Combineren MC element met phono amp..

Started by ProgRocker, April 6, 2021, 13:17:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProgRocker

Ik ben momenteel in het bezit van een aantal elementen, waaronder een paar MC, namelijk de Yamaha MC9 en de Benz Micro Ace SL. Ook heb ik een Sphinx Phono Equaliser, een Linn Linto MC en een Denon AU320. Ik zoek de ideale combinatie van element met amplifier.

Ik heb aardig wat informatie op internet gevonden, en ik meen gelezen te hebben dat je de vermelde weerstand van het element met tien moet vermenigvuldigen en dan de waarde van de phono amp moet nemen die daar dichtbij zit.

De Benz heeft 12 Ohm, dus x10 is 120. De Linn is fixed op 150 en de Sphinx heeft de opties 50, 100 en 200. De Denon (step up) is schakelbaar tussen 3 en 40 Ohm wat dan weer niet past in de formule.

Ook heb ik dus de Yamaha, waarvan vermeld wordt dat deze 30 Ohm zou zijn. x10 is 300 en dat matcht dus helemaal nergens mee...

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Op dit moment heb ik de Benz aan de Sphinx en dan op 100 Ohm. Dit klinkt naar mijn idee het beste van alle opties (en ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd).

Kan iemand met verstand van zaken mij eens uitleggen hoe het nu echt zit?

addesmo

Wil niet beweren dat ik alles hiervan weet, maar ik weet wel dat de impedantie die je gebruikt bij een mc element heel prima proefondervindelijk is vast te stellen. Die benz die jij hebt bijvoorbeeld sluiten mensen vaak aan met 470/500 ohm. Maar als jij hem mooier vindt met 100 is dat prima! Dus gewoon proberen. Hoger afsluiten is wat "helderder" en lager wat "voller".Maar net wat er beter matcht met de rest.

Mediator

#2
Meestal kun je online wel vinden hoe een element moet worden ingesteld, onverlet of dat een MC, MI of MM is. Vaak door de fabrikant en die kloppen in mijn ervaring meestal wel goed. Is dat niet het geval dan is er vaak wat anders aan de hand. Ook kun je door gebruikers ervaringen zicht krijgen op hoe een element afgesloten moet worden. De rekenmethode die je aangeeft is een prima basis om mee te starten. Maar het is niet zo dat dit ook het beste uitpakt. Voor MC is de weerstand en de gain de belangrijkste zaken om goed te kunnen in regelen. Voor MI en MM komt daar de capaciteit bij (picofarad). Wat mij betreft is het eenvoudigst om componenten te kopen die goed aansluiten binnen hetzelfde merk zoals Linn of Rega dat aanbiedt. Je hebt dan de meest voorspelbare uitkomst door gewoon de instellingen van de fabrikant te volgen. In het andere geval ben ik er voorstander van ervoor te zorgen dat je phono pre erg ruim instelbaar is. Dan zorg je voor de beste basis voor een goed resultaat. Als je goed zoekt zijn er wel zulke phonotrappen. Ik heb er zelf ook zo een op de zolderset in bezit. Tot slot is ook synergie en persoonlijke voorkeur belangrijk en dat doe je niet op basis van specificaties. Zo is mijn draaitafel beneden van veel betere kwaliteit. Breng ik die naar de zolderset en sluit ik die daar aan dan klopt het geluid wel maar toch levert mijn mindere draaitafel met minder element daar een beter eindresultaat. In mijn set beneden is dat precies omgedraaid

Spelen met de weerstand levert op dat als je lager instelt een element met name in het hoog meer getemperd wordt en vice versa. Je Yamaha afsluiten op 200 terwijl het volgens een rekenmethode 300 moet zijn hoeft geen probleem te zijn. Luister vooral naar hoe het klinkt. Het verschil tussen 100 en 120 Ohm is wat mij betreft verwaarloosbaar. Je geeft aan dat de benz met de linn het beste klinkt. Vermoedelijk is dat ook doordat dit de beste componenten zijn.