Jvc N5 of Epson TW 9400 of toch een Sony.

Started by Kerre, March 26, 2021, 13:09:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Je weet ons te vinden als je er aan toe bent :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

texmurphy68

Ik heb dezelfde vraag, dus ik heb driftig alle commentaren gelezen.
Voor de originele vraagsteller: Ik heb een uitgebreide demo gehad door Matthieu van Mediasluis van de Epson TW9400, de Sony 290/590, de JVC N5 en N7 op 2.70m diagonaal geprojecteerd.
Epson: enorme bak licht, erg goed beeld, ook in upscalen prima, ik zag eigenlijk geen verschil tussen geüpscaled 1080 en 4K-bron. (dus die pixelshift is eigenlijk prima)
Sony: fantastisch in het plastic fantastic 'video'plaatje
N5: prachtig diep zwart, meest filmische plaatje, je ziet het effect van HDR erg goed
N7: idem, door de dubbele iris heeeeeel erg zwart, maar dat vond ik geen (noemenswaardig goede) toevoeging

Voor mijn keuze is het belangrijk/handig om te weten:

-het scherm is 3.40m diagonaal
-de (aparte) ruimte is redelijk tot goed verduisterd (donkergrijze muren + plafond)
-ik kijk tv op de beamer (Ziggo Next)
-ik game op de beamer (Xbox Series X en PS5)
-ik kijk de gebruikelijke streamingdiensten (4K abbo, maar heb nu een Epson TW7200, dus kijk alles op 1080)
-ik speel zo nu en dan een Bluray
-AVR- Marantz SR7010 met Dolby Atmos 7.1.4 luidsprekeropstelling
-1000Mbps internet
Ik ben zeer tevreden met het beeld; zie elke porie, armhaartjes, rimpels, etc.
-de beamer staat gemiddeld zo'n 6 tot 8 uur per dag aan elke dag

Maar: Als ik alle mogelijkheden die de Xbox biedt wil gebruiken met een nieuwe beamer, wat is dán de betere optie? (ivm 4K, 120Hz en zo) Ik lees her en der dat geen enkele beamer 4K én 120 Hz doet, maar dan bijv. terugschakelt naar 1080?... Is de framerate dan wél 120 Hz of wordt die ook teruggeschroefd?
Zie afbeeldingen wat de Xbox nu laat zien met de TW7400. (en wat ie wil/kan)

Voor mij gaat de keuze eigenlijk tussen de Epson TW9400 en de JVC N5. Rechtvaardigt het prijsverschil wat de modellen bieden? (deel is smaak uiteraard, maar het gaat ook even over de mogelijkheden en de situatieschets. Heeft/geeft de JVC bijvoorbeeld wel genoeg licht op 3.40m diagonaal?

Wie heeft/geeft de aanvullende antwoorden?

DANK ALVAST!



Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

pameijer

Als je de beamer zo veel gebruikt zou ik zeker ook kijken naar de prijs van een nieuwe lamp. En die is bij Epson véél lager. Nieuwe lamp JVC kost zo rond de 400-500 euro dacht ik. En je hebt wel elke 1,5 jaar een lampje nodig met 6-8 uur/dag.... Op de lange termijn is een laser mss nog wel goedkoper, maar die valt voor nu vast buiten bereik. Ik neem aan dat Matthieu dat wel benoemd heeft?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

MLCinema

Er is nog geen enkele projector met 120hz beschikbaar, allemaal nog hdmi 2.0. Wie weet komt er eind van het jaar een nieuwe JVC lijn uit die wel over hdmi 2.1 beschikt inclusief ondersteuning voor 120hz video etc.

Wat betreft en diagonaal van 3,40, dat is een schermbreedte van 2,96. Ik kijk met een N5 op 2,8 meter breed in 21:9 dus ziet daar niet zo gek ver vanaf en projecteer alle content in low lamp en word af en toe gevoelsmatig nog verblind.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

mradem

1080p 120hz kan toch wel over HDMI 2.0? 4K 120 hez gaan beide consoles echt niet draaien dus daar zou ik me niet al te veel op focussen. Ik zou wel de response time van alle even nazien. De Epson zit volgens mij rond de 28ms, de rest weet ik niet. 28 is redelijk voor de casual gamer.

jvanhambelgium

Voor de N5 :

De JVC DLA-N5 zal zowel thuisbioscoopenthousiastelingen als hardcore gamers bekoren met een input lag-meting van 40 ms.
De optie genaamd "Low latency" verhoogt de input lag-meting van 100,3 ms naar 40 ms. Duidelijke vooruitgang! Gamers zullen eindelijk kunnen overwegen om op de D-ila-projector te spelen terwijl ze profiteren van de sterkte van hun contrast en zo genieten van bijzonder donkere en gekwelde games.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MLCinema

Klopt ligt rond de 40 in de game mode. Voor casual gaming is dat prima. Merkte dat ik in COD wat langzamer was dan met de TW7300, die zat rond de 28ms ook.

Er is geen projector die 1080p 120hz doet, allemaal max 60hz.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

texmurphy68

Doet die low latency stand bij de N5 ook nog iets drastisch met de processing? Als ik m'n Epson TW7200 op de game-stand zet, wordt wlle processing uitgeschakeld en blijft er een soort van 640x480 lelijk beeld over 😂
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

jvanhambelgium

Quote from: texmurphy68 on June 11, 2021, 01:07:16
Doet die low latency stand bij de N5 ook nog iets drastisch met de processing? Als ik m'n Epson TW7200 op de game-stand zet, wordt wlle processing uitgeschakeld en blijft er een soort van 640x480 lelijk beeld over 😂
Het kan haast niet anders, anders zouden ze bij Sony dit geen "optie" maken en gewoon over héél de lijn zorgen dat je op 40ms latency zit ongeacht settings etc.
Er zullen zeker dingen "gebypassed" worden (latency zakt immpers van 100ms > 40ms !) maar daar heb ik geen verder info van kunnen vinden.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MLCinema

Bij mij staat de Low Latency modus van de N5 continu aan. Heeft voor zover ik weet geen negatieve invloed. Althans, zo heb ik dat altijd van Viktor begrepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

De Low latency mode kun je vergelijken met een pure direct modus. Dus alle extra processing wordt in deze stand uitgeschakeld.

Quote from: texmurphy68 on June 11, 2021, 01:07:16
Doet die low latency stand bij de N5 ook nog iets drastisch met de processing? Als ik m'n Epson TW7200 op de game-stand zet, wordt wlle processing uitgeschakeld en blijft er een soort van 640x480 lelijk beeld over 😂
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Zit een behoorlijk verschil tussen.
Zou het dus alleen met games doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HarrieA

Hoe verhoud de nieuwe Sony VW290ES zich in dit verhaal?
Ik lees daar relatief weinig over.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

J.A.F._Doorhof

Ik speel regelmatig op een projector
En ben op beide beroert met COD (zelfs de ps5 helpt me niet).

Ik merk dat ik op een tv net soms wat sneller ben. Maar op de projector zie ik veel meer en beter op afstand dus haal daar weer andere punten.

Met instrumenten zoals bij bv Rocksmith is een projector echt niet te doen. Je zit er dan enorm naast. Maar bij games heb ik soms wel het idee dat mensen zich iets te hoog inschatten ;)

Merk je echt als casual player het verschil tussen 10ms en 60ms ?

Nogmaals. Heb zelf soms ook het idee dat ik op de tv net iets beter ben. Maar dan heb ik weer een paar rondes dat ik op de tv als laatste ben en op de projector niet uit de top 3 te schieten ben.

Denk dat je gewoon moet kijken wat je speelt en wat je verwachtingen zijn. Wil je lekker lol hebben pak een projector. Je zit er helemaal in en als sniper knal je mensen aan de overkant van het speelveld neer ;)

Wil je wereld kampioen worden pak dan een Benq monitor met zonder lag (ja grapje).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

Of ga lekker buiten zitten op een zwoele avond ipv in het donker achter een scherm een beetje zinloos geanimeerde figuurtjes in een fictieve wereld neerknallen  :tongue2: . (sorry, kon het niet laten)
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Guus2

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 11, 2021, 10:38:17
Merk je echt als casual player het verschil tussen 10ms en 60ms ?

Tussen 10 en 60ms is het verschil enorm. Je wil eigenlijk onder de 30ms blijven bij gaming, na ~30ms is het merkbaar, daaronder niet. Dat wijst onderzoek ook uit.
Maar het is wel afhankelijk wat je speelt, als je een trage adventure game speelt dan kan 60ms nog prima zijn maar als je een FPS speelt of aan sim racing doet, dan wil je echt onder de 30ms zitten.

J.A.F._Doorhof

Geloof je helemaal
We hadden veel gamers in de winkel en alles wat onder de 10ms.was dat was alleen interessant.

Ik merk dat niet vrees ik ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Idske

#93
Ipv een nieuw topic te openen gebruik ik deze even.

Ik zit ook aan een update te denken van mijn epson 6700. Dezelfde usual suspects als in dit topic. Nu begrijp ik van een dealer dat de 9400 end of life is en niet meer te krijgen? Dat zou wel erg jammer zijn want er is dus niks wat hier in de buurt komt voor mijn budget van rond de 3000.

Zie ik er 1 over het hoofd of komt er iets nieuws? Kan toch niet dat de lasers van epson de 9400 moeten vervangen?
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Kerre

Quote from: Idske on January  9, 2022, 14:46:44
Ipv een nieuw topic te openen gebruik ik deze even.

Helemaal goed, hier draait voorlopig nog een 7300. Eerst wat andere uitgaven dit jaar en sparen voor een bruiloft. Dus prima dat je dit topic "gebruikt".  ;)
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

home@the movies

Quote from: Idske on January  9, 2022, 14:46:44
Ipv een nieuw topic te openen gebruik ik deze even.

Ik zit ook aan een update te denken van mijn epson 6700. Dezelfde usual suspects als in dit topic. Nu begrijp ik van een dealer dat de 9400 end of life is en niet meer te krijgen? Dat zou wel erg jammer zijn want er is dus niks wat hier in de buurt komt voor mijn budget van rond de 3000.

Zie ik er 1 over het hoofd of komt er iets nieuws? Kan toch niet dat de lasers van epson de 9400 moeten vervangen?

De TW9400 is absoluut niet "end of life" hij is nog steeds leverbaar en wordt ook nog volop geproduceerd, dus die info klopt niet, wij hebben deze week trouwens nog toestellen uitgeleverd gekregen.

Idske

Ok duidelijk. Dus opzich redelijk snel leverbaar?

Ik denk dat er voor mij geen andere optie is daar de N5 (helemaal de nieuwe) zo enorm veel duurder is. Verder zie ik echt 0 alternatief voor mijn batcave rond de 3000.
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

home@the movies

Quote from: Idske on January  9, 2022, 17:05:56
Ok duidelijk. Dus opzich redelijk snel leverbaar?

Ik denk dat er voor mij geen andere optie is daar de N5 (helemaal de nieuwe) zo enorm veel duurder is. Verder zie ik echt 0 alternatief voor mijn batcave rond de 3000.

De 9400 is gewoon de beste projector voor zijn geld, (en zelfs daarboven) er is geen enkel toestel dat voor die prijs en meer dezelfde kwaliteit weet neer te zetten.
Als dat je te spenderen budget is, dan is dit gewoon een no brainer waar je heel erg veel plezier aan kan beleven, hij zit ondertussen al dik onder de 3000 Euro, dus je hebt eventueel nog wat budget over ;-)
De enige andere optie is op de tweedehandsmarkt gaan zoeken.

Idske

Ik zal eens wat rond gaan mailen. Helaas geen serieuze dealers in de omgeving van Amersfoort voor zover ik weet  :unhappy:
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

ppeter

Quote from: Idske on January  9, 2022, 19:18:03
Ik zal eens wat rond gaan mailen. Helaas geen serieuze dealers in de omgeving van Amersfoort voor zover ik weet  :unhappy:
De Epson TW9400 kan je blind kopen, en Werner van Home@the movies is echt een serieuze dealer!
Dus bestellen maar zou ik zeggen. 😉🎥👍
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **