snap 4k 4.4.4 en 4:2:0 instelling Pana 9004 niet

Started by hcfreak, March 28, 2021, 18:09:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hcfreak

Bij setup--> instellingen van de Panasonic UHD 9004 player kun je kiezen tussen 4:4:4 die dan "kiest" tussen 444 8 bits of 422 12 bits.
als je 4:2:0 instelt komt er 4:2:0 8 bits uit als ik het goed lees.
Ik stop een UHD disc in mijn speler.
als ik deze  4:2:0 instelling kies komt er via met mijn JVC 9500 het volgende op mijn scherm te staan : 4k /50 422 BT2020 12 b HDR 297 Mhz  (deze info geeft de HD Fury Integral II die er tussen zit)(297 Mhz = 8,9 Gbps)
(ook als ik de instelling 4:4:4 kies krijg ik deze output op mijn scherm. (dan check ik even of de HDFury actueel is qua data oppakken uit de keten en switch ik naar mijn 4k Satreceiver en krijg ik zijn parameters (4k/50 422 BT2020
12 b & 594 Mhz (= 17,8 Gbps) en als ik weer terug ga naar de Pana blijft weergegeven worden: een 422 12 bits signaal van 8,9 Gbps

IK heb bij Deep Colours : Auto met 12 bit prioriteit ingesteld.

Klopt dit want ik snap er niet zoveel van? de meeste UHD discs hebben vgl. mij 10 bits kleurendiepte (ik kon niet vinden wat de gebruikte  film Interstellar doet behalve uiteraard 2160p)
Mijn vraag wat moet ik optimaal hebben aan Gbps van mijn Pana en JVC om uit alle UHD schijven het beste te halen?
En wie kan mij uitleggen dat voor een 4k signaal van mijn sat VU+ Uno 4k zoveel meer bandbreedte  (594 Mhz tegenover wat ik nu op het scherm krijg voor een UHD: 297 Mhz) nodig is dan voor een UHD schijf?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

williams

Quote.  En wie kan mij uitleggen dat voor een 4k signaal van mijn sat VU+ Uno 4k zoveel meer bandbreedte  (594 Mhz tegenover wat ik nu op het scherm krijg voor een UHD: 297 Mhz) nodig is dan voor een UHD schijf?

Denk dat dat komt dat je satelliet VU in een hogere framerate uitstuurt namelijk 50 of 60 frames per seconde t.o.v. van een uhd film die maar 24 frames is .
Heb je de gelegenheid en laat je HDMI kabel het toe om je Pana in 4.4.4. uit te sturen dan zou ik dat doen daar de Pana erg goed is in de chroma upscalen maar ook hier geld dat je opstartmenu in de Pana 60 frames is dus ook meer bitjes door je HDMI kabel .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hcfreak

Daar dacht ik ook aan maar ik krijg 4K/50 te zien als ik een UHD disc afspeel op mijn scherm
Snap de opmerking over het opstart menu helaas niet.
In ieder geval, dank daarvoor de Pana instellen op 4:4:4 !
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

hcfreak

En waarom krijg ik bij beide keuzes 12 bits op het scherm?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

Hoi,

444 is in principe het beste wat je kan krijgen kwa signaal. Maar het verschil tussen 444 of 442 of 420 ga je echt niet zien met bewegende beelden, dus met film kijken. Niet alle kabels kunnen 444 handelen en springen dan vanzelf terug naar 420 of 442.

Williams bedoeld dat het start scherm altijd in 60p wordt weergeven. Dit is met 444 een behoorlijke belasting van je kabel.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

QuoteHoi,

444 is in principe het beste wat je kan krijgen kwa signaal. Maar het verschil tussen 444 of 442 of 420 ga je echt niet zien met bewegende beelden, dus met film kijken. Niet alle kabels kunnen 444 handelen en springen dan vanzelf terug naar 420 of 442.

Williams bedoeld dat het start scherm altijd in 60p wordt weergeven. Dit is met 444 een behoorlijke belasting van je kabel.
   

klopt  ;D
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hcfreak

Bedankt nu snap ik het van start ik zal eens checken wat hij aangeeft echt in de film.
Mijn kabel kan 18 Gbps aan dus dat mag geen probleem zijn, (ik kan ook checken of dat eruit komt omdat dit op mijn scherm komt 30 seconden lang)

Maar waarom krijg ik bij beide instellingen op de pana alle twee een 12 bits signaal?
Snap ik niets van de lagere instelling (zie boven) zou maar 8 bits moeten geven?
Of overruled dan a.h.w. De kleurdiepte instelling dat : Auto met 12 bits prioriteit)

Ik begrijp dat je voor UHD dus duidelijk minder bandbreedte nodig hebt. Maar als het start scherm 50/60 fps is zou er toch een hogere bandbreedte aangegeven moeten worden of is dit niet het geval, omdat het statische beelden zijn (e.g menu etc) ?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

Hoi,

Als het goed is geeft je JVC/Fury toch ook door dat je start scherm 60p is?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcfreak

Klopt maar ik wist niet dar deze fps alleen in de start gehanteerd wordt. Ga morgen/overmorgen even opnieuw kijken wat de HD Fury aangeeft in de loop van de film.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

home@the movies

#9
QuoteIK heb bij Deep Colours : Auto met 12 bit prioriteit ingesteld.

het is in een ander topic ook al eens aangehaald, het heeft geen enkele zin om 12 bits door je kabel te jagen, geen enkele film heeft 12 Bits dus het enige wat je doet is dingen verzinnen die er niet zijn en onnodig de bandbreedte de hoogte injagen met alle gevolgen vandien.

QuoteHeb je de gelegenheid en laat je HDMI kabel het toe om je Pana in 4.4.4. uit te sturen dan zou ik dat doen daar de Pana erg goed is in de chroma upscalen maar ook hier geld dat je opstartmenu in de Pana 60 frames is dus ook meer bitjes door je HDMI kabel .

Dat de Pana dat goed doet spreek ik niet tegen, echter of hij het zoveel beter doet dan de JVC dat het alweer verantwoord is om onnodig veel bandbreedte door de HDMI te sturen betwijfel ik.

Veel mensen blijken steeds maar weer te vergeten dat zowat alle bronnen 4/2/0 uitsturen, en je moet al een heeeeel goede weergever of externe processor hebben om de conversie naar 444 in de bron te laten doen.
De huidige projectoren die in de klasse van de JVC's en Sony's zitten doen dat echt niet slechter dan een standaar UHD speler hoor.
De test is eenvoudig, download even een Chroma sample patroon en lat achtereenvolgens de speler of de projector de conversie van 4:2:0 naar 4:4:4 doen. Als je echt overtuigd bent dat de UHD speler het beter doet en je kabel laat het toe om die bandbreedte te gebruiken, tja doen dan zou ik zeggen, maar ik heb mijn bedenkingen dat het zoveel beter zal zijn.


J.A.F._Doorhof

Het grootste nadeel is dat mensen vaak denken dat een hogere output ALTIJD beter is.
Maar het volgende vergeten.

Als een bron native 3840x2160 4:2:0 8 bits is je bij ELKE verandering er dingen bij gaat verzinnen die nooit bestaan hebben.
In het geval van scherpte en bv super resolutie (ook zo een soort instelling) is het ALTIJD een kwestie van "gezonde" pixels verwijderen voor bij verzonnen pixels.
ALLEEN als je van 1920x1080 bronnen speelt heeft scherpte of super resolutie echt een plek, aangezien je 1920x1080 pixels kan verspreiden over een paneel dat veel groter is.
Maar het beste resultaat (lees het dichts bij het origineel) is simpel weg aanhouden wat er op de drager staat.

Elke aanpassing kost bandbreedte en juist bij meer bandbreedte kun je problemen krijgen in de overdracht, maar ook in bv de motion settings van je projector, het is immers makkelijker om 1080 pixels te bewerken dan 2160.

Daarnaast moet je je realiseren dat ook de projector intern een down of up sampling doet van het signaal.
Het enige waar SOMS echt winst te behalen is, maar tegenwoordig eigenlijk amper, is spelen met RGB of Y,Cr,Cb maar zoals gezegd is dat tegenwoordig al bijna helemaal geen "ding" meer, maar vooral in het verleden zat daar soms wel wat winst in.

Nu kun je zeggen "maar wat met motion flow ?"
Wel dat is net anders.
Er staan maar 23.96/24/25/30/60 beeldjes per seconde op een drager.
Vooral bij signalen onder de 30 kan dit voor motion blur of stutter zorgen (net hoe snel de weergever is, snellere weergevers meer judder, langzamere weergevers meer blur), door TUSSEN de bestaande beelden nieuwe beelden te interpoleren kun je een enorme winst zien (of enorme achteruitgang bij te hoge settings).

Dit is wezenlijk anders dan upsampling of inframe interpolatie (scaling/scherpte etc), aangezien de frames die er "bij verzonnen" worden nooit bestaan hebben en lege ruimte zijn dus je vernield niet het originele content, dat blijft 100% aanwezig, je verzint alleen tussen frames.

Als dit GOED gebeurt (denk aan bv Sony) dan heb je echt een gigantische vooruitgang in judder.
gebeurt dit minder goed dan krijg je een soapopera effect, het is veel te smooth en kort gezegd het ziet er niet uit.
Gebeurt het redelijk goed (JVC/Epson) moet je gewoon gaan kijken en zullen er standen zijn (vaak low) die echt wat toevoegen maar zal het bij de hogere standen echt verschrikkelijk worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fox

Quote: Als een bron native 3840x2160 4:2:0 8 bits is je bij ELKE verandering er dingen bij gaat verzinnen die nooit bestaan hebben.

???

4K UHD schijfjes zijn toch 10 bits en 4K streaming ook.
Anders krijg je toch geen BT/Rec2020, maar 8 bits Rec709

J.A.F._Doorhof

Daarom zei ik ook gewoon native uitsturen wat erop staat.

Het was gewoon een voorbeeld ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"