Wilson Benesch Torus Infrasonic Generator

Started by Ultima01, September 8, 2010, 16:36:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ultima01

Hallo,

Ik kwam gisteren per toeval uit bij de Wilson Benesch Torus Infrasonic Generator. Een apparaat dat op een onconventionele manier bass-klanken produceert. Heeft iemand dit apparaat ooit beluisterd en/of reviewd?

De meningen van de gebruikers zijn ronduit lovend. Ik ben benieuwd of iemand op het forum er iets zinnigs over kan zeggen?


Alvast bedankt!!









garmtz

Zeer mooie 'subwoofer'. Wat minder geschikt voor home cinema, vanwege niet extreem hoge maximale SPL en geen extreme diepgang in het laag. Wel een heel transparant laag met een prachtige definitie. Qua timing en pitch erg goed.

blue-eyes

Waarvoor dient dit apparaat dan? Ik neem aan dat dit het ronde apparaat is? Daarnaast staat nog een subwoofer lijkt me.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ultima01

Quote from: garmtz on September  8, 2010, 16:44:18
Zeer mooie 'subwoofer'. Wat minder geschikt voor home cinema, vanwege niet extreem hoge maximale SPL en geen extreme diepgang in het laag. Wel een heel transparant laag met een prachtige definitie. Qua timing en pitch erg goed.

Zou je hem dan vooral in combinatie met monitoren/satellieten aanraden of ook met vloerstaanders?

bmateijsen

Quote from: Ultima01 on September  8, 2010, 17:01:48
Zou je hem dan vooral in combinatie met monitoren/satellieten aanraden of ook met vloerstaanders?


Aanvulling kan met beiden..., maar is ook erg afhankelijk van de laagweergave in de ruimte.
Dus combinatie met Trinity kan heel fraai zijn, mits de frequentiecurve ook mooi is van de Torus. Maar dat geldt voor veel subwoofers zonder EQ ;)

zegel

Als een van de naar ik aanneem weinige bezitters van een Torus , wil ik graag even mijn ervaringen delen

Allereerst mijn sub-geschiedenis; van de Linn Sizmik, die ik te steriel, en te weinig vond toevoegen ben ik overgestapt naar een Velodyne DD15. Ik was hierover behoorlijk tevreden. Deze sub is zowel voor Home cinema als muziek geschikt en behoorlijk snel. Nadelen vond ik de automatische in-uitschakeling; in zachte passages gaat je sub uit en komt er met een plop( je)weer in bij een wat luidere. Zeer hinderlijk bij muziek. ( daarom liet ik hem maar altijd aanstaan).  Ook de afstandsbediening lijkt handig; maar in de praktijk voor mij onhandig omdat als je kan kiezen wat voor instellingen-profiel je bij welke muziek/film wil gebruiken je moet nadenken, en moet schakelen.

Zoals ik al opmerkte is de Velo behoorlijk snel. Maar de Torus is fantastisch op dit gebied; en is volstrekt onhoorbaar terwijl hij toch heerlijk laag gaat. Dat is mijn belangrijkste keuzecriterium.  Ik speel met Arc's (Ook van Wilson  Benesch) en droom nog over Trinity's.  Ook is de Waf een stuk hoger als die van de Velodyne. Op home cinema gebied is hij inderdaad minder als de Velo; al zou ik het eerder "beschaafder"willen noemen. Voordeel is dat als je een DTS muziek dvd speelt; het nog goed klinkt - daar waar een Velo nogal boemerig wordt ( tenzij je weer wat gaat bijstellen).

Mijn conclusie is dus zeer positief: Ik heb de Torus één keer mbv geluidsmeter en gehoor ingesteld;  en verder nooit meer aangezeten.  Hij is er duidelijk, en toch niet....  Ik zou hem met name aanraden aan muziekliefhebbers; voor overwegend film zou ik voor de Velodyne gaan.

Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

garmtz


Interficior

Quote from: garmtz on September  8, 2010, 16:44:18
Zeer mooie 'subwoofer'. Wat minder geschikt voor home cinema, vanwege niet extreem hoge maximale SPL en geen extreme diepgang in het laag. Wel een heel transparant laag met een prachtige definitie. Qua timing en pitch erg goed.
Whuh? Het ding heet "Torus Infrasonic Generator". Ik zie een cilinder en als klap op de vuurpijl komt er geen infrasoon geluid vanaf? Hoe werkt dit ding?
Take it or lease it

zegel

Quote
Quote from: Interficior on October  8, 2010, 00:02:27
Whuh? Het ding heet "Torus Infrasonic Generator". Ik zie een cilinder en als klap op de vuurpijl komt er geen infrasoon geluid vanaf? Hoe werkt dit ding?
De naam is met name (marketingtechnisch?) gekozen om aan te geven dat, hoewel een subwoofer effect wordt bereikt; het middels een afwijkend principe wordt gerealiseerd. Eea staat goed beschreven in dit stuk:
http://www.wilson-benesch.com/downloads/manuals/Wilson-Benesch_Torus_System_Manual.pdf

Een paar van de afwijkende principes zijn ( ik geef er geen waardeoordeel aan) :
-versterker apart: kan nooit goed zijn om in een trillende omgeving delicate electronica onder te brengen;
- clamshell principe: tegengestelde bewegingen heffen elkaar op: minder eigenresonantie
- ronde behuizing: sterker als een kubus

En laten we wel wezen; hoewel er zeker subs zijn die lager gaan: deze gaat laag genoeg en heb ik er geen probleem mee om dat infrasoon te noemen.

Quote from: garmtz on October  7, 2010, 22:54:16
Was die DD-15 door ons ingesteld?
Nope, was voor jullie importeursschap
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

bmateijsen

Quote from: zegel on October  8, 2010, 11:53:34

Nope, was voor jullie importeursschap

Een deel van je opmerkingen zijn met name gebaseerd op foutieve instellingen van een DD subwoofer. Ik ben van mening dat je niet moet blijven afstellen, maar kiezen voor 1 optimale instelling ;).

Groet,

Bjorn

Interficior

Quote from: zegel on October  8, 2010, 11:53:34
De naam is met name (marketingtechnisch?) gekozen om aan te geven dat, hoewel een subwoofer effect wordt bereikt; het middels een afwijkend principe wordt gerealiseerd. Eea staat goed beschreven in dit stuk:
http://www.wilson-benesch.com/downloads/manuals/Wilson-Benesch_Torus_System_Manual.pdf

Een paar van de afwijkende principes zijn ( ik geef er geen waardeoordeel aan) :
-versterker apart: kan nooit goed zijn om in een trillende omgeving delicate electronica onder te brengen;
- clamshell principe: tegengestelde bewegingen heffen elkaar op: minder eigenresonantie
- ronde behuizing: sterker als een kubus

En laten we wel wezen; hoewel er zeker subs zijn die lager gaan: deze gaat laag genoeg en heb ik er geen probleem mee om dat infrasoon te noemen.
Leuk stuk tekst over die subwoofer! :)

Alhoewel ik in het stuk nergens iets zie staan over tegenovergestelde bewegingen (die dan weer zouden zorgen voor minder eigenresonantie).
Take it or lease it


denoontje


Koei

Quote from: garmtz on September  8, 2010, 16:44:18
Zeer mooie 'subwoofer'. Wat minder geschikt voor home cinema, vanwege niet extreem hoge maximale SPL en geen extreme diepgang in het laag. Wel een heel transparant laag met een prachtige definitie. Qua timing en pitch erg goed.

Wat is transparant en definitie? Pitch, dat is gewoon je frequentieverloop.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Koen K

#14
Quote from: Unkhman on April  5, 2021, 16:34:07
Nieuwe versie van de Wilson Benesch Torus aanstaande!

https://hifi.nl/artikel/29878/Wilson-Benesch-kondigt-nieuwe-generatie-Torus-Infrasonic-Generator-aan.html

Grappig artikel. Zoals zo vaak is het weer een lekker stukje technobabble, samengesteld uit pseudotechnisch potjeslatijn, spectaculaire maar op z'n best zijdelings relevante meetwaarden, volstrekte overengineering en een lekker pittig 'confidence-inspiring' prijskaartje. Het enige wat schittert door afwezigheid is de term "patent" en een aantal ™'s.  Ooit, in een verre toekomst, als de mensheid voorbij de fase 'spiegeltjes en kraaltjes' geëvolueerd is, zullen historici en antropologen misschien met belangstelling op dit soort pretentieuze praatjes terugkijken.

De subwoofer Torus Infrasonic Generator ziet er natuurlijk geweldig fraai uit, daar niet van.

Achiel

Quote from: Koen K on April  6, 2021, 12:07:56
Grappig artikel. Zoals zo vaak is het weer een lekker stukje technobabble, samengesteld uit pseudotechnisch potjeslatijn, spectaculaire maar op z'n best zijdelings relevante meetwaarden, volstrekte overengineering en een lekker pittig 'confidence-inspiring' prijskaartje. Het enige wat schittert door afwezigheid is de term "patent" en een aantal ™'s.  Ooit, in een verre toekomst, als de mensheid voorbij de fase 'spiegeltjes en kraaltjes' geëvolueerd is, zullen historici en antropologen misschien met belangstelling op dit soort pretentieuze praatjes terugkijken.

De subwoofer Torus Infrasonic Generator ziet er natuurlijk geweldig fraai uit, daar niet van.

Ach ja, hifi.nl is ook maar een advertorial website, met wel een leuke tweedehands gedeelte.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X