Author Topic: Ontwikkeling en bouw Motional Feedback Subwoofer  (Read 1814 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rob_Dingen

Ontwikkeling en bouw Motional Feedback Subwoofer
« on: April 7, 2021, 15:13:22 »
Ben nu al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van een MFB sub.
Een belangrijk onderdeel is de sensor.
Ben begonnen met de sensor die ook in de Grimm sub word gebruikt de accelerometer ACH-01.
Maar ik had problemen met die sensor omdat hij niet mooi de woofer response volgde.
Toen ben ik zelf de sensor gaan maken en hieronder was mijn eerste ontwerp.

Offline Rob_Dingen

Re: Ontwikkeling en bouw Motional Feedback Subwoofer
« Reply #1 on: April 7, 2021, 15:13:41 »
Nu de sensor goed werkte heb ik een experimenteer bord gemaakt waar ik filters in kan prikken 4 stuks van 12dB voor de frequentie response en subsonic filter.
Daarnaast kan ik nog 6 bordjes monteren met notch filters current feedback en filters om de openloop gain te realiseren.
Hieronder de print en wat bordjes.
Ook zitten er een boel voetjes op om componenten in te kunnen steken en snel weer te wisselen zonder te hoeven solderen en dus snel zaken kan testen.
De printen heb ik zelf gefreesd maar maak later een nieuwe print zonder insteek printen en die laat ik dan maken.
« Last Edit: April 7, 2021, 15:16:31 by Rob_Dingen »

Offline Rob_Dingen

« Reply #2 on: April 7, 2021, 15:13:51 »
Vond de sensor toch wat te lomp dus een kleinere en stijvere sensor gebouwd op een ceramisch plaatje.
Dat ceramisch plaatje zorgt ervoor dat de sensor zelf niet vervormd waardoor de meting van de woofer accurater is.
« Last Edit: April 7, 2021, 15:17:51 by Rob_Dingen »

Offline Rob_Dingen

« Reply #3 on: April 7, 2021, 15:14:02 »
Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder de sensor en de closed loop met sensor Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB.
Het kleine piekje in de rode lijn is te weinig demping in de kast wat ik nog op moet lossen en in de witte lijn op 50Hz nog wat rommel door een ground loop van het meten.

Het klinkt bijzonder strak en gecontroleerd, ben benieuwd als ik het ga integreren in een speaker.
« Last Edit: April 8, 2021, 21:18:10 by Rob_Dingen »

Offline zwabber

• member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 23
  • Het goedkoops is het van andermans fouten leren .
« Reply #4 on: April 7, 2021, 16:21:47 »
Mooi project, hoewel ik er niets van begrijp ;D
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

Offline Rob_Dingen

« Reply #5 on: April 7, 2021, 16:30:33 »
Mooi project, hoewel ik er niets van begrijp ;D
Het is om uit te leggen heel simpel.
Je plakt een sensor op de woofer en meet wat er uitkomt, dat signaal vergelijk je met het signaal wat er in komt.
Dan gebeuren er 2 dingen de frequentie response word vlak (zwarte lijn) en de vervorming word een stuk minder.

Rob
« Last Edit: April 8, 2021, 21:19:50 by Rob_Dingen »

Offline Peerless Monster

• Mr. Plinius
  • HT forum donateur
  • Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+55)
  • Total likes: 318
  • Note to my self: Don't lose it!!!
« Reply #6 on: April 7, 2021, 16:33:25 »
Oh leuk Rob!!
We wisten natuurlijk al geruime tijd dat je ermee bezig was, ontzettend gaaf dat je dit zo deelt!
STEREO 1: Audio Research SP-10 | Gryphon Antileon | MBL 8011AM | Acoustat model one + one | Bricasti M5 endpoint | ARC DAC1 | Michell | Dual CS510 platenspeler
STEREO 2: SP-10 | Audio Research DAC2 | Audio Research VT130SE | Acoustat model one + one
STEREO 3: ELAC Navis | Sonos |
HT:  Samsung 82 inch | Onkyo PR-SC866 | Acoustat model one + one | Acoustat TNT-120

Offline holco

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+7)
  • Total likes: 931
« Reply #7 on: April 7, 2021, 16:40:16 »
Gaaf project  :clapping:

Offline morca

• Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
  • Forever Addicted
  • Trade Count: (+3)
  • Total likes: 458
« Reply #8 on: April 7, 2021, 16:52:01 »
Gaaf Rob  :popcorn:

Offline Hannibal_

• senior member
  • Total likes: 219
  • There is no substitute for listening
« Reply #9 on: April 7, 2021, 17:58:24 »
Wow!
Motional feedback?
Dat is lang geleden dat ik dat gezien/hoord heb!

Gaaf project!
Woonkamer: Rega Cursa/Exon/Planet (3de gen)/DAC-R/P2 (upgraded), Totem Hawks, Sonos Connect, Raumfeld connect 2. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales.
Kinderkamer&badkamer Sonos Play:one. Study Rega Mira3+Planet+Sonos connect

Offline vergeerr72

• senior member
  • Total likes: 273
  • Besmet met het Hifi virus
« Reply #10 on: April 7, 2021, 18:31:49 »
Mooi om er weer wat van te zien, volgens mij had ik een van de eerste experimenten gezien. Maar eigen sensoren ontwikkelen had ik niet zien aankomen.
Plinius SA103, Plinius Tautoro, Amara Musica Daimond DSD Tube Dac, Minidsp SHD Studio, VPI Scout, Micro Benz Wood L2, RCM Sensor Prelude IC, Exactpower EP15a, Audio Physic Caldera, Audio Physic Terra/Rhea, Supra Lorad powercords, XLO interlinks, XLO Limited speakerkabels,  Phoenix Engineering Eagle PSU en Roadrunner, Isoacoustics Gaia2, Silent Angel Bonn n8

Offline Jean Sibelius

• HT forum donateur
  • Total likes: 361
  • “Life’s too short to listen to bad audio”
    • Bouw van Confidence Mansion
« Reply #11 on: April 7, 2021, 21:45:02 »
Heel gaaf Rob :worship: Bedankt voor het delen.

Heb ooit een lezing bijgewoond van degene die de Motional feedback voor Grimm heeft uitgewerkt. Hij gaf toen ook aan dat een goede bevestiging van de sensor aan de woofer lastig was.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ’s | Parasound JC-1’s & A51 | Synology DS918+/DX517 (48TB) | Oppo BDP-105D & UDP-203 CM2 | PS4
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123” StudioTek 130 G3 Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire’s | Schnerzinger Emi & Giga Piccolo A3 | PS Audio Stellar P3
Speakers Von Schweikert VR10-MKII | Dynaudio Confidence C4 | Velodyne DD-18

Offline Koen K

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 506
    • Klarde und Happers
« Reply #12 on: April 7, 2021, 22:30:41 »
Mooi werk zeg!

WoonkamerTeleskopos  |  Yamaha WXC-50  | Sony PS-X50  |  Ortofon 2M Red
Studeerkamer:  Genelec 6010A  |  Tangband W6-1139SIF subwoofer

Offline Leeuwarden

• HT forum legend group
  • Total likes: 117
  • I love the HTforum
« Reply #13 on: April 7, 2021, 23:25:49 »
Waarin verschilt dit nu met datgene waar Motindo op Zba mee bezig is?
« Last Edit: April 8, 2021, 07:25:16 by Leeuwarden »

Offline Rob_Dingen

« Reply #14 on: April 8, 2021, 11:21:34 »
Heel gaaf Rob :worship: Bedankt voor het delen.

Heb ooit een lezing bijgewoond van degene die de Motional feedback voor Grimm heeft uitgewerkt. Hij gaf toen ook aan dat een goede bevestiging van de sensor aan de woofer lastig was.
Zoals je op de foto ziet heb ik van alles geprobeerd qua bevestiging door de stofkap te verwijderen en er een print met versteviging in te lijmen en op diverse manieren te monteren.
Het grootste probleem is de stofkap van Aluminium te verwijderen, die krijg je er nooit heel af.
Daarom heb ik de laatste sensor zo klein mogelijk gehouden en lijm hem nu aan de onderkant op de conus tegen de spreekspoel aan.
Op de foto is nog de oude sensor te zien, de nieuwe is dus nog een stuk kleiner.

Waarin verschilt dit nu met datgene waar Motindo op Zba mee bezig is?
Niet.
En ook Motoindo is niet de eerste die er mee bezig was, dat was Philips volgen mij.
De verschillen zitten hem in de performance.
Philips had vroeger 12dB tegenkoppeling.
Piratelogic (Motoindo) haalt met zijn printje ongeveer 25dB als je het goed doet.
Grimm haalt 30dB tegenkoppeling.
Ik haal nu ook 30dB tegenkoppeling.
Dit alles is meet technisch en zegt niets over de klank.
Maar er zijn meetbare verschillen in vermindering van vervorming als je de tegenkoppeling verhoogt.
Uiteindelijk zal ik op het Zba forum een compleet schema plaatsen zodat het na te bouwen is en volgens mij is dat er nu nergens.

Rob

Offline kermy

« Reply #15 on: April 8, 2021, 11:36:11 »
En hoe houd zich de lijmverbinding, ik kan me zo voorstellen dat de niet geringe mechanische belasting door de trillingen van de woofer in combinatie met de factor tijd impact kunnen hebben op deze verbinding.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Offline Mao

« Reply #16 on: April 8, 2021, 11:50:29 »
Geweldig dit heb ooit eens een demo gezien van iemand die zich al een tiental jaar bezig houd met door te puzzelen op het MFB concept en ook een set mogen horen. Echt klasse, de techniek van toen met de elektronica/besturing van nu. Kan mij nog herinneren dat er gesproken was over de beperkingen van de sensors destijds. volgens mij gebruikt hij nu de sensors uit de auto Industrie (Airbag sensoren).

Was eigenlijk om bepaalde redenen zeer geïnteresseerd dit "MFB" idee toe te passen met 15" JBL of TAD luidsprekers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: Crown K2 voor laag, Crown D 150 MK II voor hoog/midden, Bryston 10B Electronisch Cross Over, Crown PLS 2 voor versterker
Marantz CD 17, Roon met NAS en Node 2i streamer.

Offline jahtari

« Reply #17 on: April 8, 2021, 11:55:45 »
Zijn er merken die dit gebruiken in hun subs? Verschilt dit van een "servo controlled" subwoofer?
Jahtari's 7.1.2 HT - DenonX4500H. Kef LS50. Martin Logan Motion 6. Adam Audio Sub 15. Samsung 82RU8000 TV. Dali Oberon On Wall. Nvidia Shield.
Stereo setup: Bluesound Node 2i. Dutch & Dutch 8m.
Woonkamer: Bluesound Node. Nad C368. Elipson 1303.

Offline Koen K

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 506
    • Klarde und Happers
« Reply #18 on: April 8, 2021, 12:01:34 »
"Servo" is een term die betekent dat er terugkoppeling (een feedback loop) gebruikt wordt. Dus in plaats van de normale "open loop" aanpak (een signaal de woofer in sturen en hopen dat de woofer doet wat we willen) wordt het een closed loop (terugmeten en corrigeren voor wat de woofer in feite doet). Die systemen hoeven niet allemaal hetzelfde soort sensor te gebruiken—je kunt het gedrag van een woofer ook op andere manieren meten, bijvoorbeeld akoestisch, of zelfs optisch, maar voor zover ik weet is het laatste type niet voor dit soort systemen in gebruik).
« Last Edit: April 8, 2021, 12:02:47 by Koen K »

WoonkamerTeleskopos  |  Yamaha WXC-50  | Sony PS-X50  |  Ortofon 2M Red
Studeerkamer:  Genelec 6010A  |  Tangband W6-1139SIF subwoofer

Offline Rob_Dingen

« Reply #19 on: April 8, 2021, 21:18:55 »
Heb de foto van de meting vervangen door een screenshot wat duidelijker leesbaar is.

Rob

Offline Rob_Dingen

« Reply #20 on: April 8, 2021, 21:22:05 »
En hoe houd zich de lijmverbinding, ik kan me zo voorstellen dat de niet geringe mechanische belasting door de trillingen van de woofer in combinatie met de factor tijd impact kunnen hebben op deze verbinding.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Geen idee dat horen we wel als de sub ineens 30dB harder gaat spelen.
Maar het is met een goede silicone lijm gedaan en het aluminium met een primer voor behandeld.

Rob

Offline Teejoo

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+7)
  • Total likes: 1312
    • Teejooscoop
« Reply #21 on: April 8, 2021, 22:13:50 »
Wauw Rob! Super cool!

Offline TabCam

• Trade Count: (+1)
  • Total likes: 1177
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #22 on: April 8, 2021, 23:26:00 »
Gaaf project, en het werkt ook erg mooi bij de Grimm LS1. Vraag me alleen af of het met pop/rock/EDM en andere bass heavy muziek gaat?
HT set: PAP Quintet Crystal10, Usher 718, Arcam 550, Kingpin Tripath, LG CX6LA, RPi + PiCorePlayer, BlueSound Node 2i, NVidia Shield TV
Stereo set: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Chord Hugo, Laptop W10 - FooBar2000

Offline jossie

Ontwikkeling en bouw Motional Feedback Subwoofer
« Reply #23 on: April 8, 2021, 23:33:24 »
Velodyne lijmt de sensor recht bovenop de spreekspoel met harde epoxy. Zo ontstaan er geen buigmomenten tussen opnemer en spoel.

De vijfdraads kabel naar de module is een flinterdunne siliconenbandkabel met intern een litzedraad achtige structuur. Niettemin... kabelbreuk bij flinke/veelvuldige excursie. Meermalen geconstateerd, kun je je nog aardig in uitleven

Dit is de constructie in recente DD+ woofers:

« Last Edit: April 8, 2021, 23:35:09 by jossie »
Omni !

Offline jossie

« Reply #24 on: April 8, 2021, 23:36:44 »
Ik zou dus de stofkap verwijderen en daarna een iets grotere terugplaatsen (als je die kunt vinden).
Omni !