Hoeveel watt eindversterker voor mijn 5 speakers

Started by Shadowfox, April 2, 2021, 12:14:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shadowfox

Hey hey

Ik kan bijna een eindversterker overnemen namelijk een rotel rmb 1075.
Deze heeft 5x 120watt vermogen maar is dat wel genoeg?
Mijn fronts hebben deze specs

Recommended Amp Power: up to 250 watts RMS.
Impedance: 8 ohms nominal.
Minimum Impedance: 4 ohms.
Anechoic Sensitivity: 91dB.

Center
Impedance        8 ohms nominal; 4 ohm minimum
Power Handling        up to 200 watts
Sensitivity        89dB

Surround
Recommended Amplifier Power 225 Watt
Sensitivity 91 dB

Dus zit ik goed met deze rotel of kan ik beter naar iets krachtigers gaan kijken? Bij voorbaat dank  :thumbs-up:

H&C Hifi

is geen enkel probleem.

in de praktijk verbruik je veel minder vermogen dan je waarschijnlijk denkt.

Koen K

Met 5x120W RMS en een gevoeligheid van 90 dB/1W/1m krijg je uit elke speaker ruim 110 dB RMS op 1 meter. Hoe luid de pieken precies kunnen worden is afhankelijk van het piekvermogen van de versterker, maar in het slechtste geval is dat 113 dB, waarmee je (afhankelijk van het programmamateriaal) nog steeds ongeveer 90 dB RMS moet kunnen halen zonder clipping.

Het is in elk geval luid genoeg om jezelf een chronische gehoorbeschadiging te bezorgen.   :happy:

palmspar

#3
Elke versterker van 50 watt of hoger @8ohm 20-20000hz gemeten zal vrijwel elke Luidspreker goed aan kunnen sturen.
En dan nog is het verschil tussen 60 of 120 watt maar 3 db luider dat verschil hoor je niet eens, 10db harder ervaar je als een verdubbeling van het geluid.
Waar je wel 10x het vermogen voor nodig hebt.

flakkees

ik heb vroeger ooit een 1075 gehad
daar ga je geen spijt van krijgen , het opgegeven vermogen is bij rotel altijd all channels driven . daar laten de moderne ht bakjes het flink liggen vind ik .
4 ohm vind die ook niet erg , dan perst die er 5 x 200 watt uit
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

PatrickP

#5
Die wattjes zijn trouwens leuk, maar veel belangrijker is hoeveel stroom zo'n versterker leveren kan. En dat zit bij Rotel volgens mij altijd wel goed.

Bedenk ook dat 120W heel erg bovengemiddeld is... Wellicht niet op dit forum, maar in het wild wel!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Ralf67


Dirk

Quote from: palmspar on April  2, 2021, 12:55:28
Elke versterker van 50 watt of hoger @8ohm 20-20000hz gemeten zal vrijwel elke Luidspreker goed aan kunnen sturen.
En dan nog is het verschil tussen 60 of 120 watt maar 3 db luider dat verschil hoor je niet eens, 10db harder ervaar je als een verdubbeling van het geluid.
Waar je wel 10x het vermogen voor nodig hebt.
als je +3dB niet (meer?) hoort zou ik m'n set verkopen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PatrickP

Ik weet niet zeker of ik het verschil tussen +117dB en +120 dB kan horen hoor. Maar ik verkoop niets!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

palmspar

#10
Ok 3db hoor je idd als een klein beetje harder terwijl er wel 2x zoveel watt voor nodig is.
Het verschil in max volume tussen 50 of 120 watt versterker is dus niet zo veel als je zou denken.

https://www.youtube.com/watch?v=RBY_xDhXB6s

Pracht spul maar let op de meter die zo rond de 1 watt schommelt terwijl het een 1250w amp is
Voor mooi geluid heb je geen honderden watts nodig al zou ik ook geen dure speakers aan een instap versterker aansluiten.
Die  rotel rmb 1075 zal meer dan genoeg vermogen leveren voor de speakers.