Optimum voor platenspeler-elementen: waar ligt het omslagpunt?

Started by PatrickP, April 5, 2021, 17:04:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Ik zat me net af te vragen waar het omslagpunt ligt voor MM respectievelijk MC elementen: boven welk bedrag ga je ineens heel veel meer betalen voor een relatief kleine winst. Ik weet dit binnen de fotografie vrij aardig: er is altijd wel een model aan te wijzen dat een ideale prijs/kwaliteit biedt en goede prestaties. Dat laatste zet ik erbij want anders kom je al snel op een goedkoop elementje uit.

Binnen het MM type denk ik dat het ergens rond de 500-600 Euro ligt. Iets als een Ortofon 2M Black bijvoorbeeld.

Binnen het MC type denk ik dat je het hoger moet zoeken; ergens tussen de 700-1000 Euro. Hana SL, Hana ML (wat duurder dan 1000), en er is veel meer in dit bereik te vinden.

Wat vinden jullie?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Pjotr27

Wat mij betreft heeft het veel meer te maken met de juiste combinatie. Een topelement in een goedkope platenspeler doet nauwelijks iets meer. Terwijl soms een elementje van 200 euro echt muziek maakt in een dure platenspeler. Belangrijk is welke platenspeler heb je? Feit is wel dat hoe meer je uitgeeft hoe kleiner de verschillen worden. In het verleden heb ik elementen gehad tussen de 100 en 1300 euro. Ergens halverwege heb je veel keuze. Rond de 600 euro is er aardig wat te koop en of ik Ortofon nu de 1e keuze vind....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Graphtuner

Quote from: Pjotr27 on April  5, 2021, 18:01:29
Feit is wel dat hoe meer je uitgeeft hoe kleiner de verschillen worden.

dit is ook mijn ervaring.
Bij een shop kon ik in de zoektocht naar mijn element steeds vergelijken. Tot 1200 euro kon ik steeds een mooi verschil horen, de volgende stap was opeens (bij dat merk) meer dan 3000 euro.... maar het verschil was in mijn oren peanuts... het was er wel, maar geen verdubbeling van de prijs waard... en waarschijnlijk in mijn bescheiden set niet hoorbaar. In de topset van de winkel was het wel hoorbaar, maar dat was een set die ook 5x de prijs had van mijn set.
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Mediator

Er zijn al goede dingen gezegd maar anderzijds is het zo zwart wit niet. Ik speel op zolder momenteel met een musicmaker element van 1.000 euro en mijn mond valt af en toe open van verbazing. Dit is 'gewoon' een MM element maar echt belachelijk muzikaal.