Jvc N5 of Epson TW 9400 of toch een Sony.

Started by Kerre, March 26, 2021, 13:09:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerre

Wat zou jullie advies zijn als vervanging van mijn Epson TW 7300. Deze staat in mijn huiskamer met lichte muren. Waarbij ik het tevens niet helemaal kan verduisteren. (Misschien ooit fatsoenlijke gordijnen hiervoor kopen...)

Mijn huidige Epson bevalt eigenlijk prima. Af en toe iets te helder, maar overdag met F1 kijken is dat juist handig. Alleen de zwart waarden zijn minder.. Moet wel bekennen dat ik meestal onder het film kijken een paar hue op spots op 1% heb staan. Als sfeer verlichting, is toch wat rustiger aan mijn ogen. Maar tov de Epson hebben Sony of JVC natuurlijk de 4K resolutie en eventueel HDR ondersteuning. Waarbij de N5 daarnaast ook nog een dynamische HDR ondersteunt. Dat lijkt me ook wel de moeite waard.

Hier ff een linkje naar mijn opstelling om een idee van de kamer te krijgen. https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170146.100

Maw het upgrade virus is aan het kriebelen :P

Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

N5 of sony 590 zijn beide een bizarre stap voorwaarts.
De 9400 is een stuk lager geprijsd maar is ook een enorme stap.

Heb je het budget van de 590 zou ik die adviseren. Anders de n5 en dan de 9400.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Normaal zou ik zeggen de N5.
Maar het is wel heel wit in jou ruimte.
Weet niet wat voor scherm je hebt, maar zou dan denk ik wel voor een grijs scherm gaan. Ongeacht welke projector je ook koopt.
Iedere vorm van extra verlichting zul je merken, maar met een scherm wat daar een beetje voor bedoeld is zal het wel beter worden maar verre van optimaal
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Kerre

Quote from: rdebruin on March 26, 2021, 13:49:16
Normaal zou ik zeggen de N5.
Maar het is wel heel wit in jou ruimte.
Weet niet wat voor scherm je hebt, maar zou dan denk ik wel voor een grijs scherm gaan. Ongeacht welke projector je ook koopt.
Iedere vorm van extra verlichting zul je merken, maar met een scherm wat daar een beetje voor bedoeld is zal het wel beter worden maar verre van optimaal

Ik heb een 0.9 gain ALR scherm, dat is eigenlijk prima. Behalve dat het geen tab tensioned is is het zeer goed. Daar hoef ik niets aan te wijzigen. Twijfel voornamelijk tussen de N5 of een TW9400. Die Sony die genoemd werd is me te duur. Wil toch onder de €5000 blijven.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Richard70…

De N5 is dan volgens mij de beste keuze .
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Kerre

Quote from: rdebruin on March 26, 2021, 14:38:02
De N5 is dan volgens mij de beste keuze .

En het is niet zo dat er binnenkort een N6 officieel op de markt komt? Aangezien deze projector toch alweer van 2019 is. Net als die Epson tw9400. Daar komt toch ook niet binnenkort een TW 9500 met native 4K support mag ik hoor. 
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Richard70…

Daar zullen de dealers hier beter antwoord op kunnen geven denk ik, maar vermoed dit jaar zeker niet.
Maar dan nog zal dat toch geen enorm schokkende verandering zijn vermoed ik.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

H&C Hifi

#7
Quote from: Kerre on March 26, 2021, 14:59:54
En het is niet zo dat er binnenkort een N6 officieel op de markt komt? Aangezien deze projector toch alweer van 2019 is. Net als die Epson tw9400. Daar komt toch ook niet binnenkort een TW 9500 met native 4K support mag ik hoor.

Komt voorlopig nog geen vernieuwing in de JVC N serie..  de updates van afgelopen jaar mag je al eigenlijk zien als een ''nieuw model''
Als er al iets zou veranderen zie ik dat niet eerder komen als het 4e kwartaal van dit jaar.

en indd gewoon de JVC van deze 3...

sandervg

Als de Sony 590 buiten je budget valt, moet je denk ik kijken naar de Sony 270 in vergelijking met de Jvc. Nu heb ik laatst een N5 naast een Sony 270 gezien. Ik vond het verschil wel schokkend. Op 4K HDR materiaal gaf de N5 een véél beter, frisser en dynamisch/contrastrijk beeld neer in vergelijking met de Sony. Dit was een groot verschil waar je niet naar hoeft te zoeken. Het was op de Sony vlakker en daardoor werd het ook minder drie dimensionaal. Het enige was dat de N5 last had van judder waar de Sony vloeiend speelde, maar ik vermoed dat de frame interpolation op de JVC niet was geactiveerd en op de Sony wel. Al met al zijn mijn keuze tussen een JVC N5 vs Sony 270 naar de N5 uitvallen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

williams

Als ik zo je ruimte ziet ga ik ervan uit dat je niet goed kunt verduisteren en vraag me dan ook af of dit niet sonde is van je centjes om een N5 of een Sony te halen .
Misschien dat de Epson hier beter op zijn plek is .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Richard70…

Quote from: williams on March 26, 2021, 17:08:16
Als ik zo je ruimte ziet ga ik ervan uit dat je niet goed kunt verduisteren en vraag me dan ook af of dit niet sonde is van je centjes om een N5 of een Sony te halen .
Misschien dat de Epson hier beter op zijn plek is .
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar hij heeft wel een alr scherm en een paar gordijnen zijn zo gehaald
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

williams

Mocht hij zijn kamer goed kunnen verduisteren dan zo ik de N5 aanraden met de mooie tonemapping aan board .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kerre

Quote from: williams on March 26, 2021, 17:08:16
Als ik zo je ruimte ziet ga ik ervan uit dat je niet goed kunt verduisteren en vraag me dan ook af of dit niet sonde is van je centjes om een N5 of een Sony te halen .
Misschien dat de Epson hier beter op zijn plek is .

Vandaar ook de twijfel. Scheelt nogal wat euro's tussen beide.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

H&C Hifi

Quote from: Kerre on March 26, 2021, 17:58:15
Vandaar ook de twijfel. Scheelt nogal wat euro's tussen beide.

Je zult toch ook vaker in de avond kijken ? zeker in het najaar.
Ja, je haalt niet alles uit je JVC als de ruimte niet pik zwart is maar dan nog is hij nog steeds een pak beter dan de Epson.. zelfs in niet 100% optimale omstandigheden.

vik

Beter een wat mindere projector op een goed grijs doek dan een betere projector op een wit doek in een lichte omgeving voor het beste resultaat. Van je gamma blijft niets meer over en dan help je ook je keuren om zeep. Dus eens met jouw gedachten.  ;)

Quote from: williams on March 26, 2021, 17:08:16
Als ik zo je ruimte ziet ga ik ervan uit dat je niet goed kunt verduisteren en vraag me dan ook af of dit niet sonde is van je centjes om een N5 of een Sony te halen .
Misschien dat de Epson hier beter op zijn plek is .
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

buckler

Mee eens... doek is alles bepalend.

Rolluiken en donkere omgeving= N5
Lichte kamer= TW9400 (wat ook geen straf is hoor...)
Athans dat is mijn mening he
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

Doe het licht uit
Verduister

Ga zitten kijk naar je scherm
Als je dit duidelijk kan zien zou ik een /9400 adviseren.
Als je het scherm amper ziet de n5.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 26, 2021, 19:11:01
Doe het licht uit
Verduister

Ga zitten kijk naar je scherm
Als je dit duidelijk kan zien zou ik een /9400 adviseren.
Als je het scherm amper ziet de n5.

Goede en eenvoudige tip. Ik zal het straks eens proberen 
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

sion

Quote from: sandervg on March 26, 2021, 16:59:44
Het enige was dat de N5 last had van judder waar de Sony vloeiend speelde, maar ik vermoed dat de frame interpolation op de JVC niet was geactiveerd en op de Sony wel. Al met al zijn mijn keuze tussen een JVC N5 vs Sony 270 naar de N5 uitvallen.

Dit is gewoon een verschil tussen JVC en Sony, de vloeiende motion van Sony is onverslaanbaar. Daar kan geen cmd tegen op. Als je er gevoelig voor bent, dan kan je beter voor een Sony gaan.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Kerre

Quote from: sion on March 26, 2021, 21:46:06
Dit is gewoon een verschil tussen JVC en Sony, de vloeiende motion van Sony is onverslaanbaar. Daar kan geen cmd tegen op. Als je er gevoelig voor bent, dan kan je beter voor een Sony gaan.

Ik merk het bij mijn 7300 het zeker bij snelle actie scènes. Maar kan me zomaar voorstellen dat het ook een bandbreedte probleem is. Aangezien die volgens mij niet de volledige 18Gb ondersteund.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

reza

Het verschil is ook niet meer zo groot hoor.
Het kamp is in tweeën verdeeld. De ene groep roept nog steeds Sony heeft betere pans maar een andere groep ( met bekende kalibrateurs ) zegt dat JVC beter is of hetzelfde.

Dat is niet meer het breekpunt lijkt me.
Het gaat er voor jou om hoeveel wil je uitgeven?
Wil je de betere JVC kopen maar dan niet alle kwaliteiten daarvan benutten in jouw ruimte.
Of koop je een prima, misschien wel beter voor jouw ruimte een Epson, die eigenlijk de mindere projector is. Met beide zal je sowieso een flinke stap maken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

Ik ben van een TW7300 naar een JVC N5 gegaan. Grote sprong voorwaarts op alle gebieden. Hangt bij mij wel in een batcave die goed donker is. Zodra er iets van licht aan is in de ruimte zie je dat direct terug in het beeld. Maar dat geld voor iedere projector.

Met echt mooie 4k films is de JVC waanzinnig mooi. Met tv kijken vind ik het verschil te verwaarlozen maar dat komt omdat de bron gewoon de beperkende factor is. In mijn HT was dat een Humax 5300 die max 1080i uit kan sturen.

TW7300 vond ik alleen met games iets beter, door de lagere input lag. 29ms voor de epson vs rond de 40 voor de JVC. Begrijp mij niet verkeerd, met de JVC valt nog steeds zeer goed te gamen mocht je dat er ook op willen doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je overdrijft met kampen
Er zijn meningen

Over het algemeen
Sony superieur voor motion en ANSI contrast
JVC superieur in algemeen zwart level en hdr.

Epson... Voor de prijs niet te verslaan.
Verder is het niet slim om partij te kiezen aangezien de ruimte en ook de persoonlijke voorkeur veel meer de doorslag geeft dan specs.

Een jvc in een woonkamer met witte muren waar je niet 100% kan verduisteren is zonde. Een Epson in een batcave met veel hdr materiaal kan beter (als je het budget hebt)

Ben je gevoelig voor motion blur - sony/Epson
Wil je absoluut zwart level en superieure hdr afhandeling jvc of de nieuwe 590 van Sony.

Er speelt zoveel mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

#23
De vraag is meer koop ik de Epson voor nu of de Jvc voor de toekomst. Mijn vriendin en ik zijn van plan om een keer te verhuizen. Waarschijnlijk binnen een paar jaar. Daarnaast kunnen de muren eventueel nog donkerder worden geverfd.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

reza

Volgens mij weet je heel goed wat je wilt ;)
En dat is indd de beste keus :sleepy:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"