Atmos: 2 of 4 speakers

Started by skyfox, March 24, 2021, 18:22:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: hifiman on March 25, 2021, 11:56:17


Los daarvan: je hebt toch al 4 speakers dus je kan toch gewoon testen wat je beter vind klinken door er tijdelijk 2 uit te schakelen in je receiver speaker configuratie?
Dan hangen ze toch helemaal niet op de juiste plek?
Je moet ze dan dus wel omhangen.

hifiman

Quote from: Teejoo on March 25, 2021, 13:54:54
Dan hangen ze toch helemaal niet op de juiste plek?
Je moet ze dan dus wel omhangen.
Ok daar heb je een punt, maar je krijgt denk ik wel een indruk qua dat reflectie verhaal.

jahtari

Quote from: hifiman on March 25, 2021, 11:56:17
Laat ik beginnen met zeggen: ieder zijn ding en voorkeur. Maar de stelling dat je perse geen reflecties wilt ben ik het niet mee eens. Immers zonder reflecties heb je een heel plaatsbaar maar doods geluid, een bepaalde mate van reflecties is "natuurlijk" en daardoor wenselijk.
Ik dacht dat vroeger ook, maar ik vind veel absorptie/demping nu heerlijk. De ruimtelijkheid zit al in de opname. Daar hoeft geen extra reflectie bij. Bovendien is het met surround al goed verdeeld over de speaskers/ruimte.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

MLCinema

Het lastige hierin is dat het ophangen van hoogtespeakers in een andere config puur om te testen of deze op die plek bevallen niet echt mogelijk is. Dan moet je bijna een systeem hebben van buizen waarbij je de hoogte kanalen kan configureren op een soort rails om te testen wat de beste plaatsing is. Ik zou eerder aanraden om bij iemand thuis met een vergelijkbare setup te luisteren naar een atmos configuratie met twee hoogte kanalen in een 5.x.2 config, bij voorkeur in een ruimte met vergelijkbare afmetingen. Dat is waarschijnlijk wel wat lastiger onder de huidige omstandigheden.

Ik weet ook, ik heb dit idee een beetje geoperd en in je kop gepland maar dat komt vooral door de beperkte ruimte die je hebt in je setup door de beperking in de lengte van de kamer. Ik denk, maar het is echt theoretisch, dat twee hoogtekanalen voldoende is om de bubble op niveau te krijgen bij Atmos tracks. Het geeft je ook de mogelijkheid om tegen lagere kosten te investeren in betere componenten.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |