Sennheiser hd800 (2018/late serial nr) versus Focal clear 2018

Started by jellejanssen, March 25, 2021, 10:25:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jellejanssen

Heeft iemand die ervaring al opgedaan?

Ons huis is verkocht en wil denk ik toch maar met m'n Rme adi-2 eerst n jaartje koptelefoon totdat de nieuwbouw klaar is

En heb veel gelezen op internet, maar vind veel meningen nogal gekleurd... to say the least

Dus ik verneem graag. Ik kom van n hifiman sundara als referentie...
luister van alles behalve hard rock en vergelijkbaar. Dus pop, klassiek, instrumentaal, alles
Komt langs via TIDAL ...

Bij voorbaat dank!

pameijer

Een mening is per definitie gekleurd  8)

Over de Focal kan ik niks zeggen. De HD800 heb ik wel even gehad. Zo ongeveer de beste geluidservaring die ik heb gehad maar het was op de één of andere té goed. Er was teveel detail, te veel definitie, te veel informatie. Ik vond dat erg vermoeiend na een langere luistersessie. Zeker als je muziek gaat luisteren waarin veel gebeurt, zoals bv Michael Jackson. Ben toen weer snel terug gegaan naar de HD650.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jellejanssen

Daar heb je een punt natuurlijk :)

Bijzonder, maar goede feedback, dank je wel

Ik hoop zaterdag bij beide te gaan luisteren...
lees van de focal dat hij heelmgoed is, misschien
Wat vaker, beter beoordeelt, maar mindere service
Vanuit de producent ... maar goed, sociale er altijd wat ..




Quote from: pameijer on March 25, 2021, 11:23:30
Een mening is per definitie gekleurd  8)

Over de Focal kan ik niks zeggen. De HD800 heb ik wel even gehad. Zo ongeveer de beste geluidservaring die ik heb gehad maar het was op de één of andere té goed. Er was teveel detail, te veel definitie, te veel informatie. Ik vond dat erg vermoeiend na een langere luistersessie. Zeker als je muziek gaat luisteren waarin veel gebeurt, zoals bv Michael Jackson. Ben toen weer snel terug gegaan naar de HD650.


Exirion

En hoe klinkt het? Ben zelf een Clear of Clear Mg aan het overwegen dus benieuwd  ;)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

jellejanssen

Ja super, al heb ik alleen t vergelijk met maar 1 andere koptelefoon v hifiman

Én ik vind n échte upgrade wel een betere kabel, met name in het laag kreeg ik meer en sneller en daardoor completer beeld (schijnbaar met de nieuwe niet nodig waardoor het té wordt)

Ik draai dan op n Rme adi-2 via laptop en usb aangesloten

Absoluut investering waard
(Als je wil kan je de mijne misschien kopen)

Exirion

Ik heb de volgende dag een nieuwe Clear MG gekocht :D Fantastisch ding :inlove:

Wel erg gevoelig voor de uitgangsimpedantie van de versterker. Ik speel op dit moment nog met een Cambridge Audio DacMagic XS (0.5 Ohm impedantie) die prima klinkt, maar ik zoek nog wel iets voor op het bureaublad dat een eigen voeding heeft. Da's nog best een zoektocht, want het gros van de DAC-amps heeft een aanzienlijke impedantie die de frequentie response behoorlijk beinvloedt. Daar heeft een van mijn andere hoofdtelefoon dan weer totaal geen last van: een 600 Ohm AKG K240DF...
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

rho

Oudere design van Topping hebben een iets hogere output impedantie omdat ze blijkbaar een probleempje hadden met over-current protection. Ze hebben de aangesloten headphones in een fix willen beschermen door een weerstandje in de uitgang.
Nieuwere designs hebben daar geen last meer van. Daar is de beveiliging op een degelijke manier geïmplementeerd.
Merken zoals SMSL hebben ook interessante producten. Shiit heeft ook leuke dingen maar je moet er maar aan zien te geraken.

Exirion

@rho Het is niet alleen zo bij de oudere modellen van Topping. De DX3 V1 had bijvoorbeeld nog een lage impedantie van rond de 1 Ohm, terwijl de nieuwe V2 een impedantie van 10 Ohm heeft. Bij de DX7 Pro is het ook nog altijd relatief hoog met rond de 6 Ohm. Ik ben erg gecharmeerd van de Aune apparaatjes, maar zelfs hun dedicated amp X7S heeft een impedantie van 11 Ohm. Dan zit je met de DAC-amp X1S zelfs nog beter, al zijn daar weer verschillende versies van met wisselende impedanties. Vrijwel al die dingen gebruiken de TPA6120 voor de versterking en daarmee is er conform reference design vrijwel altijd een impedantie van rond de 10 Ohm. Eigenlijk een zwaktebod, want het is gewoon de simpelste en goedkoopste manier om een stabiele versterker te krijgen. Toch zijn er manieren om ook met die TPA6120 een stabiel ontwerp met een veel lagere impedantie te realiseren. De Fiio K5 Pro heeft bijvoorbeeld maar 1.2 Ohm impedantie op de uitgang. Het is eigenlijk gewoon een zooitje in dat wereldje :D
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

rho

DX3pro is een ouder design van Topping. Het is meer dan één jaar oud. ;) De DX7 pro wacht ook al heel lang op een opvolger. Zeker al enkele maanden. :tounge2:
In dat segment gaat het snel de afgelopen paar jaren.

Exirion

De Clear Mg is makkelijk aanstuurbaar dus ik doe het voorlopig maar met die DacMagic XS. Wordt die ook nog eens gebruikt. Wel jammer dat die RME ADI-2 apparaten niet iets goedkoper zijn; mooi spul. Zodra Topping en Aune iets geschikters hebben kijk ik t.z.t. wel weer.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein