JVC DLA - x7500 of Epson tw 9400

Started by Banditos, March 23, 2021, 18:35:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Banditos

Hoi, Ik heb een goed verduisterde ruimte. En zou graag willen weten welke projector beter is. Een JVC DLA -x7500 uit 2017 of een Epson TW 9400. Alvast bedankt voor de reacties.
Met vrolijke groet, Ron

reza

De x7500 met een grote afstand!!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

Ok zou ook kiezen voor de Jvc X7500. Zet een heel filmisch plaatje neer. Ook gewoon een game mode en accepteert 4K60hz.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

RonG

Ik had een TW9300 en nu een JVC x5000, de JVC verslaat de Epson op bijna alle fronten (behalve de lens shift).

Dus ja, ik zou zeker de JVC kiezen :)

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk de 9400
De jvc wint het op zwart absoluut
Maar die generatie vond ik wel onrustig in de panelen dus veel "gekriebel" dit is bij de N serie nagenoeg helemaal weg.

Tevens was er met die generatie ook wat black crunch wat de Epson niet heeft. Van de week weer een demo gegeven met de 9400 (goed afgesteld) en dat is gewoon echt een plaatje.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

scoc

Zonder twijfel de JVC X7500 voornamelijk vanwege aanzienlijk betere contrast etc.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

Hoe kom je daarbij ?
ANSI contrast ligt bij jvc een stuk lager
Full on full off hoger.

In een film is ANSI in mijn optiek nog steeds leiding gevend.

Ik zeg niet dat de 7500 slecht is. Begrijp me goed
Maar ik zou de 9400 zeker niet als mindere bestempelen. De 9400 is voor de prijs gewoon super. Plus je hebt dan nieuwe panelen en met een gebruikte projector (helemaal een paar jaar oud) is er toch achteruitgang in de panelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

#7
Frank,

Ik begrijp dat je dealer bent en iets wilt verkopen.
Maar je gaat nu toch niet eerlijk zeggen dat de 9400 mee kan komen met de 7500?

al is de 7500 tien jaar oud en de panelen zijn dat ook, dan nog is het uiteindelijke plaatje beter dan dat van de Epson.

Enige tijd terug ( maand of 7/8 ) had ik een "helder" moment. Ik wil graag 3mt breed projecteren en met de 7500 ( die ik toen had ) zou ik dat zeker afraden maar met de Epson 9400 is dat misschien wel te doen ( dacht ik ) ik heb een sponsor hier op het forum benaderd om te gaan kijken, toen hij aan mijn vroeg welke projector ik had, zei hij me: eeuuhh wat kom je dan precies doen? Zegt volgens mij al genoeg maar ik ben altijd eigenwijs. Ik ben in de auto gestapt en heb 2 uur in de auto gezeten en heb de 9400 toen samen met de Envy mogen aanschouwen. Na 15 min zei ik: zet hem maar uit, ik weet genoeg!!

Zwart is grijs
Te scherp/digitaal beeld
Geen diepte in het beeld ( vergeleken met de 7500 )
Ik miste van alles. Begrijp me niet verkeerd want de Epson is echt een mooi ding indd. Maar kan nog niet eens mee komen met een x500.

Ik heb nu een N5 maar de eerste maanden had ik wel twijfels of ik de juiste keuze had gemaakt, omdat de 7500/7900 gewoon echt een heel mooi plaatje neerzet!

Waar je wel op moet letten met de 7500 is de VB. Als je dit niet ziet is het prima maar ik ergerde mezelf er aan en heb hem laten maken bij JVC.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

scoc

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 24, 2021, 12:48:46
Hoe kom je daarbij ?
ANSI contrast ligt bij jvc een stuk lager
Full on full off hoger.

In een film is ANSI in mijn optiek nog steeds leiding gevend.

Ik zeg niet dat de 7500 slecht is. Begrijp me goed
Maar ik zou de 9400 zeker niet als mindere bestempelen. De 9400 is voor de prijs gewoon super. Plus je hebt dan nieuwe panelen en met een gebruikte projector (helemaal een paar jaar oud) is er toch achteruitgang in de panelen.

Door gewoon deze vergeleken te hebben met echt film materiaal en niet louter ANSI testpatronen  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat onze reputatie toch wel bekend is :)?
Ik geef alleen eerlijk advies. Ook al kost ons dat regelmatig een verkoop.

Ik denk dat mensen zich niet realiseren hoe zeer bepaalde kijkers zich storen aan onrust in de panelen.

De n5 en n7 zijn de eerste jvcs die dit niet hebben (tenminste ik zie het niet meer). Ik heb altijd jvc gehad en ben toen juist naar sony gegaan door de onrust in het beeld en de motion blur bij de oudere jvc panelen.

Motion blur was een stuk beter op de 7900 en de n5/n7 was de eerste serie waar (voor mij) alles weg was.

Je kan nooit voor iemand bepalen waar haar/zijn "irritatie" punt zit. Vandaar mijn reactie.

En qua ANSI contrast.
Juist in films zie je dit goed :)
ANSI contrast is in feite het contrast dat er voor zorgt dat je geen "melk" velden krijgt rond heldere punten in het beeld.

Kijk op een unit met laag ansicontrast hoe een auto in de avond op je af rijdt en doe het op een hoog contrast projector en je ziet direct wat ik bedoel.

Vergeet ook niet dat we hier honderden units gezien hebben en niet alleen maar bij een demo. Ik calibreer al sinds 2001 en heb denk ik wel een beetje zicht op de panelen :)

Ik zeg nergens dat de 9400 beter is... Ik zeg wel ik zou liever nieuw kopen omdat ook panelen slijten en dat er bij de oudere generaties van JVC behoorlijk wat dingen waren waar ook in demo's hier mensen toch voor alternatieven zijn gegaan (toen vaak Sony ivm prijs segment)

De 9400 is gewoon een waanzinnig mooie projector voor het geld. Plus bij nieuw heb je bij de juiste dealer ook gratis calibraties en support.

Verder zou ik altijd adviseren om te gaan kijken.
Sinds kort geven we weer demo's dus je mag altijd een afspraak maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

Bookmarked en zelf ook even een topic aangemaakt. Ik wilde deze niet kapen.. :tounge:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Richard70…

Quote from: Kerre on March 26, 2021, 13:18:09
Bookmarked en zelf ook even een topic aangemaakt. Ik wilde deze niet kapen.. :tounge:
De N5 is met geen van beide te vergelijken
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

williams

Ik heb zelf hier de JVC x7900 gehad die nagenoeg hetzelfde is als de x7500 en dit is een erg mooie beamer met geweldig contrast en ik zou deze prefereren boven de Epson ( heb nu ook een tw9300 thuis staan )
Zoals Frank hierboven al schreef heeft deze X serie van de JVC wat onrust in de vorm van beeldbuis maar zelf heb ik dit nooit storend of echt opvallend aanwezig gevonden in het beeld .
Verder vind ik de JVC op andere fronten beter met ook het hogere contrast wat voor erg veel diepte in het beeld zorgt .
Wat ik ook een stuk meerwaarde vind bij de JVC's is de autocal software waarmee je als amateur mooi de gamma weer recht kunt trekken en een kalibratie kunt doen .
Zelf gebruik ik  nu de N5 van JVC maar dit is een ander niveau  ;)

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.