in hoeverre is de bias belangrijk in transistor versterkers?

Started by gizmo2, October 22, 2022, 16:18:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd in hoeverre dit belangrijk is en dan alleen bij een transistor.

ik heb hier twee bryston 7B NRB mono blokken en na metingen weken zowel het linker en rechter kanaal als het linker en rechter mono blok van elkaar af.
onderling week het linker en rechter board zo'n 6 millivolt van elkaar af en zo'n 14 millivolt tussen het linker en rechter blok.

nu heb ik alles weer netjes tenopzichte van elkaar staan (volgens specs fabrikant) en het valt me nu op dat tijdens de muziek afspelen er veel mooier balance is tussen beide speakers.

daarom ben ik dan wel benieuwd of theoretisch die paar millivolt in onbalans uitmaakt want ik krijg de indruk van wel.

even te verduidelijking: een mono blok heeft een linker en rechter (board) uitgang waar van ik één op hoog en één op laag heb.





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Denk dat een @Rob Dingen hier een goed antwoord op kan geven. Met mijn boeren fluitjes verstand zeg ik dat een versterker die niet meer juist ingesteld staat qua bias meer vervorming vertoond. Met de bias stel je de rust stroom in. Hoe veel dat zal schelen...cross-over vervorming wil je natuurlijk voorkomen (is dat afhankelijk van de rust stroom?). Wat ik me wel af vraag, waarom hebben die Bryston geen auto bias systemen en waarom is de bias bij jou versterker verlopen? Normaal stel je de bias weer in als je de transistors of andere componenten vervangt. Bij een buizenversterker verloopt de bias omdat de buizen verouderen. Maar volgens mij is dat bij transistor niet het geval (vandaar mijn vragen).
Ben benieuwd op het antwoord van de echte experts  :popcorn
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Bias is belangrijk m.b.t de hoeveelheid zodat je van de crossover vervorming wegblijft en soms willen ze een paar wat klasse A hebben.
kleine verschillen in Bias is niet zo heel erg als ze maar niet onder het minimum komen.
Ook transistor versterkers kunnen wat verlopen en is eigenlijk heel normaal.
Je zou eigenlijk een paar honderd uur moeten gebruiken en even na lopen, daarna zal er lange tijd weinig veranderen.

Rob

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on October 22, 2022, 16:43:13
Bias is belangrijk m.b.t de hoeveelheid zodat je van de crossover vervorming wegblijft en soms willen ze een paar wat klasse A hebben.
kleine verschillen in Bias is niet zo heel erg als ze maar niet onder het minimum komen.
Ook transistor versterkers kunnen wat verlopen en is eigenlijk heel normaal.
Je zou eigenlijk een paar honderd uur moeten gebruiken en even na lopen, daarna zal er lange tijd weinig veranderen.

Rob
Zat ik toch warm  :D
Bestaan er ook auto bias systemen dan voor transistor versterkers? Of is dat water naar de zee dragen omdat transistor versterkers niet zo snel verlopen?
En in het voorbeeld van @gizmo2 zijn die waarderen die hij noemt rede voor zorgen? Ik zie in service manuals altijd een +/- zoveel % tolerantie.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

Quote from: mmuetst on October 22, 2022, 16:34:06
Denk dat een @Rob Dingen hier een goed antwoord op kan geven. Met mijn boeren fluitjes verstand zeg ik dat een versterker die niet meer juist ingesteld staat qua bias meer vervorming vertoond. Met de bias stel je de rust stroom in. Hoe veel dat zal schelen...cross-over vervorming wil je natuurlijk voorkomen (is dat afhankelijk van de rust stroom?). Wat ik me wel af vraag, waarom hebben die Bryston geen auto bias systemen en waarom is de bias bij jou versterker verlopen? Normaal stel je de bias weer in als je de transistors of andere componenten vervangt. Bij een buizenversterker verloopt de bias omdat de buizen verouderen. Maar volgens mij is dat bij transistor niet het geval (vandaar mijn vragen).
Ben benieuwd op het antwoord van de echte experts  :popcorn
ik zou niet weten waarom bryston geen auto bias heeft het zijn ook al oude beestjes. misschien zijn bij de nieuwe dit al wel geïmplementeerd.
maar zoals je al aangeeft is de bias een ruststroom maar ik bespeur wel dat er iets veranderd is in muziek die er nu uitkomt.
en waarom het niet meer volgens specs stond afgesteld weet ik ook niet, misschien toch slijtage waardoor de boel gaat afwijken.

ik kan me wel zo voorstellen als de een in rust warmer wordt dan de ander er theoretisch het een en ander wel gebeurt.

ik lees trouwens wel een boel tegenstrijdigheden op het net hierover, de een zegt het moet perfect afgesteld zijn en bij een maakt een paar millivolt niet uit, dus ergens ligt de waarheid.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Quote from: Rob_Dingen on October 22, 2022, 16:43:13
Bias is belangrijk m.b.t de hoeveelheid zodat je van de crossover vervorming wegblijft en soms willen ze een paar wat klasse A hebben.
kleine verschillen in Bias is niet zo heel erg als ze maar niet onder het minimum komen.
Ook transistor versterkers kunnen wat verlopen en is eigenlijk heel normaal.
Je zou eigenlijk een paar honderd uur moeten gebruiken en even na lopen, daarna zal er lange tijd weinig veranderen.

Rob
oke nu snap ik het, ik heb er voor beide ongeveer een dag vooruit getrokken.
dus in principe moet ik ze een paar dagen aan laten staan en dan nog een keer checken, ik heb de kappen nog niet vast geschroefd dan nog maar even wachten.

dit is hoe het volgens bryston moet

the bias is set by measuring the voltage drop across the output stage emitter resistors.
Test Points from these resistors are brought out to square pin (or socket) headers labelled TP1 & TP2 that are located at the top edge of the amplifier PCB's, and are thus accessible from the top of the amplifier (after the top covers have been removed).
The BIAS trim pot is adjusted until the total of both measurements (from TP1 and TP2) add up to approximately 12mVdc.
First adjust the BIAS trim pot until the voltage at one of the test points is roughly half of the total (.006V) and then measure the voltage across the other test point.
Switching back and forth between measuring TP1 and TP2 adjust the BIAS trim pot until the combined total is approximately 12mV.
Next, let the amplifiers warm up, preferably with the top
cover on the amplifier to more closely match actual operating conditions.
The amplifier's heat sinks should be warn, but not hot, to touch.
Adjust the BIAS trim pot until the combined measurements of TP1 and TP2 equal approximately 25mV.
Allow the amplifier to run for the next hour or two adjusting the bias, if necessary, roughly every half hour until it has stabilized.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

P_j_V

Als ik je verhaal lees heb je de DC-offset weggeregeld, niet de bias aangepast.
De bias aanpassen om DC-offset te compenseren, zonder meting vd de bias-stroom lijkt me niet wenselijk.

Edit vanwege cross post. De uitgebreide beschrijving is wel degelijk bias.  :thumbs-up:
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

gizmo2

Quote from: P_j_V on October 22, 2022, 17:15:21
Als ik je verhaal lees heb je de DC-offset weggeregeld, niet de bias aangepast.
De bias aanpassen om DC-offset te compenseren, zonder meting vd de bias-stroom lijkt me niet wenselijk.
nee DC off-set is een andere, deze was trouwens ook verlopen en nu ook weer oke.
laat ik zo zeggen na de bias ingeregeld te hebben daarna de off-set en daarna ook weer de bias nagemeten en vice versa.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Snap alleen die procedure niet dat je voor de opwarm periode eerst 12mV moet instellen en zodra de versterker warm is de bias moet afstellen op 25mV dan heeft het instellen van die 12mV toch helemaal geen zin? De versterker zal altijd de ideale bias hebben op het moment dat deze warm is na +/- 15 minuten a 30 minuten. Er zal vast wel een gedachte achter zitten, maar ik zie hem 123 niet zo snel.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Regenpak

Quote from: mmuetst on October 23, 2022, 09:22:40Er zal vast wel een gedachte achter zitten, maar ik zie hem 123 niet zo snel.
Je gaat dan uit van een gedefiniëerde beginsituatie. Je zou ook de boel meteen op 25 mV kunnen afregelen en na een kwartiertje kijken of het erg afwijkt en zo ja, opnieuw instellen. Maar met 12 mV zal dat verschil veel minder zijn. De ruststroom neemt doorgaans toe met opwarmen.

Tjerk

mmuetst

Quote from: Regenpak on October 23, 2022, 09:53:18
Je gaat dan uit van een gedefiniëerde beginsituatie. Je zou ook de boel meteen op 25 mV kunnen afregelen en na een kwartiertje kijken of het erg afwijkt en zo ja, opnieuw instellen. Maar met 12 mV zal dat verschil veel minder zijn. De ruststroom neemt doorgaans toe met opwarmen.

Tjerk
Duidelijk antwoord. :thumbs-up:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

Van die 12 millivolt begrijp ik dus ook niet.

Ik heb gewoon de boel een uurtje aan laten staan en iets onder die target ingesteld en zo langzamerhand naar die 25 millivolt gegaan.

In het begin maakte ik de fout om tijdens het instellen en opwarmen de kap er niet op plaatste......met en zonder kap zit er toch nog een behoorlijk verschil tussen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Quote from: Regenpak on October 23, 2022, 09:53:18
Je gaat dan uit van een gedefiniëerde beginsituatie. Je zou ook de boel meteen op 25 mV kunnen afregelen en na een kwartiertje kijken of het erg afwijkt en zo ja, opnieuw instellen. Maar met 12 mV zal dat verschil veel minder zijn. De ruststroom neemt doorgaans toe met opwarmen.

Tjerk
Inderdaad, de rust stroom loopt geleidelijk iets op na mate de boel opwarmt. Ik merk dat na een uur de boel gestabiliseerd is en vanuit dat punt ging ik langzaam naar die 25 millivolt.

Zelf met en zonder kap erop zit er verschil in......waar dat nu weer vandaan komt is mij een raadsel.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Quote from: gizmo2 on October 23, 2022, 10:09:10
Inderdaad, de rust stroom loopt geleidelijk iets op na mate de boel opwarmt. Ik merk dat na een uur de boel gestabiliseerd is en vanuit dat punt ging ik langzaam naar die 25 millivolt.

Zelf met en zonder kap erop zit er verschil in......waar dat nu weer vandaan komt is mij een raadsel.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Stroom veranderd met de temperatuur door de schakeling.  Met de kap op zal de versterker warmer zijn dan zonder de kap. Zag in jou verhaal geen tolerantie die de fabrikant meestal wel opgeeft 25mV +/- 5mV bijvoorbeeld.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

Quote from: mmuetst on October 23, 2022, 10:25:22
Stroom veranderd met de temperatuur door de schakeling.  Met de kap op zal de versterker warmer zijn dan zonder de kap. Zag in jou verhaal geen tolerantie die de fabrikant meestal wel opgeeft 25mV +/- 5mV bijvoorbeeld.
Klopt, tolerantie staat er niet bij.

Maar eenmaal ingesteld blijft de boel toch heel strak op die waarde. Het fluctueert zo'n 1 millivolt+/-

de dc off-set hetzelfde verhaal reageert op zowel met en zonder kap.

Zal aan het einde van de week nog eens meten en checken of nog goed staat.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on October 23, 2022, 09:22:40
Snap alleen die procedure niet dat je voor de opwarm periode eerst 12mV moet instellen en zodra de versterker warm is de bias moet afstellen op 25mV dan heeft het instellen van die 12mV toch helemaal geen zin? De versterker zal altijd de ideale bias hebben op het moment dat deze warm is na +/- 15 minuten a 30 minuten. Er zal vast wel een gedachte achter zitten, maar ik zie hem 123 niet zo snel.
Dat snap ik wel omdat naarmate de transistors op temperatuur komen word de inwendige weerstand Ri kleiner en gaat dus meer stroom trekken.
Dus als je meteen 25mv afregelt is het na een uur 100mv.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on October 22, 2022, 16:54:29
Zat ik toch warm  :D
Bestaan er ook auto bias systemen dan voor transistor versterkers? Of is dat water naar de zee dragen omdat transistor versterkers niet zo snel verlopen?
En in het voorbeeld van @gizmo2 zijn die waarderen die hij noemt rede voor zorgen? Ik zie in service manuals altijd een +/- zoveel % tolerantie.
Alles heeft zijn voordelen en nadelen.
Een auto bias regel verschillen weg dus in theorie als je langer hard draait en er continu meer stroom loop wil hij dat weg gaan regelen.
Voordeel is dat je geen verschil hebt tussen warm en koud.
Maar bij een goed versterker ontwerp totaal overbodig (mijn mening)

Rob

Rob

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on October 23, 2022, 11:36:21
Dat snap ik wel omdat naarmate de transistors op temperatuur komen word de inwendige weerstand Ri kleiner en gaat dus meer stroom trekken.
Dus als je meteen 25mv afregelt is het na een uur 100mv.

Rob
Ja, snap dat die 12mV een veilig vertrekpunt is maar je gaat in de procedure deze heel secuur afstellen om vervolgens als de versterker warm is hem toch op 25mV in te stellen. Maar goed, de engineers van Bryston zullen er vast wel over nagedacht hebben  ;).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on October 23, 2022, 11:39:40
Alles heeft zijn voordelen en nadelen.
Een auto bias regel verschillen weg dus in theorie als je langer hard draait en er continu meer stroom loop wil hij dat weg gaan regelen.
Voordeel is dat je geen verschil hebt tussen warm en koud.
Maar bij een goed versterker ontwerp totaal overbodig (mijn mening)

Rob

Rob
Misschien bij versterkers die de eerste wattjes in klasse A draaien en daarna overgaan in A/B?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on October 23, 2022, 11:44:56
Ja, snap dat die 12mV een veilig vertrekpunt is maar je gaat in de procedure deze heel secuur afstellen om vervolgens als de versterker warm is hem toch op 25mV in te stellen. Maar goed, de engineers van Bryston zullen er vast wel over nagedacht hebben  ;).
Waarschijnlijk als je begint op 12mv zal bij een opgewarmde versterker het ongeveer 25mv zijn en hoef je niets meer te doen.

Rob