Vraag over JL Audio

Started by Rick-DTS, April 6, 2021, 20:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

H&C Hifi

Quote from: Achiel on April  6, 2021, 21:25:33
Niet echt een idee wat er nu aan "high-end" subs te koop is. REL is volgens mij al jaren made in China, toch beetje terughoudend voor om dan zoveel geld uit te geven.

Daar vergis je je toch wel een beetje :) mbt China.. delen van sommige subs komen uit China 

H&C Hifi

Quote from: Achiel on April  6, 2021, 21:31:51
En een vergelijkbare JL speelt een REL onder tafel  :-X

4 jaar geleden nog wel...

Een huidge S812 speelt echt fraaier dan een E112..
Vergeet niet dat JL al jaren hetzelfde produceert zonder enige verdere doorontwikkeling, uiteindelijk haalt de concurrentie je dan toch in.
Rel heeft met de nieuwe S serie echt iets fraais op de markt gezet

Een oudere generatie S5 SHO is wel minder dan een E112.

vik

Voor enkel film beleving ben ik van mening dat een S 812 minder spektakel biedt in het vergelijk met een  E-112. Ik heb ze persoonlijk 1:1 kunnen vergelijken in een serieuze dedicated HT ruimte op vrij stevig niveau. Frank van CineMike heeft er privé 2 staan namelijk  (S/812)

Echter op stereo vind ik de Rel fraaier.  Alles heeft zijn grenzen natuurlijk zo ook de ruimte waar hij in staat en dit mag niet vergeten worden. Frank gaat 1x  S/812 verkopen en zal eens vragen wat hij er voor wil hebben. Rel en JL zijn beiden 2 hele fraaie merken maar zo zijn er nog een aantal andere merken die enorm goed zijn.

Quote from: Rick-DTS on April  7, 2021, 18:54:52
De S/812 is erg mooi maar inmiddels door het doorberekenen van de daadwerkelijk transport kosten erg duur geworden.

Jammer dat ik niet de mogelijkheid heb deze direct te vergelijken met de JL E-112.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

John Wx

#28
Quote from: HcHifi.nl on April  7, 2021, 19:06:27
4 jaar geleden nog wel...

Een huidge S812 speelt echt fraaier dan een E112..
Vergeet niet dat JL al jaren hetzelfde produceert zonder enige verdere doorontwikkeling, uiteindelijk haalt de concurrentie je dan toch in.
Rel heeft met de nieuwe S serie echt iets fraais op de markt gezet

Een oudere generatie S5 SHO is wel minder dan een E112.

Hoi als stereo man een vraag wat doet een "nieuwere ontwikkelde" meer of beter dan een oude REL Q100 of zoiets



vr gr John
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Trabuca

#29
Is er een verschil tussen S/812 en S/812SHO?
Die laatste is bij Strassen momenteel in de aanbieding 2199 demo en 2399 zwart nieuw. Dat maakt hem dan toch wel aantrekkelijk in vergelijking met de E112
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Achiel

Als early adapter, heel wat jaren terug begonnen met een Rel Q50 heb ik voor zowel Rel als JL wel gevoelens. De nieuwste Rel subs ken ik niet en ook nooit kunnen vergelijken. Maar toen ik jaren terug een nieuwe sub zocht was de JL inderdaad de betere. Tot zover het elkaar veel ontloopt waarschijnlijk.

Als je vanaf een Q200 komt ga je wel wat meemaken of je nu een nieuwe Rel hoort of een JL, je slaat een paar generaties over.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

scoc

Quote from: DofN on April  7, 2021, 18:42:40
Iedere ervaring staat op zichzelf, maar "vetter" en "sneller" klinken zijn natuurlijk wel zulke vage oncontroleerbare en daarmee imaginaire zaken dat zulke beoordelingen feitelijk niet thuis horen in een objectief draadje. Subtieler qua integratie is m.i. ook niet aan de orde. Ik zie daarom nul argumenten om te kiezen voor REL of andersom voor JL.

Dus alle andere argumenten hier in dit draadje zijn wetenschappelijk gestaafd en bewezen dan?
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

DofN

#32
Quote from: scoc on April  7, 2021, 23:42:43
Dus alle andere argumenten hier in dit draadje zijn wetenschappelijk gestaafd en bewezen dan?

Ik moet bekennen dat ik wel een beetje straf reageerde, excuus. Maar het ging allemaal nog wel OK tot opeens niet te onderbouwen smaakoordelen verpakt werden in technische termen. Zoals subtieler qua integratie. Dat lijkt verder te gaan dan een smaakoordeel, net als het vaak gehoorde "sneller". Het lijkt alsof je daar daadwerkelijk iets te pakken hebt waar de vraagsteller van dit draadje wat aan heeft, maar uiteindelijk zijn ook zulke termen net zoveel zeggend als: beide subs zijn (meten) uitstekend, "maar die ene sub klinkt gewoon mooier dan de ander". En daarvan weet iedereen.. Prima dat je dat hoort, nu mijn oren :)





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raymond187

Is JL ook niet begonnen in de automotive?

Sowieso wat hifi zegt, Marketing en naamsbekendheid. REL stond ooit toch wel bekend om 1 van de betere subs voor stereo. Ik heb toen de ST II lijn uitkwam de statium II gehad en heb het altijd een top sub gevonden. En ziet er een stuk mooier uit dan alles wat ik erna heb gehad.

Nu heb je tegenwoordig veel vraag naar HT subs en veel boem (gepoort)voor geld, zoals SVS daar mee begonnen is.


H&C Hifi

Quote from: Trabuca on April  7, 2021, 22:19:45
Is er een verschil tussen S/812 en S/812SHO?
Die laatste is bij Strassen momenteel in de aanbieding 2199 demo en 2399 zwart nieuw. Dat maakt hem dan toch wel aantrekkelijk in vergelijking met de E112


een 812 SHO bestaat niet, dat is waarschijnlijk een S5 SHO   (die was ook beduidend goedkoper en speelt aanzienlijk minder.. ook dan een E112)


H&C Hifi

Quote from: Raymond187 on April  8, 2021, 10:01:02
Is JL ook niet begonnen in de automotive?

Sowieso wat hifi zegt, Marketing en naamsbekendheid. REL stond ooit toch wel bekend om 1 van de betere subs voor stereo. Ik heb toen de ST II lijn uitkwam de statium II gehad en heb het altijd een top sub gevonden. En ziet er een stuk mooier uit dan alles wat ik erna heb gehad.

Nu heb je tegenwoordig veel vraag naar HT subs en veel boem (gepoort)voor geld, zoals SVS daar mee begonnen is.


Jup Toen wij 15  jaar geleden nog veel carhifi deden waren alle woofers zoals JL ze nu nog heeft in de Fathom en Gotham series al enige tijd in productie.
Waanzinnig mooi ontworpen maar verder al heel lang hetzelfde (is niks mis mee natuurlijk)

Een 13W7 was in die tijd het neusje van de zalm, maar er waren ook geduchte concurrenten (alleen hebben die nooit de stap naar homehifi gemaakt)

morca

Quote from: Raymond187 on April  8, 2021, 10:01:02
Is JL ook niet begonnen in de automotive?

Sowieso wat hifi zegt, Marketing en naamsbekendheid. REL stond ooit toch wel bekend om 1 van de betere subs voor stereo. Ik heb toen de ST II lijn uitkwam de statium II gehad en heb het altijd een top sub gevonden. En ziet er een stuk mooier uit dan alles wat ik erna heb gehad.

Nu heb je tegenwoordig veel vraag naar HT subs en veel boem (gepoort)voor geld, zoals SVS daar mee begonnen is.
Idd Ray,ik heb al 30 jaar alleen JL sub,s,eerst in de auto.

Een JL klinkt stevig in het laag idd,voor film is dit super.
Een F serie heeft btw een filter,wat onder 25 hz 3 db dempt,of meer.
Ik weet niet of een E serie dit ook heeft.

Ik pas dat zelf ook toe op mijn JL sub,s,dan klinkt muziek opeens veel strakker en meer detail.
Ik hoorde van andere F serie eigenaren later, dat de F serie daar een knopje voor heeft.


Flavio

Ik ben van mening dat je bij REL en JL Audio heel veel extra betaalt voor de naam, de marketing en de dealer organisatie.
Voor €2.500 tot €3.000 zou ik een zelfbouw subwoofer (laten) maken of een internet direct subwoofer kopen die merkbaar beter zullen zijn.
Voor dat geld heb je al bijna een JTR Captivator!
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Richard70…

Quote from: Flavio on April  8, 2021, 16:07:36
Ik ben van mening dat je bij REL en JL Audio heel veel extra betaalt voor de naam, de marketing en de dealer organisatie.
Voor €2.500 tot €3.000 zou ik een zelfbouw subwoofer (laten) maken of een internet direct subwoofer kopen die merkbaar beter zullen zijn.
Voor dat geld heb je al bijna een JTR Captivator!
En een hernia  :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

H&C Hifi

Quote from: Flavio on April  8, 2021, 16:07:36
Ik ben van mening dat je bij REL en JL Audio heel veel extra betaalt voor de naam, de marketing en de dealer organisatie.
Voor €2.500 tot €3.000 zou ik een zelfbouw subwoofer (laten) maken of een internet direct subwoofer kopen die merkbaar beter zullen zijn.
Voor dat geld heb je al bijna een JTR Captivator!


maar een JTR is toch appels met peren vergelijken  ;D
Denk dat 95% van mijn klanten geen JTR wilt, daarnaast is uitstraling / afwerking etc bij vele ook wel een dingetje..

Tuurlijk betaal je bij bekende merken voor alles wat er omheen gebeurt.. iedereen moet zn centjes verdienen... niks mis mee.
zonder marges kan niets overleven.

Richard70…

Qua output ken ik geen enkele sub die zich kan meten met de JTR.
Hij is alleen een beetje groot  :D
Vond de kwaliteit qua afwerking nog niet zo slecht hoor, jl is wel mooier afgewerkt.
Mijn dual Rythmik kwam wel aardig in de buurt, maar als je die stackt is het een koel/ vries combinatie  :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

papaleo

Quote from: rdebruin on April  8, 2021, 17:34:32
Qua output ken ik geen enkele sub die zich kan meten met de JTR.
Hij is alleen een beetje groot  :D
Vond de kwaliteit qua afwerking nog niet zo slecht hoor, jl is wel mooier afgewerkt.
Mijn dual Rythmik kwam wel aardig in de buurt, maar als je die stackt is het een koel/ vries combinatie  :D
Handig heb je gelijk of je biertje of je ijsblokjes voor een evt mixje...ik zou dan de setup zo neerzetten dat die 'stackt' naast je staat anders moet je nog opstaan.  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Richard70…

Ik bedoelde meer de grote Leo 🤣
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Rick-DTS

Quote from: Flavio on April  8, 2021, 16:07:36
Ik ben van mening dat je bij REL en JL Audio heel veel extra betaalt voor de naam, de marketing en de dealer organisatie.
Voor €2.500 tot €3.000 zou ik een zelfbouw subwoofer (laten) maken of een internet direct subwoofer kopen die merkbaar beter zullen zijn.
Voor dat geld heb je al bijna een JTR Captivator!

Ben benieuwd wat jij dan voor dat geld zou kopen.
Heb je voorbeelden wat beter klinkt dan JL en REL voor hetzelfde geld?

H&C Hifi

Quote from: Rick-DTS on April  8, 2021, 19:12:18
Ben benieuwd wat jij dan voor dat geld zou kopen.
Heb je voorbeelden wat beter klinkt dan JL en REL voor hetzelfde geld?

en hetzelfde formaat
En bewezen staat van dienst / service / levensduur / en verkoopbaarheid mocht je er ooit vanaf willen  ;)

Richard70…

Quote from: Rick-DTS on April  8, 2021, 19:12:18
Ben benieuwd wat jij dan voor dat geld zou kopen.
Heb je voorbeelden wat beter klinkt dan JL en REL voor hetzelfde geld?
Rythmik, arendal zijn ook serieuze subwoofers. Velodyne Mk-x12. Xtz 3/12. Er zijn echt nog wel opties.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.