Ontwikkeling en bouw Motional Feedback Subwoofer

Started by Rob_Dingen, April 7, 2021, 15:13:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Ben nu al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van een MFB sub.
Een belangrijk onderdeel is de sensor.
Ben begonnen met de sensor die ook in de Grimm sub word gebruikt de accelerometer ACH-01.
Maar ik had problemen met die sensor omdat hij niet mooi de woofer response volgde.
Toen ben ik zelf de sensor gaan maken en hieronder was mijn eerste ontwerp.

Rob_Dingen

#1
Nu de sensor goed werkte heb ik een experimenteer bord gemaakt waar ik filters in kan prikken 4 stuks van 12dB voor de frequentie response en subsonic filter.
Daarnaast kan ik nog 6 bordjes monteren met notch filters current feedback en filters om de openloop gain te realiseren.
Hieronder de print en wat bordjes.
Ook zitten er een boel voetjes op om componenten in te kunnen steken en snel weer te wisselen zonder te hoeven solderen en dus snel zaken kan testen.
De printen heb ik zelf gefreesd maar maak later een nieuwe print zonder insteek printen en die laat ik dan maken.

Rob_Dingen

#2
Vond de sensor toch wat te lomp dus een kleinere en stijvere sensor gebouwd op een ceramisch plaatje.
Dat ceramisch plaatje zorgt ervoor dat de sensor zelf niet vervormd waardoor de meting van de woofer accurater is.

Rob_Dingen

#3
Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder de sensor en de closed loop met sensor Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB.
Het kleine piekje in de rode lijn is te weinig demping in de kast wat ik nog op moet lossen en in de witte lijn op 50Hz nog wat rommel door een ground loop van het meten.


Het klinkt bijzonder strak en gecontroleerd, ben benieuwd als ik het ga integreren in een speaker.

zwabber

Mooi project, hoewel ik er niets van begrijp ;D
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

Rob_Dingen

#5
Quote from: zwabber on April  7, 2021, 16:21:47
Mooi project, hoewel ik er niets van begrijp ;D
Het is om uit te leggen heel simpel.
Je plakt een sensor op de woofer en meet wat er uitkomt, dat signaal vergelijk je met het signaal wat er in komt.
Dan gebeuren er 2 dingen de frequentie response word vlak (zwarte lijn) en de vervorming word een stuk minder.

Rob

Peerless Monster

Oh leuk Rob!!
We wisten natuurlijk al geruime tijd dat je ermee bezig was, ontzettend gaaf dat je dit zo deelt!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


Hannibal_

Wow!
Motional feedback?
Dat is lang geleden dat ik dat gezien/hoord heb!

Gaaf project!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

Mooi om er weer wat van te zien, volgens mij had ik een van de eerste experimenten gezien. Maar eigen sensoren ontwikkelen had ik niet zien aankomen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Jean Sibelius

Heel gaaf Rob :worship: Bedankt voor het delen.

Heb ooit een lezing bijgewoond van degene die de Motional feedback voor Grimm heeft uitgewerkt. Hij gaf toen ook aan dat een goede bevestiging van de sensor aan de woofer lastig was.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Koen K


Leeuwarden

#13
Waarin verschilt dit nu met datgene waar Motindo op Zba mee bezig is?

Rob_Dingen

Quote from: Jean Sibelius on April  7, 2021, 21:45:02
Heel gaaf Rob :worship: Bedankt voor het delen.

Heb ooit een lezing bijgewoond van degene die de Motional feedback voor Grimm heeft uitgewerkt. Hij gaf toen ook aan dat een goede bevestiging van de sensor aan de woofer lastig was.
Zoals je op de foto ziet heb ik van alles geprobeerd qua bevestiging door de stofkap te verwijderen en er een print met versteviging in te lijmen en op diverse manieren te monteren.
Het grootste probleem is de stofkap van Aluminium te verwijderen, die krijg je er nooit heel af.
Daarom heb ik de laatste sensor zo klein mogelijk gehouden en lijm hem nu aan de onderkant op de conus tegen de spreekspoel aan.
Op de foto is nog de oude sensor te zien, de nieuwe is dus nog een stuk kleiner.

Quote from: Leeuwarden on April  7, 2021, 23:25:49
Waarin verschilt dit nu met datgene waar Motindo op Zba mee bezig is?
Niet.
En ook Motoindo is niet de eerste die er mee bezig was, dat was Philips volgen mij.
De verschillen zitten hem in de performance.
Philips had vroeger 12dB tegenkoppeling.
Piratelogic (Motoindo) haalt met zijn printje ongeveer 25dB als je het goed doet.
Grimm haalt 30dB tegenkoppeling.
Ik haal nu ook 30dB tegenkoppeling.
Dit alles is meet technisch en zegt niets over de klank.
Maar er zijn meetbare verschillen in vermindering van vervorming als je de tegenkoppeling verhoogt.
Uiteindelijk zal ik op het Zba forum een compleet schema plaatsen zodat het na te bouwen is en volgens mij is dat er nu nergens.

Rob

kermy

En hoe houd zich de lijmverbinding, ik kan me zo voorstellen dat de niet geringe mechanische belasting door de trillingen van de woofer in combinatie met de factor tijd impact kunnen hebben op deze verbinding.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Mao

Geweldig dit heb ooit eens een demo gezien van iemand die zich al een tiental jaar bezig houd met door te puzzelen op het MFB concept en ook een set mogen horen. Echt klasse, de techniek van toen met de elektronica/besturing van nu. Kan mij nog herinneren dat er gesproken was over de beperkingen van de sensors destijds. volgens mij gebruikt hij nu de sensors uit de auto Industrie (Airbag sensoren).

Was eigenlijk om bepaalde redenen zeer geïnteresseerd dit "MFB" idee toe te passen met 15" JBL of TAD luidsprekers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jahtari

Zijn er merken die dit gebruiken in hun subs? Verschilt dit van een "servo controlled" subwoofer?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Koen K

#18
"Servo" is een term die betekent dat er terugkoppeling (een feedback loop) gebruikt wordt. Dus in plaats van de normale "open loop" aanpak (een signaal de woofer in sturen en hopen dat de woofer doet wat we willen) wordt het een closed loop (terugmeten en corrigeren voor wat de woofer in feite doet). Die systemen hoeven niet allemaal hetzelfde soort sensor te gebruiken—je kunt het gedrag van een woofer ook op andere manieren meten, bijvoorbeeld akoestisch, of zelfs optisch, maar voor zover ik weet is het laatste type niet voor dit soort systemen in gebruik).

Rob_Dingen

Heb de foto van de meting vervangen door een screenshot wat duidelijker leesbaar is.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: kermy on April  8, 2021, 11:36:11
En hoe houd zich de lijmverbinding, ik kan me zo voorstellen dat de niet geringe mechanische belasting door de trillingen van de woofer in combinatie met de factor tijd impact kunnen hebben op deze verbinding.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Geen idee dat horen we wel als de sub ineens 30dB harder gaat spelen.
Maar het is met een goede silicone lijm gedaan en het aluminium met een primer voor behandeld.

Rob

Teejoo


Tabcam

Gaaf project, en het werkt ook erg mooi bij de Grimm LS1. Vraag me alleen af of het met pop/rock/EDM en andere bass heavy muziek gaat?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

#23
Velodyne lijmt de sensor recht bovenop de spreekspoel met harde epoxy. Zo ontstaan er geen buigmomenten tussen opnemer en spoel.

De vijfdraads kabel naar de module is een flinterdunne siliconenbandkabel met intern een litzedraad achtige structuur. Niettemin... kabelbreuk bij flinke/veelvuldige excursie. Meermalen geconstateerd, kun je je nog aardig in uitleven [emoji6]

Dit is de constructie in recente DD+ woofers:

Omni !

jossie

Ik zou dus de stofkap verwijderen en daarna een iets grotere terugplaatsen (als je die kunt vinden).
Omni !