Dac voor aansluiten tv > amp

Started by Willi@m, March 13, 2021, 18:12:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willi@m

Hallo. Ik ben in de markt voor een andere versterker. De versterkers die ik op 't oog heb hebben vaak geen interne dac. Nu luister ik regelmatig naar youtube over de speakers. Nu vraag ik me af of 't de moeite waard is om een duurdere dac ertussen te plaatsen ipv die goedkope simpele dacjes die ik vaak tegenkom. Denk dan aan een musical fidelity of cambridge audio enz. Iemand? Mvg
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Rowdy


Hannibal_

#2
Als het alleen voor de tv is, kun je iedere dac er tussen zetten die je wilt, mits de goede aansluiting/ingang er op zit. Ik zou verwachten toslink?

Het is maar net hoe belangrijk je de laatste details van je tv vind.
Ik weet wel dat ik mijn tv voor het eerst aansloot via een v-DAC van MF. Is wat gelimiteerd qua aansluitingen en zo, maar was al een hele grote verbetering.
Mijn ervaring is wel dat je steeds meer spullen op een goede DAC wilt zetten.
Mijn huidige rega DAC heeft 2x optisch en 2x coax en zit bv al vol.

Wil je bv ook niet een streamer/bridge aan je stereo hangen?
Die zou je als je dac voldoende ingangen heeft, ook daar op kunnen koppelen.
Hoef je niet een streamer te kopen met een goede DAC van zichzelf, maar kun je je daar richten op bedieningsgemak.

Persoonlijk vind ik een investering in een DAC beter dan bv dure streamers.
En veel toegevoegde waarde hebben voor het geluid bij het beeld.

Maar hoe gek je het wilt maken is aan jou.

Update: niet vergeten te luisteren... de dacmagic (is dat niet ca?) vond ik niet fijn bv
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Willi@m

Bedankt voor de antwoorden. Het is puur voor tv. Voor stereo gebruik in de dac in de Node 2. Die is denk ik niet snel te overtreffen voor dat geld. Toen ik overstapte van analoog naar digitale aansluiting merkte ik veel verschil. Zelfs met youtube kwaliteit.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Hannibal_

Quote from: Willi@m on March 14, 2021, 17:20:34
Bedankt voor de antwoorden. Het is puur voor tv. Voor stereo gebruik in de dac in de Node 2. Die is denk ik niet snel te overtreffen voor dat geld. Toen ik overstapte van analoog naar digitale aansluiting merkte ik veel verschil. Zelfs met youtube kwaliteit.

Helder ...

Kun je je TV niet bij de bluesound er op zetten?
Heeft ie digitale ingangen?

Waarschijnlijk niet.

Maar zoals Rowdy aangaf, misschien IFI dan idd
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Willi@m

Denk 't niet idd. Hij gebruikt de dac al. Maar een externe dac is dan een optie. Dank je
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

bramsat

Quote from: Willi@m on March 14, 2021, 17:20:34
Bedankt voor de antwoorden. Het is puur voor tv. Voor stereo gebruik in de dac in de Node 2. Die is denk ik niet snel te overtreffen voor dat geld. Toen ik overstapte van analoog naar digitale aansluiting merkte ik veel verschil. Zelfs met youtube kwaliteit.

Een zeer goede dac is de chromecast ultra die heeft een superbeeld+supergeluid op youtube.

Wil je geen beeld erbij pak een simpel dac'je van 15/20 euro en ga daar geen 100/500 tegen aan gooien, dat is weggegooid

geld.....zorg wel dat het dac'je recent is want ±4/5 jr oude dac'jes klinken minder mooi of goed.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

MAW

Onlangs heb ik voor dezelfde toepassing een DacMagic gekocht (2e hands).

Werkt prima. Ik hoor geen verschil met de studio DAC (Benchmark DAC2 GHC) die ik even tijdelijk aangesloten had beneden.
Gr. Martijn

Willi@m

Quote from: bramsat on March 17, 2021, 12:47:45
Een zeer goede dac is de chromecast ultra die heeft een superbeeld+supergeluid op youtube.

Wil je geen beeld erbij pak een simpel dac'je van 15/20 euro en ga daar geen 100/500 tegen aan gooien, dat is weggegooid

geld.....zorg wel dat het dac'je recent is want ±4/5 jr oude dac'jes klinken minder mooi of goed.

Je mist 't verhaal denk ik. Dan moet ik nog steeds mijn tv aansluiten op m'n amp voor geluid. En dat gaat nou juist niet.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

MAW

ja gewoon normale DAC nemen. Een DAC op een chip van een paar tientjes presteert beter dan een 1000 euro dac van 15 jaar geleden.

Dus je kunt gewoon kijken naar de functies van het apparaat. Ze klinken allemaal goed.
Gr. Martijn

Nexterday

Een Bluesound Node 2 heeft gewoon een digitale ingang. Het verloopje van toslink naar Minijack zit gewoon in de doos. Na het aansluiten krijg je in de app. automatisch de optie Optical en zo heb je het geluid van je tv via de Node 2 over een willekeurige versterker.
Music is the answer.

MAW

Gr. Martijn


Willi@m

Quote from: Nexterday on April  9, 2021, 19:52:55
Een Bluesound Node 2 heeft gewoon een digitale ingang. Het verloopje van toslink naar Minijack zit gewoon in de doos. Na het aansluiten krijg je in de app. automatisch de optie Optical en zo heb je het geluid van je tv via de Node 2 over een willekeurige versterker.

Schijnt toch niet zo fijn te werken. Iets met volume verschil. Het is inmiddels opgelost. Nieuwe amp met betere dac gekocht.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Nexterday

Ok.. het werkte hier prima hoor..een Node 2 heeft een doodgewone optische ingang zoals die ook op veel versterkers zit. Maar een andere versterker kopen kan natuurlijk ook, is eigenlijk ook leuker natuurlijk.. Fijn dat het is opgelost, veel luisterplezier maar weer !
Music is the answer.

Dura

Quote from: Willi@m on April 15, 2021, 02:26:55
Schijnt toch niet zo fijn te werken. Iets met volume verschil. Het is inmiddels opgelost. Nieuwe amp met betere dac gekocht.
Dat valt best  mee; muziek is wat harder dan tv, dus moet je het volume wat bij regelen als je switched, maar het verschil is niet erg groot.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.