschien domme vragen, en in dat geval alvast dank voor je geduld  ;D


PS: Ik kom net onderstaande paper tegen, jou waarschijnlijk al bekend. Ik ga het eens even doornemen.
P.P.S.: Hier staat het wat duidelijker omschreven: https://www.rmsacoustics.nl/activecontrol.html
De truuk is binnen het gewenste frequentie bereik voldoende fase marge te hebben.
Het is duidelijk dat als je door de 180 graden gaat de zaak gaat oscilleren.

Het eerste plaatje is gemeten aan de sensor zonder filtering om te kijken of hij de woofer volgt.
Het 2e plaatje is dezelfde meting maar dan met de juiste gain en filtering zodat je binnen je frequentie bereik genoeg fase marge hebt.
Daar is duidelijk te zien aan de ondergrens en bovengrens dat ik daar de fase genoeg heb gemanipuleerd.

Rob

FrankBe

Mooi project!

zou het niet mogelijk zijn om met een optische detector te werken? Dit zou het afbreken van componenten toch uitsluiten?

Koen K

Dat lijkt me zeker mogelijk, maar ook veel ingewikkelder vanwege de benodigde signaalverwerking. Het gebruik van de versnellingsmeter is eigenlijk wel een elegante aanpak omdat de versnelling ook hetgeen is waar je feedback op wilt toepassen.

Rob_Dingen

Quote from: FrankBe on April 10, 2021, 10:09:07
Mooi project!

zou het niet mogelijk zijn om met een optische detector te werken? Dit zou het afbreken van componenten toch uitsluiten?
Er zijn meer manieren capacitief of met een dual voicecoil microfoon laser en waarschijnlijk wel meer.
Laser is zeer ingewikkeld maar zal in de toekomst makkelijker worden.
Capacitief of dual voicemail is minder goed als met een sensor.
Dan is dit natuurlijk zelfbouw laat het over 10 jaar eens een keer mis gaan.
Er gaat niets kapot als je zorgt dat er een limiter op zit.

Rob

Mao

Quote from: Rob_Dingen on April 10, 2021, 11:18:30
Er zijn meer manieren capacitief of met een dual voicecoil microfoon laser en waarschijnlijk wel meer.
Laser is zeer ingewikkeld maar zal in de toekomst makkelijker worden.
Capacitief of dual voicemail is minder goed als met een sensor.
Dan is dit natuurlijk zelfbouw laat het over 10 jaar eens een keer mis gaan.
Er gaat niets kapot als je zorgt dat er een limiter op zit.

Rob

Er zijn IDD verschillende technieken dit te doen in 1980 lanceerde John Meyer voor de Pro Audio Industrie ook een systeem dit het Input signaal corrigeerde. Bij de eerste versie werd er vanaf de luidsprekers een lijn terug gestuurd naar de processor. Latere versies kon je dit meteen "aftappen" van de versterkers scheelt een hoop koperdraad. Voorwaarde was wel dat je maar 1 merk versterker kon gebruiken bij zowel de eerste als 2e versie.
Nu kan dat ook een puur commercieel verhaal geweest zijn immers zijn luidsprekers systemen vlogen als warme broodjes over de toonbank en dan praten we wel over wat hogere geldbedragen dan in de HiFi wereld. Je kon toen alleen een Meyer systeem kopen als je ook de bijbehorende versterkers erbij kocht (waren Crest versterkers zeker top versterker te noemen) Nu heeft meyer zijn eigen versterkers waarbij de processor geintegreerd is. Meyer Sound geld heden ten dage nog steeds als een zeer gerenomeerde leverancier van grote geluidssystemen en tegenwoordig ook voor Studio monitoren.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels