Inductie (Le) invloed op (sub)woofers?

Started by FrankBe, April 5, 2021, 11:13:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Beste forumleden,

Naar aanleiding van de introductie van de Dayton HTS545HE-4 Kraken 21" High Excursion Subwoofer en de kritiek op zijn hoge Voice Coil Inductance (Le) van 8.5 mH op avforums:

Wat is de invloed van inductie van de spreekspoelen van woofers? Kan een hoge inductie de bruikbaarheid in het midbas limiteren? In een passief filter worden voor het laagdoorlaat spoelen gebruikt in serie met de woofer en in een eerste orde filter op 4 Ohm stemt 8.5mH overeen met een scheidingsfrequentie van 75Hz?

Waarom geven niet alle luidsprekerfabrikanten inductie mee in de specificaties van hun (sub)woofers? Op loudspeaker database vind je bij de hoge X-max woofers nergens waarden voor Le? Anderzijds zie je voor veel high-end drivers een zeer tot uiterst lage inductie?

Zelf denk ik dat andere Thiele-Small parameters veel belangrijker zijn maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat een sub met lage inductie beter integreert in een stereo set?

Wat is jullie mening en/of ervaring?


Rob_Dingen

Deze sub kun je gebruiken tot 80/100Hz.
Door de hoge inductie zal hij vroeg gaan afvallen.
Je kun de invloed van inductie terug zien in de impedantie karakteristiek maar ook in de frequentie response.

Bij de impedantie zie je dat hij na zijn resonantie frequentie meteen op gaat lopen.

FrankBe

#2
Quote from: Rob_Dingen on April  5, 2021, 12:13:22
Deze sub kun je gebruiken tot 80/100Hz.
Door de hoge inductie zal hij vroeg gaan afvallen.
Je kun de invloed van inductie terug zien in de impedantie karakteristiek maar ook in de frequentie response.

Bij de impedantie zie je dat hij na zijn resonantie frequentie meteen op gaat lopen.

Het blijkt een merkwaardige en zeer dure woofer die blijkbaar in de vijver van de DIY 21" PA subwoofers wil vissen.

Maar dan blijft mijn vraag: hoe goed zou een (sub)woofer met zo'n hoge inductie met muziek integreren? Waarschijnlijk minder goed door een (relatief) gebrek aan midbas?

Koen K

#3
Als je actief filtert is Le op zich niet interessant, want je filter trekt zich er toch niks van aan. De aflopende frequentierespons is zonder problemen recht te trekken. De relevante vraag is wat de consequenties ten aanzien van het gedrag van de woofer zijn, en hoe lang die binnen aanvaardbare grenzen blijven. Je zou daar Klippel-metingen voor moeten zien.

Dayton heeft hier zelf schijnbaar ook bij stilgestaan:

Quote from: DaytonThe Dayton Audio HTS545HE-4 subwoofer is therefore capable of a linear excursion of 21mm in each direction (@ 70% BL, verified by Klippel) [...]

Meer informatie dan dit kan ik helaas niet direct vinden. Maar zolang je binnen zo'n (werkelijke, niet geometrisch berekende) Xmax blijft, de gevoeligheid niet zodanig inzakt dat de driver onbruikbaar wordt, en je niet met opbreekverschijnselen van het membraan te maken krijgt zie ik niet direct in waarom de door Dayton opgegeven 500 Hz onhaalbaar zou zijn. Of en waarom je dat daadwerkelijk zou doen met een 21" sub is een andere vraag.


Rob_Dingen

Quote from: FrankBe on April  5, 2021, 17:21:12
Maar dan blijft mijn vraag: hoe goed zou een (sub)woofer met zo'n hoge inductie met muziek integreren? Waarschijnlijk minder goed door een (relatief) gebrek aan midbas?

Wat wil je er mee doen en tot hoeveel Hz wil je hem gaan gebruiken en met welke filter helling.

Rob

FrankBe

#6
Samengevat is Le dus niet zo'n drama zoals sommigen op andere fora wel beweren. Als je een driver met zo'n hoge inductie kiest, moet je je enkel bewust zijn van de mogelijke weerslag op de frequentieweergave en er niet vanuit gaan dat deze mooi vlak loopt tot ver in het midbas. Op zich is het dus wel lovenswaardig dat Dayton deze waarde meelevert. Ik heb ook de Sundown drivers even bekeken maar de Le waarden zijn laag omdat het hier meestal dual 1Ω of 2Ω spoelen betreft.

Zelf ga ik voorlopig niks meer kopen met deze afmetingen. Ik was gewoon benieuwd naar de prestaties van deze Dayton woofer en dan zeker vergeleken met de B&C 21SW152 die ik nu al een tijdje gebruik voor HT (tot 80Hz). Gesimuleerd in WinISD zijn de verschillen tussen beide woofers in hetzelfde kastvolume en tuning echter verrassend klein waardoor de interesse zeer snel weer weg was  ;D




Koen K

Die B&C is dan ook geen misselijke driver. Als je dan nog wilt upgraden zou ik eerder naar een 21iPAL kijken (als we het dan toch over lage impedantie hebben) ;) Ik weer alleen niet of je als consument de bijbehorende versterkers van Powersoft kunt kopen.

chansig

Staaled heeft toch Powersoft versterking ? Of ben ik nu in de bonen ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Powersoft maakt allerlei versterkers, maar die iPAL-dingen zijn speciaal ontwikkeld om in combinatie met de bijbehorende woofers een feedbackloop te maken waarmee de aansturing van de woofer wordt gecorrigeerd aan de hand van de gemeten luchtdruk binnen en buiten de luidspreker. Een soortgelijk idee als bij het MFB-systeem van Philips, alleen dan wat anders uitgewerkt.

FrankBe

Nee voorlopig geen subwoofer upgrade koorts hier wegens uiterst tevreden ;)  De iPAL21 was toen ik de 21SW152 kocht ook al op de markt en die viel sowieso af omwille van deze onmogelijk lage impedantie.

Ik heb trouwens pas hier nog mijn verhaal gedaan over deze "koelkasten": https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119769.msg3455853#msg3455853